700 اثر علمی به دبیرخانه نهمین همایش بین المللی پژوهش های قرآنی

دبیر نهمین همایش بین المللی همایش های قرآنی از وصول 700 مقاله علمی به دبیرخانه این همایش خبر داد و گفت : برای اولین بار از آیت الله قرشی مفسر بزرگ قرآن در روز همایش تجلیل خواهد شد.
سه‌شنبه، 29 ارديبهشت 1394
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
700 اثر علمی به دبیرخانه نهمین همایش بین المللی پژوهش های قرآنی

دبیر نهمین همایش بین المللی همایش های قرآنی از وصول 700 مقاله علمی به دبیرخانه این همایش خبر داد و گفت : برای اولین بار از آیت الله قرشی مفسر بزرگ قرآن در روز همایش تجلیل خواهد شد.
 
به گزارش راسخون به نقل از ستاد خبری سی و دومین دوره مسابقات بین المللی قرآن کریم، حجت الاسلام و المسلمین دکتر محمد اکبری دبیر نهمین همایش بین المللی پژوهش های قرآنی در نشستی خبری با حضور اصحاب رسانه با بیان اینکه موضوع این دوره همایش «قرآن کریم و فرهنگ وحیانی» انتخاب شده است به دلایل این انتخاب اشاره کرد و اظهار داشت: الهام از نامگذاری سال 93 به نام فرهنگ و اقتصاد از سوی مقام معظم رهبری و دغدغه های ایشان نسبت به احیای فرهنگ دینی و وحیانی و نیاز روحی و عقلی هر انسان به مسئله فرهنگ که دلیل آن فرهنگ دوستی انسان ها است از جمله دلایل انتخاب موضوع این دوره همایش است.
 
وی اضافه کرد: اساس و چکیده همه معارف آسمانی و قرآنی احیای فرهنگ توحیدی است و همه انبیا و کتب الهی برای این امر نازل شده اند و همچنین اساس دشمنی دشمنان اسلام و قرآن خدشه وارد کردن به این فرهنگ توحیدی و اخلاقی است تا فرهنگ منحط، شرک آلود و حیوانی غربی را جایگزین فرهنگ توحیدی مسلمانان کنند بدین جهت موضوع این دوره همایش قرآن کریم و فرهنگ وحیانی نامگذاری شده است.
 
حجت الاسلام اکبری با اشاره به محورهای نهمین همایش بین المللی پژوهش های قرآنی تاکید کرد: شاخص ها و مبانی فرهنگ اسلامی ماهیت و ارکان فرهنگ اسلامی، آثار فردی و اجتماعی فرهنگ اسلامی، آسیب ها، چالش ها و موانع فرهنگ اسلامی و مقایسه تطبیقی فرهنگ اسلامی و فرهنگ غربی از جمله محورهای این دوره همایش است.
 
معاون پژوهش و فناوری دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم، با بیان اینکه در مجموع 700 اثر علمی شامل کتاب، پایانامه، طرح پژوهشی و مقاله به این دوره همایش رسیده است اضافه کرد: این 700 اثر در 11 رشته مختلف علوم انسانی و غیره اعم از زیست شناسی، کامپیوتر، جامعه شناسی، علوم پایه و بویژه الهیات به دبیرخانه رسیده است.
 
وی با اشاره به امتیازات و شاخص های این دوره از همایش تصریح کرد: ارتقای کیفی سطح مقالات که در این دوره صاحبنظران، پژوهشگران و نویسندگان مختلف در همایش شرکت کردند که شامل علمای حوزه، استاد دانشگاه، استادیاران، دانشیاران و غیره می شود و همچنین در این دوره تخصصی شدن همایش در دستور کار بود و فرایندسازی بهتر برای برگزاری آن مدنظر قرار گرفت.
حجت الاسلام اکبری ادامه داد: برای اولین بار در این دوره از همایش از یکی از عالمان، مفسران و دانشمندان قرآنی به نام آیت الله قرشی صاحب آثاری چون احسن الحدیث، قاموس قرآن و آیینه نهج البلاغه تجلیل خواهد شد.
مسئول کمیته پژوهش های قرآنی سی و دومین دوره مسابقات بین المللی قرآن کریم، با اشاره به دیگر شاخص ها و امتیازات نهمین دوره همایش پژوهش های قرآنی گفت: در این دوره از همایش بیش از 40 مرکز دانشگاهی و حوزوی ، مشارکت دارند و در مجموع بیش از بیست تن از دانشمندان و پژوهشگران در کمیته ارزیابی مقالات حضور دارند.
 
