همه چیز درباره کرونای دلتا/ دلتا ویروس کودکان و نوجوانان را بیشتر گرفتار می‌کند

استاد بیماری‌های عفونی با بیان اینکه ویروس کرونای هندی کودکان و نوجوانان را بیشتر گرفتار می‌کند، گفت: تب، بدن درد، سرفه ، تنگی نفس، اسهال و بی اشتهایی از علائم این نوع کروناست؛ضمن اینکه ابتلای ریوی در این نوع ویروس بیشتر است.
شنبه، 19 تير 1400
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: ناهید اسدی
موارد بیشتر برای شما
همه چیز درباره کرونای دلتا/ دلتا ویروس کودکان و نوجوانان را بیشتر گرفتار می‌کند
به گزارش راسخون؛ بیش از ۱۸ ماه از شیوع ویروس کرونا در سراسر جهان می‌گذرد در این زمان مقامات بهداشتی و سازمان‌های مربوطه اطلاعاتی در مورد تشخیص علائم بیماری کووید -۱۹ در اختیار مردم قرار داده‌اند، اما همانطور که ویروس جهش پیدا می‌کند رایج‌ترین علائم مربوط به آن نیز تغییر پیدا می‌کند. سیستم ایمنی بدن افراد متفاوت است، به همین دلیل ممکن است یک نوع ویروس خاص باعث بروز علائم متفاوت در افراد شود.


بروز بیماری کووید -۱۹ به چه عواملی بستگی دارد؟

متخصصان معتقدند که بروز بیماری کووید -۱۹ به عوامل ویروسی و شرایط میزبان بستگی دارد؛ عوامل ویروسی شامل مواردی مانند سرعت تکثیر، روش‌های انتقال و غیره می‌شود که با تکامل ویروس تغییر می‌کنند. عوامل میزبان تحت تأثیر سن، جنسیت، داروها، رژیم غذایی، ورزش، سلامتی و استرس است بنابراین زمانی که در مورد علائم و نشانه‌های ابتلای ویروس صحبت می‌کنیم به موارد شایع آن اشاره می‌کنیم. برای نمونه افراد مسن ممکن است علائم متفاوتی را نسبت به افراد جوان تجربه کنند.
 

علائم رایج ابتلای دلتا ویروس کرونا چیست؟

 
همه چیز درباره کرونای دلتا/ دلتا ویروس کودکان و نوجوانان را بیشتر گرفتار می‌کند

پنج نشانه رایج ابتلای گونه‌های مختلف ویروس کرونا شامل سردرد، گلو درد، آبریزش بینی، تب و سرفه مداوم می‌شود. در حالی که تب و سرفه از آغاز شیوع بیماری کووید -۱۹ در سراسر جهان جزء علائم رایج این بیماری در نظر گرفته می‌شد و برخی افراد نیز گلو درد و سردرد را تجربه می‌کردند، اما اخیراً به ندرت مشاهده می‌شود که افراد آبریزش بینی نیز داشته‌اند.

در همین حال از دست دادن حس بویایی که جزء علائم رایج بیماری کووید -۱۹ بود اخیراً رتبه نهم علائم این بیماری را به خود اختصاص داده است. این اتفاق ممکن است به دلیل جهش ویروس کرونا و ویژگی‌های مختلف گونه دلتا باشد، اما دلیل این که چرا علائم در حال تغییر هستند به صورت دقیق مشخص نشده است.
 

علائم اولیه کرونای دلتا ویروس شبیه به سرماخوردگی است؟

اطلاعات و گزارش‌های ارائه شده نشان می‌دهد که ممکن است علائمی مانند آبریزش بینی و گلو درد دلیل وجود بیماری کووید -۱۹ است در صورتی که افراد تصور می‌کنند که به سرماخوردگی خفیف مبتلا شده‌اند. محققان به منظور تشخیص دلیل بروز این علائم در حال بررسی تأثیر عوامل میزبان مانند سن، جنسیت، بیماری‌های دیگر و مصرف دارو است علاوه بر این لازم است اطلاعات بیشتری در مورد گونه دلتای ویروس کرونا کسب کنیم تا در مورد علائم آن آگاه شویم و آن را از سرماخوردگی تشخیص دهیم.
 

حتی کودکان پنج، شش ساله هم گرفتار می شوند

 
همه چیز درباره کرونای دلتا/ دلتا ویروس کودکان و نوجوانان را بیشتر گرفتار می‌کند

مینو محرز، عضو کمیته علمی ستاد ملی مقابله با کرونا می گوید: یکی از خصوصیت نوع دلتا این است که به سرعت انتقال پیدا می کند و سرعت انتقال آن بالغ بر 97 درصد، و بیماری زایی آن شدیدتر است. در نتیجه الآن می بینیم تمام خانواده، حتی کودکان پنج، شش ساله هم گرفتار می شوند. در انواع قبل کودکان چندان گرفتار نمی شدند. یعنی این نوع ویروس وحشی تر از انواع قبل است و متأسفانه در همه جای ایران زیاد شده و چون مردم واکسینه نیستند میزان مراجعه به بیمارستان و لزوم بستری افزایش پیدا کرده و کمبود تخت آی.سی. یو و امکانات در برخی شهرستان ها خیلی مشکل ساز شده است.

