دربی 94/ قطع نوار تساوی‌های پرسپولیس یا تداوم صدرنشینی استقلال؟

دیدار نود و چهارم تیم‌های فوتبال پرسپولیس و استقلال تهران در حالی دوشنبه هفته جاری در ورزشگاه آزادی برگزار می‌شود که بازی دو تیم برای دومین بار متوالی بدون حضور تماشاگران به دلیل جلوگیری از شیوع بیماری کرونا برگزار می‌شود. دیدار نود و چهارم استقلال و پرسپولیس روز دوشنبه ساعت 16:35 در ورزشگاه آزادی آغاز می‌شود.
يکشنبه، 21 دی 1399
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: ناهید اسدی
موارد بیشتر برای شما
دربی 94/ قطع نوار تساوی‌های پرسپولیس یا تداوم صدرنشینی استقلال؟
به گزارش راسخون؛ دیدار دو تیم استقلال و پرسپولیس گل سرسبد فوتبال باشگاهی ایران و یکی از بزرگ‌ترین دربی‌های قاره آسیاست که همواره مورد توجه رسانه‌های بین‌المللی هم قرار می‌گیرد. دربی 94 دومین مسابقه دو تیم در دوران کرونایی است. اولین مسابقه کرونایی در جام حذفی بود که استقلال با فرهاد مجیدی در ضربات پنالتی برنده شد و به فینال رسید. استقلال در آن روز در حالی پیروز شد که پیش از مسابقه پرسپولیس شرایط خیلی بهتری نسبت به استقلال داشت اما انگار این قانون نانوشته دربی‌های تهران است که تیم بهتر و برتر همیشه برنده نمی‌شود.

اکنون استقلال با صدرنشینی به دربی رسیده و تقریبا دو برابر پرسپولیس گل زده است.  استقلال 11 گل زده و پرسپولیس فقط 6 گل به ثمر رسانده است. آبی‌پوشان 18 امتیازی دو بازی بیشتر از پرسپولیس یازده امتیازی دارند. شاگردان گل‌محمدی اکنون روی پله دهم جدول لیگ ایستاده‌اند. مهاجمان پرسپولیس مثل مهدی عبدی و آرمان رمضانی هنوز در لیگ برتر گلزنی نکرده‌اند و زیر فشار شدید روانی قرار گرفته‌اند.  شاید پرسپولیس بیشتر از همیشه جای خالی عیسی آل‌کثیر را در این بازی احساس کند. گلزنی که با رای غیرمنصفانه کنفدراسیون فوتبال آسیا محروم شد. 

در آن سوی میدان مهاجمان استقلال هم تجربه بیشتری دارند و هم در گلزنی عملکرد بهتری نسبت به مهاجمان پرسپولیس داشته‌اند.  خیلی‌ها مهدی قائدی و ارسلان مطهری  را شانس اول گلزنی دربی می‌دانند ضمن اینکه شیخ دیاباته هم هست. پرسپولیس تنها تیم بدون شکست لیگ برتر بیستم است اما سه مساوی پیاپی بعد از فینال لیگ قهرمانان آسیا دست‌کمی از باخت برای پرسپولیس نداشته است. سه بازی فقط سه امتیاز نوعی بن بست  در نتیجه‌گیری محسوب می‌شود. 

پرسپولیس بعد از باخت در فینال لیگ قهرمانان آسیا دچار افسردگی شده اما شکست در دربی می‌تواند این افسردگی را با یک فاجعه بزرگ‌تر مواجه کند به همین دلیل تردید‌های زیادی در مورد ترکیب سرخپوشان وجود دارد اینکه گل محمدی تیمش را با 5 هافبک به میدان می‌فرستد یا دست به ریسک می‌زند و تیمش را هجومی‌تر از همیشه وارد میدان می‌کند. مصدومیت علی شجاعی یکی از مشکلات پرسپولیس در این مسابقه است.

استقلال هم در قسمت چپ ترکیب خود دچار تردید است اینکه محمد نادری بازیکن سابق پرسپولیس به این بازی می‌رسد یا میلیچ در دربی حاضر خواهد شد. گفته می‌شود استقلال تصمیم دارد با استفاده از نفوذ‌های وریا غفوری و نادری یا میلیچ از چپ و راست پرسپولیس را تحت تاثیر خود قرار بدهد. در این صورت مهار مهاجمی مثل دیاباته، ارسلان مطهری و حتی قائدی برای پرسپولیس دشوارتر از همیشه خواهد بود.

