ربیعی : حفظ سنگر مساجد برعهده خبرگزاری شبستان است / تشریح ابهامات الحاق معاونت مساجد به سازمان اوقاف

مدیر کل حوزه ریاست وروابط عمومی وامور بین الملل سازمان اوقاف وامور خیریه گفت:شبستان وسازمان اوقاف وامور خیریه زمینه های مشترک همکاری بسیار دارند چون ما شبستان را کانون ترویج معارف اسلامی می دانیم و سازمان اوقاف و امور خیریه هم درهمین راستا حرکت می کند.
چهارشنبه، 26 فروردين 1394
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
ربیعی : حفظ سنگر مساجد برعهده خبرگزاری شبستان است / تشریح ابهامات الحاق معاونت مساجد به سازمان اوقاف

مدیر کل حوزه ریاست وروابط عمومی وامور بین الملل سازمان اوقاف وامور خیریه گفت:شبستان وسازمان اوقاف وامور خیریه زمینه های مشترک همکاری بسیار دارند چون ما شبستان را کانون ترویج معارف اسلامی می دانیم و سازمان اوقاف و امور خیریه هم درهمین راستا حرکت می کند.
 
به گزارش راسخون به نقل از روابط عمومی سازمان اوقاف و امور خیریه، حسن ربیعی، مدیر کل حوزه ریاست و روابط عمومی و امور بین الملل سازمان اوقاف و امور خیریه ضمن بازدید از خبرگزاری شبستان با اشاره به اهداف و جایگاه این رسانه در حوزه انعکاس رویدادها و تحولات حوزه دین، فرهنگ و اندیشه اظهارداشت: به عنوان یک شهروند و مخاطب عام مجموعه خبری کشور ، یک رویکرد و نگاهی خاص نسبت به خبرگزاری شبستان، دارم.
 
سخنگوی سازمان اوقاف افزود: شبستان که به عنوان متولی دین، فرهنگ و اندیشه است و هر کدام از این موضوعات که برای خود دنیایی دارند را دنبال می کند و این مجموعه رسانه ای بسیار خوب، در جهت شعارش جهت گیری کرده است.
 
ربیعی تصریح کرد: خبرگزاری شبستان یک کانون اخلاق مدار به معنویت و مبانی دینی است که به عمق مسائل معنوی توجه دارد و انسان های خردورزی در آن فعالیت می کنند.
 
وی عنوان کرد: به لحاظ سیاسی هم، رسانه ای قابل اتکا و به دنبال تحقق منویات مقام معظم رهبری است و به هیچ وجه خود را وارد دسته جات و احزاب سیاسی نمی کند این یک نقطه برجسته برای مجموعه شبستان است و من برای مشاهده اخبار واقعی و بدون گرایش های حزبی و تحلیل مسائل روز، به خبرگزاری شبستان مراجعه می کنم. زیرا این رسانه در مورد مسائل سیاسی کاملا بی طرف است و جهت گیری در مسیر ولایت فقیه و منویات مقام معظم رهبری را خیلی خوب بروز و ظهور داده است.
 
مدیر کل حوزه ریاست و روابط عمومی و امور بین الملل سازمان اوقاف و امور خیریه افزود: اطلاع رسانی و پوشش اخبار حوزه تخصصی مساجد، بر عهده خبرگزاری شبستان است و به همین دلیل در این حوزه یک سرویس مستقل وجود دارد در صورتی که سایر خبرگزاری ها به این شکل عمل نمی کنند ، به همین میزان مسئولیت بسیار سنگینی بر عهده این مجموعه است.
 
ربیعی تصریح کرد: مساجد کانون های شکل گیری انقلاب اسلامی ایران بودند و به قول فرمایش امام خمینی(ره) مسجد سنگر بوده و هست. ما باید این سنگر را حفظ کنیم ؛ بخش عمده حفظ جایگاه مسجد در عرصه رسانه ها برعهده شبستان و مجموعه ای است که به لحاظ مأموریت رسانه ای اش آن را دنبال می کند.
 
وی افزود: شاید بخش های دیگر کشور هم در حوزه مساجد و به خصوص سازمان اوقاف و امور خیریه در حوزه سخت افزاری مساجد مسئولیت داشته باشد یا برخی از بخش ها در حوزه نرم افزاری مساجد مسئولیت داشته باشند ولی همه این ها باید در راستای حفظ سنگر انقلاب و آنچه حضرت امام خمینی(ره) تأکید داشتند باشد.
 
ربیعی عنوان کرد: حفظ جایگاه و کارکردهای مساجد فقط مربوط به اول انقلاب نیست و باید در طول تاریخ، مساجد به عنوان کانون های مرکزی انقلاب معرفی شود و این مسئله برای نسل های آینده بیشتر تبیین شود.
 
وی افزود: مساجد در شکل گیری پیروزی انقلاب اسلامی ایران نقش داشتند و با توجه به اینکه مساجد به نوعی وقف هستند می توان گفت وقف نقش بسزایی در پیروزی انقلاب اسلامی ایران داشت. اما متأسفانه به مساجد آن طوری که باید و شاید بعد از دوران دفاع مقدس توجه خاصی نشد یعنی به کارکردهای مساجد بعد از جنگ آن طور که باید و شاید توجه نشد، مساجد در دوران دفاع مقدس نقش بسزایی داشتند به عنوان مثال اعزام رزمندگان از مساجد صورت می گرفت.
 
