افشای اطلاعات شما در شبکه‌های اجتماعی از طریق دوستانتان

داشتن حریم خصوصی در زمانی که شبکه‌های اجتماعی می‌توانند از طریق دوستانتان به اطلاعات شما دسترسی پیدا کنند، امکان پذیر نیست.
دوشنبه، 9 ارديبهشت 1398
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: طلوع سپیده
موارد بیشتر برای شما
افشای اطلاعات شما در شبکه‌های اجتماعی از طریق دوستانتان
لازم نیست که شما اطلاعات خود را در یک شبکه اجتماعی قرار دهید، بلکه این اطلاعات از طریق دوستان شما نیز می‌تواند برای استخراج اطلاعات در مورد شما مورد استفاده قرار گیرد.
 
برخی افراد ممکن است فکر کنند که حفظ حریم خصوصی آنلاین، یک موضوع خصوصی است. اگر شما نمی‌خواهید اطلاعات شخصی شما از اینترنت خارج شود، پس شما فقط می‌توانید آن را به صورت عمومی قرار ندهید. درست است؟ خیر. نگه داشتن اطلاعات خصوصی شما برای شما قابل انتخاب نیست. مثلا دوستان شما می‌توانند در حفظ حریم خصوصی شما نقش مهمی را ایفا کنند و اطلاعات جدید شما را نشان بدهند و بیشتر آنها را در یک شبکه اجتماعی به اشتراک بگذارند تا جایی که در شبکه اجتماعی می‌تواند اطلاعاتی در مورد شما شکل بگیرد.
 
کسی که به شبکه اجتماعی می پیوندد- مانند اسنپ چت، اینستاگرام و فیس بوک، مایل به پیدا کردن دوستان خود است و در اغلب موارد شبکه اجتماعی می‌تواند در رسیدن به این هدف کمک کند. بسیاری از برنامه‌ها امکان وارد کردن لیست تماس از طریق تلفن یا ایمیل شما را ارائه می‌کنند. سپس این برنامه‌ها از این اطلاعات برای پیدا کردن اطلاعات با افراد موجود در شبکه استفاده می‌کنند و آنها را به شما پیشنهاد می‌کنند.
 
این کار بسیار راحت است و دیوید گارسیا معتقد است که به اشتراک گذاری این لیست مخاطبین بی ضرر است. او چگونگی برقراری افراد با شبکه‌های اجتماعی را در مرکز علوم پیچیدگی وین، در اتریش، مطالعه می‌کند . او می‌گوید: "افرادی که لیست تماس‌ها را می‌فرستند، هیچ کار اشتباهی انجام نمی‌دهند." "تو دوست کسی هستی که آدرس ایمیل و شماره تلفن او را داری". در اغلب موارد، شما احتمالا می‌خواهید با این شخص ارتباط برقرار کنید. شما حتی می‌توانید آنها را در اسنپ چت یا عکس‌های اینستاگرام خود را ببینید.
 
اما هنگامی که این شخص لیست مخاطبان خود را در یک شبکه اجتماعی به اشتراک می‌گذارد، اطلاعاتی درباره همه افراد در آن فهرست را در حال حاضر به اشتراک گذاشته است. حتی اگر کسی در آن لیست تماس نمی‌خواست که این اطلاعات به اشتراک گذاشته شود. یک شبکه اجتماعی می‌تواند از این اطلاعات برای ایجاد چیزی به نام مشخصات سایه استفاده کند. این مجموعه‌ای از پیش بینی‌ها در مورد شماست و بر اساس همه این اطلاعات از سوی دیگر افراد است. مفهوم نمایه سایه برای اولین بار با ایجاد یک اشکال در فیس بوک در سال 2013 روبرو شد. این اشکال آدرس‌های ایمیل و شماره تلفن‌های 6 میلیون کاربر با تمام دوستان آنها را به اشتراک گذاشت. متاسفانه، این اطلاعات نباید عمومی می‌شد. فیس بوک این اشکال را رفع کرد. اما بسیار دیر بود.
 
برخی از کاربران متوجه شدند که شماره تلفن در پروفایل‌های فیس بوکشان نمایش داده شده است. اما کاربران هیچ وقت در فیس بوک شماره تلفن خود را نگفته بودند و هرگز آن را در پروفایل خود قرار نداده بودند. شبکه اجتماعی تنها اطلاعات موجود را برای آنها پر کرده است. فیس بوک این شماره‌ها را از لیست تماس توسط دوستان کاربران تهیه کرده است. 
برخی از کاربران متوجه شدند که شماره تلفن در پروفایل‌های فیس بوکشان نمایش داده شده است. اما کاربران هیچ وقت در فیس بوک شماره تلفن خود را نگفته بودند و هرگز آن را در پروفایل خود قرار نداده بودند.

