واکنش ها به اظهارات حیدر مصلحی درباره رد صلاحیت آیت الله هاشمی

سخنان حیدر مصلحی، وزیر اطلاعات دولت دهم درباره نحوه بررسی صلاحیت مرحوم هاشمی رفسنجانی در شورای نگهبان و تصمیم به عدم احراز صلاحیت ایشان در انتخابات ریاست جمهوری سال 1392 موجب واکنش‌های بسیاری در بین شخصیت‌های سیاسی، رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی شده است.
چهارشنبه، 26 خرداد 1400
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: ناهید اسدی
موارد بیشتر برای شما
واکنش ها به اظهارات حیدر مصلحی درباره رد صلاحیت آیت الله هاشمی
به گزارش راسخون؛ هر چه به روز انتخابات نزدیک‌تر می‌شویم، پیچ سر و صدای رقابت نامزدها و حواشی رقابتی‌شان بیشتر باز می‌شود. اصلاً انگار خاصیت روزهای آخر و دم رأی‌گیری همین است که هر چه در چنته دارند رو کنند؛ راست و دروغ بودنش هم فرقی ندارد! مهم این است که میزان فراگیر شدنش نسبت به سایر رقبا بیشتر باشد، حتی فرقی ندارد نامزد ریاست جمهوری باشند، عضویت در شورای شهر یا حتی نمایندگی خبرگان! فکر می‌کنند هر چه حرفشان عجیب‌تر باشد و حرفی بزنند که بیشتر در فضای مجازی منتشر بشود و میزان دست به دست شدنش بیشتر باشد، برگ برنده را دو دستی تقدیمشان می‌کنند.

روز گذشته حیدر مصلحی، وزیر سابق اطلاعات در برنامه‌ای صریحاً گفته که در جریان انتخابات ریاست جمهوری سال ۱۳۹۲ گزارش او به شورای نگهبان، منجر به رد صلاحیت مرحوم هاشمی رفسنجانی شده است.
 

راست و دروغ بودنش را که کنار بگذاریم، ادعای مصلحی فضای مجازی را به تب‌وتاب انداخت و کلید اولین توئیت را عباسعلی کدخدایی سخنگوی شورای نگهبان زد، که ادعای مصلحی را تکذیب کرد و نوشت: «آقای مصلحی هرگز چنین مطلبی را در جلسه شورا بیان نکرد و نسبت به دیگر مطالب کلی ایشان نیز به شدت اعتراض شد و اعضا آن را قبول نداشتند. نمی‌خواهم برخورد آقایان را در جلسه با ایشان بگویم. شورا گزارش نهادهای قانونی را بررسی می‌کند و نهایتاً بر اساس تشخیص و رأی اعضا نتیجه اعلام می‌گردد.»
 
واکنش ها به اظهارات حیدر مصلحی درباره رد صلاحیت آیت الله هاشمی

در ادامه واکنش توئیت کدخدایی نیز بسیاری از فعالان در حوزه رسانه و سیاست نیز واکنش نشان دادند که در این گزارش به مواردی اشاره می‌کنیم:

محسن هاشمی رفسنجانی، فرزند اکبر هاشمی رفسنجانی و رئیس شورای شهر تهران، نامه‌ای به علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی نوشته و ضمن «تظلم خواهی»، از او خواسته است که «اجازه تغییر مسیر جمهوری اسلامی به حکومت به اصطلاح اسلامی» ندهد.

علی ربیعی، سخنگوی دولت ایران،  گفته است اظهارات آقای مصلحی نشان‌دهنده یک «بیماری» و «به انحراف رفتن حاکمیت مطلق قانون» است.

علی مطهری، نماینده مجلس دهم، که صلاحیتش در انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۱۴۰۰ توسط شورای نگهبان رد شد نیز با اشاره به سخنان مصلحی، با کنایه خطاب به شورای نگهبان نوشته است: «معمای رد صلاحیت شخصیت‌های محبوب در این دوره نیز حل شد: چون رأی داشتند، برای حفظ نظام رد شدند».

اشاره آقای مطهری به چهره‌هایی چون علی لاریجانی، مسعود پزشکیان، اسحاق جهانگیری و محمود احمدی‌نژاد است که در انتخابات این دوره ردصلاحیت شدند.

