رئیس حوزه هنری: «احد گودرزیانی» خود را وقف ترویج فرهنگ شهادت و ارزش‌های انقلاب اسلامی کرد

رئیس حوزه هنری در مراسم تشییع پیکر «احد گودرزیانی» گفت: اراده خداوند بر این بود تا ایشان در هشت سال دفاع مقدس شهید نشوند تا خود را وقف ترویج فرهنگ شهدا و ارزش‌های انقلاب اسلامی نمایند.
دوشنبه، 2 دی 1398
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
رئیس حوزه هنری: «احد گودرزیانی» خود را وقف ترویج فرهنگ شهادت و ارزش‌های انقلاب اسلامی کرد
به گزارش راسخون به نقل از پایگاه خبری حوزه هنری، مراسم تشییع «احد گودرزیانی» نویسنده، پژوهشگر و روزنامه‌نگار حوزه تاریخ انقلاب اسلامی و دفاع مقدس، صبح یکشنبه اول دی‌ماه ۹۸ با حضور حجت‌الاسلام قمی رئیس سازمان تبلیغات اسلامی، رئیس حوزه هنری،‌ مدیران ستادی حوزه هنری و جمع کثیری از نویسندگان و هنرمندان از محل «رواق شهدا» واقع در مسجد حضرت آیت‌الله خامنه‌ای حوزه هنری برگزار  و به سمت خانه ابدیش در قطعه نام‌آوران بهشت زهرا بدرقه شد.

بدرقه مرحوم احد گودرزیانی از مزار شهدا آغاز شد، همان راهی که او در تمام دوران زندگی در آن طی طریق کرده بود، «حاج احد» به گفته دوستان و هنرمندان، «متعهد» به انقلاب اسلامی بود و تلاش داشت در جنگِ روایت‌ها یک سرباز پیشرو باشد و با آثارش این را ثابت کرد، چرا که او با تعلق خاطری که به تاریخ نهضت و مبارزات انقلاب اسلامی داشت، همواره در این مسیر دست یاری شهدا و امام(ره) و منجی ایران اسلامی را حس کرد. با تلاش او بود که روزشمار 15 خرداد 1342 پایه‌گذاری شد و با تعهدی که داشت توانست برگ‌های زرین انقلاب اسلامی را تقدیم تاریخ و نسل‌های بعدی کند.

وداع با «احد گودرزیانی» حوزه هنری انقلاب اسلامی را در شوک فرو برد، این هنرمند جوان که تمام زندگی حرفه‌ای خود را وقف در مسیر تاریخ انقلاب اسلامی کرد، با آثار ماندگارش نهضت حضرت امام خمینی(ره) بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران را صیانت کرد و حرکت خود را در مسیر طی شده از سوی شهدا، جاودانه کرد؛ راهی که هرگز بی‌رهرو نخواهد ماند؛ به گفته همکاران و دوستان دیرینه‌اش،  او شخصی خانواده دوست بود و در کارهای پژوهشی بسیار سخت‌کوش و ژرف اندیش بود.

مراسم تشییع پیکر «احد گودرزیانی» نویسنده و پژوهشگر انقلاب اسلامی تا قطعه نام‌آوران بهشت زهرا برگزار شد.
 

«لاَ نَعْلَمُ مِنْهُ إلاَّ خَیْراً» کاملا در مورد مرحوم گودرزیانی صدق می‌کند

محسن مومنی‌شریف رئیس حوزه هنری انقلاب اسلامی در این مراسم ضمن عرض تسلیت به جامعه ادبی کشور و خانواده مرحوم احد گودرزیانی گفت: صحیح‌تر این بود که چهره‌هایی همچون مرتضی سرهنگی و یا هدایت‌الله بهبودی به جای من در مورد این عزیز تازه‌ سفر کرده صحبت کنند، اما حال این دو بزرگوار مساعد سخن گفتن از دوست تازه سفرکرده خود نبود.

مومنی افزود: رحلت احد گودرزیانی نه تنها برای خانواده ایشان، بلکه برای همه کسانی که وی را می‌شناختند مصیبت است. بی‌شک همکاران، دوستان و هر کسی که حداقل یک بار ایشان را دیده باشد امروز عزادار است. چرا که خداوند چنان جاذبه و مهری به مرحوم گودرزیانی داده که محبت خود را می‌توانست به دل‌های همگان منتنقل کند تا همه ارادتمند ایشان باشند.

