برگزاری نشست طرح‌های آتی ستاد عالی مسابقات قرآن / نخستین نشست کمیته بین‌المللی داوران ، زمستان در تهران

نشست تخصصی طرح‌های آتی ستاد عالی مسابقات قرآن در حاشیه برگزاری سی و هشتمین دوره مسابقات سراسری قرآن در کرمانشاه برگزار شد و طی آن از برگزاری نخستین نشست کمیته بین‌المللی داوران طی فصل زمستان در تهران خبر داده شد.
شنبه، 5 دی 1394
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
برگزاری نشست طرح‌های آتی ستاد عالی مسابقات قرآن / نخستین نشست کمیته بین‌المللی داوران ، زمستان در تهران

نشست تخصصی طرح‌های آتی ستاد عالی مسابقات قرآن در حاشیه برگزاری سی و هشتمین دوره مسابقات سراسری قرآن در کرمانشاه برگزار شد و طی آن از برگزاری نخستین نشست کمیته بین‌المللی داوران طی فصل زمستان در تهران خبر داده شد.
 
به گزارش راسخون به نقل از ستاد خبری سی و هشتمین دوره مسابقات سراسری قرآن کریم، نشست تخصصی طرح‌های آتی ستاد عالی مسابقات قرآن با حضور حجت‌الاسلام و المسلمین سیدمصطفی حسینی، رئیس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه و سیدعلی سرابی قائم مقام شورای عالی قرآن ظهر دیروز جمعه چهارم دی ماه در حاشیه مسابقات سراسری قرآن کریم در کرمانشاه برگزار شد .
 
· تشکیل ستاد عالی مسابقات از سال 73
 
در ابتدای این نشست حجت‌الاسلام و المسلمین سیدمصطفی حسینی، رئیس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه با اشاره به تشکیل ستاد هماهنگی مسابقات عنوان کرد: این ستاد از سال 73 با ابلاغ مقام معظم رهبری و آیین نامه معاون اول رئیس جمهوری در دوره‌های متمادی ابلاغ شده و فعالیت خود را آغاز کرده است .
 
وی افزود: نماینده ولی فقیه و رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه، رئیس ستاد عالی بوده و سایر دستگاه‌های متولی که در روند برگزاری مسابقات اثرگذار هستند نیز در این ستاد عضویت دارند، همچنین کمیته‌های علمی و فنی، طرح و برنامه، تبلیغات و اطلاع رسانی، بین‌الملل و کمیته نظارت و ارزیابی، با حضور کارشناسان و نخبگان در این ستاد فعال بوده و به همراهی ستاد عالی به صورت هفتگی و نهایتا دوهفته یکبار جلساتی را در موضوعات مختلف برگزار می‌کنند .
 
· آغاز تدوین نظام جامع مسابقات

 
حجت‌الاسلام حسینی با اشاره به تدوین نظام جامع مسابقات اظهار کرد: در دوره پس از انقلاب اسلامی که مسابقات قرآن برگزار می‌شود، یک سند راهبردی شامل سیاست‌ها، اصول و چشم انداز برنامه‌ها تدوین نشده اما در حال حاضر، بر اساس جلساتی که در ستاد عالی مسابقات برگزار شده است، مقدمات تدوین نظام جامع مسابقات آغاز شده است .
 
وی افزود: اگر این نظام تدوین شود، مطمئنا در حوزه‌های مختلف برنامه‌ریزی شروع می‌شود و بر این اساس تکلیف را خواهیم دانست که چه مسابقاتی را باید تقویت یا ادغام کرده و نظام داوری چگونه باشدو همچنین نظام امتیازات مادی و معنوی که برای برگزیدگان در این مسابقات می بایست در نظر گرفته شود ،پس از تدوین این نظام مشخص خواهد شد.
 
· بانک اطلاعاتی سوابق شرکت کنندگان مسابقات قرآنی ایجاد می شود
 
رئیس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف عنوان کرد: همچنین موضوع پرتال مسابقات و ایجاد یک بانک اطلاعاتی شامل سوابق و سیر پیشرفت شرکت‌کنندگان در مسابقات، برای برنامه ریزی‌های ‌آتی، در دست بررسی است .
 
