پانزدهمین سالگرد ارتحال علامه بهلول گنابادی از طریق فضای مجازی برگزار می‌شود

رئیس اداره اوقاف و امور خیریه گناباد گفت: پانزدهمین سالگرد ارتحال علامه محمدتقی بهلول گنابادی(ره) با توجه به شیوع ویروس کرونا، سه شنبه ۷ مرداد ماه، از طریق فضای مجازی برگزار می‌شود.
دوشنبه، 6 مرداد 1399
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
پانزدهمین سالگرد ارتحال علامه بهلول گنابادی از طریق فضای مجازی برگزار می‌شود
به گزارش راسخون؛ حجت‌الاسلام حسن تقوی‌مند بیان کرد: پانزدهمین سالگرد ارتحال علامه محمدتقی بهلول گنابادی(ره) با توجه به شیوع ویروس کرونا، روز سه شنبه ۷ مرداد ماه، از طریق فضای مجازی برگزار می‌شود.

رئیس اداره اوقاف و امور خیریه گناباد اظهار کرد: برگزاری مسابقه، اهدای جوایز نقدی به ۱۶ نفر، تبیین قطعات ارزشمند زندگانی و مبارزات سیاسی علامه در قالب پیامک و نیز توزیع تراکت، نصب بنر، تبلیغات محیطی از جمله برنامه‌های سالگرد امسال است.
 

گوشه‌ای از زندگی علامه بهلول گنابادی(ره)

علامه محمدتقی بهول گنابادی فرزند شیخ نظام‌الدین و نوه شیخ زین‌الدین، در سال ۱۲۷۹ هجری شمسی در روستای «بیلند» از توابع شهرستان گناباد دیده به جهان گشود و دروس حوزوی را در گناباد شروع کرد.

بهلول در شش سالگی به مکتب رفت و در هشت سالگی حافظ کل قرآن شد و درس‌های حوزه از ادبیات تا قوانین را نزد پدر آموخت و برای ادامه تحصیل راهی سبزوار شد و از آنجا به قم مهاجرت کرد و دروس سطح را نزد آیت‌الله آخوند ملاعلی معصومی همدانی فرا گرفت.

وی سپس برای ادامه تحصیل به مشهد رفت و از محضر اساتید شاخصی چون مرحوم حاج ابراهیم سبزواری و حکیم حاج ملاهادی سبزواری دروس خارج فقه و اصول و فلسفه را فرا گرفت.

شیخ محمدتقی بهلول گنابادی از خطبای مشهور کشور و خراسان در سال ۱۳۱۴ به روشنگری مردم و زائران و مجاوران حرم مطهر امام رضا(ع) در صحن گوهرشاد در خصوص اقدامات رضاخان پرداخت.

علامه بهلول گنابادی در مشهد مقدس از علما و مراجع اجازه گرفت که تجمع و گردهمایی مردم در مبارزه با قانون کشف حجاب را راهبری کند که با موافقت علمای وقت مشهد، نقش تأثیرگذاری در بصیرت‌افزایی مردم این خطه و حتی کشور داشت و از وی می‌توان به عنوان یکی از ارکان قیام مردم مشهد در واقعه کشف حجاب رضاخانی یاد کرد.

سخنرانی قاطع علامه بهلول گنابادی نقش تأثیرگذاری در واکنش مردم به مقاومت در برابر اقدام‌های خصمانه و ضد دینی رضاشاه و عمال وی داشت به‌طوری که در۲۱ تیرماه ۱۳۱۴ هزاران نفر در صحن گوهرشاد حرم مطهر امام رضا(ع) به استماع سخنان پرداخته و علیه اقدام‌های سفاکانه رضاشاه شعار دادند.

یادآور می‌شود، علامه محمدتقی بهول گنابادی در روز جمعه، هفتم مردادماه ۱۳۸۴ در سن ۱۰۵ سالگی دار فانی را وداع و پیکر آن مرحوم پس از تشییع در تهران، مشهد و تربت حیدریه در روز ۱۲ مردادماه در گناباد دفن شد. اکنون آرامگاه وی در ورودی شهر گناباد قرار دارد.

منبع: سازمان اوقاف خراسان رضوی /  مهدی تسلیمی


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.