جنجال گاندو ۲/ انتقادات و نظرات درباره فصل دوم سریال«گاندو»

فصل دوم سریال گاندو تلویزیونی با نام گاندو ۲ در نوروز ۱۴۰۰ از شبکه سه پخش شد. سریال «گاندو ۲» که خیلی ناگهانی به جای سریال طنز «بوتیمار» در کنداکتور پخش شبکه سه قرار گرفته بود، خیلی زود حاشیه‌هایی شبیه به فصل یک سریال ایجاد کرده است.
پنجشنبه، 12 فروردين 1400
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
جنجال گاندو ۲/ انتقادات و نظرات درباره فصل دوم سریال«گاندو»
به گزارش راسخون؛ فصل دوم سریال گاندو تلویزیونی با نام گاندو ۲ در نوروز ۱۴۰۰ از شبکه سه پخش شد؛ سریال پرمخاطب گاندو ۲ به نویسندگی آرش قادری، کارگردانی جواد افشار و تهیه کنندگی مجتبی امینی که محصول موسسه فرهنگی هنری اندیشه شهید آوینی است.

با یک سریال امنیتی جاسوسی طرفیم که بر اساس آنچه در ابتدایش نمایش داده می‌شود، بر اساس ماجرایی واقعی تولید شده است. اشاره‌هایی که در این سریال به چشم می‌خورد و جنجال‌های رسانه‌ای که پس از پخش آن به پا می‌شود، چه هدفی را دنبال می‌کند؟


خلاصه داستان

در فصل دوم سریال گاندو ، برخورد با اخلالگران ارزی که با نفوذ سرویس های اطلاعاتی خارجی هدایت می شدند، روایت شده است…


بازیگران

داریوش فرهنگ، خسرو شهراز، مجید نوروزی، پندار اکبری، علی افشار، اشکان دلاوری، وحید رهبانی، سوگل طهماسبی، نسرین نکیسا، سیدمحمدجواد طاهری، علی نعمت اللهی، مهدی عبادتی، ناصر هاشمی، حمید متقی پور، امیرحسین ابراهیمی، عباس محمدی، محبوبه صادقی، شهرام قائدی، حسن میرباقری، محمد مختاری، امیریل ارجمند، شهرزاد کمال زاده، بهمن دان، حسن اسدی، سارا منجزی پور، رضا هاشمی، سیدمحمد نصر، عارفه لک، ستاره قطبی، کامو آبرام، امیر آرام، بهنود محمدی، مرتضی علی آبادی، پیمان دارابی، شاهد احمدلو، حسین پارسایی، بیاینا محمودی و پیام دهکردی
 

درباره سریال

گاندو نام مجموعه تلویزیونی محصول گروه فیلم و سریال شبکه سه تلویزیون جمهوری اسلامی ایران سریالی اجتماعی، اکشن و امنیتی است که نخستین قسمت آن در ۱۵ خرداد ۱۳۹۸ از شبکه سه تلویزیون ایران با کارگردانی جواد افشار و نویسندگی آرش قادری پخش شد؛ فصل دوم سریال گاندو تلویزیونی با نام گاندو ۲ در نوروز ۱۴۰۰ از شبکه سه پخش شد؛ سریال پرمخاطب گاندو ۲ به نویسندگی آرش قادری، کارگردانی جواد افشار و تهیه کنندگی مجتبی امینی که محصول موسسه فرهنگی هنری اندیشه شهید آوینی است؛ به گزارش خبرگزاری صدا و سیما به نقل از روابط عمومی رسانه ملی، مرکز تحقیقات سازمان صدا و سیما بر اساس نظرسنجی که ۲۰ تیر از سراسر کشور داشته‌است اعلام کرد مجموعه تلویزیونی گاندو با حدود ۴۴ درصد بیننده در صدر مجموعه‌های جدید تلویزیون قرار گرفت.
 