نقطه اطمینان دو تیم درون درواز‌ه است جایی که حامد لک و رشید مظاهری قرار دارند. دو دروازه‌بان پرسپولیس و استقلال که اولین دربی خود را تجربه می‌کنند می‌توانند برنده مسابقه را هم تعیین کنند. لک و مظاهری کم اشتباه و با اعتماد به نفس نشان داده‌اند و دوئل اصلی بین بازیکنان در قفس‌های توری رقم خواهد خورد. استقلال 4 گل و پرسپولیس 2 گل خورده است البته 2 گل آبی‌پوشان را حسینی دروازه‌بان نیمکت نشین استقلال دریافت کرده و حامد و رشید هر کدام 2 گل دریافت کرده‌اند. 

استقلال در صورتی که برنده دربی شود جایگاه خود را در صدر جدول مستحکم می‌کند و پرسپولیس اگر دربی را ببرد نوار مساوی‌های کسل‌کننده‌اش را قطع می‌کند و خیز بلندی به سمت بالای جدول و رسیدن به جمع مدعیان خواهد داشت. تساوی هم دلچسب هواداران نخواهد بود هرچند باعث می‌شود هر دو طرف تا مدت‌ها برای یکدیگر کری بخوانند.

ورزشگاه خالی از تماشاگر از هیجان مثبت دربی کم می‌کند اما نبود تماشاگران باعث نمی شود که بازیکنان دوتیم حساسیت میلیون‌ها هوادار خود را در این بازی احساس نکنند. شاید در ورزشگاه خالی میزبانی خیلی معنا نداشته باشد اما استقلال میزبان مسابقه است و حتی بر سر سکوهای خالی و پهن کردن پرچم‌های هواداری نوعی جنگ زیرپوستی بین دو باشگاه را شاهدیم! امیدواریم در این مسابقه شاهد تنش و درگیری بین دو نیمکت نباشیم و مربیان و بازیکنان هر دو تیم حرف‌هایشان را در میدان مسابقه بزنند. همه امیدواریم این مسابقه در حد و اندازه نامش زیبا و جذاب باشد.


رضا کرمانشاهی دیدار استقلال - پرسپولیس را سوت می زند

 
دربی 94؛ دومین نبرد کرونایی سرخابی ها/ قطع نوار تساوی‌های پرسپولیس یا تداوم صدرنشینی استقلال؟

طبق اعلام سایت رسمی فدراسیون فوتبال، دیدار دو تیم استقلال و پرسپولیس از هفته هشتم لیگ برتر فوتبال در حالی فردا (دوشنبه 22 دی ماه) ساعت 16:35 در ورزشگاه آزادی برگزار می شود که کمیته داوران فدراسیون تیم داوری این دیدار را به شرح زیر اعلام کرد:

داور: رضا کرمانشاهی
کمک داوران: آرمان اسعدی – تورج عیوض محمدی
کمک داور اضافی 1 و 2: بیژن حیدری – وحید کاظمی
داور چهارم: حسن یوسفی
ناظر: محمدرضا فلاح
ناظر ویژه: فریدون اصفهانیان
 

نگاهی به تاریخچه دربی در دی‌ماه

 


یحیی با سه فرمانده در دربی مقابل استقلال

 
دربی 94؛ دومین نبرد کرونایی سرخابی ها/ قطع نوار تساوی‌های پرسپولیس یا تداوم صدرنشینی استقلال؟

یکی از سورپرایزهای عجیب یحیی گل محمدی در جدال با سپاهان سود بردن از احمد نوراللهی در فاز تهاجمی این تیم و به عنوان مهاجم در کنار وحید امیری بود. یحیی با استفاده از کمال کامیابی نیا و میلاد سرلک به عنوان دو هافبک مرکزی خود و بکارگیری از احمد نوراللهی یک اتفاق عجیب را در جدال خانگی مقابل سپاهان رقم زد که البته به گواه کارشناسان جواب نداد.
 
با این حال اکنون همه در انتظار این هستند تا ببینند تدبیر سرمربی سرخپوشان و کادرفنی این تیم برای جدال مقابل استقلال به چه شکل خواهد بود و آیا او بار دیگر از سه بازیکن دفاعی تیمش در خط میانی به صورت همزمان سود خواهد برد یا خیر.
 
آرمان رمضانی، مهدی عبدی و مهدی مهدی‌خانی سه مهاجم این روزهای پرسپولیس هستند که در دیدار با سپاهان فرصت همراهی این تیم را به دست نیاوردند و اکنون با انگیزه بالایی آماده همراهی این تیم در دربی خواهند بود. اتفاقی که البته مستلزم این خواهد بود که یحیی نسبت به دیدار با سپاهان تغییراتی در ترکیب تیمش صورت دهد. اینکه آیا یحیی از یکی از این سه مهاجم در ترکیب اصلی و در کنار وحید امیری سود خواهد برد یا خیر. و اینکه آیا بار دیگر هر سه هافبک دفاعی پرسپولیس در این بازی به صورت همزمان به میدان خواهند رفت تا فاز هجومی آماده این روزهای استقلال را ناکام بگذارند. 

