نماینده ولی فقیه و رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه :

تشریح اولویت های برنامه های اوقاف در سال 94

نماینده ولی فقیه و رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه با تشریح اولویت های برنامه ای و کاری سازمان اوقاف در سال 94 ، گفت : کارکنان و مسئولان سازمان اوقاف باید با همدلی ، همزبانی و همراهی در جهت انجام وظایف محوله و پیشبرد امور و برنامه ها گام بردارند.
يکشنبه، 16 فروردين 1394
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
تشریح اولویت های برنامه های اوقاف در سال 94

نماینده ولی فقیه و رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه با تشریح اولویت های برنامه ای و کاری سازمان اوقاف در سال 94 ، گفت : کارکنان و مسئولان سازمان اوقاف باید با همدلی ، همزبانی و همراهی در جهت انجام وظایف محوله و پیشبرد امور و برنامه ها گام بردارند.
 
به گزارش راسخون به نقل از روابط عمومی سازمان اوقاف و امور خیریه ، حجت الاسلام و المسلمین علی محمدی ، نماینده ولی فقیه و رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه در نشست صمیمی با معاونین ، مدیران و کارکنان این سازمان ضمن تبریک آغاز سال جدید اظهارداشت : امسال از سوی مقام معظم رهبری به نام «دولت و ملت، همدلی و همزبانی» نامگذاری شده است.
 
وی با بیان اینکه عید نوروز یک عید اسلامی است ، افزود : این عید در عین حال که ملی است ، رنگ و بوی اهل بیت و قرآن یافته است و تمامی مردم علاقه مندند ، لحظه تحویل سال را در حرم مطهر و منور اهل بیت (ع) و آستان مقدس امامزادگان سپری کنند و زندگی و شروع سال را با قرآن و اهل بیت (ع) آغاز کنند.
 
* عید نوروز؛ عیدی اهل بیتی، قرآنی و مردمی شده است
 
حجت الاسلام محمدی با اشاره به اینکه این عید دیگر باستانی نیست بلکه اهل بیتی ، قرآنی و مردمی است ، تصریح کرد : افرادی هم که در لحظه تحویل سال نو در این حرم ها حضور می یابند ، در آن لحظات به خداوند متعال ، اهل بیت (ع) توسل پیدا می کنند.
 
نماینده ولی فقیه در سازمان اوقاف و امور خیریه با اشاره به اینکه مقام معظم رهبری برگرفته از آیات قرآن فرمودند که نظام باید چهار پایه اسلامی ؛ نماز ، زکات ، امر به معروف و نهی از منکر را داشته باشد و مسئولان هم باید این چهار پایه اصلی را ملاک کار و برنامه خود قرار دهند.
 
وی با بیان اینکه مقام معظم رهبری مهمترین معروف را اقامه نظام اسلامی در جامعه و مهمترین منکر را ایستادگی برابر نظام کفر برشمردند ، افزود : امام حسین (ع) نیز مهمترین امر به معروف را که ایستادگی در برابر ظلم بود، انجام داد.
 
* حفظ نظام بزرگترین و مهمترین معروف است
 
حجت الاسلام محمدی با بیان اینکه مقام معظم رهبری ایجاد و حفظ نظام را بزرگترین و مهمترین معروف دانستند ، گفت : مهمترین منکر ؛ ابتذال اخلاقی ، کمک به دشمنان اسلامی ، تضعیف فرهنگ اسلامی و تضعیف اقتصاد جامعه اسلامی است.
 
رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه اضافه کرد : در محیط اداری نیز هر فرد و کارمندی که در محیط کاری اش ، به وظیفه خود بد و نادرست عمل کند ، مرتکب منکر شده و اگر خوب و به موقع انجام دهد ، معروف است.
 
وی ادامه داد : شعار امسال «دولت و ملت ، همدلی و همزبانی» است که مجموعه نظام اسلامی و همه دستگاهها را در بر می گیرد و مقام معظم رهبری هم فرمودند ، همگان با هر سلیقه و گرایش فکری باید از دولت مشروع کشور حمایت کنند.
 
حجت الاسلام محمدی با بیان اینکه سخنان رهبری پیرامون همدلی و همزبانی مسئولان و ملت را باید در سازمان اوقاف نیز اجرایی کنیم ، گفت : باید در سازمان میان مسئولان و کارکنان همدلی ، همزبانی و همراهی وجود داشته باشد تا بتوانند برای انجام وظایف ، حل مشکلات و پیشبرد مأموریت ها گام بردارند.
 
