سخنگوی سازمان اوقاف و امور خیریه :

رشد ثبت وقف های جدید طی سال های اخیر تا ده برابر / خروج مدیریت اوقاف از ریل سنتی به مدرن

سخنگوی سازمان اوقاف و امور خیریه گفت : با اجرای برنامه های تبلیغی و ترویجی و اطلاع رسانی های لازم ، رشد ثبت وقف های جدید را در سالهای اخیر تا ده برابر نسبت به پیش از سال 88 افزایش یافته است.
دوشنبه، 6 مهر 1394
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
رشد ثبت وقف های جدید طی سال های اخیر تا ده برابر / خروج مدیریت اوقاف از ریل سنتی به مدرن

سخنگوی سازمان اوقاف و امور خیریه گفت : با اجرای برنامه های تبلیغی و ترویجی و اطلاع رسانی های لازم ، رشد ثبت وقف های جدید را در سالهای اخیر تا ده برابر نسبت به پیش از سال 88 افزایش یافته است.
 
به گزارش راسخون به نقل از روابط عمومی سازمان اوقاف و امور خیریه، حسن ربیعی ، سخنگوی سازمان اوقاف در نشست مشترک کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی و سازمان اوقاف با ارائه گزارشی از آمار و عملکرد سازمان اوقاف در سالهای اخیر اظهارداشت : مقام معظم رهبری در سال 91 ، در دیدار با مدیران سازمان اوقاف فرمودند ؛ اوقاف سازمان مفتخری است و رضایت خود را اعلام کردند ، علاوه بر این اوقاف در بازدیدها و حسابرسی های دستگاه های نظارتی نیز رضایتمندی را به همراه داشته است.
 
وی با اشاره به اینکه سازمان اوقاف در سه حوزه مدیریت وقف و موقوفات و  مدیریت بقاع متبرکه و امامزادگان و فعالیت های قرآنی دارای ماموریت هایی است ، تصریح کرد : بنا بر فرمایش مقام معظم رهبری که فرمودند ، مهمترین مسئله در وقف اجرای امینانه نیات واقفان است ، سازمان اوقاف اقدامات و برنامه هایی را پیش بینی و طراحی کرده است.
 
ربیعی با اشاره به اینکه در مجموع 175 هزار و 975 موقوفه ثبت شده در سامانه جامع موقوفات و بقاع متبرکه در کشور داریم ، افزود : این موقوفات شامل یک میلیون و 249 هزار و 380 رقبه است و در مجموع 8 هزار و 360 موقوفه دارای متولی است .
 
مدیرکل حوزه ریاست ، روابط عمومی و امور بین الملل سازمان اوقاف و امور خیریه با اشاره به اینکه در راستای مطالبه مقام معظم رهبری مبنی بر اجرای امینانه نیات واقفان ، ستاد نظارت بر حسن اجرای نیات موقوفات تشکیل شده است ، گفت : در این ستاد در مجموع 510 هزار صفحه اسناد موقوفات بازخوانی شد و نیات واقفان دسته بندی شد که هرکدام از این مراحل در 7 مرحله توسط کارشناسان ، معاونان و مدیران سازمان تائید شد.
 
وی با اشاره به اینکه در مجموع 17 هزار و 343 نیت از اسناد وقفی احصا شده است ، افزود : این نیات در مجموع تحت 800 نوع نیت دسته بندی می شوند که برای اجرای برخی از آنان که دارای فراوانی زیادی هستند طرح هایی بصورت متمرکز طراحی شده است.
 
ربیعی اضافه کرد : یکی از این طرح ها مهرتحصیلی است که با هدف اجرای نیات موقوفات مرتبط با ارائه کمک های تحصیلی به دانش آموزان است که در قالب این طرح در سال 93 ، 14 هزار بسته آموزشی میان دانش آموزان توزیع شد و در سال 94 که اواخر شهریورماه این طرح اجرایی شد ، 21 هزار بسته آموزشی توزیع شد.
 
سخنگوی سازمان اوقاف و امور خیریه با اشاره به طرح مهر تندرستی با هدف اجرای نیات موقوفات مرتبط با حوزه دارو ، درمان و سلامت ، تصریح کرد : در قالب این طرح در سال 93 ، به 10 هزار بیمار نیازمند کمک رسانی شد .
 
وی ادامه داد : در مجموع از محل درآمد موقوفات در سال 93 ، 90 میلیاردتومان در زمینه نیات واقفان هزینه شد و در 6 ماهه سال 94 تاکنون نیز 50 میلیارد تومان هزینه شده است.
 
