حسینی : روش سطح‌بندی در سال آینده جایگزین انتخاب نفرات برتر می شود

رئیس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه گفت : ستاد مسابقات درنظر دارد از سال آینده به‌جای انتخاب نفرات برتر که با اختلاف صدمی از یکدیگر انتخاب می‌شوند، از روش سطح‌بندی استفاده کند.
شنبه، 9 اسفند 1393
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
حسینی : روش سطح‌بندی در سال آینده جایگزین انتخاب نفرات برتر می شود

رئیس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه گفت : ستاد مسابقات درنظر دارد از سال آینده به‌جای انتخاب نفرات برتر که با اختلاف صدمی از یکدیگر انتخاب می‌شوند، از روش سطح‌بندی استفاده کند.
 
به گزارش راسخون به نقل از ستاد خبری سی و هفتمین دوره مسابقات سراسری قرآن کریم، در دومین روز برگزاری سی و هفتمین دوره مسابقات سراسری قرآن کریم، بانوان متسابق در نشست پرسش و پاسخ دو ساعته نظرات، پیشنهادها، انتقادها و دغدغه‌های خود را با حجت‌الاسلام و المسلمین سیدمصطفی حسینی، رئیس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه کشور درمیان گذاشتند.
 
براساس این گزارش ، ابتدا بانویی که در رشته مفاهیم و تفسیر قرآن کریم شرکت کرده بود به بیان مشکلاتی که در این حوزه وجود دارد، پرداخت و درنظر گرفتن زمان مناسب برای ارائه محفوظات متسابق در رشته مفاهیم و تفسیر را اولین نیاز این رشته دانست و خواستار برگزاری کارگاه‌های پرسش و پاسخ و رفع اشکال قبل از اجرای مسابقه برای متسابقین این رشته مفاهیم همانند رشته‌های قرائت و حفظ شد.
 
رشته تفسیر در کنار رشته مفاهیم ضروری است
 
حجت الاسلام حسینی در این خصوص قرار دادن رشته تفسیر در کنار مفاهیم را لازم و ملزوم یکدیگر دانست و گفت: موضوع حفظ قرآن دربحث مفاهیم حائز اهمیت بسیاری است؛ چنانچه رهبر معظم انقلاب نیز بر این نکته که حفظ قرآن در فهم آیات الهی تأثیر بسزایی دارد، تأکید فراوانی دارند. چراکه بسیاری از آیات قرآن متناظر یکدیگر بوده و برای عمل به آیه‌ای باید آیه متناظر آن آیه را نیز در ذهن داشته و سپس اقدامی انجام دهیم.
 
وی ادامه داد: از سویی برای رسیدن به نتیجه قطعی در احکام اسلامی، ازآنجا که قرآن بسیاری از احکام را به‌شکل کلی و جامع آورده، باید به روایات و احادیث رجوع کرده و جزئیات مسائل شرعی را با لحاظ کردن بسته کامل قرآنی و روایی مستند، استنباط کنیم.
 
رئیس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه همچنین بر اهمیت رشته حفظ تأکید کرد و گفت: معظم‌له نیز از سال 1370 تأکید ویژه دارند که قاریان سعی کنند که در رشته حفظ هم ورود پیدا کنند که تلاش سازمان اوقاف برای اجرای بخش تلاوت معنامحور نیز همتی در این راستاست تا قاری فارغ از دنبال کردن الفاظ که بخشی از ذهن او را به‌خود مشغول می‌‎‎سازد، بتواند انطباق کامل معنا را با قرائت و لحن برقرار کند.
 
در ادامه مراسم، متسابق دیگری خواستار اجرای مسابقات در دوسطح پیشکسوتان و تازه‎واردها شد و گفت: در این دور از مسابقات معمولا متسابقینی که تازه از سطح شکوفه‌ها به مسابقات بالای 16 سال صعود کرده‌اند، از تجربه کمتری نسبت به متسابقینی که تجربه حضور در چندین دوره از مسابقات قرآن بزرگسال را دارند، برخوردارند؛ لذا این روند موجب کم شدن انگیزه متسابقین نوجوان و تضعیف روحیه آنان می‌شود که رسیدگی به این موضوع می‌تواند علاوه بر رفع مشکلات این گروه سنی، رقابتی دقیق‌تر، همسطح‌تر و پرانگیزه‌تر برای آنان ایجاد کند.
 
رئیس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف کشور نیز در پاسخ اظهار کرد: برای حل این مشکل سازمان درنظر دارد از سال آینده به‌جای انتخاب نفرات برتر که با اختلاف صدمی از یکدیگر انتخاب می‌شوند، از روش سطح‌بندی استفاده کند و طبق نصابی که برای درجه عالی، ممتاز و خوب تعیین می‌شود، نفرات برتر انتخاب شده و جایزه دریافت کنند که اجرای این امر نیازمند مطالعات بیشتر و هم‌فکری جامعه قرآنی با مسئولان است تا بتوان آسیب‌ها، معایب و مزایای این طرح را سنجید و عملی کرد.
 