مدیر کل حوزه ریاست و روابط عمومی و امور بین الملل سازمان اوقاف و امور خیریه افزود: تجمع رزمندگان در مساجد، انجام اعمال عبادی آنها در مساجد و حسینیه ها شکل می گرفت و به نوعی مرکزیت مساجد در پیشبرد اهداف انقلاب و پیروزی رزمندگان اسلام نقش بی بدیل و مؤثری داشت و هیچ کس نمی تواند آن را انکار کند.
 
ربیعی اظهار کرد: اما به نظر می رسد این جایگاه و پایگاهی که بنیان گذار جمهوری اسلامی ایران آن را پایگاه اصلی حفظ انقلاب اسلامی ایران معرفی کردند به نوعی در سال های پس از انقلاب کمتر ورد توجه قرار گرفته است.
 
وی افزود: اگر در سال 1386 کانون فرهنگی هنری مساجد شکل گرفت، لازم بود در سال 1366 این اتفاق می افتاد و 20 سال دیر محقق شد و لازم بود که همان وقت مسجد و کارکردهای آن برای همیشه با قوت و صلابت تبیین بشود و در نزد افکار عمومی این جایگاه حفظ شود.
 
ربیعی عنوان کرد: البته دستگاه های مختلفی در این زمینه نقش دارند که پایگاه های بسیج، ائمه جمعه و جماعات، کانون های فرهنگی و هنری مساجد از جمله آنها است و سایر دستگاه هایی که در حوزه فرهنگی فعالیت دارند باید این مسئولیت را برعهده بگیرند ولی مواجهه افکار عمومی با اخبار مساجد بسیار مهم است.زیرا به مراتب فضاسازی این حوزه در افکار عمومی رسالت بزرگ و سنگینی است.
 
وی تصریح کرد: الحمدالله طی سال های اخیر در حوزه مدیریت مسجد اتفاقات خوبی رخ داده و درهمین سال جدید همزمان با اولین جلسه مجلس شورای اسلامی بحث حمایت از احداث، نوسازی و تجهیز مساجد، مدیریت آنها و تعیین تکلیف مدیریت آن برای بهینه سازی فعالیت های مسجد که یک کار لازم و ضروری بود، در دستور کار مجلس قرار گرفت و از هم اکنون مشخص است سال خوبی در انتظار مساجد است. ضمن شکل گیری این اتفاقات خوب در حوزه مسجد که همه چیز قانون مند در چاچوب قانون صورت گرفت و با ابلاغ ریاست محترم جمهور پیش می رود چند چالش نیز وجود دارد.
 
مدیر کل حوزه ریاست و روابط عمومی و امور بین الملل سازمان اوقاف و امور خیریه افزود: البته ابهاماتی در طرح الحاق معاونت مساجد به سازمان اوقاف و امور خیریه وجود دارد که به چند مورد اشاره می کنم. اگر قرار است معاونت امور مساجد در سازمان اوقاف و امور خیریه شکل بگیرد به لحاظ ساختار و مسئولیت سنگینی را بر دوش این سازمان بگذارد با توجه به حجم و مأموریت های فعلی سازمان و در راستای احیای وقف و موقوفات و تبدیل بقاع متبرکه به قطب های فرهنگی و همچنین فعالیت های عظیم قرآنی این رسالت جدید سازمان اوقاف را با مشکلاتی مواجه می کند به هرحال بضاعت سازمان اوقاف و امور خیریه در نیروی انسانی و مالی محدود است و احتمال دارد این طرح با مشکلاتی در زمینه تامین بودجه مواجه شود.
 
وی افزود: بحث دیگر این است که مجلس باید تمهیدات لازم را پیش از ارسال طرح به شورای نگهبان پیش بینی کند و تکلیف دستگاه های بین بخشی در مدیریت مساجد شفاف سازی شود. برای مثال در رابطه دستور عمل ها و مدیریت و آنچه که در حوزه ساخت مساجد و حفظ و نگهداری مساجد وجود دارد شفاف سازی نشده است. همچنین رابطه بین سخت افزاری و نرم افزاری این طرح به خوبی مشخص نشده که می شود به مدیریت مسجد در حفظ و نگه داری آن و اموال منقول و غیر منقول مسجد شفاف سازی کرد.
 
وی خاطرنشان کرد: شبستان و سازمان اوقاف و امور خیریه زمینه های مشترک همکاری بسیار دارند چون ما شبستان را کانون ترویج معارف اسلامی می دانیم و سازمان اوقاف و امور خیریه هم تقریبا در راستای ترویج معارف اسلامی چه در بقاع متبرکه و چه در فعالیت های قرآنی و اداره موقوفات مأموریت دارد می توان این همکاری ها را در قالب امضای تفاهم نامه گسترش داد.همچنین در مورد بقاع متبرکه هم نقش قرآن و اهل بیت(ع) بی بدیل است کار برای همکاری و مشارکت بسیار وجود دارد.
/2759/



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.