مسعود مردانی، استاد بیماری‌های عفونی در پاسخ به این پرسش که «ویروس دلتا یا کرونای هندی چه ویژگی دارد؟»، بیان داشت:سرعت انتقال در این نوع ویروس کرونا شدیدتر است و نسبت به ویروس‌های دیگر کرونا، کودکان و نوجوانان را بیشتر گرفتار می‌کند.

وی ادامه داد: در بعضی از فرم های بیماری شدت بیماری خیلی زیادتر است و سریعا از فردی به فرد دیگر انتقال پیدا می‌کند و میزان مرگ و میر بیماری شدیدتر است.

مردانی با بیان اینکه بر خلاف نوع قبلی کرونا این نوع ویروس به صورت سریع ابتلای ریوی ایجاد می‌کند، افزود: ممکن است فرد بعد از ابتلای ریوی نیاز به ICU پیدا کند.
 

دریافت واکسن کرونا چقدر به تسکین عوارض دلتا ویروس کمک می‌کند؟

اگر چه گونه‌های جدید ویروس کرونا می‌توانند عملکرد واکسن‌ها را مختل کنند، اما به نظر می‌رسد که دریافت دو دوز از واکسن‌هایی مانند فایزر و آسترازنکا ایمنی لازم در برابر گونه دلتا ویروس کرونا را فراهم می‌کند. میزان تأثیرگذاری هر دو واکسن ذکر شده بیش از ۹۰ درصد اعلام شده است.

محققان معتقدند که واکسن‌های کوواکسین و مدرنا نیز قادر هستند تأثیر گونه دلتا ویروس کرونا را خنثی کنند بنابراین دریافت این واکسن‌ها خطر ابتلاء به نوع شدید بیماری کووید -۱۹ و بستری شدن در بیمارستان را به میزان قابل توجهی کاهش می‌دهد البته در بعضی موارد نیز ممکن است فرد با وجود این که واکسن کرونا را دریافت کرده است اما به بیماری کووید -۱۹ مبتلا شود به احتمال بسیار زیاد بار ویروسی کم خواهد بود و علائم خفیفی را تجربه خواهد کرد.
 

میزان شیوع گونه دلتا ویروس کرونا چقدر است؟

 
همه چیز درباره کرونای دلتا/ دلتا ویروس کودکان و نوجوانان را بیشتر گرفتار می‌کند

اطلاعات منتشر شده نشان می‌دهد که گونه دلتا ویروس کرونا سرایت‌پذیری بیشتری نسبت به گونه‌های دیگر دارد علاوه بر این عواملی مانند میزان واکسیناسیون، تغییر فصل و رعایت قوانین پیشگیرانه توسط افراد بر میزان شیوع این گونه از ویروس کرونا تأثیر می‌گذارد. لازم است در این زمینه مطالعات بیشتری بشود  تا مشخصات گونه‌های جهش یافته ویروس کرونا مشخص شود.
 

آیا بهبودیافتگان کووید۱۹ به کرونا دلتا مبتلا می‌شوند؟

مسعود مردانی، عضو ستاد ملی مقابله با کرونا می گوید: قدرت انتقال و سرایت این ویروس نیز ۱۲ برابر بیشتر از کرونای چینی بوده و از انسان به انسان به سرعت انتقال می‌یابد.

مردانی ادامه داد: بهبودیافتگان کرونا اما به ندرت به این ویروس مبتلا شده و در صورت ابتلا نیز احتمالا موارد خفیف بیماری را تجربه می‌کنند.
 

راه‌های پیشگیری از ابتلا به کرونای دلتا چیست؟

دکتر مردانی در خصوص ویروس کرونای دلتا گفت: اسهال کودکان را در فصل تابستان سرسری نگیرید، شاید کرونای دلتا باشد.
 



منبع:
1. ایمنا/ جدیدترین علائم اولیه کرونای دلتا چیست؟
2. فارس/ مهمترین علائم کرونای «هندی»/کودکان و نوجوانان بیشتر گرفتار می‌شوند
3. خبرآنلاین/ حمله کرونای هندی به کودکان/ کرونا وحشی تر شد!
4. ایرنا/ آیا بهبودیافتگان کووید۱۹ به کرونا دلتا مبتلا می‌شوند؟
5. خبرآنلاین/ ببینید | راه‌های پیشگیری از ابتلا به کرونای دلتا چیست؟


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.