عجائب نقل و انتقالات فوتبال ایران؛ از قراداد 50 میلیاردی تا دادن حواله فولاد و میلگرد

اگر کسی بخواهد اتفاقاتی که هر ساله در فصل نقل و انتقالات فوتبال ایران را فیلمبرداری کند، بدون اغراق شاید پرفروش ترین فیلم ها در داخل کشور شود چرا که بازیکنان با روش های عجیب و شگفت آوری رنگ عوض می کنند تا شاید بتوانند از این طریق قراردادهای چرب و چیلی ببندند.
دوشنبه، 8 شهريور 1400
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: سیدمجتبی سیدی
موارد بیشتر برای شما
عجائب نقل و انتقالات فوتبال ایران؛ از قراداد 50 میلیاردی تا دادن حواله فولاد و میلگرد
به گزارش خبرنگار ورزشی راسخون، لئو مسی پیش از شروع فصل جدید لالیگا، با وجود اینکه همه منتظر تمدید قراردادش بودند، با باشگاهش به توافق نرسید و همه چیز بعد از نزدیک به 20 سال خاتمه یافت. باشگاهی که از دوران کودکی، مسی را پرورش داد و در آن رشد کرد و به فوق ستاره ی فوتبال جهان تبدیل شد. اما بالاخره روز جدایی فرا رسید. وقتی مسی در کنفرانس خبری خداحافظی اش، در حضور بازیکنان و مدیران بارسلونا پشت تریبون قرار گرفت، بعد از بیان چند جمله، نتوانست بغضش را ببلعد و به ناچار اشک ریخت. چرا که بدون شک در آن لحظه تمام خاطرات حضورش در تیم آبی و اناری و افتخاراتی که توانسته در این تیم بدست بیاورد، در یک لحظه از جلوی چشمش گذشتند و فوق ستاره ی آرژانتینی را تحت تاثیر قرار دادند. او از باشگاهی که در آن پرورش یافته، تشکر کرد و گفت که هرچند برای مقطعی جدا می شود اما تاروپود زندگی اش را از بارسا دارد و روزی به آن برخواهد گشت.
 
درسی که رونالدو به فوتبالیست های وطنی داد
بعد از مسی، کریس رونالدو دیگر فوق ستاره ی پرتغالی دنیای فوتبال نیز تصمیم گرفت، فصل آینده را در تیمی به غیر از یوونتوس به فوتبالش ادامه دهد. او بلافاصله به سرمربی و مدیران باشگاهش اطلاع داد. حتی برای خداحافظی با همبازی هایش به تمرین یوونتوس رفت تا نشان دهد چقدر حرفه ای است. کریس بعد از جدایی از یوونتوس، راهی تیم منچستر یونایتد شد. جایی که توانست استعدادهایش را شکوفا کند و شناخته شود. در "تئاتر رویاها"  درخشید و این قدر جام فتح کرد تا توانست به رئال مادرید برود. حالا او به عشق اولش برگشته و می خواهد فوتبالش را در اولدترافورد به پایان برساند. اما قرارداد و تیم جدیدش باعث نشده که گذشته اش را فراموش کند. او بلافاصله بعد از جدایی از یوونتوس، در صفحه ی شخصی اش در اینستاگرام کلیپی از گل های خود را با پیراهن یووه منتشر کرد و نوشت: من از شما عشق، وفاداری و حمایت از تیم را یاد گرفتم. لحظات شیرینی را با شما سپری کردم و هیچ گاه این خانواده ی بزرگ را فراموش نمی کنم. چون خودم را عضوی از باشگاه پرافتخار و دوست داشتنی یوونتوس می دانم.
 
