آنچه باید در مورد نوع دلتا پلاس ویروس کرونا بدانید/ دلتا خطرناک‌تر است یا دلتا پلاس؟

نوع دلتا پلاس (Delta plus ) که به‌عنوان «نوع نگران‌کننده» ویروس کرونا اعلام شده است در مقایسه با سایر سویه‌ها میل بیشتری به بافت‌های ریه دارد. نتایج بررسی‌های انجام شده نشان می‌دهد که گونه دلتا پلاس ویروس کرونا ۶۰ درصد سریع‌تر از گونه دلتا شیوع پیدا می‌کند.
پنجشنبه، 6 آبان 1400
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: ناهید اسدی
موارد بیشتر برای شما
آنچه باید در مورد نوع دلتا پلاس ویروس کرونا بدانید/ دلتا خطرناک‌تر است یا دلتا پلاس؟
به گزارش راسخون؛ شیوع گونه دلتا ویروس کرونا باعث شده است افراد زیادی در سراسر دنیا به بیماری کووید -۱۹ مبتلا شوند، این گونه از ویروس برای اولین بار در هند شناسایی شد سپس در کشورهای دیگر گسترش پیدا کرد. همچنین، گونه دلتا پلاس ویروس کرونا در بعضی از ایالات کشور هند تشخیص داده شد و به عنوان یک تهدید احتمالی در نظر گرفته شد. هر دو گونه جهش یافته ویروس کرونا ممکن است افراد واکسینه شده را تحت تأثیر قرار دهد و باعث مرگ آن‌ها شود.دلتا پلاس دارای دو جهش در پروتئین سنبله است که به ویروس کرونا کمک می‌کند تا به سلول‌های بدن حمله کند. فرانسوا بالو، مدیر مؤسسه ژنتیک در دانشگاه کالج لندن گفت از زمان شروع همه‌گیری، این تغییرات در نسخه‌های دیگر ویروس نیز دیده شده است، اما خیلی دور از دسترس نبوده است.

دلتا پلاس یک موتاسیون کوچکتری است که در دلتا به وجود آمده و مقداری سرایت آن را بیشتر کرده است، اما زمانی که فردی مبتلا به نوع دلتا می‌شود، ابتلای آنان به دلتا پلاس بعید است و یا کسانی که واکسینه می‌شوند نسبت به ۸۵ قسمت پروتئین اسپایک، ایمنی سلولار (تی سل) وارد فعالیت شده و آنتی بادی به وجود می‌آورد و موتاسیون دلتا پلاس تنها ۱۱ تا ۱۳ قسمت آن را تحت تاثیر قرار می دهد که در مقایسه با ۸۵ قسمت ایمن بسیار ناچیز است.

وی تاکید کرد: در ویروس کرونا یک پروتئین s وجود دارد که آن قسمت عامل چسبندگی، اتصال و انتشار ویروس است و موتاسیون ها در این قسمت بسیار حائز اهمیت هستند که دلتا پلاس در قسمت پروتئین s به وجود آمده و از ۱۸ موتاسیون ویروس دلتا پلاس، ۷ مورد آن در قسمت پروتئین s و باقی آن در قسمت های دیگر است، اما سرایت پذیری بالای دلتا پلاس بر اساس زمان به اثبات خواهد رسید.

دکتر سرمدیان گفت: علیرغم اینکه به دلیل جهش و موتاسیون های ایجاد شده در ویروس کرونا، مقداری درصد ایمنی واکسن ها پایین آمده، اما این امر دلیلی بر تاثیر نداشتن واکسن نیست چرا که در موتاسیون تنها یک قسمت ویروس تغییر کرده و تمام آن تغییر نمی کند و کسانی که با هر نوع واکسنی واکسینه می‌شوند،  تا ۹۰ درصد از مرگ و میر و بستری آنها جلوگیری میشود؛ از این رو باید هرچه سریعتر به سمت واکسیناسیون جمعی در مدت زمان کوتاه پیش برویم.
 