وقتی «گاندو ۲» جای «بوتیمار» شبکه سه را می‌گیرد

 
جنجال گاندو ۲/ انتقادات و نظرات درباره فصل دوم سریال«گاندو»

معمولا در ایام نوروز سریال‌هایی با محتوای طنز پخش می‌شود. امسال با توجه به شرایطی که شیوع کرونا به وجود آورده بود، گمان بر این بود که این روند به شکلی مضاعفی ادامه پیدا کند. شبکه سه سیما نیز در کنداکتور نوروزی خود سریالی به نام «بوتیمار» با حضور بازیگران مشهور طنز داشت که چند روز مانده به نوروز جایش را به «گاندو ۲» یا همان «لوتی» داد. با پخش این سریال امنیتی، شبکه ۳ سیما برخلاف روال رایج در اعیاد که سریال‌های کمدی و طنز از تلویزیون پخش می‌شود، یک مجموعه داستانی با موضوع جدی و امنیتی را روی آنتن می‌برد.»

این‌که چرا به ناگهان کنداکتور نوروزی تغییر می‌کند و این سریال خاص جای یک سریال کمدی را می‌گیرد، پرسش برانگیز است و حالا با حاشیه‌های تازه سریال این پرسش‌ها پررنگ‌تر شده‌اند.
 

«صابونچی»، سانسور و آشفتگی در مدیریت

حاشیه تازه سریال گاندو با پخش قسمت پنجم این سریال و ماجرای سانسور آن بالا گرفت. در این میان برخی خبرگزاری‌ها مدعی شدند صدا و سیما از طرف دولت برای سانسور قستمی از سریال تحت فشار بوده است.  خبری که خیلی زود تکذیب و بنا به گفته خبرنگار فارس «حذف بخشی از دیالوگ قسمت ۵ سریال گاندو ربطی به فشار دولت نداشته و این حذفیات جمع‌بندی عوامل سریال بوده است.»

به نظر می‌رسد که تصمیم برای سانسور این سریال در بخش ارشد مدیریتی سازمان صدا و سیما گرفته شده است اما در شبکه سه، در بر پاشنه دیگری می‌چرخد و قصد داشته‌اند پیکان را به سوی دولت نشانه روند و جریان رسانه‌ای که درباره فشار دولت برای سانسور سریال راه افتاد نیز به همین منظور بود. این‌که بخش سانسور شده به راحتی و سرعت سر از شبکه‌های اجتماعی و فضای مجازی درآورده است، این‌ گمانه‌ را تقویت و آشفتگی مدیریتی را تایید می‌کند.

در فصل اول سریال هم ادعای سانسور «گاندو» تحت فشار دولت مطرح شد که حسام‌الدین آشنا در واکنش به آن در توییتر نوشته بود: «اگر چنین چیزی صحت دارد، صداوسیما آن را اعلام کند و اگر صحت ندارد رسما آن‌ را تکذیب کند.»

البته که حاشیه‌های سریال به این ماجرا محدود نیست و برای نمونه در آن یکی از اعضای تیم مذاکره کننده هسته‌ای «صابونچی» نام دارد. نامی که به اسامی دو تیم مذاکره کننده هسته‌ای یعنی عراقچی و روانچی شباهت دارد.  

این تشابه در نام‌گذاری و فضاسازی در فضای مجازی باعث واکنش‌هایی شد. جلال برزگر، خبرنگار در این باره نوشته است: «متین‌تر و نجیب‌تر و امین و حرفه‌ای‌تر از عراقچی هم مگر دارد این نظام؟ سریال‌سازی را پلشت و آلوده کردید یک بخش کار است. بخش دیگر این که عاقبت خدمت را طوری تصویر می‌کند که کسی دیگر میل خدمت نکند.»
 

