به مناسبت سی و دومین دوره مسابقات بین المللی قرآن کریم

مصاحبه اختصاصی راسخون با جناب حجت الاسلام و المسلمین سید اسماعیل حسینی مقدم، مدیر کل اوقاف و امور خیریه استان قم

به مناسبت نزدیک شدن به برگزاری سی و دمین دوره مسابقات بین المللی قرآن کریم، مصاحبه ای انجام دادیم با جناب حجت الاسلام و المسلمین سید اسماعیل حسینی مقدم، مدیر کل محترم اوقاف و امور خیریه استان قم که متن کامل آن در ادامه می آید:
پنجشنبه، 10 ارديبهشت 1394
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
مصاحبه اختصاصی راسخون با جناب حجت الاسلام و المسلمین سید اسماعیل حسینی مقدم، مدیر کل اوقاف و امور خیریه استان قم

به مناسبت نزدیک شدن به برگزاری سی و دمین دوره مسابقات بین المللی قرآن کریم، مصاحبه ای انجام دادیم با جناب حجت الاسلام و المسلمین سید اسماعیل حسینی مقدم، مدیر کل محترم اوقاف و امور خیریه استان قم که متن کامل آن در ادامه می آید:
 
•    باتوجه به دیدارهایی که با مقام معظم رهبری داشته اید، دغدغه ها و مطالبات معظم له در خصوص قرآن و مسابقات قرآن چه بوده؟
 
بسم الله الرحمن الرحیم
 
تشکر می کنم از مجموعه ی دست اندرکاران و فعالان برنامه ها، مسابقات قرآنی و مجموعه ی راسخون که بخشی از بار اطلاع رسانی را بر دوش دارد.
 
به نظر حقیر، دغدغه ی اساسی مقام معظم رهبری در رابطه با موضوعات فعالیت های قرآنی در واقع دست یافتن جامعه ی انسانی به حقایق قرآنی بر می گردد. 
 
یعنی مقام معظم رهبری ایده آلشان این است که دنیای تشنه ی معارف ناب قرآن کریم بتواند به این حقایق دست پیدا کند. برای تحقق این دغدغه و این هدف متعالی ابزارهای مختلفی مورد نیاز است. یکی از این ابزارها، مسابقات قرآنی است. ابزار دیگر حفظ قران است. ابزار دیگر آموزش های قرآن در بخش های مختلف و سطوح قرآن است، ابزار دیگر، عمل به قرآن است. ابزار دیگر تفسیر قرآن است، ابزار دیگر مفاهیم قرآن است. بهرحال ابزارهای مختلف برای رسیدن به به معارف و حقایق قرآنی وجود دارد که قطعا مسابقات قرآن هم یکی از این ابزارهای مهم محسوب می شود.
 
هدف از برگزاری این مسابقات طبعا نشان دادن و به صحنه آوردن قرآن کریم در جوامع اسلامی است. یعنی باید جوامع اسلامی و مسلمانان با توجه نمودن به عالی ترین سطوح مسابقات قرآنی در بخش های مختلف به این مطلب عنایت داشته باشند که همه ی سعادت حقیقی و حیات طیبه ی آنها در گرو عمل نمودن و متوسل شدن و متمسک شدن به قرآن کریم است. و لذا باید قرآن کریم را به صحنه آورد. برگزاری مسابقات قرآن کریم در جمهوری اسلامی یکی از پیام های مهمش به دنیا این است که جمهوری اسلامی نتیجه ی توجه کردن امام و امت به معارف قرآن کریم است. یکی از پیام های مهمش این است که جوامع اسلامی و حتی جوامع بشری برای نیل به سعادت حقیقی باید قرآن را در صحنه ی زندگی فردی و اجتماعی خود حاکم کنند. ملت بزرگ ایران اسلامی قرآن را در صحنه ی حیات اجتماعی خود با محوریت امام راحل رضوان الله علیه حاکم کرد و جمهوری اسلامی را تاسیس نمود. جمهوری اسلامی مصداق تحقق عینی آیه ی مبارکه قرآن کریم است که امام راحل در اولین پیام مبارزاتی خود به آن استناد فرمود. فرمودند: «بسم الله الرحمن الرحیم. قُلْ إِنَّمَا أَعِظُكُمْ بِوَاحِدَةٍ أَنْ تَقُومُوا لِلَّهِ مَثْنَى وَفُرَادَى » پیام برای خدا، امام را و امت را در کنار هم قرار داد تا ریشه استکبار و ایادی استکبار را در این کشور از بین ببرد و نابود کند و لذا امت های اسلامی یگانه راه سعادتشان، توجه نمودن به قرآن کریم و پیام های بلند آن در ابعاد مختلف فردی و اجتماعی است.
 

