ساخت اولین ایستگاه شارژ خودروهای برقی در پایتخت

مدیرعامل شرکت مپنا گفت: در تهران، نخستین ایستگاه شارژ خودرو‌های برقی را ساختیم و در مشهد هم درحال ساخت است و تا دو هفته آینده افتتاح می‌شود.
سه‌شنبه، 10 تير 1399
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: ساره سمیع زاده
موارد بیشتر برای شما
ساخت اولین ایستگاه شارژ خودروهای برقی در پایتخت
به گزارش راسخون،  مدیرعامل شرکت مپنا با بیان اینکه برنامه ریزی کردیم که تا پایان سال در همه استان ها، ایستگاه شارژ خودرو‌های برقی را داشته باشیم، گفت: در تهران، نخستین ایستگاه شارژ خودرو‌های برقی را ساختیم و در مشهد هم در حال ساخت است و تا دو هفته آینده افتتاح می‌شود.

عباس علی آبادی با حضور در تحریریه بخش خبری 21 شبکه یک سیما در پاسخ به این پرسش که آیا شرکت مپنا می‌خواهد خودروساز شود یا فقط می‌خواهد زمینه تولید خودرو‌های برقی را فراهم کند؟ افزود: این موضوع بستگی به خودروسازان دارد اگر زودتر از ما اقدام نکنند، مپنا وارد کار خودرو سازی می‌شود و این کار منافع ملی و منافع سرشار اقتصادی برای بنگاه‌ها دارد.

وی ادامه داد: فناوری ساخت خودروی برقی بیشتر از 30 سال است که در دانشگاه‌ها تدریس می‌شود و بر اساس گزارش‌های معتبر جهان، پیش بینی می‌شود تا 10 سال آینده، خودروی غیر برقی در اروپا وجود نخواهد داشت.

علی آبادی با اشاره به اینکه عوامل اقتصادی و زیست محیطی، از عوامل اثرگذار در تولید خودروهاست» اضافه کرد: بر روی رفع مشکلات فناوری تولید خودروی برقی، تمرکز و پیشرفت‌های خوبی در این زمینه کردیم.

مدیرعامل شرکت مپنا گفت: خودرو‌های برقی از نظر قدرت موتور از خودرو‌های بنزینی قوی‌تر هستند و شتاب آن‌ها بیشتر است.

علی آبادی افزود: از نظری ظرفیت باطری، چالش جدی داشته ایم، اما پیشرفت‌های خوبی در جهان در این زمینه اتفاق افتاده است.

وی اضافه کرد: برای بومی سازی خودرو برقی در کشور به ویژه در زمینه تولید باطری‌های مورد نیاز این نوع خودرو، باید بیشتر سرمایه گذاری کنیم.

علی آبادی گفت: تولید خودرو‌های برقی با توجه به صرفه جویی در مصرف سوخت، اقتصادی است.
 

نگاهی به خودروی برقی ایرانی و تولید ملی

مدت زمان نسبتا زیادی است که کمپانی‌های مختلف شروع به ساخت خودروهای برقی و الکتریکی کرده‌اند که نسبت به اتومبیل‌های بنزینی آلودگی و سر و صدای کمتری دارند که این خود می‌تواند برای محیط زیست و دوست داران آن مناسب باشد. در این میان برخی طرح‌های خودروهای برقی حتی به تولید انبوه رسیده‌اند که نام کمپانی‌هایی نظیر رنو و بی‌ام و در این میان بسیار شنیده و دیده می‌شود.حال به بررسی چند خودروی برقی ایرانی می‌پردازیم.

 
اغلب افراد بر این باور هستند که خودروی برقی به اندازه خودرو‌های عادی چندان خوش‌‌آیند و  جالب نیستند و بر این باور هستند که خودرو می‌بایست سر و صدایی بسیار مهیب به پا کند (خوب چندان هم بی‌راه نمی‌گویند).در این میان کشور ما نیز گام‌های کوتاه و بلندی را در خصوص خودروهای برقی ساخت ایران برداشته است که می‌توان به طرح‌های اولیه‌ای که تنها در دانشگاه‌ها محدود می‌شود و یا طرح‌های بزرگ‌تر اشاره کرد.

خودروی برقی ایرانی دو نیرو

ساخت اولین ایستگاه شارژ خودروهای برقی در پایتخت
 
اکنون ایران گام بلند‌تر و بهتری را برداشته است که دو نیرو نام دارد. دو نیرو محصولی است که می‌تواند با برق و یا بنزین کار کند.
 
خریداران این خودرو می‌توانند تا ۸۰ کیلومتر بدون مصرف هیچ بنزینی سفر کنند و حتی در مواردی اگر مکانی برای شارژ مجدد موتور برقی وجود نداشته باشد می‌توانند از یک موتور اضطراری استفاده کنند.
 