وی ادامه داد: آخرین باری که ایشان را دیدم دقیقا در همین رواق شهدای گمنام حوزه هنری بود. ایشان در حال خروج از مسجد پس از ادای نماز بود و من در حال ورود به مسجد برای نماز بودم. مثل همیشه لبخند به لب داشتند و خوشرو بودند.

رئیس حوزه هنری انقلاب اسلامی با تاکید بر روحیه جهادی گودرزیانی گفت: ما امروز در نماز میت برای ایشان شهادت می‌دهیم «لاَ نَعْلَمُ مِنْهُ إلاَّ خَیْراً» که کاملا در مورد مرحوم گودرزیانی صدق می‌کند. بنده حدود سه دهه است که ایشان را می‌شناسم و غیر از این در زندگی‌اش نمی‌بینیم. چرا که ایشان هر عملی داشته‌اند خیر و مجاهدت بوده است. مرحوم گودرزیانی انسانی بی‌حاشیه، بی‌توقع و به تعبیر استاد بهبودی انسانی بی‌درخواست بود.

وی افزود: اولین باری که مرحوم گودرزیانی را دیدم در دبیرستان مکتب الصادق(ع) که مشهور به دبیرستان سپاه است همزمان با برپایی مراسمی برای شهادت شهید آوینی بود. این مراسم با محوریت مرحوم گودرزیانی برپا می‌شد و من آنجا از نزدیک با ایشان آشنا شدم.

مومنی با اشاره به فعالیت‌های دبیرستان سپاه گفت: بیش از 105 تن از رفقای احد گودرزیانی در این مدرسه جزو شهدای هشت سال دفاع مقدس هستند. با اینکه دبیرستان سپاه مدرسه بزرگی نبود، اما شهدای بسیاری که همگی یا همکلاسی‌ و یا دوستان احد بودند تقدیم انقلاب و دفاع مقدس کرده است. احد هم می‌توانست یکی از این شهدا باشد. اما اراده خداوند بر این بود تا ایشان زنده بماند و خود را وقف ترویج فرهنگ شهدا و ارزش‌های انقلاب اسلامی کند. ایشان پس از گرفتن دیپلم ترجیح داد به‌جای طبابت و وکالت و این حوزه‌هایی که می‌توانستند در آن مقاطع قبول و تحصیل کنند، در حوزه فرهنگ دفاع مقدس کار کنند.

نویسنده کتاب «در کمین گل سرخ» ادامه داد: مرحوم گودرزیانی در حوزه فرهنگ دفاع مقدس فعالیت‌های بسیاری کرده است. یکی از آنها به پروژه 15خرداد مربوط می‌شود که کار ماندگاری است و تا قرن‌ها افرادی که می‌خواهند به این موضوع بپردازند از آن بهره‌مند خواهند بود.

وی در پایان گفت: احد گودرزیانی از جنس شهدا و رفقای شهید خود بودند و دغدغه شهدای انقلاب و دفاع مقدس را داشتند. از خداوند می‌خواهیم ایشان را با شهدای عزیزمان محشور کنند. درگذشت این پژوهشگر برای ادبیات دفاع مقدس، صدمه و ثلمه است. بی‌شک جای خالی احد گودرزیانی پرنشدنی است، اما انشاءالله به یاری خداوند، بازماندگانش آرام می‌گیرند و جای خالی‌اش را نامحسوس می‌کنند.
 

احد گودرزیانی دوستی نجیب و باوفا بود

داود امیریان نویسنده، پژوهشگر حوزه ادبیات دفاع مقدس و از همکاران مرحوم احد گودرزیانی نیز در حالی‌که بغض راه گلویش را بسته بود در سخنان کوتاهی گفت: احد گودرزیانی دوستی نجیب و باوفا بود. برای همین رفتنش غیرقابل باور است. این حرف من نیست و می‌توان سیمای تمام همکارانش را در این مراسم وداع دید که صورت همگی‌شان بارانی است.

وی ادامه داد: در کشورهای غربی و اروپایی، ‌ویراستاران بزرگ کار ویرایش و اصلاح آثار نویسندگان نامدار را انجام می‌دهند و نامشان بزرگتر از نویسنده روی جلد کتاب می‌خورد؛ احد برای ما چنین حکمی داشت که نه تنها مانند استاد می‌آموخت که بزرگوارانه ایرادهای ما را نیز اصلاح می‌کرد.

این نویسنده و پژوهشگر تاکید کرد: زنده‌یاد گودرزیانی هیچ‌وقت از مجروحیت و دردهایش صحبت نکرد و در مواجهه با هم‌سنگران و همکارانش مدام می‌خندید؛ تردیدی وجود ندارد که دلتنگی ما برای احد پایانی ندارد.

