فیلم «جنایت بی‌دقت» برنده هوگوی نقره‌ای جشنواره شیکاگو شد

فیلم «جنایت بی‌دقت» شهرام مکری، هوگوی نقره‌ای بخش اصلی جشنواره شیکاگو را برای چهارمین بار برای سینمای ایران به ارمغان آورد.
شنبه، 3 آبان 1399
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
فیلم «جنایت بی‌دقت» برنده هوگوی نقره‌ای جشنواره شیکاگو شد
به گزارش راسخون، پنجاه‌و‌ششمین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم «شیکاگو»، دو فیلم بلند و یک فیلم کوتاه ایرانی را به نمایش گذاشت.

شهرام مکری موفق شد هوگوی نقره‌ای جشنواره شیکاگو را برای فیلم «جنایت بی‌دقت» به تهیه‌کنندگی نگار اسکندرفر به‌دست آورد. امسال و در پنجاه و ششمین دوره برگزاری این جشنواره، «جنایت بی‌دقت» در رقابت با ۱۱ فیلم دیگر قرار داشت.

به این ترتیب، سینمای ایران بعد از عزت‌الله انتظامی، جعفرپناهی و اصغر فرهادی، برای چهارمین بار از بخش اصلی جشنواره شیکاگو جایزه گرفت.

فیلم سینمایی «جنایت بی‌دقت» یکی از سه نماینده سینمای ایران در هفتادوهفتمین جشنواره بین‌المللی فیلم «ونیز» بود؛ فیلمی که در بخش «افق‌ها» روی پرده رفت و توانست جایزه بهترین فیلمنامه اورژینال از سوی انجمن منتقدان مستقل را برای نسیم احمدپور و شهرام مکری نویسندگان فیلمنامه این فیلم به ارمغان بیاورد.

«جنایت بی‌دقت» به کارگردانی شهرام مکری و تهیه‌کنندگی نگار اسکندرفر این جایزه را در بخش جنبی جشنواره ونیز از آن خود کرد.
 

فهرست عوامل این فیلم

کارگردان: شهرام مکری

نویسنده: شهرام مکری، نسیم احمدپور

تهیه کننده: نگار اسکندرفر

بازیگرها: بابک کریمی، سیاوش چراغی پور، محمد ساربان، فریبا کامران، بهزاد دورانی، عادل یراقی، الهه بخشی، معصومه بیگی، محمود بهرازنیا، امیر شاملو، مینا درودیان، کیانا منتجبی، سعید نادری، محمدحسین محمدیان، صدف عمویی، حامد محمودی، محمد ربانی، محمدرضا جنگی، داود بنی اسد، محمدحسین قشمی، راضیه منصوری

سرمایه‌گذاران: نگاراسکندرفر-فرح سلطانی. تهیه‌کننده: نگار اسکندرفر. نسیم احمدپور و شهرام مکری نویسندگان، شهرام مکری کارگردان، امیر اثباتی مدیر طراحی و مشاور کارگردان ، علیرضا برازنده مدیر فیلمبرداری، پرویز آبنار طراحی و ترکیب صدا، مسعود دلیری مدیر تولید، احسان روناسی؛ شیواپاک نیت طراحان چهره‌پردازی، مهدی قزلو مسئول جلوه‌های ویژه رایانه‌ای، محمدرضا جنگی مسئول جلوه‌های ویژه میدانی، مجید عبدی دستیار اول کارگردان و برنامه‌ریز، رضا اسدی دستیار دوم کارگردان، الاهه برادران دستیار برنامه‌ریز،‌ گلزار فرزانه و شهروز مکری اعضای گروه کارگردانی، رئوفه رستمی عکاس، نسیم احمدپور مستندساز پشت صحنه، گلاویژ نادری مشاوره رسانه‌ای، محمد عزت‌خواه دستیار اول فیلمبردار، حامد عزت‌خواه نورپرداز، محسن پرهیزگار و آرش نجفیان دستیاران صدا، شیوا پاک‌نیت و محسن هداوند مجریان گریم، جواد فاضلی دستیار صحنه، احمد عبداللهی مدیر صحنه، پگاه ترکی دستیار اول لباس سعیده  جهانگیری دستیار دوم لباس، نادر اژدری مدیر تدارکات، مهدی نوری و آریس جوان دستیاران تدارکات و ....
 