آنچه باید در مورد نوع دلتا پلاس ویروس کرونا بدانید/ دلتا خطرناک‌تر است یا دلتا پلاس؟

نوع دلتا پلاس (Delta plus ) که به‌عنوان «نوع نگران‌کننده» ویروس کرونا اعلام شده است در مقایسه با سایر سویه‌ها میل بیشتری به بافت‌های ریه دارد. با این حال، دکتر ان کا آرورا، رئیس کارگروه کووید-۱۹ تحت گروه مشاوره ملی فنی در مورد ایمن‌سازی (NTAGI) هند اظهار کرد: به این معنی نیست که نوع دلتا پلاس باعث بیماری شدیدتر یا قابلیت انتقال بیشتر خواهد شد.

دکتر ان کا آرورا گفت: «دلتا پلاس در مقایسه با سایر انواع آن تمایل بیشتری به پوشش مخاط در ریه‌ها دارد اما به این معنی نیست که باعث بیماری شدیدتر و یا قابلیت انتقال بیشتر می‌شود. البته اگر این نوع به بافت ریه آسیب بیشتری برساند هنوز مشخص نیست.»

وی تاکید کرد: تاثیر سویه دلتا پلاس تنها با شناسایی موارد بیشتر مشخص خواهد شد، اما به نظر می‌رسد این بیماری به‌طور کلی در همه افرادی که یک یا دو دوز واکسن دریافت کردند، خفیف است. ما باید کاملا مراقب باشیم و گسترش آن را بررسی کنیم تا این امر به ما میزان انتقال را ارائه دهد.

آرورا بیان کرد: تعداد موارد شناسایی شده دلتا پلاس ممکن است بیشتر باشد زیرا ممکن است افراد بدون علامت نیز وجود داشته باشند که هیچ علائمی ندارند اما ویروس را حمل می‌کنند و آن را گسترش می‌دهند.

اما نکته مهم این است که نظارت ژنومی ما آن را به درستی و به اندازه کافی زودهنگام شناسایی کرده است. قبلا نیز به ایالات گفته شده که این مورد یک «نوع نگران‌کننده» است و نیاز به اقدام دارد به همین دلیل چندین ایالت برنامه‌ریزی‌های اندکی برای مناطقی که ویروس شناسایی شده است، انجام داده‌اند تا از شیوع آن جلوگیری کنند. بدیهی است که واکسیناسیون باید در این مناطق افزایش یابد.

وی در رابطه با این‌که آیا این نوع می‌تواند موج بعدی ویروس را تحریک کند یا خیر گفت: اکنون ارزیابی آن دشوار است.

وی ادامه داد: «امواج به انواع جدید یا جهش‌های جدید مرتبط هستند بنابراین این احتمال وجود دارد که این نوع جدید باشد اما این‌که آیا به موج بعدی منجر می‌شود، پاسخ دادن آن دشوار است زیرا به دو یا سه مورد بستگی خواهد داشت.»

دکتر  آرورا افزود: اولین مورد این است که ما در سه ماه گذشته موج شدیدی داشتیم و هنوز هم ادامه دارد و شاهد هستیم که در هشت تا ۱۰ روز گذشته تعداد موارد در ۵۰ هزار مورد باقی‌مانده است، در حالی که در بعضی مناطق موارد همچنان ادامه دارد بنابراین این موج از بین نرفته است.

وی توضیح داد: موج قبلی بر روی پاسخ جامعه به نوع دیگر تاثیر می‌گذارد و موج بعدی به این بستگی دارد که چه جمعیتی در موج قبلی آلوده شده‌اند. اگر بخش بزرگی آلوده شوند، در موج بعدی بیماری  افراد مانند سرماخوردگی معمولی خواهد بود و ممکن است به بیماری جدی یا مرگبار مبتلا نشوند.

