حمله موشکی به اربیل در عراق/ گروه عراقی «سرایا اولیاء الدم» مسئولیت حمله را برعهده گرفت

اصابت چند موشک به فرودگاه اربیل و مناطقی از این شهر توجه محافل رسانه‌ای کُردی را به خود جلب کرده است. گروه عراقی موسوم به «سرایا اولیاء الدم»(گردان های اولیای دم) مسئولیت حمله موشکی شب گذشته به پایگاه نظامی آمریکا در نزدیکی فرودگاه بین المللی اربیل را برعهده گرفت.
سه‌شنبه، 28 بهمن 1399
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: ناهید اسدی
موارد بیشتر برای شما
حمله موشکی به اربیل در عراق/ گروه عراقی «سرایا اولیاء الدم» مسئولیت حمله را برعهده گرفت
به گزارش راسخون؛ منابع امنیتی اربیل اعلام کرده اند که 8 موشک به سوی این شهر شلیک شده است. 5 موشک در مناطق وزیران، بختیاری نزدیک به کنسولگری چین و میدان فروش دام اربیل، دو موشک در فرودگاه اربیل و یکی دیگر نیز در خیابان 40 متری این شهر فرود آمده است.
 

ائتلاف آمریکایی در عراق از کشته شدن یک پیمانکار غیرنظامی و زخمی شدن ۵ پیمانکار دیگر و یک نظامی آمریکا در حمله خمپاره‌ای به اطراف فرودگاه اربیل و پایگاه حریر خبر داد.

سرهنگ «وین ماروتو» سخنگوی نیروهای ائتلاف بین‌المللی تحت سرکردگی آمریکا در عراق، در شبکه توئیتر نوشت: گزارش‌های اولیه مبنی بر سقوط آتش غیرمستقیم امشب به نیروهای ائتلاف در اربیل. یک پیمانکار غیرنظامی کشته، ۵ پیمانکار غیرنظامی زخمی و یک عضو خدمات آمریکایی زخمی شدند.

در همین حال، کانال تلگرامی «صابرین نیوز» هم به نقل از یک منبع مطلع گزارش داد که در جریان عملیات راکتی علیه پایگاه آمریکایی در اربیل عراق، یک فروند هواپیمای سوپر کِی‌اِن‌سی ۳۵۰ متعلق به سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) آسیب جدی دیده و یک فروند پهپاد ام‌کیو ۱ سی نابود شده است.
 

واکنش‌های داخلی در اقلیم کردستان عراق به حمله موشکی اربیل

 
جزئیات حمله موشکی به اربیل در عراق

حمله موشکی دوشنبه شب اربیل با واکنش‌های داخلی در اقلیم کردستان عراق مواجه شده است.

وزارت امور داخله اقلیم در بیانیه‌ای به حمله موشکی دوشنبه شب اربیل واکنش نشان داد.

در بیانیه این وزارتخانه اعلام شده است که تحقیقات نهادهای امنیتی در خصوص این حمله ادامه دارد.

وزارت امور داخله اقلیم کردستان از ساکنین اربیل خواسته است که از مناطقی که موشک‌ها به آنها اصابت کرده، از تجمع خودداری و در منازل خود بمانند.

روءسای مشترک اتحادیه میهنی کردستان نیز به این حمله واکنش نشان دادند. لاهور شیخ جنگی رئیس مشترک این حزب در توئیتی اعلام کرد که به هیچ عنوان اجازه نخواهند داد خطری متوجه ساکنین اقلیم کردستان باشد. وی خواستار تحقیقات کامل و معرفی عاملین این حمله شده است.

همچنین بافل طالبانی دیگر رئیس مشترک اتحادیه میهنی کردستان اعلام کرده است که با هر اقدامی علیه امنیت اقلیم به شدت برخورد خواهد شد. وی تاکید کرده است که این حمله نگرانی‌های امنیتی جدی را به دنبال خواهد داشت.

هوشیار زیباری عضو دفتر سیاسی حزب دموکرات کردستان عراق نیز از تحقیقات نهادهای امنیتی حکومت اقلیم در این زمینه خبر داده و اعلام کرده است که عاملان این حمله مجازات خواهند شد.

زیباری اعلام کرده است که موشک‌ها به چندین منطقه مسکونی و مراکز دیپلماسی در شهر اربیل اصابت کرده است.

نخست وزیر اقلیم کردستان عراق نیز در بیانیه‌ای ضمن محکومیت حمله موشکی اربیل از مردم اقلیم خواسته است که آرامش خود را حفظ کنند.

مسرور بارزانی اعلام کرده است که در خصوص شناسایی عاملان این حمله با مصطفی الکاظمی نخست وزیر عراق در ارتباط است.

