به مناسبت سی و دومین دوره مسابقات بین المللی قرآن کریم

مصاحبه اختصاصی راسخون با استاد احمد ابوالقاسمی، قاری و داور مسابقات بین المللی قرآن کریم

به مناسبت نزدیک شدن به برگزاری سی و دومین دوره مسابقات بین المللی قرآن کریم، مصاحبه ای انجام دادیم با استاد احمد ابوالقاسمی، داور دوره های مختلف مسابقات بین المللی قرآن کریم که متن کامل آن در ادامه می آید:
يکشنبه، 13 ارديبهشت 1394
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
مصاحبه اختصاصی راسخون با استاد احمد ابوالقاسمی، قاری و داور مسابقات بین المللی قرآن کریم

به مناسبت نزدیک شدن به برگزاری سی و دومین دوره مسابقات بین المللی قرآن کریم، مصاحبه ای انجام دادیم با استاد احمد ابوالقاسمی، داور دوره های مختلف مسابقات بین المللی قرآن کریم که متن کامل آن در ادامه می آید:
 
•    باتوجه به دیدارهایی که با مقام معظم رهبری داشته اید، دغدغه ها و مطالبات معظم له در خصوص قرآن و مسابقات قرآن چه بوده است؟
 
در مجموع صحبت هایی که تا به حال ایشان داشتند و ما شنیدیم، حتی آن هایی که ما نبودیم و در رسانه ها پخش شده، مجموعا ایشان میلشان این است که جامعه ی ما اینقدر رشد کند که مردم بتوانند اطلاعات کافی از قرآن داشته باشند و حتی در یکی از صحبت هایشان گفتند که گاهی با قرآن با همدیگر حرف بزنند. یعنی تمام مطالبات  ایشان در ارتقا سطح دانش مردم نسبت به قرآن خلاصه می شود.
 

•    نقاط ضعف برگزاری مسابقات در دوره ای که داوری را به عهده داشتید، چه بوده؟
 
نمیشود به این شکل، اشاره ی خاصی داشت. چون همیشه مسابقات رو به پیشرفت بوده، و این خود قابل تقدیر است اما به هرحال ضعف هایی است که میشود کم کم اصلاحش کرد. مهمترین ضعف ها، قدیمی شدن آیین نامه های اجرایی، مسابقه و داوری است.
 

•    چه پیشنهادهایی برای برگزاری بهتر این مسابقات دارید؟
 
استفاده از عقل جمعی و استفاده از تجربه ی اساتید قدیمی. به نظر من هنوز به اندازه ای که لازم است، از تجربه ی دیگران استفاده نمی شود.
 

•    حضور قراء متسابق خارجی چه تأثیری در بالابردن کیفیت سطح مسابقات دارد؟
 
تعدادشان خیلی مهم نیست. بعضی کشور ها قاری های خوبی دارند که حتما باید باشند، اگر آن ها باشند، مسابقه شکل بین المللی و حالت رقابتی پیدا می کند. 
 
کشورهایی مثل مصر، ترکیه، پاکستان، مالزی، اندونزی، فیلیپین، این ها قاری های خیلی خوبی دارند که باید باشند. الحمد لله میشود گفت الان قویترین مسابقات بین المللی جهان نسبت به دیگر مسابقات، مسابقات ایران است که از نظر سطح کیفی و کمی در سطح بالاترین مسابقات برگزار می شود.
 

•    برگزاری این مسابقات تا چه اندازه در فرهنگ و اقبال مردم به قرآن موثر است؟
 
 خیلی زیاد است. من خودم به خاطر دارم که وقتی مسابقات برگزار می شد،  همیشه هفته های بعد از مسابقات، جلسات قرآن شلوغ تر بود. من خودم وقتی به مسابقات مالزی رفتم و اول شدم دیدم که تعداد زیادی از از بچه ها و دوستان خودم جذب جلسات قرآن شدند. وقتی که می دیدند کسی که هم دوره و هم سن و سال خودشان بوده و توانسته است که در مسابقات جهانی اول شود، همچنین اشتیاقی برای آن ها ایجاد میشد. حالا این ممکن است حتی در اقسی نقاط کشور هم اتفاق بیفتد. برای مثال یک نوجوان جلو تلوزیون بنشیند و ببیند و احساس کند که می تواند یک روزی به این درجه و رتبه برسد. این خیلی موثر است.
 

•    حضور و حمایت مسئولان دولت در برگزاری، استقبال و بهبود کیفیت مسابقات چقدر اهمیت دارد؟
 
 به هرحال حضور مسئولین، حداقل تاثیرش، تلاش بیشتر مجریان برنامه است. این باعث می شود که اگر یک جاهایی هم آن میزان انگیزه برای انجام بعضی کارها نباشد، وجود یک مسئول عالی رتبه در آن مسابقه می تواند انگیزه های آن ها را فعال تر کند . ضمن اینکه رنگ و لعاب مسابقات برای شرکت کنندگان خارجی خیلی زیباتر می شود. به هرحال کشور ایران  یک کشور معروفی در دنیا است و همه به آن یک نگاه خاصی دارند و دیدن رئیس جمهور یک کشور پرقدرتی مثل ایران و دیدن رهبر عزیز کشوری مثل جمهوری اسلامی ایران برای آنها یک خاطره و افتخار محسوب می شود. من بارها با بعضی از اینها در خارج از کشور برخورد داشتم، دیدم که مثلا برای آنها خیلی جالب بوده که اختتامیه مسابقات در حضور رهبر معظم انقلاب انجام می شود و بزرگترین شخص مملکتی کشور در آن برنامه حضور دارد.
 

•    چه انتظاری از مسئولان دولت برای اینگونه مسابقات بزرگ دارید؟
 
فقط میخواهم بگویم که تعداد این مسابقات کم است. یعنی مسابقات این چنینی هنوز حمایت جدی دولتی روی آن انجام نشده. یعنی درست است که از نظر بودجه یک پولی می دهند و کمک می کنند ولی هنوز به صورت جدی پشتوانه حکومتی جدی ندارد. این شاید بشود که تقویتش کرد. یعنی تمام دستگاه های دولتی حداقل در تبلیغات آن یا در مشارکت هایی که می توانند در این مسابقات داشته باشند، درگیر این قضیه شوند. خیلی از کشورها می بینیم که حتی افراد خیری می آیند و در مسابقات مشارکت می کنند و جایزه های ویژه ای تعیین می کنند، این ها می تواند خیلی در مسابقات موثر باشد.
 

مصاحبه : روابط عمومی- رضا جمشیدکیانی
/2759/



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.