•    حضور و حمایت مسئولان دولت در برگزاری، استقبال و بهبود کیفیت مسابقات چقدر اهمیت دارد؟
 
حضور مسئولین محترم در مسابقات قرآنی یکی از تکالیف مهم شرعی، فرهنگی، اجتماعی و اخلاقی برای مسئولین محترم است. مسئولین محترم کشوری با حضورشان در مسابقات قرآنی، پیوند مقدس نظام اسلامی و قرآن کریم را ارج می نهند و در حقیقت نشان می دهند که نظام اسلامی به برکت قرآن کریم و معارف آن به وجود امده و هر سال متولیان و کارگزاران نظام اسلامی در این صحنه ی بین المللی مسابقات قرآنی، عهد خودشان را با قرآن تجدید می کنند. عهد نظام اسلامی با قرآن کریم در این مسابقات بین المللی تجدید می شود. پیام حضور مسئولین در مسابقات بین المللی قرآن کریم، پیام منطق و عقل و خدا پرستی و اسلام محوری و قرآن محوری و وحدت و همدلی با ملت های مختلف مسلمان دنیا است. بنابراین، به نظر حقیر، حضور مسئولین در مسابقات قرآن کریم یکی از مهم ترین و زیباترین کارهایی است که در برنامه فعالیت های مسئولین نظام مقدس جمهوری اسلامی ثبت و ضبط خواهد شد و بازتاب های بین المللی گسترده ای به همراه دارد، آثار و برکات سازنده ای هم در داخل کشور به همراه خواهد داشت که می توان به تصمیمات کلان قرآنی و تدابیر شایسته برای فعالیت های قرآنی توجه نمود. یعنی مسابقات قرآنی و حضور مسئولین محترم در این مسابقات می تواند تقطه ی عطفی را برای ایجاد تصمیمات کلان قرآنی در سطح کشور و حتی در خارج از کشور فراهم کند.
 

•    برگزاری این مسابقات تا چه اندازه در فرهنگ و اقبال مردم به قرآن موثر است؟
 
ما مکلف هستیم شکوه توجه نمودن فرد به قرآن را به دنیا نشان دهیم. هر فرد بداند که ارتباط او با قرآن کریم شکوه مند است. عزت آفرین است. آبرو آور است، معرف افزا است. هر فرد بداند که در سایه ی ارتباط با قرآن و فعالیت قرآنی می تواند به مدارج عالیه ی انسانی دست پیدا کند. مسابقات قرآن کریم این شکوه را در معرض دید تک تک افراد جامعه قرار می دهد. و لذا انگیزه ها را برای رسیدن به این عزت و قله های وسیع انسانیت افزایش می دهد. افراد می توانند از این فرصت ها بهره مند شوند، متاثر بشوند و کارهای بزرگ قرآنی را شروع کنند.
 

•    به نظر شما نقاط ضعف و نقاط قوت مسابقات قبلی چه عواملی بوده؟
 
به نظر حقیر فراگیر بودن مسابقات جمهوری اسلامی و حضور 60 الی 70 کشور در این مسابقات  از نقاط قوت قابل توجهی است که باید از متولیان امر به پاس این اقدام شایسته تقدیر کرد. فراهم نمودن حضور متسابقین در محضر مبارک مقام معظم رهبری و استفاده از رهنمود های راه گشای ولی امر مسلمین برای میهمانان داخلی و خارجی قرآنی این مسابقات از نقاط قوت بسیار ارزنده و مهم محسوب می شود. 
 
وقت گذاشتن مقام معظم رهبری برای برزاری جلسه ی قرآنی با متسابقین، از نکات برجسته ی مهم است. فعالیت های جانبی در بخش های مختلف آموزشی، علمی ، فرهنگی و اجتماعی ، فعالیت های نمایشگاهی و مجموع فعالیت های جانبی از نقاط قوت است که همه ی اینها جای تشکر دارد. حضور مسئولیت محترم کشوری در این مسابقات از نقاط قوت است. 
 
عرض کنم که فعالیت های دلسوزانه ی دست اندر کاران مسابقات و روح تعامل و همدلی که در بین سازمان اوقاف، کارکنان آن و سایر دستگاه ها که از قِبل این مسابقات ایجاد می شود، از نقاط قوت است.
 
در بخش نقاط ضعف هم طبیعی است که در انجام کارها نقاط ضعفی هم وجود داشته باشد که من گمان می کنم که یکی از نقاط ضعف که در این مجموعه ی مسابقات بین المللی مشهود است، متمرکز شدن این مسابقات در تهران است. برگزاری ثابت مسابقات در شهر تهران در حقیقت محروم کردن سایر استان ها از برکات مسابقات قرآنی محسوب می شود که امیدواریم ان شالله با تدبیر خوب ریاست محترم ستاد عالی مسابقات قرآن کریم در سال های آینده شاهد برگزاری مسابقات در استان های دیگری که قابلیت میزبانی را دارند، باشیم.

 

مصاحبه: روابط عمومی - رضا جمشیدکیانی
/2759/



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.