يکشنبه، 21 فروردين 1390
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما

جمال وفایی

جمال وفایی
جمال وفایى به سال 1319 در خیابان رى تهران كوچه باغ آصف‏الدوله متولد شد و دوران كودكى را زیر نظر پدرش كه از صدایى بسیار خوش برخوردار بود مى‏گذراند. پدر جمال كه نامش سید محمدعلى بود و در نجف اشرف مدفن حضرت على (ع) متولد شده بود، قرآن را با صوتى بسیار شیرین و جذاب تلاوت مى‏كرد و اولین قارئى بود كه صوت قرآن وى از رادیو پخش شد و نامش در رادیو (نجفى كرمانشاهى) اعلام گردید. پدر جمال، كه غیر از رادیو به مجالس روضه‏خوانى و ختم و ترحیم مى‏رفت، جمال را هم دنبال خود مى‏برد و رموز خواندن را به وى مى‏آموخت و جمال هم در هر جلسه‏اى كه شركت مى‏كرد و مى‏خواند، پدرش پولى جهت تشویق او به وى مى‏داد. جمال در هفت سالگى جهت تحصیل به مدرسه ترقى مى‏رود، در این مدرسه با آقاى منوچهر نوذرى (هنرمند شایسته‏ى تئاتر و رادیو) كه فن بیان و تئاتر را تدریس مى‏كرد آشنا و وى كه كودكى خردسال بود به رهبرى نوذرى، اولین پیش پرده‏اى به نام «بچه‏ى شكمو» را در مدرسه مى‏خواند كه فوق‏العاده مورد توجه حضار قرار گرفت و مدیر مدرسه از فرداى آن روز به او تكلیف مى‏كند كه سر صف قرآن و دعا بخواند و وى از 7 سالگى در واقع خواندن را شروع مى‏كند. جمال پس از مدتى كه با پدرش به مجالس ترحیم مى‏رفت، یك روز پس از خواندن مرثیه‏اى، شخصى به نام عبدالرحیم اعتماد مقدم كه از كاركنان جامعه باربد بود حضور داشت و صداى وى را كه مى‏شنود با پدر جمال صحبت مى‏كند و از وى تقاضا مى‏كند كه اجازه دهد جمال در جامعه باربد نزد استاد اسماعیل مهرتاش كه همه را مجانى تعلیم مى‏داد جمال را هم تعلیم دهد و گفت: «حیف است كه این صدا از فیض چنین استادى بى‏بهره بماند»، پدرش هم موافقت مى‏كند و بدین طریق جمال به كلاس اسماعیل مهرتاش راه یافت و مدت دوازده سال هفته‏اى دو روز در كلاس استاد و هفته‏اى یك روز زیر نظر دكتر نامدار استاد فن بیان و موسیقى رفت و همزمان با خوانندگانى چون: شجریان، عبدالوهاب شهیدى، منتشرى، نوابى و صفاریان تعلیم گرفت. روزى در كلاس كه مشغول تمرین بود، مرحوم دكتر مهدى بركشلى وارد شد و گوش به خواندن وفایى مى‏دهد و بلافاصله از استاد مهرتاش مى‏خواهد كه اجازه دهد وى در جشن دانشگاه تهران برنامه اجرا نماید، استاد مى‏پذیرد و وفایى در دانشكده‏ى ادبیات دانشگاه تهران اولین كنسرت خود را همراه با استادانى نظیر: فرامرز پایور، حسن كسایى، حسین تهرانى، احمد عبادى و اصغر بهارى اجرا كرد و پس از چندى در سالن هنرهاى زیباى كشور، همراه با كمانچه اصغر بهارى قطعه‏اى در «افشارى» اجرا كرد كه از رادیو و تلویزیون پخش مى‏گردد و موجب شهرت وى مى‏گردد. در سال 1345، رسماً به رادیو دعوت شد و با آقایان: عباس شاپورى، حبیب‏اللَّه بدیعى، منصور صارمى، اسداللَّه ملك، فرهنگ شریف، عباس زندى و مرحوم افتتاح همكارى خود را آغاز مى‏كند. در برنامه‏هاى گلها، اعم از گلهاى رنگارنگ، برگ سبز، شاخه گل شركت مى‏كند و بیشتر آهنگهاى مهدى خالدى را كه برایش مى‏ساخت اجرا مى‏كرد و بهترین آن از نظر خود جمال «جمال كعبه» نام دارد كه روز عید قربان از رادیو پخش شد. جمال وفایى پس از مدتى، براى شركت در برنامه‏ى «سازهاى ملى» به رهبرى آقایان: مهدى مفتاح و حسینعلى ملاح و سرپرستى ضیاء مختارى رفت كه مدت 5 سال ادامه داشت. آهنگهاى اركستر «سازهاى ملى» را آقایان: اكبر محسنى، ابراهیم‏خان منصورى و عبداللَّه جهان‏پناه مى‏ساختند و برنامه‏هاى مختلفى نیز همراه با آقایان: منصور صارمى، اسداللَّه ملك، جواد لشگرى، بزرگ لشگرى، حسین صمدى و معارفى اجرا نمود. جمال وفایى سفرهایى به كشورهاى: افغانستان، آلمان و آمریكا جهت شناساندن موسیقى ملى ایران همراه با زنده‏یاد محمودى خوانسارى، عباس زندى، حبیب‏اللَّه بدیعى، على تجویدى، مهدى تاكستانى نمود و حدود چهل آهنگ از خود در خوانندگى به جاى گذارد. جمال وفایى، اعتقاد دارد كه هرچه دارد، از مساعى و تشویق‏هاى پدرش نجفى كرمانشاهى است و روزى كه در اوج شهرت بود، خبرنگارى از وى سؤال كرد كه «شما چگونه خواننده شدى؟» در پاسخ آن خبرنگار گفت: «صدا ارثى است كسى نیست و من از پدرم هرچه دارم به ارث برده‏ام».


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.