نقد فیلم پرنده کوچک بدبختی!

دوشنبه، 28 مرداد 1392
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
نقد فیلم پرنده کوچک بدبختی!
کارگردان:پوران درخشنده بازیگران: شهاب حسینی مریلا زارعی،طناز طباطبایی، امیرآقایی، جمشید هاشم‌پور، بابک حمیدیان، فرهاد آییش میانه‎ی دهه‎ی شصت اگر از هرکسی می‎پرسیدید آینده‎دار ترین فیلمسازان زن سینمای ایران چه کسانی هستند، بی شک از رخشان بنی اعتماد نام می برد و پوران درخشنده، در حال و هوای سینمای خانوادگی آن روزگار پرنده کوچک خوشبختی فیلم مقبولی بود که شاید برخی میان این فیلم و خارج از محدوده رخشان بنی اعتماد فاصله ی چندانی قائل نمی‎شدند (هرجند دومی آشکارا بهتر بود). به هرحال در طول دودهه و کمی بیشتر، رخشان بنی اعتماد در حرکتی رو به جلو (با افت و خیر نه چندان محسوس) همواره در اوج بود، اما پوران درخشنده در حرکتی پر فراز نشیب گاه پیش می رفت و گاه پس می ماند و البته کمتر اوج می گرفت، مگر اینکه فیلمنامه‎ خوبی را دستمایه ی ساخت کار خود می‎کرد. با این حال درخشنده همواره خود را فیلمسازی اجتماعی گرا نشان داده که به هنجارها و ناهنجاری‎هایی که خانواده‎ها در نسبت با جامعه با آن رو به رو هستند، توجه نشان داده. هیس دخترها فریاد نمی‌زنند نیز از این قاعده مستثنی نیست. درخشنده هر بار به سراغ مسائل و مشکلات کودکان به خصوص دختران رفته موفق‎تر عمل کرده، نکته‎ای که چندان هم غریب نیست و به قاعده او باید هم هم جنسان خود را بهتر و دقیق‎تر بشناسد. درخشنده این بار نیز از چنین آزمونی موفق بیرون آمده. هرچند که باید پذیرفت حاصل کار همچون دیگر فیلمهایش چه به لحاظ مضمونی و چه به لحاظ پرداخت سینمایی عمق و غنای رقیب هم نسلش را ندارد، اما با این حال همین که او بعد از نزدیک به سه دهه فیلمسازی هنوز فعالیتش تداوم یافته و می‎تواند حرف زمانه‎ی خود را بزند و جوری هم آن را مطرح کند که خوشایند تماشاگران باشد، باید به او تبریک گفت. بازی خوب مجموعه‎ای از بازیگران توانای سینمای ایران، همانند شهاب حسینی، مریلا زارعی، طناز طباطبایی، امیرآقایی، جمشید هاشم‌پور، بابک حمیدیان، فرهاد آییش و … پرداخت شسته و رفته فیلم «هیس، دخترها فریاد نمی‌زنند» و در نهایت رویکرد کم و بیش جسورانه‎ی درخشنده و دست گذاشتن روی ناهنجاری‎هایی که به دلایل اجتماعی و خانوادگی ناگفته مانده و در نهایت بازتاب آن در آینده شخصیت اصلی فیلم نمودی تراژیک می یابد از نکته‎های در خور اعتنای فیلم است که آن را به اثری تماشایی، لااقل برای تماشاگری که انتظارات عجیب و غریب و بالایی از سینما ندارد بدل می کند. هیس دخترها فریاد نمی‌زنند به همراه حوض نقاشی ساخته مازیار میری (درحال حاضر) آثاری هستند که بیش از دیگر فیلمها مورد توجه مردم قرار گرفته اند، هیس دخترها فریاد نمی‌زنند چندین نمایش فوق العاده داشته و اینها نشان از یک توفیق قابل اعتنا برای پوران درخشنده دارد، توفیقی که آخرین بار (اگر اشتباه نکنم!) با «شمعی در باد» نصیب او شد. منبع:مد و مه


نظرات کاربران
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.