استقلال با سود بردن از مهدی قایدی، ارسلان مطهری و شیخ دیاباته به عنوان سه مهاجم اصلی خود که توسط وریا غفوری، فرشید اسماعیلی، رضاوند، مهدی پور به خوبی تغذیه می‌شوند، نگرانی بزرگ کادرفنی پرسپولیس محسوب می‌شوند و شاید این موضوع باعث شود تا یحیی بار دیگر از هر سه هافبک دفاعی خود برابر حریف سود ببرد. 
 
نوراللهی، کمال کامیابی نیا و میلاد سرلک سه بازیکن سورپرایز دربی برای پرسپولیس محسوب می‌شوند که باید دید یحیی به چه شکل قرار است در جدال با استقلال از آنها سود ببرد و آیا هر سه در خط میانی به کار گرفته می‌شوند تا یکی از هافبک‌های هجومی‌تر تیم کاهش یابد و عبدی یا رمضانی شانس حضور فیکس در ترکیب را به دست بیاورند یا اینکه همانند دیدار قبلی، نوراللهی یا سرلک به تناوب در خط حمله در کنار وحید امیری حاضر می‌شوند و البته نقشه پایانی این تیم این است که از بین یکی از این سه بازیکن، یکی نیمکت نشین می‌شود.
 

آنالیز خط‌به‌خط استقلال برای تقابل با پرسپولیس

 
دربی 94؛ دومین نبرد کرونایی سرخابی ها/ قطع نوار تساوی‌های پرسپولیس یا تداوم صدرنشینی استقلال؟

در ترکیب استقلال به نظر می‌رسد حضور چند مهره از خط دروازه تا خط حمله قطعی است و بازیکنانی مانند مظاهری، مرادمند، موسوی، غفوری، ریگی، مهدی‌پور و قائدی به احتمال زیاد در ترکیب استقلال در دیدار دربی این تیم را همراهی خواهند کرد اما اینکه به‌طور مثال کدام بازیکن زوج مرادمند در خط دفاع را تشکیل می‌دهد یا اینکه در سمت چپ این منطقه از بین دانشگر، میلیچ یا نادری کدام‌یک استقلال را همراهی می‌کنند و از سوی دیگر ضلع چهارم خط میانی آبی‌پوشان در این دیدار چه کسی خواهد بود و درنهایت کدام بازیکن به‌عنوان زوج قائدی در دیدار دوشنبه مقابل پرسپولیس به میدان خواهد رفت، از دیگر ابهاماتی است که اگرچه می‌توان با نگاه کارشناسی به آنها پاسخ داد اما پیش‌بینی‌ها در این خصوص تا لحظه اعلام ترکیب شاگردان فکری برای این بازی بزرگ ادامه دارد و تا آن زمان باید در این خصوص صبر کرد. البته درباره این پیش‌بینی‌ها و گمانه‌زنی‌ها دقایقی با محمدرضا مهرانپور به گفت‌وگو پرداختیم و خط‌به‌خط استقلال و این موضوع که بهتر است محمود فکری برای بازی مقابل پرسپولیس از کدام نفراتش بهره ببرد را با او بررسی کردیم.
 
 رشید اول مهره قطعی دربی
در خط دروازه اگرچه دو دروازه‌بان مطمئن و مطرح به نام‌های سیدحسین حسینی و رشید مظاهری در اردوی استقلال حضور دارند اما شاید درخصوص هیچ‌کدام از بازیکنان استقلال تا اندازه‌ای که از حضور رشید مظاهری در چارچوب دروازه اطمینان وجود دارد نتوان مطمئن صحبت کرد. مظاهری در این چند بازی اخیر و از زمانی که در ترکیب ثابت آبی‌پوشان به میدان رفته عملکرد درخشانی داشته و این روزها در اوج اعتمادبه‌نفس قرار دارد. بنابراین از حالا می‌توان حضور این بازیکن در دربی را قطعی دانست.

 کدام ترکیب دفاعی مطمئن است؟
در خط دفاعی استقلال به احتمال زیاد سیداحمد موسوی در سمت راست و محمدحسین مرادمند در دفاع میانی بازی می‌کنند اما درخصوص زوج مرادمند و البته مدافع چپ حرف و حدیث زیاد وجود دارد. البته در این مدت عارف غلامی در پست مدافع میانی و در سمت چپ بازی کرده و در دو دیدار اخیر نیز محمد دانشگر به‌عنوان مدافع سمت چپ به میدان رفت اما با وجود آمادگی محمد نادری و هروویه میلیچ شاید فکری برای دربی تصمیم دیگری بگیرد.

