سیدمهدی سیدصالحی در گفتگو با راسخون:

گروه فولاد سخت تر از استقلال بود/ عملکرد فوق العاده "اخباری" باعث صعود تراکتور شد

بازیکن اسبق سرخابی ها با بیان اینکه تراکتور با شانس و اقبال و عملکرد فوق العاده محمدرضا اخباری توانسته به مرحله ی حذفی صعود کند، گفت: تیم های گروه فولاد آماده تر از گروه استقلال بودند.
يکشنبه، 12 ارديبهشت 1400
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: سیدمجتبی سیدی
موارد بیشتر برای شما
گروه فولاد سخت تر از استقلال بود/ عملکرد فوق العاده "اخباری" باعث صعود تراکتور شد
سید مهدی سیدصالحی در گفتگو با خبرنگار ورزشی راسخون، به نتایج نماینده های فوتبال ایران در لیگ قهرمانان آسیا اشاره کرد و ضمن تبریک به تیم های صعود کننده به دور حذفی، تمام گروه های غرب آسیا را مورد تحلیل و بررسی قرار داد که در ادامه می آید:
 
اخباری ضعف های خط دفاعی تراکتور را پوشش داد
تراکتور تبریز در گروه دوم با تیم های پاختاکور ازبک، الشارجه امارات و نیروی هوایی عراق قرار گرفت. در اولین دیدار با پاختاکور بسیار خوب شروع کرد و توانستند با 2 گل پیش بیافتند اما عدم تمرکز در خط دفاعی باعث شد تا تیم از لحاظ روحی افت کند و نتیجه مساوی رقم خورد. خیلی از دوستان می گویند اگر تراکتور صعود کرده و بازی هایی که امتیاز گرفته، به دلیل داشتن خط دفاعی قدرتمند بوده است. در حالی که اصلا این طور نبود. اگر تحلیل درستی داشته باشیم و منصفانه بخواهیم، نگاه کنیم، ضعف های خط دفاعی تراکتور را محمدرضا اخباری با واکنش ها و سیوهای خودش پوشش داد. در این دوره او فوق العاده در دروازه ی تراکتور کار کرد. عملکرد او باعث شد تا تراکتور صعود کند. اگر اخباری نبود، قطعا تراکتور این طور نتایجی نمی گرفت. نباید خودمان را گول بزنیم که دفاع تیمی و خط دفاعی آنها عالی بود. اصلا عملکرد دفاعی تیم قابل قبول نبود. در خلق موقعیت هم آنچنان باید و شاید موفق نبودند. تراکتور فوتبال هجومی بازی نکرد. تفکرات رسول خطیبی بیشتر این بود که جمع بازی کند و ضد حمله بزند. فوتبال چشم نوازی بازی نکردند.
 
بخت و اقبال با تراکتور یار بود
به نظرم بخت با تراکتور یار و سیوهای محمدرضا اخباری خیلی در صعود این تیم به مرحله حذفی دخیل بود. اصلی ترین عامل صعود این تیم عملکرد خیلی خوب محمدرضا اخباری بود. کامل ترین بازی تراکتور در مرحله ی گروهی، دیدار برگشت با نیروی هوایی عراق بود که توانستند خیلی خوب بازی را مدیریت کنند و به گل برسند. اخباری در این بازی هم سیوهای خوب داشت اما خط تهاجمی تراکتور راحت تر از بقیه دیدارها بازی و موقعیت سازی کرد. دلیل ضعیف بودن پاختاکور این بود که آنها تازه لیگشان شروع شده و هنوز به وضعیت آرمانی نرسیده اند. حتی لیگ ما هم شروع می شود تا نیم فصل معمولا تیم ها آن شرایط آرمانی را ندارند. به خاطر کرونا هم باید تیم ها را درک کرد. تیم الشارجه هم تیم مستحکمی نبود و فقط یک بازیکن برزیلی به اسم کایو داشتند که سطح خوبی داشت. نیروی هوایی با اینکه تیم اول عراق است اما بازی هجومی و آن قدرت لازم را نداشت. در هرصورت تراکتور با زحماتی که بازیکنان کشیدند توانست صعود کند. حرفی که می زنم به این دلیل است که تراکتوری ها در باد اینکه دفاع خوب و قدرتمندی دارند، نخوابند. مثل نیم فصل اول استقلال با فکری که نتایج خوبش و ضعف های خط دفاعی اش به خاطر سیوهای رشید مظاهری پوشیده شد. امیدوارم در ادامه موفق باشند و دل هوادارانش را شاد کند.
 