حجت‌الاسلام حسینی با برشمردن وظایف کمیته های مختلف، ارائه بسته مطالعاتی جامع برای دستیابی به تفاهم در رسانه‌های مختلف را از وظایف کمیته تبلیغات دانست و اظهار کرد: در حال حاضر انعکاس اخبار و پوشش مسابقات قرآنی توسط شبکه قرآن و رادیو قرآن انجام می‌شود که در این میان، باید وظیفه و سهم سایر رسانه‌ها و شبکه‌ها نیز مشخص شود .
 
· سهم رسانه‌ها در مسابقات قرآن مشخص شود
 
وی اطلاع رسانی از طریق شبکه های مجازی را از دیگر برنامه های این کمیته اعلام و بیان کرد: همچنین به منظور انجام هماهنگی بیشتر میان دستگاه های مختلف برگزار کننده مسابقات قرآن در مرحله بین المللی شامل دانشجویی، ارتش کشورهای اسلامی و نظام جمهوری اسلامی، کمیته بین الملل برنامه ریزی هایی را انجام می دهد .
 
رئیس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف با بیان اینکه برگزاری مسابقات قرآن نقشی مهم در شناسایی چهره‌های جدید قرآنی دارد ، افزود: تقویم برگزاری مسابقات سال آینده در ستاد عالی در دست تدوین است و در این میان سعی می شود مشکلاتی نظیر تداخل در برگزاری مسابقات بین نهادهای مختلف برطرف و به ابعاد رسانه‌ای نیز توجه بیشتری نشان داده شود .
 
· برگزاری مسابقات در پاییز و زمستان نامناسب است
 
وی با بیان اینکه سال آینده استان گیلان میزبان برگزاری مسابقات است افزود: برگزاری مسابقات سراسری اوقاف در پاییز و زمستان نامناسب است و درصدد هستیم از سال آینده حداکثر در مهر ماه نسبت به برگزاری مرحله کشوری این مسابقات اقدام کنیم .
 
حجت‌الاسلام حسینی با بیان اینکه اجازه به نفرات برتر برای حضور در رشته‌های مختلف سبب کاهش جذابیت مسابقات می‌شود اظهار کرد: امسال پیش از برگزاری مسابقات سراسری قرآن اردوهای آمادگی برای متسابقین اجرا شد و البته درصدد هستیم این دوره‌ها به صورت فصلی در استان‌ها، هر شش ماه یکبار به صورت منطقه‌ای و سالی یکبار به صورت متمرکز در سطح کشور برگزار شود .
 
وی یادآورشد: برنامه‌ریزی برای اجرای تلاوت معنامحور و تنوع در رشته‌های مسابقات در دست انجام بودکه البته این امر به انجام اطلاع رسانی‌ به هنگام نیاز دارد .
 
· برگزاری مسابقات قرآن، اثرگذار در توسعه و ترویج فرهنگ قرآنی
 
در ادامه این نشست سید علی سرابی قائم مقام شورای عالی قرآن و مسئول کمیته علمی و فنی ستاد عالی هماهنگی مسابقات قرآن کریم اظهار کرد: برگزاری مسابقات سراسری قرآن از مرحله شهرستانی تا بین المللی به عنوان یک رویداد فرهنگی و مذهبی ویژه و اثرگذار در توسعه و ترویج فرهنگ قرآنی و انقلاب اسلامی و دارای کارکردهای مختلفی است .
 
وی ادامه داد: از سالهای گذشته دست اندرکاران مسابقات سازمان اوقاف و سایر دستگاه‌ها با تولیت دفترمقام معظم رهبری برای ساماندهی و ارتقای کارکردهای مسابقات تدابیری اندیشیده‌اند که دراین میان تاسیس ستاد عالی با محوریت سازمان اوقاف به عنوان با سابقه‌ترین دستگاه در امر اجرای مسابقات قرآن، مهمترین این تدابیر بوده است .
 
سرابی با اشاره به اینکه در سالهای اخیر سازمان اوقاف با استفاده از کمیته‌های تخصصی مختلف ستاد عالی مسابقات فعال تر شده است، عنوان کرد: 13 تن از اساتید برجسته عضو این ستاد، در جلسات شرکت می کنند .
 
· آموزش و ارزیابی داوران مسابقات قرآن
 
مسئول کمیته علمی و فنی ستاد عالی هماهنگی مسابقات قرآن کریم مناسب سازی و به روز رسانی آیین‌نامه های داوری با مسابقات مختلف قرآن را از جمله اقدامات انجام شده توسط کمیته فنی و علمی با تعداد 50 داور عضو دانست و افزود: علاوه بر این امر، شناسایی و ارتقای علمی و ارزیابی کار داوران مسابقات، محوریت دیگر فعالیت‌های کمیته داوران است .
 