امیریان در پایان خطاب به مرحوم احد گودرزیانی گفت:‌ احد جان، در جوار دوستان شهیدت و در پناه خداوند باش و از ما راضی.
 

دل‌نوشته یلدایی با دست‌خط گودرزیانی

در این مراسم تشییع جنازه، دل‌نوشته‌ای با دست‌خط مرحوم احد گودرزیانی که ایشان همزمان با شب یلدای سال 73 نوشته است قرائت شد. متن این دل‌نوشته چنین است: «اگر یلدا بلندترین شب سال است، پس چه خوش‌تر که با خاطره و خاک و خاک‌ریز و خون و خدای و خاموشی دنیایی قبرستان شهدا سرخ شود. اگر در خاموشی دنیایی قبرستان شهدا لب و دندان به صلواتی چرخید، بدان که مهمان خدایی و روزی خونت با خون شهیدان گره می‌خورد و خاکریز و خاک جسمت را در آغوش می‌کشند، حتی اگر تا آخرین روز دنیا تنها از تو خاطره‌ای می‌ماند.»

گفتنی است، بعد از قرائت نماز میت توسط پدر همسر زنده‌نام گودرزیانی،‌ پیکر این پژوهشگر انقلاب و دفاع مقدس برای خاکسپاری در قطعه نام‌آوران بهشت زهرا توسط حاضران در مراسم تشییع شد.

حجت‌الاسلام والمسلمین محمد قمی رئیس سازمان تبلیغات اسلامی، محمد حمزه‌زاده رئیس سازمان سینمایی حوزه هنری، امیرحسین شفیعی رئیس دفتر تئاتر حوزه هنری، نیکنام حسینی‌پور مدیرعامل خانه کتاب، محمدقاسم فروغی دبیر جایزه کتاب سال دفاع مقدس، تنی چند از مسئولان و نویسندگانی چون محسن کاظمی، علی آقاغفار، حبیب احمدزاده،‌ سعید بیابانکی، حمید باباوند، مرتضی سرهنگی، هدایت‌الله بهبودی، داود امیریان و کوروش پارسانژاد، از جمله حاضران در مراسم وداع با پیکر مرحوم احد گودرزیانی بودند.

گفتنی است، احد گودرزیانی که سال‌ها در دفتر ادبیات و هنر مقاومت حوزه هنری و مجله «کمان» با مرتضی سرهنگی و هدایت‌الله بهبودی همکار بود، روز گذشته در سن 50 سالگی دار فانی را وداع گفت.

وی در سال 1348 در تهران متولد شد، تحصیلات خود را تا مقطع کارشناسی در رشته زبان و ادبیات فارسی ادامه داده و روزنامه‌نگاری را نیز در مرکز گسترش آموزش رسانه‌ها فرا گرفته است. از 19 سالگی به‌عنوان نویسنده و خبرنگار با روزنامه‌ها و مجلات گوناگون همکاری داشته است. وی از سال 1372 به‌عنوان پژوهشگر و نویسنده در حوزه هنری مشغول به کار بوده و همچنین از سال 1375 مدیریت داخلی دوهفته‌نامه کمان را نیز به‌عهده داشته است و علاوه بر حوزه هنری همکاری‌هایی را نیز با دفتر ادبیات و هنر مقاومت و انتشارات سپاه پاسداران داشته است.

گودرزیانی که سابقه همکاری با انتشارات سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را نیز بر عهده داشت، در دومین و سومین همایش تجلیل از خبرنگاران و نویسندگان دفاع مقدس (اسفند 78 و اردیبهشت 80) برای آثارش در دوهفته‌نامه کمان به‌عنوان نویسنده و خبرنگار نمونه برگزیده شد.

گودرزیانی طی روزهای گذشته و به دلیل عوارض قلبی به پزشکان بیمارستانی در تهران مراجعه کرد، اما به تشخیص آنان، از بیمارستان مرخص شد. با این حال روز گذشته او در منزل خود درگذشت.

«روزشمار ۱۵ خرداد، جلد اول، جلد دوم، جلد چهارم سال ۱۳۴۰ »، «به داد ما برسید»، «باغ انگور، باغ سیب، باغ آیینه»، «خرمشهر خانه رو به آفتاب» و «نیمه پنهان یک اسطوره» از جمله آثار مرحوم احد گودرزیانی هستند.


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
موارد بیشتر برای شما