علل کندی سرعت اینترنت

در این عصر سرعت انتظار نمی‌رود که به هنگام استفاده از اینترنت، مدت زمان زیادی را صرف بالا آمدن صفحه‌ی وب نماییم. در این ‏مقاله علل کند شدن سرعت اینترنت و مهم‌تر آنکه تدابیری که می‌توانید برای این کار بیاندیشید را به شما نشان داده‌ایم.‏
چهارشنبه، 15 خرداد 1398
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: رزیتا ملکی زاده
موارد بیشتر برای شما
علل کندی سرعت اینترنت
از آنجا که این روزها تقریباً در تمام امور به اینترنت وابسته هستیم، برخورداری از یک اینترنت پر سرعت به یک ضرورت بدل شده است و در صورت کند شدن سرعت آن، دچار استیصال پی در پی خواهیم شد. دنیا به سرعت در حال تغییر است. دیگر زمان آن سپری شده است که بزرگ، کوچک را شکست می‌داد. اکنون سرعت است که بر کندی و آهستگی پیروز می‌شود و به عبارتی، سرعت است که حرف اول و آخر را می‌زند.

در حقیقت در عصری که سخن تماماً از سرعت است، برای کسب موفقیت یا حتی نجات خود، نمی‌توان اجازه داد امری به سادگی اینترنت ما را از زندگی عقب بیاندازد. با این حال، هر اندازه نیز مرکز ارائه خدمات خود را تغییر دهید و علی‌رغم تمام تلاش‌هایی که می‌کنید، باز هم بعضی روزها سرعت اینترنت به حدی کند می‌شود که گویی سوار بر حلزون یا لاکپشت شده است.

به هر جهت، آیا تا به حال برای‌تان اتفاق افتاده است که نیاز داشته باشید اطلاعات مهمی را برای پروژه خود از اینترنت جمع‌آوری کنید و سرعت آن به آهسته‌ترین وضعیت خود رسیده باشد؟ آیا تاکنون به این توجه کرده‌اید که صفحه وب مورد نیاز شما در حیاتی‌ترین زمان ممکن به سختی بالا آمده و زمان زیادی برای لود شدن آن بایستی منتظر بمانید؟ بله این واقعیتی است که همه‌ی ما کمابیش با آن روبرو هستیم. در ادامه در خصوص تمام علل احتمالی کند شدن اتصال اینترنت که موجب استیصال شما در این عصر فناوری اطلاعات می‌شود صحبت خواهیم کرد.
 

علل آهسته شدن ارتباط اینترنت

دلایل متعددی در ارتباط با کند شدن سرعت اینترنت وجود دارد. در حالی که اکثر دلایل آسیبی به کامپیوتر شما وارد نمی‌کنند اما برخی ممکن است در صورتی که به موقع تشخیص داده نشده و بلافاصله تحت کنترل درنیایند، موجب آسیب و خرابی کامپیوتر شما شوند.

* ممکن است سرور اینترنت شما با افزایش بار ترافیکی مواجه شده و موجب کند شدن ارتباط اینترنتی شما شده باشد. این امر اغلب در طول برخی ساعات اوج مصرف رخ می‌دهد.

* مشکل ممکن است از مرورگر اینترنت شما باشد. در صورتی که add-ons یا افزونه‌های بیش از حدی وجود داشته باشد، عملکرد آن می‌تواند بوسیله برنامه‌های غیر ضروری بسیاری که با یکدیگر اجرا می‌شوند، مختل شود.

* ممکن است پهنای باند کمتری نسبت به آنچه مورد توافق شما و مرکز ارائه خدمات اینترنت بوده است، دریافت می‌کنید.

* کابلهای روتر ممکن است شل شده باشند و این  امر می‌تواند موجب از دست رفتن سیگنال شود.

* روتر و سیستم عامل کامپیوتر شما ممکن است با یکدیگر سازگار نباشند.

* کامپیوتر شما می‌تواند آلوده به نوعی بدافزار شده باشد، بطوریکه این بدافزار بدون آنکه متوجه شوید پهنای باند شما را مصرف می‌کند.