خودروی برقی ایرانی “قاصدک نصیر”

ساخت اولین ایستگاه شارژ خودروهای برقی در پایتخت
 
این خودرو محصول مشترک دانشکده‌های برق و مکانیک دانشگاه خواجه نصیر است،خودروی برقی دو سرنشین ایرانی با حمایت علمی و نظارت دانشگاه خواجه نصیر الدین طوسی در کیش تولید خواهد شد.

رئیس دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی از تولید انبوه خودروی برقی این دانشگاه در کیش خودرو خبر داد و گفت: دانشگاه صنعتی خواجه نصیر امتیاز تولید انبوه نخستین خودروی برقی دو سرنشین ایرانی را به شرکت خودروسازی کیش خودرو فروخت.
 
رئیس دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی درباره این خودرو گفت: این خودرو با یک بار شارژ ۱۰۰ کیلومتر را با سرعت ۸۰ کیلومتر در ساعت می‌پیماید ضمن اینکه آلودگی هوایی و صوتی نیز ایجاد نمی‌کند. همچنین ۸ باتری ۱۲۰ آمپر و ۱۲ ولت برای یک بار شارژ این خودرو کافی است.

مدیریت بهینه مصرف انرژی را می‌توان به عنوان مزیت قابل توجه نخستین خودروی برقی دو سرنشین ایرانی نام برد،این خودرو بازیافت انرژی نیز دارد زیرا موتور آن در سراشیبی‌ها انرژی را به باتری برمی‌گرداند. به طور کلی می‌توان گفت که این خودرو راندمانی بالا با کمترین مصرف انرژی دارد.

رئیس دانشگاه خواجه نصیر با اعلام اینکه مدارک علمی مربوط به ساخت این خودروی برقی آماده است، افزود: این مدارک علمی به زودی به کارخانه تحویل داده می‌شود. البته قرارداد و تفاهم نامه با شرکت خودروسازی منعقد شده و مقرر شده که شرکت خودروساز به ازای حمایت علمی دانشگاه خواجه نصیر، درصدی از فروش این خودرو را برای تقویت بنیه علمی دانشگاه خواجه نصیر به این دانشگاه ارائه دهد.
 
خودروی برقی ایرانی ” یوز “

ساخت اولین ایستگاه شارژ خودروهای برقی در پایتخت
 
خودروی دو سرنشین کوآدرا Q1 با نام تجاری ” یوز ” با قابلیت طی ۲۰۰ کیلومتر مسافت با سه ساعت شارژ و سرعت ۸۰ کیلومتر در ساعت توسط فناوران دانشگاه آزاد اسلامی قزوین طراحی و ساخته شده است. این خودروی شارژی که ۱۲۰ سانتیمتر عرض و ۲ متر طول و  ۴۰۰ کیلوگرم وزن دارد می‌تواند مشکلات پارک در خیابان‌های را کاهش دهد و همچنین هیچ‌گونه آلودگی زیست محیطی ندارد.

در حال حاضر نمونه اولیه این خودرو بدون ایربگ طراحی شده است، اما طراحان آن قصد دارند در نمونه‌های بعدی ایربگ نیز بر روی آن نصب کنند.
 

تولید خودرو برقی در ایران با چه موانعی روبروست؟


ساخت اولین ایستگاه شارژ خودروهای برقی در پایتخت
 
دبیر ستاد توسعه فناوری‌های حوزه فضایی و حمل و نقل پیشرفته گفت: تولید خودرو برقی در ایران نه تنها منوط به داشتن صرفه اقتصادی و کیفیت مناسب در تولید است، بلکه باید قطعات «های تک» ساخت داخل قابل رقابت با نمونه های خارجی نیز باشند.

 یکی از دلایل آلودگی هوا در ایران آلایندگی بالای خودروهاست، از این رو بسیاری از کارشناسان برای عبور از این مشکل طرح نوسازی ناوگان حمل و نقل را با ساخت و تامین خودروهای برقی مطرح کرده اند، اما عملا به دلیل نبود زیرساخت های کافی این برنامه نیز عقیم مانده است. 

منوچهر منطقی دبیر ستاد توسعه فناوری‌های حوزه فضایی و حمل و نقل پیشرفته در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری موج با اشاره به اینکه در شرایط کنونی فناوری ساخت قطعات های تک در ایران وجود دارد، گفت: برخی مولفه های دیگر که موفقیت ساخت خودروی برقی را تضمین می کند هنوز در کشور وجود ندارد، از این رو در آغاز ساخت این خودروها حمایت دولت ضرورتی انکار ناپذیر است، در غیر این صورت امکان داخلی سازی خودروهای فناورانه به وجود نمی آید.