تذکر هم چاره‌ساز نشد

 
جنجال گاندو ۲/ انتقادات و نظرات درباره فصل دوم سریال«گاندو»

فصل اول سریال «گاندو» هم حاشیه‌های این چنین کم نداشت. آن‌جا هم اهانت به وزارت خارجه و شخص وزیر باعث شد ظریف نامه‌ای درباره این سریال خدمت رهبر معظم انقلاب ارسال و درخواست کناره گیری خودش از وزارت خارجه را مطرح کند.  

حتی محمد مهاجری، فعال سیاسی و رسانه‌ای در توئیتی از دلگیر شدن سردار سلیمانی از سریال گاندو خبر داده بود. او در این باره نوشت: «حالا که نهادهای نظام از جمله سپاه، از ظریف حمایت کرده‌اند، این خبر ناگفته را بگویم که ۲-۳ هفته پیش سرلشکر سلیمانی دلگیری‌اش را از سریال گاندو  بیان کرده بود. باید منتظر واکنش گاندوسازان ماند.»

علی ربیعی سخنگوی دولت هم در این باره گفته بود: « این سریال جایگاه دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی را تنزل داده‌اند و یا این‌که با وزارت امور خارجه که خط مقدم جبهه مبارزه با دشمنان ما است، برخورد بسیار بدی کرده‌اند. در این سریال با وزارت اطلاعات که از کشور صیانت می‌کند نیز برخورد بدی صورت گرفته است و تلاش شده عده‌ای را ارزشی نشان دهند و عده‌ای دیگر را کسانی که نفوذپذیر، نفوذپرور و غرب‌گرا و وابسته هستند، معرفی کنند.»

در نهایت به نظر می‌رسد که تذکر دولت و تمام این رویدادها تاثیری بر ادامه مسیر پیشین نداشته است و «لوتی» نیز جا پا جای «گاندو» گذاشته است.


انتقادات و نظرات درباره فصل دوم سریال گاندو

 
جنجال گاندو ۲/ انتقادات و نظرات درباره فصل دوم سریال«گاندو»

فصل دوم سریال گاندو در تعطیلات نوروز در حال پخش است و این سریال نیز همانند فصل اول آن حاشیه ها و انتقادات زیادی به همراه دارد.

در قسمت پنجم این سریال یکی از اعضای تیم مذاکره کننده هسته ای «صابونچی» نام دارد؛ این نام در سریال گاندو ۲ به اسامی دو تیم مذاکره کننده هسته ای یعنی عراقچی و روانچی شباهت دارد و با انتقادات زیادی رو به رو شد.

محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه ویدیویی را در صفحه اینستاگرام خود منتشر کرده و در شرح آن نوشته است: «منو بشناس که من ایرانم». انتشار این ویدئو و این جمله از طرف ظریف به واکنش احتمالی وی به سریال گاندو ۲ تعبیر شده است.

حسام الدین آشنا، مشاور فرهنگی رییس جمهور هم درباره‌ گاندو ۲ در توییتر نوشت: «ای کاش ضداطلاعاتی داشتیم که جرأت می‌کرد تحلیلی واقع‌بینانه از کارکرد امنیتی مجموعه‌های #گاندو ارائه نماید.

ای کاش آقای ظریف و وزیر اطلاعات حقایق را روشن نموده و قوه قضائیه هم عاقبت پرونده متهم جاسوسی در مذاکرات را اعلام می کرد.

نباید کوتاه بینی‌های مقطعی جای هنر راهبردی را بگیرد.»
 