وی افزود: همچنین در دبیرخانه علمی این همایش حوزه ای برای رایزنی جذب و اطلاع رسانی و دعوت از پژوهشگران و دانشمندان خارج از کشور و شناسایی سایت های خارجی در این زمینه فعال شده است تا بتوانیم در سال های آینده همایشی را با حضور دانشمندان و مفسران علوم قرآنی برگزار کنیم.
 
وی با بیان اینکه امسال بیش از سی و یک مرکز علمی و پژوهشی کشور به دبیرخانه همایش مقاله ارسال کرده اند افزود: از حوزه علمی 124 اثر علمی، از دانشگاههای سراسری و دولتی 432 اثر علمی و از دیگر مراکز علمی شامل دانشگاه آزاد و پیام نور و غیره آثار علمی شامل کتاب، پایانامه، طرح های پژوهشی و مقاله ارسال شد.
 
حجت الاسلام اکبری با اشاره به درجه علمی افراد شرکت کننده در این دوره همایش گفت: در این دوره 259 دکترای دانشگاه، 88 دانشجوی دکتری، 286 دانشجوی کارشناسی ارشد، 40 کارشناس و تعدادی دانشجوی دوره کارشناسی آثار علمی خود را به این دبیرخانه ارسال کرده اند.
 
دبیر نهمین همایش بین المللی پژوهش های قرآنی با بیان اینکه از 12 کشور جهان آثاری به این دوره همایش ارسال شده است افزود: این آثار از کشورهای مغرب، الجزایر، فلسطین، عربستان، لبنان، سوریه، افغانستان، یمن، اردن، پاکستان، عراق و تاجیکستان به دبیرخانه رسیده است.
 
وی با بیان اینکه یکی از امتیازات مسابقات بین المللی قرآن جمهوری اسلامی ایران توجه به مفاهیم قرآنی است افزود: پژوهش های قرآنی می تواند قرآن را در دل و جان افراد وارد کند و جمهوری اسلامی ایران در کنار برگزاری مسابقات قرآن به این نکته توجه دارد.
 
حجت الاسلام اکبری با اشاره به برگزاری کارگاهها و نشست های علمی همزمان با برگزاری همایش پژوهش های قرآنی گفت: از ساعت 8:30 تا10:30 روز 31 اردیبهشت ماه نشست تخصصی ارائه مقالات برتر داخلی و خارجی در چهار سالن جنبی سالن اجلاس سران برگزار می شود.
دبیر نهمین همایش بین المللی پژوهش قرآنی اضافه کرد: از میان 700 اثر رسیده 40 نفر لوح و هدیه و جایزه دریافت می کنند که پنج نفر اول شامل سه نفر شرکت کننده داخلی و دو شرکت کننده خارجی در مراسم اختتامیه مسابقات بین المللی جوایز خود را دریافت می کنند و 35 نفر دیگر جایزه و لوح خود را در روز همایش دریافت می کنند.
 
وی با بیان اینکه کتاب مقالات دوره هشتم این همایش با موضوع قرآن کریم و تمدن اسلامی رونمایی خواهد شد افزود: آثار علمی برتر این همایش با مجوز وزارت علوم دارای رتبه علمی و پژوهشی خواهند شد.
 
حجت الاسلام اکبری با اشاره به جوایز آثار برتر این دوره از همایش گفت: نفر اول 12 میلیون تومان، نفر دوم 10 میلیون تومان، نفر سوم هشت میلیون تومان، نفر چهارم شش میلیون تومان و نفر پنجم میلیون تومان دریافت می کنند.



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.