عراقی ها با شلوغ کاری می خواستند به استقلال گل بزنند
استقلال با تیم های الدوحیل قطر، الاهلی عربستان و الشرطه عراق بازی کرد. آبی ها فصل گذشته ی لیگ قهرمانان آسیا هم با 2 تیم الاهلی و الشرطه همگروه بودند و نزدیک به 80 درصد نفرات این دو تیم را همان بازیکنان قبلی تشکیل می دادند. با این تیم ها تنه به تنه شده بودند. تفاوت الاهلی فصل گذشته با امسال این بود که آنها زمانی وارد این بازی ها شدند که 6 هفته پیاپی در لیگشان باخته بودند و مربی صربستانی شان عوض شده بود و لورنسیو رو آورده بودند. بازی با استقلال اولین دیداری بود که این مربی جدید روی نیمکت الاهلی نشست. در این بازی سیستم 4-1-4-1 تیم را که مدتها بود با آن بازی می کردند را تغییر داد. حتی نیانگ مهاجم خارجی خودشان را هم در این رقابت ها شرکت ندادند. از لحاظ روحی روانی و انگیزشی آن تیم سرحال فصل گذشته نبود. استقلال خیلی خوب بازی کرد و نتیجه اش را دید. مقابل الشرطه هم خیلی خوب بود و توانست از برتری عددی اش سود ببرد. فوتبال عراقی ها شبیه به فوتبال ما فیزیکی است. دوست داشتند بازی را به حاشیه بکشند. خیلی سختکوش بودند. بازی مقابل تیم های ایرانی برایشان حیثیتی است. ولی در 2 بازی اول روی خط دفاعی استقلال فشار و خطری ایجاد نشد. فقط الاهلی 10 دقیقه فوتبال بازی کرد و رشید مظاهری یکی دو سیو خوب داشت و مهدی قایدی هم وقتی گل چهارم را با شوت زیبا زد، شرایط را تغییر داد.
 گروه فولاد سخت تر از استقلال بود/ عملکرد فوق العاده
استقلالی ها بعد از خراب شدن پنالتی استرس گرفتند
بازی با الدوحیل هم همه می دانستیم اگر دفاع استقلال اشتباهات بچگانه را مقابل این تیم قطری انجام دهد، تنبیه می شود و این اتفاق افتاد. بازی برگشت را چون ترس داشت، کمی مدیریت کرد و امتیاز گرفت و صدرنشین شد. استقلال در بازی برگشت مقابل الاهلی بازهم اشتباهاتی داشت اما رشید مرد اول میدان بود. در بازی با الشرطه که منتج به صعود آبی ها شد، استقلال تفکراتش هجومی بود. الشرطه هم از رافائل و ریواس به دلیل مصدومیت استفاده نکرد. آن طور که باید خط حمله الشرطه نتوانست روی دفاع استقلال فشار بیاورد. بیشتر دنبال شلوغ کاری در محوطه ی جریمه و توپ های بلند بودند تا به گل برسند. اما استقلال اگر نیمه ی اول اختلاف را بیشتر می کرد، راحت تر و ایده آل تر پیش می رفتند. بعد از از دست رفتن پنالتی، استرس گرفتند. در مجموع دفاع آگاهی محیطی بهتری در این بازی داشت و راحت تر بازی می کردند.
 