احمد نجمی: «با این حساب شورای نگهبان باید آقای مصلحی را بخاطر اتهام و نشر اکاذیب رد صلاحیت کند تا نشان دهد که دچار مصلحت‌اندیشی و حمایت از یک جریان سیاسی خاص نیست.»

محمدمهدی رحیمی: «کسی که آشکارا دروغ می‌گوید صلاحیت مسئولیت در نظام دینی را دارد؟ آن هم عضویت در عالی‌ترین نهادسیاسی-مذهبی یعنی مجلس خبرگان رهبری. بماند که طرح این سخنان دم انتخابات نشان از عدم بهره آقای مصلحی از حداقل هوش سیاسی است. امیدوارم شورای نگهبان با عمل به وظیفه قانونی وی را رد صلاحیت کند.»

صادق نیکو: «آقای کدخدایی ایشون اگر اینقدر راحت خلاف واقع میگن صلاحیت شرکت در انتخابات خبرگان رو دارن؟»

حسن رشوند: «سخنان مصلحی وزیر اطلاعات دولت دهم در باره رد صلاحیت مرحوم هاشمی واکنش سخت سخنگوی شورای نگهبان را برانگیخت و به صراحت گفت مصلحی دروغ می‌گوید.آیا کسی که دروغ می‌گوید سزاوار نامزدی مجلس خبرگان هست؟ او شایستگی این جایگاه مهم را ندارد و صلاحیتش باید رد شود.»

مهدی براری: «صحبت های جناب مصلحی درباره احراز صلاحیت مرحوم هاشمی رو در چهارچوب «من خیلی آدم گنده‌ای بودم و حرفم خریدار داشت» میبینم. چیزی که در طرز یاد کردن از یادداشتش نمایان بود.»

میثم حسینقلی زاده: «جناب آقای حیدر مصلحی؛ آیا شما صلاحیت نامزدی انتخابات خبرگان را دارید؟

امثال شما فقط هزینه برای نظام دارید. هیچ فایده‌ای در شما نیست.»

مجتبی توانگر، نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی: «رفتار انتخاباتی آقای مصلحی طوریستکه انگار عزم کرده با حرف‌های شاذ، فردی از جنس تَکرار را رئیس‌جمهوری کند. متأسفانه سال ۹۰ و ۹۲ هم با رفتارها و اختلاف‌سازی‌های غلط، زمین انتخابات را از معیشت مردم به سیاست‌خارجی تبدیل کرد. به کسی که دربزنگاه‌ها رفتارش بنفع رقیب‌ست نباید مشکوک باشیم؟»

اینها تنها نمونه کوچکی از اظهارنظر فعالان سیاسی، اهالی رسانه و مدیران کشور نسبت به سخنان هزینه زای حجت الاسلام مصلحی بود. امیدواریم با این فضایی که در میان افکارعمومی بوجود آمده، نهادهای مسئول واکنش مناسب و تصمیم قانونی خود را نشان دهند.


واکنش صریح عضو شورای نگهبان به اظهارت حیدر مصلحی

 آیت‌الله سیدمحمدرضا مدرسی‌یزدی عضو فقهای شورای نگهبان درباره اظهارات مصلحی تأکید کرد: صحبت‌های آقای مصلحی در این شرایط خاص آنهم با این روش، بسیار تعجب‌برانگیز بود، هرچند ممکن است بالاخره مطالب جزئی از آن جلسه به دلیل گذشت سال‌ها از ذهن رفته باشد اما کلیت آن خیر.
  
مهمترین اظهارات آیت‌الله مدرسی‌یزدی
روایتی که ایشان (مصلحی، وزیر اطلاعات وقت) از آن جلسه گفته را من به یاد نمی‌آورم بلکه [بر اساس آنچه که به یاد می‌آورم] این صحبت‌ها صرفاً برداشت‌های فردی ایشان از آن جلسه است.

بهترین توجیه من این است که گوینده این کلمات در شرایط خاصی قرار داشته و یا آنکه آنچه را دوست می‌داشته واقعیت داشته باشد، آن را تصویر کرده است.

شورای نگهبان با نهادهایی که به صورت مکتوب در ارتباط است بر سر «ان قلت» و «قلت» بحث نمی‌کند.

