رایزنی وزارت علوم با ستاد کل نیروهای مسلح و حل مشکل سنوات برای سربازی

رئیس دانشگاه علم و صنعت از رایزنی وزارت علوم با ستاد کل خبر داد و گفت: قرار است نظام وظیفه برای حل مشکل سنوات دانشجویانی که این ترم تحصیلی را حذف می کنند، یک مجوز کلی صادر کند.
يکشنبه، 24 فروردين 1399
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
رایزنی وزارت علوم با ستاد کل نیروهای مسلح و حل مشکل سنوات برای سربازی
به گزارش راسخون؛ جبار علی ذاکری درباره جزئیات جلسه روز گذشته وزیر علوم با رؤسای دانشگاه‌ها که به صورت مجازی برگزار شد، اظهار کرد: این جلسه در واقع یک جلسه هم فکری میان وزارت علوم با رؤسای دانشگاه‌ها و پژوهشگاه‌ها بود و بیشتر مباحث، مربوط به نحوه حضور دانشجویان بالاخص دانشجویان دکتری در دانشگاه‌ها بود.

رئیس دانشگاه علم و صنعت افزود: همچنین موضوع مسئولیت‌های اجتماعی دانشگاه‌ها بود و حمایت از فعالیت‌های فناورانه مراکز رشد و شرکت‌های دانش بنیان دانشگاه‌ها در راستای مقابله با کرونا، مورد تاکید قرار گرفت.
 

دانشگاه‌ها تعطیل نیستند و تعطیل هم نخواهند شد

وی افزود: در این مدت شاهد بودیم که گاهاً در برخی مطبوعات بحث تعطیلی دانشگاه‌ها مطرح شد این در حالی است که فقط شیوه حضور دانشجویان در دانشگاه‌ها تغییر کرده و تقریباً همه رؤسا اتفاق نظر داشتند که دانشگاه تعطیلی ندارد و نخواهد داشت. بنابراین اینکه ذکر می‌شود دانشگاه‌ها تعطیل هستند، جملات درستی نیست.
 

فعالیت جهادی اساتید و دانشجویان در مقابله با کرونا

ذاکری در ادامه خاطرنشان کرد: اغلب دانشگاه و خصوصاً دانشگاه علم و صنعت از ۲۸ اسفند تا ۸ فروردین ماه به روی دانشجویان و اساتید باز بود و آنها حضور بسیار فعالی در آزمایشگاه‌ها داشتند و در راستای مقابله با ویروس کرونا و تولیدات فناوران جهادی فعالیت کردند.
 

تاکید وزارت علوم بر ارتقا سامانه‌های آموزش مجازی

وی با اینکه ارتقا کیفیت سامانه‌های آموزش مجازی در دانشگاه‌ها مورد تاکید قرار گرفت، افزود: رصد و پیگیری آخرین وضعیت آموزش مجازی در دانشگاه و همچنین ایجاد انگیزه در میان اساتید برای حضور فعال در کلاس‌های مجازی و همچنین دانشجویان از دیگر موارد مطروحه در این جلسه بود.
 

مدیران و رؤسای دانشکده‌ها باید در دانشگاه حضور یابند

ذاکری ضمن اشاره به اینکه بحث حضور مدیران و رؤسای دانشکده‌ها در دانشگاه‌ها مورد تاکید قرار گرفت، گفت: مدیران اجرایی دانشگاه‌ها باید حضور مستمری در دانشگاه داشته باشند و دانشگاه علم و صنعت در این راستا ابلاغیه‌ای به مدیران داشته است.
 

مدارا با دانشجویان درگیر با کرونا

رئیس دانشگاه علم و صنعت ادامه داد: وضع مقررات تسهیلات گرایانه در دانشگاه‌ها از دیگر مباحث مهم در این جلسه بود که تاکید شد دانشگاه‌ها با دانشجویان همراهی لازم را داشته باشند و مشکلات و موانع پیش روی دانشجویان را لحاظ کنند. به طور مثال اگر اقدام نزدیک دانشجویی بر اثر ابتلاء به کرونا فوت شده و یا ناقل این بیماری است، با او مدارا و تسهیلات ویژه آموزشی برای او در نظر گرفته شود. همچنین مقرر شد خانواده و دانشجویان درگیر با این ویروس به صورت مستمر مشاوره شوند.
 

حضور دانشجویان دکتری در دانشگاه‌ها فعلاً الزامی نیست

وی ضمن بیان این مطلب که قرار شد تأکیدی برای حضور دانشجویان دکتری در دانشگاه وجود نداشته باشد، افزود: البته اگر دانشجویان دکتری کار آزمایشگاهی داشته باشند و یا برای دفاع با هماهنگی استاد راهنما می‌توانند در دانشگاه حضور یابند.
 

رایزنی با ستاد کل و حل مشکل سنوات برای سربازی

ذاکری ادامه داد: از دیگر موارد مطرح شده در این جلسه، بحث هماهنگی با ستاد کل نیروهای مسلح بود و قرار شد برای دانشجویانی که احیاناً به دلیل حذف ترم، یک ترم از سنوات مجازشان می‌گذرد نظام وظیفه یک مجوز کلی برای این دسته از دانشجویان صادر کند.
 

تلاش برای پرداخت حقوق کارکنان غیرمستقیم دانشگاه‌ها

رئیس دانشگاه علم و صنعت افزود: همچنین معاونت حقوقی وزارت علوم موظف شد، بحث حقوق کارکنان غیرمستقیم دانشگاه‌ها اعم از افرادی که در بحث پخت غذا با دانشگاه همکاری می‌کنند، را پیگیری کند. این افراد کارمندان دانشگاه نیستند و در قالب قراردادهایی که میان دانشگاه و شرکت‌های خصوصی منعقد می‌شود، به ارائه خدمات می‌پردازند. قرار شد حق و حقوق این افراد از همان محلی که دولت برای کسب و کارهای آسیب دیده در نظر گرفته، پرداخت شود.

وی با اشاره به اظهارات معاون پژوهشی در این جلسه گفت: معاون پژوهشی وزیر علوم خطاب به رؤسای دانشگاه‌ها تاکید کرد که اگر در بخش خرید تجهیزات آزمایشگاهی مورد نیاز به دلیل کرونا با مشکلاتی مواجه شدند مثلاً اگر منابع مالی آن تأمین نشده و یا درآمدهای عمومی و یا عمرانی دانشگاه تحقق نیافته، روش‌های جایگزین خود را به وزارت علوم پیشنهاد دهند تا مورد بررسی قرار گیرد و در صورت تأیید در دانشگاه‌ها اجرایی شود.


منبع: مهر


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.