خلاصه فیلم جنایت بی‌دقت


فیلم «جنایت بی‌دقت» برنده هوگوی نقره‌ای جشنواره شیکاگو شد
 
«جنایت بی‌دقت» به‌عنوان چهارمین فیلم بلند شهرام مکری؛ یکی از آن فیلم‌هایی است که در ادبیات سینمایی به «باب طبع جشنواره‌ها» معروف است. روایتی متفاوت با مضمونی مرتبط با سینما درباره تماشاگرانی که قبل از شروع اکران فیلمی درباره آن حرف می‌زنند، اما با شروع نمایش بر پرده سینما، داستان تماشاگران و قصه فیلم با هم یکی می‌شود...

بعد از اولین نمایش «جنایت بی‌دقت» در فستیوال ونیز معلوم شد که برخلاف سه فیلم اول شهرام مکری، این فیلم می‌تواند در ایران نیز فیلم موفقی باشد و از سوی طیف‌های مختلفی مورد استقبال قرار گیرد. فیلم گوشه‌چشمی به یک رخداد ملتهب تاریخی مرتبط با سینما (حادثه سینمارکس آبادان) دارد و داستانی هنوز مبهم درباره ٤٢‌سال پیش را روایت می‌کند.
 
درباره سینما‌هایی که در روز‌های انقلاب به آتش کشیده شدند که در یک مورد غم‌انگیز، سینمارکس با تمام ٤٠٠ نفری که در آن داشتند فیلم «گوزن‌ها» را تماشا می‌کردند، در آتش سوختند. پرونده‌ای که هنوز و همچنان معما‌های بسیاری دارد و همین هم شانس موفقیت آن را در سینمای خودمان نیز افزایش می‌دهد...
 

تاریخ بی‌دقت

درباره موضوع تاریخی فیلم «جنایت بی‌دقت»؛ شهرام مکری می‌گوید که نگاهش به رخداد‌های تاریخی نه به‌عنوان اتفاقی جدا که به صورت یک زنجیره از رخداد‌های مستمر بوده است: «در صحبت در مورد تاریخ ظاهرا به نظر می‌رسد که در مورد زمانی جدا از زمان حال صحبت می‌کنیم، درحالی‌که نگاه من به تاریخ به صورت یک زنجیره است که بین حال و گذشته همپوشانی وجود دارد و انسان تنها برای اینکه درک بهتری داشته باشد، آن‌ها را از هم جدا کرده است.»
 
مکری به رادیو ونیز گفته که «جنایت بی‌دقت» داستانی آشنا برای ایرانی‌ها دارد: «داستان فیلم من درباره روزی است که یک تراژدی در تاریخ ایران اتفاق افتاده. روزی که یک سینما که پر از جمعیت بود، به آتش کشیده شده است. البته فیلم به این سیاهی نیست که در خلاصه داستان به نظر می‌آید و بیشتر سعی کرده‌ایم نگاهی تطبیقی با امروز ایران داشته باشیم.»
 

ایران جذاب‌ترین کشور خاورمیانه

شهرام مکری خبرسازی در فستیوال ونیز امسال را با صحبت‌هایش درباره تحریم‌های آمریکا آغاز کرد. کارگردان چهل‌ودو ساله فیلم‌های «اشکان، انگشتر متبرک و چند داستان دیگر»، «ماهی و گربه» و «هجوم» در میزگردی که با موضوع تولید مشترک سینمایی برگزار شده بود، ایران را جذاب‌ترین کشور خاورمیانه برای تولید مشترک فیلم‌های سینمایی دانست و گفت که «تحریم‌های سیاسی که مانع از جابه‌جایی پول و سرمایه میان بانک‌های ایران و سایر کشور‌ها می‌شود، محافظه‌کاری در بروکراسی اداری، عدم دادوستد سینمایی و نبود تمایل برای تولید فیلم در سایر کشور‌ها از سوی مدیران سینمای ایران و شرایط پیچیده حاکم بر سینمای ایران به لحاظ محتوایی مهم‌ترین موانع تولید فیلم‌های مشترک میان ایران و سایر کشور‌ها هستند» ...

مکری که پیشتر در سال ٢٠١٣ با فیلم «ماهی و گربه» برنده جایزه بخش افق فستیوال ونیز برای مضمون نوآورانه شده، در میزگرد «آینده سینمای جهان» که در حاشیه این جشنواره برگزارشد، گفت:
 
«قدمت سرزمین ایران و ادبیات غنی آن که مملو از داستان‌های افسانه‌ای و اسطوره‌ای است، طبیعت چهار فصل که امکان تولید فیلم در شرایط آب‌و‌هوایی مختلف را فراهم می‌کند، نیروی متخصص و ماهر سینمایی و سابقه صدوده ساله سینما در ایران، نیروی کار ارزان در عرصه سینما، علاقه مندی مردم ایران به سینما و همراهی آن‌ها با گروه‌های فیلمسازی، بازار فیلم خوب و مناسب برای تولیدات مشترک سینمایی، به‌کارگیری سرمایه دولتی و بخش خصوصی در تولید فیلم و سرعت بالای تولید فیلم در ایران نسبت به کشور‌های اروپایی و آمریکایی ازجمله ظرفیت‌ها و جذابیت‌های ایران برای تولیدات مشترک سینمایی هستند» ...
 