انتقاد به برجام در سریال «گاندو»
در قسمت ششم این سریال نیز به برجام انتقاد شد از اینکه با این اجرای برجام ادعا کردند کشور از بحران خارج می شود،  قیمت دلار به یک سوم می رسد و رونق اقتصادی در کشور شکل می گیرد و دروازه های جهان به روی ایران باز می شود. ویدیویی از این سریال را در ادامه می بینید:
 

واکنش ظریف به فصل دوم سریال «گاندو»
وزیر امور خارجه، محمدجواد ظریف در واکنش به این قسمت از سریال و ادعاهای آن پستی را در صفحه اینستاگرامش به اشتراک گذاشت:
 
جنجال گاندو ۲/ انتقادات و نظرات درباره فصل دوم سریال«گاندو»



همچنین محمد جواد ظریف شامگاه چهارشنبه با پیوستن به کلاب هاوس به پرسش های افراد حاضر در این اتاق پاسخ داد و درباره سریال گاندو افزود: ‌متاسفانه برخی حرکت ها درباره این قرارداد در جامعه باعث ایجاد بی اعتمادی شده است همان طور که امروز از طریق سریال گاندو این موضوع به مخاطبان القاء‌ می شود. بسیار باعث تاسف است این سریال پیش از اینکه به من ضرر بزند به سیاست خارجی کشور ضربه وارد کرده و بستر بی اعتمادی را ایجاد کرده است.

وی در پاسخ به سوال مدیر اتاق که گفت چرا شما از این مجموعه شکایت نکردید،‌ افزود : به اندازه کافی گرفتاری داریم که کاری انجام دهیم که می دانیم نتیجه ای ندارد،‌ من نمی خواهم بیش از این خودم را گرفتار کنم.

وزیر امور خارجه تاکید کرد،‌ معتقدم ‌ تلویزیون رسمی کشور با بخش سریال گاندو به بی اعتمادی دامن زده است.

ظریف اظهار داشت:‌ بسیاری افراد در این شرایط موج سواری می کنند، من می دانم مردم برای کشور و ایران دلشان می سوزد وقتی می گویند ایران پایگاه نظامی نباید به کشوری دهد، هر کس به کسی پایگاه نظامی دهد باید به اشد مجازات محکوم شود چون قانون اساسی و میثاق ملی را نقض می کند.
 

واکنش وزیر آموزش و پرورش به سریال «گاندو»
محسن حاجی میرزایی، وزیر آموزش و پرورش با ارسال توئیتی نوشت:

چگونه می توان اعتماد ملی و امید به آینده را در نسل نو تقویت کرد وقتی که رسانه ملی چنین تصویری از اداره کنندگان کشور ارائه می دهد؟

در رسیدن به مقاصد کوتاه، به اهداف بلند آسیب نرسانیم.
 
جنجال گاندو ۲/ انتقادات و نظرات درباره فصل دوم سریال«گاندو»

واکنش محسن رضایی به انتقادات از سریال گاندو 
محسن رضایی، دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام، در پیامی توییتری با هشتگ «گاندو» نوشت: «متخصص فیلم و سینما نیستم، اما وقتی فریادهای توام با تمسخر و توهین مقامات دولتی درباره دو فصل یک سریال تلویزیونی را می‌بینم، حس می‌کنم عصبانیت‌شان ناشی از ضعف سریال نیست؛ بلکه نگران ساخت فصل سوم‌اند در زمانی که ایشان قدرت فشار برای سانسور ندارند.»
 
واکنش علی جنتی به فصل دوم سریال گاندو
علی جنتی، وزیر پیشین فرهنگ و ارشاد اسلامی، در حساب توییتری خود نوشت: «‌پیشنهاد میکنم صدا و سیما، گاندو ۳ را به افشای شیوه های نفوذ جاسوسان اسرائیلی در نهادهای اطلاعاتی، امنیتی و نظامی کشور اختصاص دهد که مرکز مهم هسته ای نطنز را منفجر کردند، هزاران سند بکلی سری را سرقت کردند و در روز روشن شهید محسن فخری زاده را به شهادت رساندند و کمترین ردپایی از خود بجای نگذاشتند».
 