نماینده ولی فقیه در سازمان اوقاف و امور خیریه با بیان اینکه کارکنان حق دارند از مسئولان و مدیران انتقاد کنند اما با این شرط که باعث سلب اعتماد عمومی از سازمان نشود ، افزود : سازمان اوقاف متعلق به اشخاص نیست، بلکه متعلق به مردم است بنابراین نباید اعتماد عمومی را از این سازمان سلب کرد.
 
* ضرورت همدلی ، همزبانی و همراهی در سازمان اوقاف میان مسئولان و کارکنان
 
وی با اشاره به اینکه همدلی، همزبانی و همکاری در جهت انجام وظایف در محیط سازمان اوقاف باید ایجاد شود، گفت: تذکر و انتقاد باید وجود داشته باشد، زیرا در غیر این صورت رشد نخواهیم داشت اما این انتقادها نباید اعتماد عمومی را سلب کند و کارکنان و مسئولان علاوه بر همدلی و همزبانی باید با همکاری و همراهی با یکدیگر در جهت انجام وظایف، ماموریت ها و تکالیف و حل مشکلات گام بردارند.
 
حجت الاسلام محمدی با بیان اینکه مقام معظم رهبری همراهی در بیانات نوروزی مردم و جوانان با اهداف نظام اسلامی و امام راحل و همچنین ایمان و اعتقاد آنان را مهمترین فرصت در زمان کنونی برشمردند ، تصریح کرد : ایشان فرمودند ؛ نشان این همدلی و همزبانی حضور پرشور و گسترده مردم بعد از 36 سال از عمر انقلاب اسلامی در راهپیمایی 22 بهمن است که اقشار مختلف مردم برای دفاع از انقلاب ، امام و مقام ولایت به میدان آمدند.
 
رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه با بیان اینکه پیشرفت های علمی در زمان تحریم در فرمایشات مقام معظم رهبری یک فرصت مهم برای کشور تلقی شد، گفت : براساس اعلام دشمنان از سال 89 تاکنون فلج کننده ترین تحریم ها عیله جمهوری اسلامی ایران وضع شده است اما در این مدت زمانی ، ایران اسلامی پیشرفت های علمی و سیاسی متعددی را بدست آورد که مقام معظم رهبری در سخنانشان فاز 12 پارس جنوبی را مصداق این موارد برشمردند.
 
* اوقاف در حل بخشی از مشکلات اقتصادی کشور موثر است
 
وی با بیان اینکه مقام معظم رهبری اقتصاد ملی را یکی از چالش های کشور برشمردند ، تصریح کرد : سازمان اوقاف به برکت اعتقاد و ایمان مردم از گذشته تاکنون که بخشی یا تمام سرمایه خود را برای خدا ، قرآن ، اهل بیت (ع) ، ملت و کشور وقف می کنند ، می تواند با یک برنامه ریزی بخشی از مشکلات اقتصادی کشور را برطرف کند.
 
حجت الاسلام محمدی با بیان اینکه مقام معظم رهبری تلاش در مسیر اقتصادی را کار جهادی نامیدند ، افزود : در این مسیر باید به صورت جهادی و و بسیجی کار کرد چرا که در در این عرصه با جنگی تمام عیار و غیر مشهود مواجه هستیم ؛ در جنگ تحمیلی اقدامات دشمن ملموس بود اما در این عرصه اقدامات آنها ناملموس است.
 
رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه با بیان اینکه در سال 93 در مسیر اجرای امینانه نیات واقفان گام های کم نظیر و حتی بی نظیری در سازمان اوقاف برداشته شد ، افزود : اجرای امینانه نیات واقفان از اولویت های کاری سازمان در سال 94 است و باید دانست اجرای نیات واقفان بدون جهاد اقتصادی بی معناست زیرا اگر موقوفه صحیح اداره نشود تا به درآمد برسد ، امکان اجرای نیات وجود ندارد.
 
وی با اشاره به اینکه باید درآمد رقبات بگونه ای تعریف شود که توجیه اقتصادی داشته باشد ، افزود : باید در سال 94 تمام اجاره نامه های موقوفات از لحاظ ارزش و اعتبار به روز باشد تا بعد از صرف هزینه های مورد نیاز نگهداری رقبه ، امکان اجرای نیت فراهم شود.
 