ثانیا، مورد مهم دیگر واکسیناسیون است، اگر سرعت واکسیناسیون افزایش یابد، حتی اگر با یک دوز ایمن‌سازی سریع ایجاد شود موثر خواهد بود و روشی که برای آن برنامه‌ریزی می‌کنیم  احتمال موج بعدی را بسیار کم خواهد کرد زیرا واکسن به علاوه رفتار مناسب، ما را از موج بعدی نجات و آن را کاهش می‌دهد و نمی‌تواند خسارت وارده موج‌های قبلی را ایجاد کند.


کدام گونه از ویروس کرونا با سرعت بیشتری منتقل می‌شود؟

 
آنچه باید در مورد نوع دلتا پلاس ویروس کرونا بدانید/ دلتا خطرناک‌تر است یا دلتا پلاس؟

در بسیاری از کشورها، هر دو گونه دلتا و دلتا پلاس به عنوان گونه‌های نگران کننده ویروس کرونا در نظر گرفته شده‌اند. با وجود اینکه گونه دلتا ویروس کرونا قابلیت انتقال‌پذیری بسیار بالایی دارد، اما گونه دلتا پلاس نگران‌کننده‌تر است. نتایج بررسی‌های انجام شده نشان می‌دهد که گونه دلتا پلاس ویروس کرونا ۶۰ درصد سریع‌تر از گونه دلتا شیوع پیدا می‌کند. متخصصان معتقدند که گونه دلتا ویروس کرونا با علائم قابل توجه و مرگ‌باری همراه است و می‌تواند افراد زیادی را آلوده کند.
 

علائم مبتلا شدن به گونه دلتا و دلتا پلاس ویروس کرونا چیست؟

گونه دلتا ویروس کرونا باعث بروز علائم جدی‌تری نسبت به گونه اصلی می‌شود، این علائم شامل مشکلات تنفسی و مشکلات گوارشی می‌شود که در مقایسه با علائم گونه‌های دیگر متفاوت است. در حالی که گونه دلتا پلاس ویروس کرونا ویژگی‌های گونه‌های دلتا و بتا را دارد باعث بروز علائم شدیدتر می‌شود.

نتایج بررسی‌های انجام شده نشان می‌دهد که گونه دلتا پلاس ویروس کرونا می‌تواند به آسانی با سیستم ایمنی مقابله کند و با قدرت زیادی به سلول‌های میزبان ریه متصل شود. محققان در حال بررسی علائم احتمالی این گونه از ویروس کرونا هستند. علائم مبتلا شدن به گونه دلتا پلاس ویروس کرونا بسیار شبیه گونه دلتا است و شامل درگیری ریه در مراحل اولیه، تنگی نفس، مشکلات تنفسی، تب طولانی مدت، سرفه مداوم، مشکلات گوارشی، راش پوستی و آلرژی، خشکی یا آبریزش چشم، کاهش اشتها و حالت تهوع است.
 

شایع ترین علائم دلتا پلاس در کودکان


آنچه باید در مورد نوع دلتا پلاس ویروس کرونا بدانید/ دلتا خطرناک‌تر است یا دلتا پلاس؟

قابل توجه است که گونه جهش یافته دلتا نسبت به سایر گونه‌های کرونا مسری‌تر تلقی می‌شود. بر اساس اعلام مراکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌های آمریکا (CDC) علائم شدیدتری نسبت به انواع دیگر کووید ۱۹ ایجاد می‌کند. از آنجا که اکثر کودکان واکسن‌های موجود در برابر ویروس کرونا را دریافت نکرده اند، مستعد ابتلا به انواع ویروس‌ها هستند.

سرفه و از دست دادن حس بویایی از جمله رایج‌ترین علائم در هنگام آلوده شدن به نوع دلتا پلاس است اما عفونت، سردرد، گلودرد، آبریزش بینی و دمای بالای بدن نیز از جمله علائم اصلی هستند.