واکنش وزیر ارشاد به سریال گاندو
سیدعباس صالحی، وزیر ارشاد، در واکنشی تند به ادعاهای سریال گاندو ۲ که در حال پخش است، توییت کرد:

کارنامه کشور در رسانه رسمی در قالب خبر ، گزارش، مصاحبه، فیلم مستند، سریال‌های سریالی! چنین است:

مسوولان چپاولگر اموال عمومی و جاسوس خارجی هستند!

آیا با این سطح از تبلیغات منفی در تدارک مشارکت حداکثری هستند؟!
 
واکنش تهیه کننده «گاندو» به اظهارات وزیر ارشاد

آقای وزیر محترم فرهنگ!
خجالت‌آور است جنابعالی که سالانه مجوز صد‌ها فیلم و سریال شبکه نمایش خانگی و کتاب سیاه و تلخ و مخرب نسبت به خانواده و امنیت روانی جامعه را صادر می‌کنید چطور یک سریال که در آن حس اقتدار ملی و امید مردم را تقویت می‌کند و خط نفوذ انگلیس را به تصویر می‌کشد را تاب نمی‌آورید پناه میبرم به خدا از بستن دهان منتقدان...
 
واکنش مدیرکل روابط‌عمومی صدا و سیما به اظهارات وزیر ارشاد
محمد حسین رنجبران، مدیرکل روابط‌عمومی صدا و سیما در واکنش به توییت وزیر ارشاد در توییتر نوشت: آیا سریال ارزشی مانند گاندو۲ که ۹۹ درصد آن نمایش اقتدار و تامین امنیت کشور است و یک درصد آن هم تلنگری برای موضوع واقعی نفوذ ایجاد بدبینی به نظام می کند یا سریالی که هم اکنون با مجوز وزارتخانه شما تولید شده و در حال پخش است؟

گفتنی است، سیدعباس صالحی، وزیر ارشاد طی توییتی نوشته بود که ‌کارنامه کشور در رسانه رسمی در قالب خبر، گزارش، مصاحبه، فیلم مستند، سریال‌های سریالی! چنین است:

مسوولان  چپاولگر  اموال عمومی و جاسوس خارجی هستند!

 آیا با این سطح از تبلیغات منفی در تدارک مشارکت حداکثری هستند؟!
 

واکنش کاربران فضای مجازی به فصل دوم سریال «گاندو»


جنجال گاندو ۲/ انتقادات و نظرات درباره فصل دوم سریال«گاندو»

جنجال گاندو ۲/ انتقادات و نظرات درباره فصل دوم سریال«گاندو»

جنجال گاندو ۲/ انتقادات و نظرات درباره فصل دوم سریال«گاندو»


جنجال گاندو ۲/ انتقادات و نظرات درباره فصل دوم سریال«گاندو»

جنجال گاندو ۲/ انتقادات و نظرات درباره فصل دوم سریال«گاندو»

جنجال گاندو ۲/ انتقادات و نظرات درباره فصل دوم سریال«گاندو»

جنجال گاندو ۲/ انتقادات و نظرات درباره فصل دوم سریال«گاندو»

جنجال گاندو ۲/ انتقادات و نظرات درباره فصل دوم سریال«گاندو»

جنجال گاندو ۲/ انتقادات و نظرات درباره فصل دوم سریال«گاندو»

جنجال گاندو ۲/ انتقادات و نظرات درباره فصل دوم سریال«گاندو»


منبع:
1. عصر ایران/ سریال گاندو 2
2. خبرآنلاین/ حاشیه‌سازی‌های سریال شبکه سه «گاندو» و آشفتگی مدیریتی در صدا و سیما
3. جماران/ انتقادات و نظرات درباره فصل دوم سریال«گاندو»؛از تیم مذاکره کننده «صابونچی» تا حواشی برجام
4. تابناک/ ظریف: سریال گاندو دروغ است

** درج توییت های کاربران توییتر نشان از تایید یا رد آنها نیست و صرفا برای آگاهی مخاطبین درج می شود.


نظرات کاربران
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
موارد بیشتر برای شما