ناشناس

پسرم اسم آدمها رو یاد نمی گیره، بنظر شما این بچه مشکل کمبود هوش داره؟

سلام من یه پسر ۵ ساله دارم که از لحاظ هوشی بنظر معمولی میاد اما اسمهارو یاد نمیگیره مثلا دو روز مهمان داشتیم یه پسر ۸ ساله داشتن که تمام مدت باهم بازی میکردن هربار اسمش رو می پرسید و ما هم هربار میگفتیم ولی چند سااعت یه بار دوباره می پرسید حتی اون لحظه هم که اسم بچه مهمانو بهش میگفتم نیم ساعت بعدش سوال میکردم بلد نبود نسبتهارو هم اصلا بلد نیست با دختر عمه اش هم سن و ساله هفت روز هفته باهم هستن میگم آندیا چی توه ؟ میگه دختر منه اسم خاله هاشو بخاطر نمیاره همش میگه مادر سامی، مادر آکو البته خواهرام شهرستان زندگی میکنن و ما سالی یکی دوبار بیشتر همدیگرو نمی بینیم ولی اسم بچه هاشونو یاد گرفته مطلقا اسم خواهرامو بخاطر نمیاره هربارم میگم اسم نادر آکو شیرینه ۱۰ دقیقه بعد میپرسم اسم مادر آکو چی بود گیج و منگ به من زل میزنه بنظر شما این بچه مشکل کمبود هوش داره؟ جایی هست ببرم برای تست هوش؟ کلا چه توصیه ای دارین؟ پیشاپیش سپاس
جمعه، 26 مرداد 1397
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: سیده نرجس رضایی
موارد بیشتر برای شما

ناشناس

پسرم اسم آدمها رو یاد نمی گیره، بنظر شما این بچه مشکل کمبود هوش داره؟

ناشناس ( تحصیلات : لیسانس ، 39 ساله )

سلام من یه پسر ۵ ساله دارم که از لحاظ هوشی بنظر معمولی میاد اما اسمهارو یاد نمیگیره مثلا دو روز مهمان داشتیم یه پسر ۸ ساله داشتن که تمام مدت باهم بازی میکردن هربار اسمش رو می پرسید و ما هم هربار میگفتیم ولی چند سااعت یه بار دوباره می پرسید
حتی اون لحظه هم که اسم بچه مهمانو بهش میگفتم نیم ساعت بعدش سوال میکردم بلد نبود
نسبتهارو هم اصلا بلد نیست با دختر عمه اش هم سن و ساله هفت روز هفته باهم هستن میگم آندیا چی توه ؟ میگه دختر منه اسم خاله هاشو بخاطر نمیاره همش میگه مادر سامی، مادر آکو
البته خواهرام شهرستان زندگی میکنن و ما سالی یکی دوبار بیشتر همدیگرو نمی بینیم ولی اسم بچه هاشونو یاد گرفته مطلقا اسم خواهرامو بخاطر نمیاره هربارم میگم اسم نادر آکو شیرینه ۱۰ دقیقه بعد میپرسم اسم مادر آکو چی بود گیج و منگ به من زل میزنه
بنظر شما این بچه مشکل کمبود هوش داره؟
جایی هست ببرم برای تست هوش؟
کلا چه توصیه ای دارین؟
پیشاپیش سپاس


مشاور: خانم ضیایی

با عرض سلام و ادب خدمت شما مادر گرامی. بیان کردین "پسر 5 ساله ای دارم که اسم ها را یاد نمی گیرد، آیا کمبود هوش دارد": راستش با این اطلاعات کم، نمی توان درباره ی بهره ی هوشی کودک قضاوت کرد و لازم هست اطلاعات دقیق تری داشت تا بتوان نظری داد.
درباره ی هوش کودک، نکاتی را خدمتتان عرض می کنم:
- هوش هم جنبه ارثی و هم جنبه محیطی دارد، هرچند بیشتر جنبه هوش ارثی است اما اگر والدین بتوانند جنبه های مختلف هوش کودکان را شناسایی و آن را در مسیر درستی هدایت کنند، می توانند مسیر موفقیت را برای فرزندانشان هموارتر کنند. درواقع والدین با فراهم کردن یک محیط غنی و مناسب برای تربیت و رشد فرزندشان می توانند هوش او را در مسیر درست قرار بدهند. در غیر این صورت اگر محیط رشد کودک مناسب نباشد نمی توان نتیجه تاثیرگذاری را از هوش و توانایی های او به دست آورد.
- قصه گویی یک عنصر اساسی در رشد هوش است، این کار قدرت تفکر کودک را افزایش می دهد. برای بچه‌ها کتاب بخوانید و اجازه بدهید هر سؤالی دارند از شما بپرسند و به آن ها با حوصله و دقت جواب دهید. حتما شما هم بعد از خواندن کتاب از کودک خود درباره شخصیت‌ها و اتفاقات داستان سؤال بپرسید. از او بخواهید درباره داستان کتاب نقاشی هم بکشد.
- خلاقیت را در کودک رشد دهید. یکی از راه‌های رشد خلاقیت این است که به جای اینکه همه چیز را حاضر و آماده در اختیارش بگذارید، به او کمک کنید تا از وسایل و ابزارهای دم دستی و غیرقابل استفاده، وسایل مورد نیاز خودش را بسازد. به او فرصت بدهید فکر کند که چگونه می‌تواند به کمک یک لوله مقوایی که از انتهای یک دستمال کاغذی رولی باقی مانده است و چند تکه پارچه و چسب و... یک جامدادی رومیزی برای خودش بسازد.
- با کودک حرف بزنید. کودکی که به او اجازه صحبت کردن داده می شود و می تواند به راحتی افکار خود رابیان کند، در یادگیری زبان و رشد فکری پیشرفت بیشتری خواهد داشت. به منظور توسعه توانایی های زبانی کودک، مرتب از او سوال کنید و با حوصله منتظر پاسخ او باشید البته این عمل را می توانید در قالب بازی انجام دهید.
- هرگز کودک خود را مورد سرزنش و مقایسه با کودکان دیگر قرار ندهید. اگر آن ها را در فشار روانی قرار ‌دهید و در مقابل فراموشی های کودک، واکنش های منفی نشان دهید، باور من یاد نمی گیرم را در کودک القا می کنید و از همه مهم‌تر اینکه دوران کودکی را از آن ها می‌گیرید. و در نهایت، بهترین راه آموزش برای کودکان، روش قصه و بازی است که اسامی یا مفاهیم مورد نظر را می توان در یک فضای شاد و با درگیر کردن ذهن کودک، به او یاد داد. و برای بررسی کودک از نظر بهره ی هوشی لازم هست به روانشناس کودک مراجعه کنید.
به امید موفقیت برای شما

بیشتر بخوانید:
نقش و اهمیت هوش عاطفی در کودکان



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.