فضای این فیلم تا چه اندازه از نظر ساختاری (سکانس پلان) و محتوایی مشابه کارهای قبلی شما است ؟


فیلم «جنایت بی‌دقت» برنده هوگوی نقره‌ای جشنواره شیکاگو شد
 
این فیلم سینمایی به هر حال شبیه و ادامه کارهای قبلی است که انجام داده‌ام، البته شاید بگویم که از نظر اینکه فیلم در یک پلان اتفاق بیفتد مثل کارهای قبلی نیست و روایتش در یک پلان ممتد و بلند نیست. می‌توان گفت فیلم از این نظر متفاوت با ساخته‌های قبلی من است و پلان‌های متعدد و متنوع و لوکیشن‌های مختلفی دارد. اما از نظر اینکه آیا به لحاظ ساختار و یا دغدغه‌های موجود در فیلم شبیه فیلم‌های قبلی است، می‌گویم بله همین گونه است.

شاید همان میزان شباهتی که میان «اشکان، انگشتر متبرک و چند داستان دیگر» با دو فیلم «ماهی و گربه» و «هجوم» وجود دارد. می‌توان گفت «جنایت بی دقت» نیز در نسبتی با این فیلم‌ها قرار گرفته است. به تعبیر دیگر فکر می‌کنم اگر مخاطب فیلم «جنایت بی‌دقت» را ببیند، می‌تواند حدس بزند که همان کارگردانی که آن فیلم‌های قبلی را ساخته آن را کارگردانی کرده است، اما معنایش این نیست که بازهم فیلم در یک پلان روایت شده است.
 

اتفاق خوب برای «جنایت بی‌دقت» رخ داد...

در طول برگزاری جشنواره و نمایش فیلم در ونیز، خانم میرشب پخش‌کننده بین‌المللی فیلم قراردادی با یک شرکت فرانسوی از طریق شرکت «دیریم لپ» امضا کرد که اتفاق خیلی خوبی بود و به نظر من این یک نشان دیگری است برای من که فیلم می‌تواند با مخاطب بین‌المللی ارتباط برقرار کند

هوگوی نقره‌ای شیکاگو که بعد از جایزه بهترین فیلمنامه منتقدان ونیز به دست آمده است، مسیر پیشِ روی «جنایت بی‌دقت» برای نمایش در دیگر جشنواره‌های جهانی را هموارتر خواهد کرد.

توییتر


فیلم «جنایت بی‌دقت» برنده هوگوی نقره‌ای جشنواره شیکاگو شد

فیلم «جنایت بی‌دقت» برنده هوگوی نقره‌ای جشنواره شیکاگو شد

فیلم «جنایت بی‌دقت» برنده هوگوی نقره‌ای جشنواره شیکاگو شد
فیلم «جنایت بی‌دقت» برنده هوگوی نقره‌ای جشنواره شیکاگو شد

فیلم «جنایت بی‌دقت» برنده هوگوی نقره‌ای جشنواره شیکاگو شد


فیلم «جنایت بی‌دقت» برنده هوگوی نقره‌ای جشنواره شیکاگو شد

فیلم «جنایت بی‌دقت» برنده هوگوی نقره‌ای جشنواره شیکاگو شد

فیلم «جنایت بی‌دقت» برنده هوگوی نقره‌ای جشنواره شیکاگو شد


فیلم «جنایت بی‌دقت» برنده هوگوی نقره‌ای جشنواره شیکاگو شد


منبع:
1.ایسنا / هوگوی نقره‌ای جشنواره شیکاگو برای «جنایت بی‌دقت»
2.مهر / «جنایت بی‌دقت»؛ از هیجان رونمایی در «ونیز» تا چالش اکران در ایران
3.خبرآنلاین / جایزه ارزشمند جشنواره شیکاگو برای «جنایت بی‌دقت» شهرام مکری
4.فرادید / فیلم سینمایی«جنایت بی‌دقت»؛ تاریخ به روایت سینما
5.سینما / جنایت بی دقت (1398)
توییتر
** درج توییت های کاربران توییتر نشان از تایید یا رد آنها نیست و صرفا برای آگاهی مخاطبین درج می شود.


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.