ربیعی با اشاره به مشکل حقوقی و ثبتی برخی از موقوفات کشور افزود : جلسات متعددی در این زمینه با قوای سه گانه بویژه قوه قضائیه برگزار شده است و تفام نامه هایی نیز با دستگاه های مرتبط جهت رفع این مشکلات منعقد شده است.
 
مدیرکل حوزه ریاست ، روابط عمومی و امور بین الملل سازمان اوقاف و امور خیریه با اشاره به تفاهم نامه میان این سازمان با سازمان منابع طبیعی ، مراتع و جنگل داری گفت : در سال 89 ، یک میلیون و 500 هزار هکتار اراضی اختلافی میان دو سازمان وجود داشت که با انعقاد این تفاهم نامه یک میلیون و 200 هزار هکتار تعیین تکلیف شد که از این میان 400 هزار هکتار سهم موقوفات بود که تاکنون برای یک چهارم آنها سند اخذ شده است که در زمینه جلوگیری از زمین خواری و موقوفه خواری بسیار مهم و تاثیرگذار است.
 
وی با اشاره به برنامه این سازمان برای اخذ سند مالکیت موقوفات تصریح کرد : از ابتدای انقلاب تاکنون 57 درصد موقوفات سند دار شده است که 30 درصد اسناد موقوفات در چندسال اخیر اخذ شده است که البته 8 هزار پرونده موقوفات در محاکم قضایی نیز وجود دارد که باید برای آنها چاره اندیشی شود تا حقوق مردم و موقوفات رعایت شود.
 
ربیعی با اشاره به اینکه 513 پروژه سرمایه گذاری در موقوفات با حجم ریالی 5 هزار و 875 میلیارد تومان توسط معاونت بهره وری اقتصادی اوقاف پیش بینی شده ، گفت : تا سال 94 ، 160 پروژه از این تعداد به اتمام رسید و 350 پروژه نیز در حال انجام است.
 
سخنگوی سازمان اوقاف و امور خیریه با اشاره به اینکه اخذ مفاصا حساب یکی از روش های شفاف سازی مالی است ، افزود : تا پیش از سال 88 حدود 20 تا 25 درصد موقوفات مفاصا حساب اخذ می کردند، اما امروز با تلاش های صورت گرفته اخذ مفاصا حساب به روز و سالیانه شده است و هیچ گونه عقب ماندگی در این زمینه وجود ندارد.
 
وی با اشاره به برنامه های تبیلغی و ترویجی سازمان اوقاف در خصوص سنت حسنه وقف گفت : تا پیش از سال 88 سالانه حدود 150 تا 200 وقف جدید در کشور بصورت انتفاعی به ثبت می رسید اما با انجام برنامه های تبلیغی و اطلاع رسانی این رقم در سالهالی اخیر بیش از ده برابر شده است و در سال 93 ، 4300 وقف جدید با نیات مورد نیاز کشور به ثبت رسید.
 
ربیعی با اشاره به فعالیت دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم با 22 دانشکده در کشور افزود : این دانشگاه تاکنون 13 هزار و 185 دانشجو جذب کرده است و 8 هزار و 822 نفر نیز از آنها فارغ التحصیل شده اند که 4300 نفر در مقطع کارشناسی و بقیه در مقطع کارشناسی ارشد بوده اند و هم اکنون 35 دانشجو نیز در مقطع دکترا این دانشگاه در حال تحصیل هستند.
 
سخنگوی سازمان اوقاف و امور خیریه با اشاره به اینکه سالهای قبل 36 هزار نفر در سال 88 در مسابقات قرآن شرکت کردند ، افزود : این رقم در سال 93 به یک میلیون و 200 هزار نفر رسید و هدف ما شرکت 5 میلیون نفر است و همچنین در زمینه چاپ قرآن نیز سالانه یک میلیون جلد قرآن کریم به چاپ می رسد.
 
وی اضافه کرد : طرح ملی تربیت حافظان قرآن کریم نیز برای نخستین بار توسط سازمان اوقاف در راستای مطالبه تربیت 10 میلیون نفری حافظ قرآن از سوی مقام معظم رهبری اجرایی شد که از سال 91 تاکنون یک میلیون و 200 هزار نفر در این طرح ثبت نام کرده اند.
 
ربیعی با اشاره به راه اندازی سامانه جامع مدیریت موقوفات و بقاع متبرکه و فعالیت آن در 750 نقطه کشور گفت : امروز می توان گفت ریل مدیریتی اوقاف از مدیریت سنتی به مدیریت مدرن مبدل شده است که در پی راه اندازی این سامانه ، سیستم یکپارچه مالی و شفاف سازی امور مالی در اوقاف محقق شده است.
/2759/



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.