* برنامه‌ها و اپلیکیشن‌های بسیار زیادی که به طور همزمان در کامپیوتر شما اجرا و باز باشند، عملکرد کلی سرعت کامپیوتر شما و از جمله سرعت مرورگر شما را کاهش خواهند داد.
اتصال از طریق سرویس فیبر نوری (FiOS) به مراتب سریعتر از تمام انواع اتصال اینترنت به حساب می‌آید* نوع اتصال نیز بر سرعت اینترنت اثر خواهد گذاشت. اتصالی که از طریق دی‌اس‌ال (DSL) برقرار شده باشد، سریعتر از اتصال از طریق Dial-up (اتصال از طریق کارت اینترنت و تلفن) و یک اتصال کابلی سریعتر از نوع DSL است. اتصال از طریق سرویس فیبر نوری (FiOS) به مراتب سریعتر از تمام انواع اتصال اینترنت به حساب می‌آید.

* وضعیت سیم کشی تلفن خانه خود را بررسی نمایید. خراب بودن سیم‌ کشی تلفن موجب ایجاد سیگنالهای متقاطع و پارازیت و انحراف اتصال مودم می‌شود، و مودم مجبور خواهد شد به طور مداوم سیگنالهایی را ارسال نماید تا انتقال بدون وقفه برقرار شود.

* در صورتی که کامپیوتر و مودم شما قدیمی باشند، ممکن است به منظور دریافت سرعت بهتر، نیاز به ارتقاء تنظیمات آنها شوید. برای این کار می‌توانید یک نرم افزار بهینه ساز را دانلود و بر روی کامپیوتر خود نصب نمایید.

* سرعت اینترنت اغلب به میزان نزدیکی شما به نقطه اتصال بستگی دارد. از اینرو هر اندازه از روتر بی‌سیم دورتر باشید، سرعت شما کندتر خواهد بود. این وضعیت به ویژه در محوطه‌های مجهز به وای فای (Wi-Fi) یا محیطهای اداری مجهز به وای فای صدق می‌کند.

* رَم (RAM) بیش از حد پُر یا به هم ریخته نیز دلیل متداول کند شدن اینترنت و همچنین کل سیستم کامپیوتر است.

* آخرین مورد و البته نه کم اهمیت‌ترین آن، کوکی‌ها و فایلهای اینترنتی موقت هستند که همچنین موجب آهسته شدن سرعت اینترنت می‌شوند.
 

به منظور بهبود سرعت اینترنت خود بایستی موارد زیر را رعایت نمایید:

- برنامه‌های غیر ضروری موجود در کامپیوتر خود را ببندید یا زمانی که در اینترنت بسر می‌برید، از کارها و برنامه‌های بلااستفاده خارج شوید.

- کوکی‌ها را پاک کرده و فایلهای موقت را حذف نمایید تا از فشار وارده بر روی مرورگر کاسته شود.

- پس ازهر مرتبه استفاده از اینترنت، به طور مرتب از برنامه‌ها و نرم افزارهای آنتی ویروس استفاده کنید تا اطمینان حاصل شود که سیستم شما در امنیت کامل بسر برده و مرتبه بعد که به اینترنت وصل می‌شوید از پهنای باند کامل برخوردار می‌شوید.

- سفت افزار یا نرم افزار دائمی کامپیوتر و روتر خود را به طور مداوم ارتقاء دهید تا از کند شدن اینترنت شما بر اثر تنظیمات بروز نشده جلوگیری شود.
مودم و روتر نیز مانند کامپیوتر گاهی اوقات دچار وضعیت بد، پرباری و کندی می‌شوند- مودم و روتر نیز مانند کامپیوتر گاهی اوقات دچار وضعیت بد، پرباری و کندی می‌شوند. این مشکل را می‌توان با خاموش و روشن کردن دستگاه رفع نمود. در صورتی که مدتی است دستگاه مودم و روتر خود را ریبوت (راه اندازی مجدد) نکرده‌اید، همین حالا وقتش است که این کار را انجام دهید. در صورتی که روتر و مودم شما به صورت ترکیبی در یک دستگاه باشند، تنها نیاز است که آن را ریبوت نمایید. چند دقیقه طول می‌کشد که مودم شما به مرکز خدمات رسان اینترنت وصل شود و اتصال اینترنت را برای شما برقرار سازد، بنابراین کمی شکیبا باشید.

چنانچه هیچ کدام از مواردی که نام بردیم مشکل شما را رفع نکردند، با مرکز ارائه دهنده خدمات اینترنت تماس گرفته و اجازه دهید به طور حرفه‌ای مشکل اتصال شما رفع شود. هرچه باشد شما این اندازه هزینه نمی‌کنید که ساعتها وقت خود را به منتظر شدن برای بالا آمدن یک صفحه در اینترنت بگذرانید.

 
منبع: techspirited


مقالات مرتبط
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.