* بیش از 97 درصد وقف نامه ها در سال گذشته بازخوانی شد
 
حجت الاسلام محمدی با بیان اینکه در سال گذشته وقف نامه ها و نیات واقفان بازخوانی شد و تمامی اسناد اسکن شد ، تصریح کرد : در سال قبل بیش از 97 درصد وقف نامه ها بازخوانی شد و در برخی استانها این امر بصورت صد در صدی پایان یافت و باقی کار نیز باید در سال 94 اتمام یابد.
 
نماینده ولی فقیه در سازمان اوقاف و امور خیریه با اشاره به اینکه شناسایی رقبات در سال گذشته آغاز شد ، افزود : باید تمامی رقبات کشور از لحاظ وضعیت ، اطلاعات توصیفی ، مکانی و جغرافیایی رصد شوند که در دوماه آخر سال 93 ، از 28 استان کشور بازرسی توسط ستاد سازمان انجام شد که باید این امر و همچنین اخذ اسناد موقوفات در سال 94 باید در اولویت قرار گیرد.
 
وی با اشاره به اینکه با پایان یافتن این اقدامات دیگر رقبه ای مبهم و ناشناس در کشور باقی نخواهد ماند ، گفت : تک تک رقبات منفعتی کشور باید دارای درآمد شود و اگر در این راه مشکلی وجود دارد باید مرتفع شود.
 
* اهداف اوقاف در سال 94 با همدلی ، همزبانی و همراهی محقق می شود
 
حجت الاسلام محمدی با بیان اینکه برای تحقق اهداف و ماموریت های سازمان در سال 94 ، باید تمامی کارکنان با تمام توان اقدام کنند و این شرعا و قانونا حجت است ، تصریح کرد : مسئولان و معاونان در هر بخش باید برنامه سال 94 را برای کارکنان تبیین کنند و با برنامه ریزی لازم برای تحقق جز به جز آن اقدام کنند.
 
رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه اضافه کرد : البته برنامه ریزی 10 درصد کار است و 90 درصد دیگر مربوط به اجرا ، پیگیری، همت و تلاش مضاعف است.
 
وی اضافه کرد : ایجاد سامانه جامع موقوفات و بقاع متبرکه را که با همدلی و همراهی تمامی کارکنان در کشور ایجاد شد و هم اکنون در 750 نقطه در دسترس است و یا صدور و ثبت اسناد اجاره موقوفات به صورت سیستمی که هم اکنون بیش از 900 هزار سند اجاره در کشور ایجاد شده است و یا تبدیل اسناد مالی از سنتی به الکترونیکی را می توان در این باره مثال زد که نمونه ای از کارهای جهادی است.
 
* ترویج وقف ثلث اموال در وصایا از اولویت های کاری سال 94 اوقاف
 
وی با بیان اینکه امسال باید در برنامه های تبلیغی و ترویجی خود در سازمان به اشکال دیگر وقف نیز توجه کنیم، افزود : ترویج وقف ثلث اموال ، حبس ، هبه و نذر باید در دستور کار قرار گیرد.
 
حجت الاسلام محمدی با اشاره به اینکه اگر بهترین برنامه ، بودجه و نیروی انسانی در اختیار باشد اما همدلی ، همزبانی و همراهی نباشد ، کارها پیش نخواهد رفت ، گفت : منشا اصلی همراهی در امور آن است که کار برای خدا باشد زیرا اگر کاری را برای خدا شروع کنیم ، همدل و همزبان خواهیم شد.
 
نماینده ولی فقیه در سازمان اوقاف و امور خیریه در پایان ضمن تشکر از تلاش تمامی مدیران و معاونان سازمانی و استانی ، روسای ادارات شهرستانی ، هیات امنا و خادمان امامزادگان و بقاع متبرکه و کلیه کارکنانی که همزمان با اجرای طرح های آرامش بهاری و سوگواره یاس نبوی در کشور تلاش کردند ، خاطر نشان کرد: امیدوارم سال 94؛ سال خدمت به قرآن و اهل بیت (ع) ، خدمت به موقوف العلیهم شامل؛ بیماران ، جوانان نیازمندان ، ایتام و نیازمندان باشد، زیرا اگر این عزیران از ما راضی باشند ، سعادت دنیا و آخرت نیز نصیب همه خواهد شد.
/2759/



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.