 دبیر ستاد توسعه فناوری‌های حوزه فضایی و حمل و نقل پیشرفته با نگاهی به جایگاه فناوری در صنعت خودروی ایران، گفت:  بر اساس سابقه گذشته هر جا در صنعت خودرو روی فناوری تاکید شد توانسته ایم محصول مورد نظر را در داخل تجاری سازی کنیم، اما هر وقت در تولید محصولی فناوری را نادیده گرفتیم در تولید آن موفق نبوده‌ایم، از این رو می توان نتیجه گرفت که نقش فناوری در صنعت خودرو کاملا مشهود است و باید به آن توجه بیشتری شود. البته برای پی بردن به میزان نفوذ فناوری در صنعت خودروی ایران باید به این سوال پاسخ داد که آیا فناوری در صنعت خودرو تجاری سازی شده است یا خیر؟ برای پاسخ به این سوال باید دو مقوله را در نظر گرفت؛ نخست اینکه آیا محصول تولید شده با فناوری داخلی ضمن حفظ کیفیت، صرفه اقتصادی دارد و دوم اینکه آیا توان رقابت با محصولات مشابه خارجی را دارد یا خیر؟ بنابراین به صورت قاطع الان نمی توان درباره تولید فناورانه یک محصول خودرویی در ایران نظر داد.

منوچهر منطقی در پاسخ به این سوال که چه قطعاتی در صنعت خودرو به دلیل نبود فناوری در کشور  هنوز بومی سازی نشده اند؟ افزود: یکی از بخش های که تولید آن در صنعت خودرو به فناوری نیاز دارد، ساخت گیربکس اتومات است برای ارزیابی ساخت فناورانه این محصول باید ابتدا به میزان تیراژ آن توجه کنیم، برای نمونه اگر یک میلیون خودرو در کشور ساخته شود که 5 درصد تیراژ خودروها اتوماتیک باشند 50 هزار گیربکس اتومات نیاز دارند که راه اندازی یک کارخانه برای تولید این میزان قطعه صرفه اقتصادی چندانی ندارد، از این رو باید معادله را به گونه ای دیگر تغییر داد و وقتی که میزان تیراژ خودروهای اتوماتیک از 5 درصد به 30 درصد افزایش پیدا می کند عملا راه اندازی کارخانه تولید گیربکس اتوماتیک صرفه اقتصادی پیدا می کند. از این رو می توان گفت آغاز تولید قطعات های تک متاثر از وضعیت بازار و تقاضا است. از این رو به طور کلی می توان گفت نبود تولید قطعات «های تک» در ایران تنها به دلیل ضعف فناوری نیست، بلکه ناشی از اقتصادی نبودن تولید این قطعات است که باید با ارتقای تیراژ تولید این ضعف را از بین برد، همچنین در تولید اقتصادی و فناورانه قطعات باید به رقابت پذیری و برابری کیفیت آن با نمونه های مشابه خارجی نیز توجه کرد.

او درباره اینکه آیا ایران می تواند در یک بازه زمانی چندساله به فناوری ساخت  خودروی برقی دست یابد؟ تصریح کرد: تولید خودروهای برقی به دلیل اینکه به تازگی وارد بازار شده نیازمند حمایت دولت است و اگر سیاستی کلان در این زمینه تدوین نشود نمی توان مدت زمانی را تعیین کرد که تولید این محصول در ایران محقق شود.

منطقی با نگاهی به بسترهای ضروری برای ورود صنعت خودرو ایران به تولید محصولات فناورانه، گفت: هزینه تولید خودروهای برقی و هیبریدی برای خودروسازان دو برابر خودروهای بنزین سوز است، از این رو برای ساخت آن نیازمند پاسخ به این سوال هستیم که آیا برای دولت پرداخت هزینه و سرمایه گذاری برای داشتن هوای پاک یک اولویت است یا خیر؟ اگر لازمه آن احساس می شود باید منابع کافی برای ورود فناوری به داخل کشور را فراهم کند تا زمینه ساخت و توسعه این محصول در داخل به وجود بیاید.

او با مقایسه تفاوت ساخت خودروهای برقی یا خودرو های هیبریدی از نظر  فناوری، اظهار کرد: در حال حاضر تولید انواع خودروهای هیبریدی و برقی فناوری های متفاوتی دارند، از این رو ورود به ساخت این خودروها تفاوت چندانی ندارد که در ایران ابتدا کدام مدل خودروهای فناورانه ساخته شود. به طور قطع ساخت این محصولات با تیراژ پایین آغاز می شود و در ادامه می تواند رشد پیدا کند که در این شرایط تضمین فناوری اهمیت بالایی دارد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری موج، با وجود اینکه بسیاری از مسئولان معتقدند توان ساخت خودروی های تک در ایران وجود دارد باید پذیرفت که تولید این مدل خودروها تنها وابسته به توان ساخت قطعات «های تک»  نیست، بلکه صرفه اقتصادی تولید قطعات نیز از اهمیت بالایی برخوردار است که منوط به ارتقای تیراژ تولید است، همچنین در تولید اقتصادی و فناورانه قطعات باید رقابت پذیری و بهبود کیفیت تا جایی مدنظر باشد که بتواند مشابه نمونه های خارجی قابل بهره برداری باشد.


منبع:
1. ساخت نخستین ایستگاه شارژ خودروهای برقی در تهران / تسنیم
2. نگاهی به خودروی برقی ایرانی و تولید ملی / فردا نما
3. تولید خودرو برقی در ایران با چه موانعی روبروست؟ / موج


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
موارد بیشتر برای شما