مهرانپور دراین باره به «فرهیختگان» گفت: «شاید حضور دانشگر به‌عنوان مدافع چپ بتواند به خط دفاعی کمک کند اما در حملات و قسمت جلوی زمین توانایی لازم را ندارد چون تخصصش را ندارد. با این حال فکر می‌کنم استقلال برای دربی با محمد دانشگر در دفاع چپ و احمد موسوی در دفاع راست کار را آغاز کند و به احتمال زیاد عارف غلامی و محمدحسین مرادمند زوج خط دفاعی را تشکیل خواهند داد، هر چند شاید به جای عارف غلامی از سیاوش یزدانی نیز استفاده شود یا اینکه دانشگر به خط میانی آمده و میلیچ جایگزین او در سمت چپ شود.»

حضور محمد نادری نیز در این میدان با توجه به اینکه او در مقابل تیم سابقش قرار می‌گیرد حساسیت‌های زیادی را می‌تواند به همراه داشته باشد. مهرانپور در مورد اینکه آیا به صلاح است نادری از ابتدا استقلال را همراهی کند یا خیر گفت: «چون نادری آسیب دیده بود این موضوع هم ریسک بالایی دارد که بخواهد از ابتدا بازی کند اما من به شخصه فکر می‌کنم اگر محمد نادری دفاع چپ بازی کند، مرادمند و دانشگر در دفاع میانی باشند و موسوی به‌عنوان مدافع راست؛ خط دفاعی مطمئنی خواهد بود.»
 
2 دلیل برای نیمکت‌نشینی شیخ
درخصوص خط حمله استقلال نیز تا اینجای کار حضور مهدی قائدی قطعی است هرچند در بازی قبلی مظاهری گلزنی کرد اما شیخ‌دیاباته نیز به آمادگی مطلوب رسیده و چه بسا در این دیدار با حضور در ترکیب ثابت استقلال تبدیل به اسلحه پنهان فکری برای دربی شود. با این وجود عده‌ای نیز اعتقاد دارند فکری شاید با ریسک بالا هر سه بازیکن را در ترکیب اصلی قرار دهد تا از همان آغاز بازی با توپ پر تیمش را روانه میدان کند. مهرانپور در این زمینه می‌گوید: «فکری نباید برای این دیدار اصلا بی‌گدار به آب بزند و بعید است که این کار را کند. دربی یک بازی مهم است و نتیجه و اتفاقات آن در خاطرات و ذهن‌ها باقی خواهد ماند. به احتمال قوی سیستم فکری برای شروع بازی 4-4-2 خواهد بود. درخصوص اینکه در فاز هجومی چه کسانی بازی کنند معتقدم اگر شیخ دیاباته کار را از روی نیمکت آغاز کند، دو حسن دارد؛ اول اینکه اگر شما همه داشته‌هایت را در زمین بگذارید و بازی مساوی پیش برود دیگر چیزی و نفری ندارید تا آن را به‌عنوان برگ برنده رو کنید تا بتواند نتیجه را تغییر بدهد، ضمن اینکه بازیکنی که از آسیب‌دیدگی به‌تازگی برگشته نمی‌تواند ۹۰ دقیقه بازی کند. پس به این دو دلیل بهتر است که شیخ بیرون بنشیند و نیمه‌دوم بر حسب نیاز به زمین برود تا هم از نظر روحی به تیم کمک شود و هم اینکه با توان مضاعف در زمانی که مدافعان پرسپولیس خسته شده‌اند کار را آغاز کند.»


منبع:
1. شفاف/ دربی 94؛ دومین نبرد کرونایی سرخابی/قطع نوار تساوی‌های پرسپولیس یا تداوم صدرنشینی استقلال؟
2. طرفداری/ داور دربی 94 مشخص شد | رضا کرمانشاهی دیدار استقلال - پرسپولیس را سوت می زند
3. صدای ایران/ خاص های دربی 94
4. ورزش 3/ آماده‌باش به کمال، سرلک و نوراللهی/ یحیی با سه فرمانده در دربی مقابل استقلال
5. فرهیختگان/ آنالیز خط‌به‌خط استقلال برای تقابل با پرسپولیس/فکری امیدوار به ترکیب برنده
6. شفقنا/ نگاهی به تاریخچه دربی در دی‌ماه|از جنجالی‌ترین‌ها تا گل ۳۰ ثانیه+ویدئو


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
موارد بیشتر برای شما