همچنین در ادامه چندتن از متسابقین خواستار اعزام اساتید و پیشکسوتان قرآنی به استان‌های مختلف کشور در طول سال شدند که حسینی از این پیشنهاد استقبال کرد و آمادگی سازمان را براساس تقویمی که ازسوی سازمان تهیه و برمبنای آن نسبت به اعزام استاد اقدام شود را اعلام کرد و گفت: این امر جزء حقوق همه متسابقین استان‌های کشور است که در ماه‌های منتهی به زمان برگزاری مسابقات کشوری، به‌طور عادلانه از حضور اساتید قرآنی بهره‌مند شوند؛ لذا این کار نیاز به یک برنامه‌ریزی ساده دارد که به امید الهی از امسال توسط مسئولان سازمان اجرایی خواهد شد.
 
براساس این گزارش ، متسابق دیگری بر نظارت جدی به اصول داوری اشاره کرد و خواستار ارائه روشی واحد و هدفمند برای داوری مسابقات قرآن از سوی سازمان اوقاف شد تا از اعمال سلایق داوران در نمره‌دهی به متسابقین ممانعت شود.
 
حجت‌الاسلام حسینی در پاسخ تصریح کرد: ما باید تا می‌توانیم نظام داوری را هوشمند کنیم و اجازه ندهیم که داور سلایق شخصی خود را در امر داوری دخالت دهد. برای نیل به این هدف ضروری است تا روش‌ها و اصولی احصاء شود که سطح ارزیابی داوران را یکسان‌سازی کرده و همه داوران از یک مشرب و مکتب خاص پیروی کنند تا مشکلی که گاهأ متسابق برای دریافت نمره بیشتر، بنابر سلیقه داوری خاص به ارائه تلاوت، قرائت و... می‌پردازد، جلوگیری به‌عمل آید.
 
وی افزود: در این راستا درتلاشیم تا یک نرم‌افزار پویا با هوش مصنوعی ویژه طراحی کنیم که در تمامی رشته‌ها و به‌خصوص در بحث قرائت، تجوید، لحن، صوت و... به یاری داوران بشتابد؛ چراکه داور هم انسان است و دچار نسیان می‌شود.
 
رئیس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف ادامه داد: درحال حاضر نرم‌افزاری دردست هست که با اطلاعاتی که ازطریق انسان به آن ارائه می‌شود، به ارزیابی می‌پردازد. اما به‌کارگیری نرم‌افزاری که هوشمند بوده و بدون دخالت دست انسان درکنار داوران به ارزیابی بنشیند، می‌تواند در رفع بسیاری از شبهاتی که در بحث داوری مطرح می‌شود یاری‌رسان باشد.
 
وی با تأکید براینکه متأسفانه عدم رسیدگی به این مشکلات عامل به قله مطلوب نرسیدن این مسابقات بعداز گذشت 37 دوره است، خاطرنشان کرد: برای حل این معضلات باید ارتباط معناداری بین جامعه قرآنی و مسئولان از لحاظ فکری ایجاد شود تا نظرهاو پیشنهادها سازنده این قشر که خود با تمام وجود در بطن این قضایا حضور دارند، گره‌گشای طریق مؤفقیت و کامیابی باشد.
 
متسابق دیگری از متوقف شدن بانوان در مرحله کشوری و عدم راهیابی آنان به مسابقات بین‌المللی و اعزام به مسابقات خارجی و مشرف شدن به حج انتقاد کرد که رئیس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امورخیریه کشور دراین خصوص اظهار کرد: سازمان برای انجام این موارد به‌خصوص اعزام بانوان به مسابقات خارجی محدودیت دارد اما حمهوری اسلامی ایران هرسال همایشی بین‌اللملی برای بانوان قرآن‌پژوه برگزار می‌کند که نفرات برتر مسابقات کشوری اوقاف می‌توانند برای این همایش برنامه‌ریزی کرده و حضور تأثیرگذاری داشته باشند.
 
حجت‌الاسلام حسینی دراین بخش از جلسه به بیان مشکلاتی که دراین عرصه مبتلابه سازمان اوقاف و دیگر نهادهای قرآنی است، پرداخت و گفت: سازمان این آمادگی را دارد که به اعزام نفرات برتر و نخبه‌های قرآنی که مؤلفه‌های اساسی انتخاب استادی قرآن را داشته باشند، بدون گذاشتن پیش‌شرط از سوی آنان به استان‌ها اعزام کند؛ اما در این خصوص باید زیرساخت‌های آموزش‌های قرآنی تصحیح شود، چراکه با اعزام یک‌هفته‌ای و یا دوره‌ای اساتید نمی‌توان انتظار داشت که قاری یا حافظ تربیت کرد و این امر نیازمند شناسایی استعدادهای قرآنی برتر بومی در همه استان‌هاست که دوره‌های آموزشی با حضور مستمر استاد ادامه یافته و نتیجه مطلوب کسب شود.
/2759/



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.