سرابی یکی از نیازهای جامعه امروز برای استحکام بخشی به مسابقات را تربیت داوران دانست و گفت: با همکاری کمیته علمی و فنی ستاد عالی مسابقات، امر ارزیابی عملکرد داوران ساماندهی و متناسب با این امر، اقدام به برگزاری کلاس‌های آموزشی درجه بندی شده و شناسایی داوران کرده است .
 
وی با تاکید بر اینکه به منظور تربیت داوران جدید و رفع مشکل کمبود داوران درصدد ارائه آموزش های داوری هستیم که این امر در دستور کار کمیته فنی داوران قرارگرفته است، تصریح کرد: تشکیل کمیته بین المللی داوران از جمله اموری است که کمیته فنی با ارجاع دبیرخانه ستاد عالی، به آن ورود کرده است .
 
سرابی تشکیل کمیته بین‌المللی داوران را از کارهای در دست اقدام عنوان کرد و افزود: تعداد زیادی از داوران در مسابقات بین‌المللی برگزار شده در ایران تاکنون شرکت داشته‌اند و پس از گذشت 3 دهه از برگزاری این مسابقات، کمیته ویژه‌ای متشکل از این نفرات تشکیل می شود تا آیین‌نامه مسابقات بین‌المللی را که نیازمند اخذ نظرات داوران بین‌المللی پیرامون آن است، بررسی کند.
 
وی با بیان اینکه زمستان امسال، نخستین جلسه کمیته بین‌المللی داوران با حضور تعدادی از داوران برجسته جهان اسلام در تهران برگزار می‌شود، افزود: آیین‌نامه برای داوران ارسال شده است.
 
· تعداد کم افراد برگزیده مسابقات قرآن آسیب زا بود
 
مسئول کمیته علمی و فنی ستاد عالی هماهنگی مسابقات قرآن کریم حضور یک یا دو فرد برگزیده در مسابقات بین المللی قرآن را از جمله آسیب های این مسابقات دانست و بیان کرد: با اجرای این روش بسیاری از استعدادهای درخشان که در مرحله فینال مسابقات سراسری نتوانستد بدرخشند، از شرکت در سطوح بین المللی محروم می شدند .
 
سرابی ادامه داد: از دو سال گذشته طرحی در ستاد عالی مسابقات مطرح شده که در آن به جای شرکت نفرات معدودی در مسابقات بین المللی ، با سطح بندی متسابقین فرصتی بهتر برای ارزیابی جامع نفرات و معرفی به مرحله بین المللی ایجاد شود .
 
وی با اشاره به اینکه برای گزینش متسابقین ممتاز و معرفی به مرحله بین المللی چندین فاکتور بررسی می شود افزود: در سالهای اخیر معرفی نفرات برتر به مرحله بین المللی منجر به کسب رتبه های برتر در مرحله بین المللی نشده اما امید است با سطح بندی متسابقین و امکان گزینش مناسبت تر امسال شاهد درخشش ایران باشیم .
 
قائم مقام شورای عالی قرآن گفت: ترویج فرهنگ و انس با قرآن و ایجاد نشاط معنوی از اهداف مهم برگزاری این مسابقات است و در این میان توجه جهان اسلام به نظام جمهوری اسلامی ایران و ارزشهای قرآن در زمره اهداف اصلی قرار دارد .
 
· اجرای روش سطح بندی در مسابقات بین المللی به تصویب نرسیده است
 
سرابی از شناسایی و تصویب راهکارهایی برای ایجاد جذابیت در مسابقات بین المللی قرآن خبر داد و افزود: در سال‌های آینده منتخب اقلیتهای مسلمان در کشورهای غیر اسلامی نیز در مسابقات ما حضور می یابند که این امر سبب تنوع در مسابقات بین المللی می شود .
 
مسئول علمی و کمیته فنی ستاد عالی هماهنگی مسابقات قرآن کریم در پایان با اشاره به ابداع روش سطح بندی در انتخاب نفرات برگزیده مسابقات قرآن برای نخستین بار در کشور خاطر نشان کرد: سطح بندی متسابقین در مرحله بین المللی مسابقات قرآن تاکنون به ثبت نرسیده است.
/2759/



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.