بی پولی

جمعه، 27 ارديبهشت 1392
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
بی پولی
کارگردان: حمید نعمت‌الله تهیه‌کننده: مصطفی شایسته نویسنده: حمید نعمت‌الله هادی مقدم‌دوست بازیگران: بهرام رادان لیلا حاتمی رضا رشیدپور حبیب رضایی منتقد: آرش قاسمی بی پولی برای اولین بار در جشنواره فیلم فجر اکران شد و توانست به سبب رابطه خوبی که با مخاطب برقرار کرد مورد قبول مخاطب نیز قرار گیرد .تیتراژ آغازین فیلم بسیار ساده و معمولی انتخاب شده است که احتمالاً نظر مستقیم کارگردان نیز در آن دخیل بوده است در حالی که خیلی ها تیتراژ آغاز را به مثابه افتتاح فیلم و رونمایی از فیلم یاد می کنند ... دقایقی از فیلم که می گذرد بیننده سعی می کند که خود را به جوانی نزدیک کند که ظاهر شیک اما اخلاقی تقریباً نا متعارف از لحاظ برخورد اجتماعی با دیگران حتی همسر خود دارد . بازی روان نقش اول مرد ( بهرام رادان ) و استفاده از دیالوگ های عادی ارتباط را / هرچند با شخصیت بسته نقش / راحت می کند . آقای چیت چی ( بهرام رادان ) از طراحان لباس است / که مشخص نیست آیا در جامعه به نام هست یا نه ؟ / و در شرکت طراحی لباس و مد فعالیت دارد او در دوران کودکی از طبقه ضعیف جامعه بوده است که با توجه به خلقیات دوران کودکی و نوجوانی سری پر از امید و آرزو برای ایجاد یک زندگی رویایی دارد . ( اتفاقی که شاید برای او تا حدودی افتاده باشد ) وصلت با همسری که به نظر دارای خانواده و نزدیکانی است که از لحاظ مادی در شرایط خیلی خوبی قرار دارند آقای چیت چی را مجبور به ایجاد فشار های روانی برای خود می کند که هر طور که شده برای حفظ آبروی خود / طبق گفته خود نقش / دست به هر کاری بزند . و حتی به روی همسر خود هم نیاورد که مثلاً ماشینی که سوار می شود لیزینگی است و قسطی خریداری شده ، حضور یک دوست قدیمی و غروری که ناشی از خود بزرگ بینی است باعث می شود که آقای چیت چی قید همکاری با شرکت مد را بزند و تصمیم به جدایی بگیرد شاید این جاست که سر رشته فیلم به تماشگر داده می شود . دوست قدیمی آقای چیت چی برای او از موفقیتش از آنطرف آبها می گوید و ازپیروزی که پشت همین درمنتظر آنهااست. آقای چیت چی به دوستش اعتماد می کند غافل از اینکه این دوست ( با بازی حبیب رضایی ) هیچگاه نتوانسته حتی چند درصد از آن رویایی باشد که می گوید . در نهایت روز های سختی انتظار آقای چیت چی می کشد. او دچار بحرانی به نام بی پولی میشود اما همواره از بالا به زندگی نگاه می کند ، او از یکی از دوستانش پول قرض می گیرد اما توان باز پرداخت آن پول را / به سبب نداشتن شغل و در آمد مناسب / ندارد و حجم زیادی از فیلم برای قرض گرفتن این پول از دیگران و تسویه حساب با دوست طلبکار می گذرد . بحران بی پولی برای او روز به روز زیاد تر می شود و او از ترس آبرو حتی اقدام به فروش طلا و یا وسایل غیر لازم زندگی نمی کند ، اصرار بیش از حد آقای چیت چی به حفظ آبرو او را بیشتر در گودال بی پولی گرفتار می کند و روز ها از پس هم می گذرند تا گودال تبدیل به چاله ای عمیق می شود ... بی پولی ساخته حمید نعمت الله با دیدی دقیق و زاویه ای خاص به معضلی می پردازد که در کشور ما هم قدیمی است هم جدید . شاید در روزگار گذشته این معضل وجود داشت اما چندان به چشم نمی آمد . حمید نعمت الله از دریچه دوربین ، چشم و هم چشمی را با دشمن به ظاهر دوست – با جناق – نشان می دهد... شخصیت ها در فیلم خوب از آب در آمده اند و به نوعی شاید می شد چشم بسته همه بازیگران را با توجه به نقشی که دارند انتخاب کرد در هر صورت بی پولی فیلمی است که مخاطب را هم با یک حرکت منطبق و هم با یک حرکت موازی تا انتها بیدار نگه می دارد و خبری از رخوت و سکانس های کش دار نیست حضور بازیگری به نام لیلا حاتمی ( که در چند وقت اخیر کم کار بوده است ) به عنوان همسر آقای چیت چی و بازی قابل قبول و با کمی ارفاق تحسین برانگیز دختر مرحوم علی حاتمی از برگ های برنده فیلم بود که حتی داوران جشنواره را نیز مجاب به اهدای سیمرغ بلورین جشنواره فجر برای این خانم بازیگر کرد . لیلا حاتمی که همواره به نوعی تحت لوای نام پدر قرار می گیرد با بازی در فیلم هایی خاص ( که شاید با سختی سلیقه خود بازیگر باشد ) رو نمایی از چهره جدیدی در مورد خود دارد . بازی خوب و شناور او در فیلم آب و آتش و حضور در بی پولی نشان از شناخت لیلا حاتمی از خود و سینمای ایران دارد . در این گذر نباید از ساده انگاری نویسنده در برخی از موارد گذشت . برای مثال در قسمتی از فیلم که اقای چیت چی به خاطر فشار مالی به آرامی مشغول باز کردن گردن آویز دختر کوچولوی خود است ناگهان آویز را گم می کند او گمان می کند که آویز را دخترک بلعیده است ( که در اینصورت کودک شروع به گریه می کند و حتی بلع آن جسم سخت برای کودکی یا بهتر بگوییم نوزادی در آن سن به سادگی نیست ) اما در نهایت آویز در زیر تخت نوزاد پیدا می شود که احتمالاً باید از افتادن از ارتفاع یا پرت شدن به زیر تخت رسیده باشد نه اینکه هنگامی که به آرامی از گردن نوزاد آزاد می شود ، اما در مجموع فیلم نامه تم خاص خود را دارد و حرکت یکنواخت با سرعت ثابت به مذاق بیننده خوش می آید . لحظه های طنزگونه هم تا حدودی در راضی نگه داشتن بیننده موثر است . در صحنه هایی از بی پولی زوج جوان / به غیر از صحنه هایی که تا حدودی از تکنیک اغراق استفاده شده / بییننده هم ذات پنداری انجام می دهد و خود را جای شخصیت ها می گذارد که این نیز نشان از ارتباط خوب با فیلم دارد . کارگردان این فیلم با این اثر نشان داد که پتانسیل خوبی برای کار در چنین فضاهایی دارد ، از نگاه خوشبینانه تری باید گفت که این فیلم به لحاظ موضوع جدیدی که داشته مهر ماه را به خوبی آغاز کرده است . در مجموع بی پولی بحران خوبی نیست اما فیلم بدی هم به حساب نمی آید منبع: کافه نقد


نظرات کاربران
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.