دکتر مایکل گروسو رییس اطفال در بیمارستان هانتینگتون در نورثول هلث نیویورک از جمله علائم ابتلای کودک به گونه دلتا را افزایش دمای بدن، سرفه، آبریزش بینی و علائم روده و بثورات در برخی از آن‌ها، و برخی علائم دیگر نیز معرفی می‌کند:

- درد شکم
- قرمزی چشم
-سفتی پا
-درد در قفسه سینه
- اسهال
- احساس تنهایی بسیار
- سردرد شدید
- فشار خون پایین
- درد در ناحیه گردن
- استفراغ

به والدین توصیه می‌شود که در صورت بروز این علائم در کودک، لازم است بلافاصله تجزیه و تحلیل آزمایشگاهی و سوآب برای وی انجام شود، به ویژه در صورت بروز علائم سیستم تنفسی؛ در صورت مثبت بودن عفونت، باید تا زمانی که علائم ناپدید شوند، قرنطینه شود.
 

چه افرادی بیشتر از دیگران در معرض ابتلاء به گونه‌های جدید ویروس کرونا قرار دارند؟

افراد واکسینه نشده بیش از دیگران در معرض ابتلاء به گونه‌های دلتا و دلتا پلاس ویروس کرونا قرار می‌گیرند؛ در صورتی که افراد واکسینه شده به گونه‌های جهش یافته ویروس کرونا مبتلا شوند نوع خفیف آن را تجربه خواهند کرد. علاوه بر این، افراد واکسینه شده زودتر از دیگران بهبود پیدا می‌کنند، واکسیناسیون خطر ابتلاء به نوع شدید بیماری کووید -۱۹، بستری شدن در بیمارستان و مرگ و میر ناشی از آن را به میزان قابل توجهی کاهش می‌دهد.

متخصصان معتقدند که گونه‌های دلتا و دلتا پلاس ویروس کرونا ممکن است آنتی بادی تولید شده توسط واکسن را خنثی کند، البته لازم است مطالعات بیشتری در این زمینه صورت بگیرد.
 

شیوع کرونا دلتا پلاس در روسیه نگران کننده است


آنچه باید در مورد نوع دلتا پلاس ویروس کرونا بدانید/ دلتا خطرناک‌تر است یا دلتا پلاس؟

رئیس دانشگاه علوم پزشکی بوشهرگفت: امروز بیشترین نگرانی ما در مورد کرونا از سوش دلتا پلاس است که در کشور روسیه شایع شده است.

دکتر سعید کشمیری  افزود: این سویه کرونا پرقدرت تر و با سرایت پذیری بالاتری نسبت به سوش دلتا خود را نشان داده است.

وی ادامه داد: هرچند سویه های کرونا "لامبدا" از کشور پرو و "مو" از کلمبیا شکست خوردند اما همچنان سوش دلتا به عنوان غالب دنیا به شمار می‌رود که در تابستان با شدت ایران را درنوردید.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی بوشهر گفت: تا زمانی که ایمنی کامل در کشور و دنیا ایجاد نشده رعایت پروتکل‌های بهداشتی و فاصله اجتماعی برای پیش‌گیری و قطع زنجیره شیوع کرونا همچنان الزامی است.


منبع:
1. ایسنا/ آنچه باید در مورد نوع دلتا پلاس ویروس کرونا بدانید
2. ایمنا/ دلتا خطرناک‌تر است یا دلتا پلاس؟
3. ایرنا/ رئیس دانشگاه پزشکی بوشهر: شیوع کرونا دلتا پلاس در روسیه نگران کننده است
4. اقتصاد آنلاین/ شایع ترین علائم دلتا پلاس در کودکان
5. باشگاه خبرنگاران جوان/ گونه دلتا پلاس کرونا چیست؟
6. وب دا/ کرونا دلتا پلاس، افراد واکسینه شده و یا مبتلا را درگیر نمی کند


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.