 مشخصات سایه به واقعیت تبدیل شده است

این اتفاق در حال افزایش است با این حال، تعجب آور نیست که یک پلت فرم اجتماعی می‌تواند نام‌ها، آدرس پست‌های الکترونیکی و شماره تلفن‌ها را با کاربران موجود در شبکه مطابقت دهد. اما گارسیا تعجب می‌کند که آیا شبکه‌های اجتماعی نیز می‌توانند پروفایل‌های سایه‌ای از افرادی را که هرگز در شبکه نبودند را ایجاد نمایند یا خیر.
 

بازیابی اینترنتی

برای پیدا کردن جواب این سوال، یک شبکه اجتماعی که از قبل تعطیل شده بود به نام Friendster، در سال 2002 راه اندازی شد، این یک سایت شبکه اجتماعی بود که پیش از فیس بوک وجود داشت. در سال 2008، این سایت اجتماعی بیش از 115 میلیون کاربر داشت. اما سال بعد مردم شروع به پریدن از این کشتی برای رفتن سایت‌های دیگر کردند. تا اینکه در نهایت در سال 2015، Friendster تعطیل شد و میلیون‌ها پرونده عمومی رها شده و از بین رفت.
بایگانی اینترنتی یک کتابخانه آنلاین غیر انتفاعی است. این پرونده بیش از 200 میلیارد صفحه وب را نگه می‌دارد. از جمله صفحات وبی مانند Friendster. گارسیا قادر به استفاده از این سایت برای بازیابی اطلاعات 100 میلیون حساب عمومی از Friendster بود. گارسیا از طریق سوابق در پروسه‌ای که او آن را بازیابی اینترنتی می‌نامد، شروع به سرچ کرد. گارسیا توضیح می‌دهد که بازیابی اینترنتی می‌تواند یک چیز واقعی باشد. "مقیاس زمانی رسانه‌های آنلاین بسیار سریع است. اما هنوز چیزهایی را در جامعه بررسی می‌کند که دیگر وجود ندارد. "
 
گارسیا توانست لینک‌های دوستان خود را در میان دوستان Friendster پیدا کند. اکثر مردم به دنبال دوستان تصادفی هستند. افراد متاهل، به عنوان مثال، دوست دارند با سایر افراد متاهل دوست شوند. اما توانایی پیش بینی اینکه چه کسی با آنها در ارتباط است، پیچیده است. گارسیا با استفاده از تمام این اطلاعات توانست نشان دهد که می تواند ویژگی‌های افراد را پیش بینی کند، حتی اگر این افراد هرگز عضو Friendster نباشند. او می‌تواند چیزهایی را مانند اینکه کسی ازدواج کرده است را پیش بینی کند و علاوه بر اینکه هر روز افراد بیشتری در شبکه اجتماعی اطلاعات شخصی خود را به اشتراک می‌گذارند.
 

کلمات مورد استفاده در متن

مجله (در علم): نشریه‌ای که در آن دانشمندان یافته‌های پژوهشی خود را با سایر متخصصین (و گاهی حتی عموم) به اشتراک می‌گذارند. برخی از مجلات، مقالاتی را در همه زمینه‌های علم، فن آوری، مهندسی و ریاضی منتشر می‌کنند، در حالی که دیگر مجلات به یک موضوع واحد اختصاص دارند. بهترین مجله‌ها با هم مقایسه می‌شوند: آنها تمام مقالات ارائه شده را به کارشناسان خارجی ارسال می‌کنند تا بررسی و مورد نقد قرار گیرند. هدف، در اینجا، جلوگیری از انتشار اشتباهات، تقلب یا روش‌های غلط است.
 
رسانه (در علوم اجتماعی): اصطلاحی برای راهی که اطلاعات به یک جامعه تحویل داده و به اشتراک گذاشته می‌شود. این نه تنها رسانه‌های سنتی مانند روزنامه‌ها، مجلات، رادیو و تلویزیون، بلکه رسانه‌های مبتنی بر اینترنت و تلفن‌های هوشمند مانند وبلاگ‌ها، توییتر، فیس بوک و غیره را پوشش می‌دهد.

 

منبع: سایت ساینس نیوز فور استیودنتس



مقالات مرتبط
نظرات کاربران
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.