گروه فولاد سخت تر از گروه استقلال بود
فولادی ها مقابل العین امارات در پلی آف نتیجه ی بسیار عالی و مقتدرانه رفتند و به مرحله ی گروهی رسیدند تا با السد قطر، النصر عربستان و الوحدات اردن همگروه باشند. با روحیه ی بالایی وارد مسابقات شدند. حتی مقابل السد که بازیکنان بزرگی و سطح بالایی دارد، خیلی خوب نتیجه گرفتند و در آستانه ی برد بودند. تجربه ی بالای تیم ژاوی باعث شد تا تیم نکونام در بازی اول 3 امتیاز را نگیرد. رفته رفته به خاطر اینکه دست نکونام بسته بود و بازیکنان باتجربه ای که نیاز لیگ قهرمانان آسیا است، روی نیمکت فولاد نبود، تیم به مشکل خورد. هرچقدر روبه جلو رفتیم، تیم تحلیل رفت و کم تجربگی آنها بیشتر نمایان شد. تا قبل از بازی برگشت با النصر، فولاد 5 امتیاز داشت اما آن اشتباه بچگانه مقابل حمدالله و آمرابات تاوان سنگینی داشت. اینها تجربه ی زیادی داشتند و آن اشتباه منجر به گل باعث شد تا شیرازه ی فولاد از هم بپاشد. مقابل السد و الوحدات اردن هم آن نتایج لازم بدست نیامد. در کل تلاش بازیکنان فولاد ستودنی بود. با جون و دل و با تمام وجودشان بازی می کردند. در گروه سختی قرار داشتند. به نظرم آمادگی تیم های این گروه خیلی بیشتر از گروه استقلال بود. النصر خیلی بهتر از الاهلی بود و السد هم سطح بالایی نسبت به الدوحیل داشت. تیم ژاوی با 13 امتیاز بالاتر از الدوحیل قهرمان قطر شده بود آن هم بدون باخت. الدوحیل تیم کم مهره ای نبود. فولاد هم می توانست جزو تیم های صعود کننده باشد اما اتفاق نیفتاد و چیزی از ارزش های این تیم واقعا کم نشد.
 
عالیشاه موثرترین بازیکن ماه های اخیر پرسپولیس بود
در گروه پرسپولیس هم الوحده امارات، الریان قطر و گوآ هند بودند. یکی از عامل هایی که برای پرسپولیس سخت و دشوار بود، گروه نبود. آب و هوای شرجی و گرم هند بود. آنها با استرس خبرهای ویروس کرونا در شهر گوآ هم تحت فشار بودند. پرسپولیس بازی ها را خیلی خوب مدیریت کرد. احساس می کنم تیم الوحده نسبت به دو تیم دیگر از لحاظ ساختار تیمی و نظم خیلی بهتر بود. همیشه در تورنمنت ها بازی اول خیلی مهم است. توانستند به گل برسند. موقعیت های زیادی هم از دست دادند. مقابل الریان، پرسپولیس عقب افتاد و کم تحرکی این تیم باعث شد نیمه ی اول با برتری حریف همراه شود. مقابل تیم هایی که بسته بازی می کنند باید تحرک و موقعیت سازی زیاد داشت. در نیمه ی دوم تیم راه افتاد و 3 گل به حریف زد. تیم گوا هند هم همان اتفاق افتاد و روی ضربه ی کاشته گل خوردند اما تجربه ی زیاد بازیکنان پرسپولیس باعث شد بر حریف غلبه کنند. بازیکنان جدید و مهدی ترابی آماده تر نشان دادند. مخصوصا امید عالیشاه یکی از تاثیرگذارترین مهره های چند ماه اخیر بوده است. وجودش در زمین همیشه باعث شده تا تحرک و خلق موقعیت پرسپولیس بیشتر شود. سیدجلال حسینی در خط دفاعی فوق العاده بوده است. نبود سعید آقایی هم به چشم نیامد و وحید امیری با دوندگی و جنگندگی همیشگی اش توانست خوب دفاع چپ را پوشش دهد. پرسپولیس با تجربه ی آسیایی که داشت و مدیریت و رهبری سیدجلال با امتیاز لازم صعود کردند.
 
برای مرحله حذفی تیم ها دچار تغییر می شوند
از الان نمی شود در مورد مرحله ی حذفی حرف زد. تیم ها قطعا دچار تغییر و تحول می شوند. نه تنها پرسپولیس و استقلال که همه دنبال تقویت تیم می روند. استقلال تاجیسکتان اولین حضورش را در آسیا تجربه می کند و موفق به صعود شد. پدیده ی مسابقات بود و تیمی که در گروه الشباب الاهلی امارات و الهلال عربستان توانسته به عنوان تیم اول صعود کند، قابل احترام است. باید نزدیک مرحله ی حذفی در مورد تیم ها صحبت کرد. النصر بازیکن موثرخودش حمدالله را مقابل تراکتور ندارد و یقین بدانید دنبال بازیکن خارجی می رود تا نبودش را احساس نکند. هم الهلال و النصر تیم های متمول عربستانی هستند. دنبال تقویت می روندتا بتوانند به فینال برسند.


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
موارد بیشتر برای شما