روحم برای تسخیر (My Soul To Take)

شنبه، 20 اسفند 1390
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
روحم برای تسخیر (My Soul To Take)

فيلمنامه نويس و کارگردان :وس کريوين

عنوان: روحم براي تسخير
MY SOUL TO TAKE
بازيگران: مکس تيريول (باگ)،جان ماگرو(الکس)،دنزل ويتاکر(جروم)،زناگري (پنه لوپه)،نيک لاشاوي(براندون)،جرمي چو(جي) ،شاريکا(چندل). 107 دقيقه ،درجه نمايشي :R
بازگشت کم فروغ استاد سينماي وحشت!
روحم براي تسخير،تازه ترين کار وس کريون، نتوانسته رضايت دوستداران ژانر ترسناک را برآورده سازد.کريون نام آشنايي در سينماي ترسناک به شمار مي رود. همه از او به عنوان يکي از معماران و بنيانگذاران اصلي سينماي نوين ترسناک در دهه ي هفتاد ميلادي نام مي برند. او حداقل براي دو دهه ي هفتاد و هشتاد يکي از بهترين هاي سينماي ترسناک بوده است، با فيلم هاي فراموش نشدني اي همچون کابوسي در خيابان الم، آخرين خانه سمت چپ و تپه ها چشم دارند. کريون دريکي دو دهه ي گذشته نيز با ارايه ي فيلم هاي موفقي مثل کابوس تازه ي وس کريون و مجموعه فيلم هاي جيغ کماکان در مرکز توجه بوده است.خيلي ها تصور مي کردند که کار تازه ي کريون ، روحم براي تسخير، فصل تازه اي را در ژانر ترسناک خواهد گشود .دليل اين تصور، رو آوردن کريون به فيلمنامه نويسي بعد از شانزده سال وقفه بود. آخرين باري که کريون فيلمي را براساس فيلمنامه اي از خودش کارگرداني کرد سال 1994 بود وآن فيلم کابوس تازه ي وس کريون نام داشت که جزو کارهاي بسيار خوب کريون قلمداد مي شود. دوري پنج ساله ي کريون از سينما- آخرين فيلم وي RED Eye درسال 2005 اکران شد- نيز مزيد بر علت شده بود تا انتظارات از کار تازه ي اين سينماگر 71 ساله ي آمريکايي زياد باشد. اما فيلم روي پرده هيچ انتظاري را برآورده نکرده است.
در شهر آرام و ساکت ريورتون ، يک آدمکش مشغول پرسه زني است. مطبوعات و رسانه ها نام اين آدمکش را «قصاب ريورتون» گذاشته اند .قصاب ريورتون از چاقويي استفاده مي کند که روي تيغه ي آن کلمه ي «انتقام»حک شده است... و درست در همان روزي که «قصاب ريورتون» ظاهرا مي ميرد، هفت کودک به دنيا مي آيند. شانزده سال مي گذرد .حالا اين هفت نوجوان، که هرکدام شان شانزده سال سن دارند، به همان جايي برمي گردند که «قصاب ريورتون» براي آخرين بارزنده ديده شده بود.سالروز تولد بچه ها نزديک است و آنها را احساس مي کنند که حوادث شومي در راه است. ظاهرا روح «قصاب ريورتون» تصميم گرفته تا در قالب يکي از اين هفت نفر تجسم يافته و کار ناتمام خود را به پايان برساند.ديري نمي گذرد که اين گروه هفت نفره آماج جنايت هاي پياپي قرار مي گيرندو...
در بيشتر زمان فيلم نوعي عدم قطعيت به چشم مي خورد که ناشي از عدم قطعيت فيلمساز است. اين اولين باري نيست که وس کريون به سراغ ايده هاي ترسناک ماوراء الطبيعه اي رفته- در کابوس خيابان الم و شوک دهنده کريون به وفور از اين نوع ايده ها بهره گرفته بود- اما اين براي اولين بار است که کريون کنترل خود را بر روند روايي فيلم از دست داده است.ظاهرا کريون در روحم براي تسخير همان تمهيدات و ترفندهاي قديمي اش را به کار بسته، اما کاراکترها اصلا جذاب نيستند يا حداقل نسبت به فيلم هاي قبلي کريون چندان جذاب از کار درنيامده اند. کريون از آن نوع کارگردان هاي سينماي ترسناک است که معمولا به بيرون کشيدن بازي هاي خوب از بازيگران فيلم هايش شهرت دارد. اما اين ويژگي در کار تازه ي وي به چشم نمي خورد. عيب از بازيگران جوان و نسبتا گمنام فيلم نيست ،عيب از فيلمنامه ي ضعيف فيلم است. کاراکترهاي فيلم فاقد انگيزه اند، و خط داستاني فيلم آشفته و درهم برهم است. هدف کريون ساختن فيلمي اريژينال بوده که از همتايان نازل معاصرش- اسلشرهاي تين ايجري- برتر باشد،اما وي توفيقي در نيل به اين هدف پيدا نکرده است .کريون استاد در هم آميختن ترس با طنز تلخ به شمار مي رود. او برخلاف غالب همتايان هاليوودي اش علاقه اي به نشان دادن صحنه هاي خونين ندارد و بيش از هر ترسناک ساز ديگر علاقه مند به ارجاعات فرهنگ پاپ معاصر در آثارش است.
متأسفانه کار تازه ي کريون نتوانسته بازتاب مناسب و شايسته اي از توانايي هاي اينچنيني وي باشد. روحم براي تسخير به صورت سه بعدي بر پرده ي سينماها به نمايش درآمده. بنا به گفته ي غالب منتقدان، سه بعدي بودن فيلم هيچ مزيتي براي آن به شمار نمي رود. جداي از اين ، کار فيلمبرداري پترا کورنر و موسيقي متن مارکو بلترامي نيز با انتقادات تندي از سوي منتقدان مواجه شده است .با اين حال ،با توجه به بودجه ي نسبتا اندک 15 ميليون دلاري فيلم و نام پرآوازه ي وس کريون به عنوان کارگردان و فيلمنامه نويس فيلم، مي توان انتظار داشت که فروش فيلم در سطح قابل قبولي باشد.گرچه غالب نقدهايي که بر فيلم روحم براي تسخير شده منفي است ، اما طرفداران ژانر وحشت نشان داده اند که معمولا هيچ توجهي به نظر منتقدان ندارند.
منبع: دنياي تصوير



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.