جنبش تغییر از احزاب تشکیل دهنده کابینه ائتلافی اقلیم کردستان نیز به حمله موشکی اربیل واکنش نشان داده است. این جنبش با محکومیت اقدام مذکور، اعلام کرده است که حراست از امنیت و ثبات اقلیم به ویژه اربیل به عنوان مرکز این منطقه از اولویت‌های سیاسی است.

شهسوار عبدالواحد رئیس جریان سیاسی نسل جدید هم حمله موشکی به اربیل را محکوم و برای ساکنین این شهر و اعضای نمایندگی‌های سیاسی و اتباع خارجی مقیم، آرزوی سلامتی کرده است.

از سوی دیگر، برهم صالح رئیس جمهوری عراق این حمله را یک جنایت تروریستی خوانده و اعلام کرده است که هدف قرار دادن اربیل اقدامی خطرناک است و تنها گزینه پیش روی ما افزایش تلاش‌ها برای مقابله جدی با تروریست ها و برهم زنندگان امنیت کشور است.
 

ابراز خشم بلینکن از حمله موشکی به اربیل عراق

 
جزئیات حمله موشکی به اربیل در عراق

آنتونی بلینکن شامگاه دوشنبه در بیانیه‌ای مطبوعاتی افزود: ما از حمله موشکی امروز به اقلیم کردستان عراق عصبانی هستیم. گزارش‌های اولیه نشان می‌دهد که در این حملات یک پیمانکار غیرنظامی کشته و چندین نفر از اعضای ائتلاف از جمله یک عضو سرویس آمریکایی و چندین پیمانکار آمریکایی زخمی شده‌اند.

وی ادامه داد: ما به عزیزان پیمانکار غیرنظامی کشته شده در این حمله و همچنین به مردم بی گناه عراق و خانواده‌های آنها که از این خشونت‌های بی‌رحمانه رنج می‌برند، ابراز همدردی می‌کنیم.

وزیر خارجه آمریکا همچنین از تماس با مسرور بارزانی نخست وزیر اقلیم کردستان عراق سخن گفت و اضافه کرد: من با مسرور بارزانی نخست وزیر دولت اقلیم کردستان تماس گرفته‌ام تا درباره این حادثه تبادل نظر کنم و از همه تلاش‌های تحقیق و پاسخگو کردن عاملان آن، حمایت می‌کنیم.


بیانیه گروه "سرایا اولیاء الدم " درباره حمله اربیل

 
جزئیات حمله موشکی به اربیل در عراق

گروه موسوم به "سرایا اولیاء الدم" در بیانیه‌ای درباره حمله راکتی دوشنبه شب به نزدیکی فرودگاه بین‌المللی اربیل نوشت: به لطف خدا و دعای ملت عراق در ساعت ۹:۱۵ دقیقه دوشنبه شب به وقت محلی نیروهای سرایا اولیاء الدم موفق به انجام یک عملیات ویژه علیه اشغالگران آمریکایی در شمال کشور عزیزمان شدند.

در این بیانیه آمده است: به پایگاه الحریر اشغالگران در هفت کیلومتری اربیل نزدیک شده و موفق شدیم با شلیک ۲۴ موشک ضربه مهلکی به آنها بزنیم و این موشک‌ها به طور دقیق به اهداف اصابت کردند و سامانه " CRAM" و موشک‌های اشغالگران موفق به رهگیری این موشک‌ها نشدند.

سرایا اولیاء الدم در ادامه بیانیه خود آورده است: این حمله منجر به وارد شدن خسارت‌های قابل توجهی به تجهیزات اشغالگران از انبارهای سلاح گرفته تا هواپیماها شد و طی آن شماری از عناصر اشغالگر نیز مجروح شدند.

این گروه در ادامه تأکید کرد: به ملت عراق نیز می‌گوییم موشک‌هایی که به بیرون از پایگاه مذکور اصابت کردند موشک‌های آمریکایی هستند که برای رهگیری موشک‌های ما شلیک شدند و ما بار دیگر با ملت پایدار عراق تجدید بیعت می‌کنیم که به گرفتن انتقام خون فرماندهان شهید ادامه دهیم و اشغالگران آمریکایی از حملات‌مان در هر وجب از خاک میهنمان حتی در کردستان در امان نخواهند بود و ما وعده یک عملیات ویژه دیگر را به شما می‌دهیم.


منبع:
1. تسنیم/ جزئیات حمله موشکی به اربیل در عراق / ۸ موشک شلیک شده است
2. مهر/ زخمی شدن یک نظامی آمریکایی در حمله خمپاره ای به اربیل
3. مشرق نیوز/ فیلم/ لحظه اصابت یکی از موشک‌ها به خیابانی در اربیل
4. ایرنا/ ابراز خشم بلینکن از حمله موشکی به اربیل عراق
5. ایسنا/ بیانیه گروه "سرایا اولیاء الدم " درباره حمله اربیل


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.