 این روشی که آقای مصلحی گفته ــ روش هزینه و فایده که در این کلیپ آمده ــ کاملاً با روش تصمیم‌گیری در شورای نگهبان بیگانه است.

نهادهای رسمی همیشه حرف‌های خود را مکتوب و در موارد بسیار محدودی به صورت شفاهی بیان می‌کنند.

در این دست جلسات، بنای شورا این است که فقط حرف‌ها را گوش کند و احیاناً اگر ابهامی وجود داشت آن را بشنود و هرگز به مناقشه نمی‌پردازند‌.

شورای نگهبان اصلاً به تحلیل‌های افراد یا نهادها کاری ندارد، ممکن است البته در جلسات این افراد توضیحاتی بدهند و اعضای شورای نگهبان هم این توضیحات را بشنوند اما اصولاً بنای شورای نگهبان این نیست که با این افراد بحث کند.

تصمیم‌گیری شورای نگهبان هیچ‌گاه بر اساس تحلیل و یا گزارشی که معتبر نباشد نیست، افراد می‌آیند و نظرات خود را می‌گویند، بررسی‌ها بعد از خروج افراد و میهمان‌ها از جلسه انجام می‌شود.

کسی نمی‌تواند بگوید اعضا بر اساس کدام معیار نظر داده‌اند، در ریاست جمهوری ۱۱ تا ۱۳ معیار وجود دارد و هر کسی از اعضا ممکن است بنابر یکی از این عوامل یا مجموعه‌ای از آنها اظهارنظر کند.

خود اعضای شورای نگهبان که در جلسه حضور دارند نمی‌توانند بگویند عضو دیگر چه نظری داشته و بر چه اساسی به آن نظر رسیده است.

بنای شورای نگهبان مناقشه با افرادی که گزارش می‌دهند، نیست.

بهترین تعبیر این است که ایشان در شرایطی قرار گرفته که آنچه را که مایل بوده واقعیت داشته باشد به عنوان واقعیت بیان کرده است.

به هر حال آنچه که ذکر شده، انعکاس‌دهنده‌ی واقعیت نیست.
 

عقب نشینی حیدر مصلحی از اظهارات جنجالی اش درباره ردصلاحیت آیت‌الله هاشمی

 
واکنش ها به اظهارات حیدر مصلحی درباره رد صلاحیت آیت الله هاشمی

حیدر مصلحی، وزیر اطلاعات دولت احمدی نژاد در پستی اینستاگرامی درخصوص اظهاراتش درباره رد صلاحیت آیت الله هاشمی توضیحاتی ارائه کرد و گفت: فیلم منتشر شده در فضای مجازی بخشی از نظرات اینجانب در خصوص فرآیند تایید صلاحیت ها در سال ۹۲ می‌باشد که ناقص بیان شده است.

متن بیانیه حیدر مصلحی به شرح زیر است:

بسمه تعالی

مردم شریف ایران اسلامی سلام

فیلم منتشر شده در فضای مجازی بخشی از نظرات اینجانب در خصوص فرآیند تایید صلاحیت ها در سال ۹۲ می‌باشد که ناقص بیان شده است.

البته نظر جامع و کامل نسبت به شورای محترم نگهبان در نشست خبری مورخ ۲۲ خرداد ۱۴۰۰ گفته شده و بزودی در صفحات رسمی منتشر خواهد شد.

لازم به ذکر است شأن و منزلت شورای محترم نگهبان والاتر از آن است که بدین گونه در فضای مجازی مورد هجمه قرار گیرد. در آخر با توجه به اطلاعات دقیقی که دارم شورای نگهبان به یک گزارش استناد نکرده و بعد از بررسی نهایی صلاحیت ها را اعلام می کنند


منبع:
1. خبرآنلاین/ عقب نشینی حیدر مصلحی از اظهارات جنجالی اش درباره ردصلاحیت آیت‌الله هاشمی
2. مهر/ پیچ سروصدای رقابت انتخاباتی مصلحی روی فرکانس مرحوم هاشمی چرخید
3. شهرآرا نیوز/ مصلحی درباره رد صلاحیت هاشمی رفسنجانی در سال ۹۲ چه گفت؟ + فیلم
4. الف/ واکنش صریح عضو فقهای شورای نگهبان به اظهارات مصلحی


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.