دنیای متفاوت فوتبالیست های آماتور حرفه ای نما!
اما در ایران قصه متفاوت است. اینجا فوتبالیست ها هر فصل رنگ عوض می کنند. پول برای شان تعریف همه چیز است. با قرارداد بیشتر حاضرند گذشته ی خودشان را هم فراموش کنند. تمام خاطرات گذشته و بهترین لحظاتی که داشتند را به یک چشم به هم زدنی زیر پا می گذارند. احساسات هوادارانشان، کمترین اهمیت را برایشان دارد. همیشه بازیکنان وقتی به تیم های پرسپولیس یا استقلال می پیوندند، از عشق کودکی، آرزوی همیشگی و بهترین لحظه ی زندگی شان رونمایی می کنند اما وقتی کمی پرداختی آنها به تاخیر بیافتد، چه کارها که نمی کنند. اکثر فوتبالیست ها وقتی به تیم های سرخابی ملحق می شوند، پیج های اینستاگرامشان دنبال کننده(فالوور) های زیادی را جذب می کند و از این راه علاوه بر درآمدهای مجازی ای که دارند، سوء استفاده هم می کنند و در شرایط اضطراری با یک استوری، باشگاه، مربیان و هرکسی که خلاف نظرشان باشد را تحت فشار قرار می دهند.
 عجائب نقل و انتقالات فوتبال ایران؛ از قراداد 50 میلیاردی تا دادن حواله فولاد و میلگرد
از قرارداد 50 میلیاردی تا دریافت حواله ی میلگرد!
شهریار مغانلو بازیکن سانتاکلارا که نیم فصل دوم لیگ بیستم به صورت قرضی برای پرسپولیس توپ می زد، به شکل عجیب و شگفت انگیزی سر از دیگر باشگاه ایرانی سپاهان درآورد. این بازیکن که توانست تنها با بازی کردن در یک نیم فصل، صاحب یک جام که شاید تنها جام دوران ورزشی اش هم باشد، شود، حالا بعد از پیوستن به سپاهان تمام عکس های حضورش در پرسپولیس را از پیجش پاک کرده تا از این طریق بتواند از هواداران سپاهان دلبری کند! البته هوادار خوب می فهمد کسی که با بستن قرارداد جدید، گذشته اش را سعی می کند حذف کند و از بین ببرد، قطعا سال های آینده با بستن قرارداد با دیگر تیم ها، تیم کنونی اش را هم نادیده خواهد گرفت. البته فراموش نکنیم که بستن قرارداد بهتر، پیشرفت و تیم عوض کردن حق هر بازیکنی است. اما حرف ما این است بازیکنی که ادعای حرفه ای گری دارد، نباید باشگاهی را که هرچند یک نیم فصل و در مدت کوتاهی نان و نمکش را خورده و در آن پیشرفت کرده، نادیده بگیرد و عکس هایش را در آن تیم پاک کند. او با قراردادی 3 ساله و قطعی از سانتاکلارا به سپاهان رفته و در سال اول 15، سال دوم 17 و سال سوم 18 میلیارد به علاوه آپشن هایی که در قرارداد وی گنجانده شده است، پیراهن طلایی پوشان را پوشید. حال که از ماجرای مغانلو فاصله بگیریم، اما عجیب ترین پیشنهادها به بازیکنان برای پیوستن به یک تیم صنعتی آپشن حواله ی میلگرد و ضایعات آهن بود که در هفته ی گذشته یکی از مسئولان فوتبال ایران از آن پرده برداشت. البته فراموش نکنیم که سال های گذشته نیز آپشن های شگفت انگیزی در قرارداد بازیکنان رویت شد. مثل آپشن 10 هزار دلاری شیخ دیاباته برای زدن هرگل! به نظر می رسد این وضعیت افسارگسیخته ی فوتبال ایران تا زمان برخورد جدی، ادامه خواهد داشت و هرساله بدتر خواهد شد.
 
جولان دلالها تمامی ندارد
سید حسین حسینی گلر شیرازی استقلال وقتی دید آبی ها با رضایی دروازه بان فصل گذشته پیکان قرارداد امضاء کردند، بلافاصله پست خداحافظی اش را در صفحه ی شخصی اش منتشر کرد. این پست باعث افزایش فشار هواداران به باشگاه و فرهاد مجیدی برای تمدید قرارداد با او شد. بلافاصله کمتر از 10 ساعت حسینی این پست را از صفحه اش حذف کرد و در کمتر از 24 ساعت خبر تمدید قرارداد 2 ساله اش با استقلال و عکس یادگاری با پیراهن آبی روی خروجی سایت ها قرار گرفت. با کمی دقت، به راحتی می توان فهمید که عده ای برای تحت فشار گذاشتن باشگاه خود، از احساسات هواداران سوء استفاده می کنند و با تکیه بر فالوورهای پیج شخصی خود به اهدافشان می رسند. حال سوالی که باید از هواداران تیم ها پرسید، این است که چرا وقتی بازیکنی برای تیمشان افتخاری کسب نکرده، پیجش را فالو می کنند تا او هم از این طریق کسب درآمد کند و هم در مواقع ضروری مخالفانش چه باشگاه چه مربی را تحت فشار بگذارد. به نظر می رسد تا زمانی که هوادار احساس را کنار نگذارد و منطق را جایگزین نکند، نمی توان انتظار داشت، این حرکات عجیب و شگفت آور ریشه کن شود.
 
باشگاه ها هم مقصرند
بخشی از مشکلاتی که اکنون گریبان گیر فوتبال ایران و باعث افزایش قیمت بازیکنان شده است، به خود رفتار باشگاه ها و مدیران آن برمی گردد. وقتی بازیکن می بیند با مذاکره کردن همزمان با چند باشگاه به خصوص پرسپولیس و استقلال، قیمت ها چند برابر می شود، این روش را در پیش می گیرد و هرجا که پول بیشتری گیرش بیاید، عشق دوران کودکی اش! را شکل می دهد. اگر باشگاه ها این مسئله را مدیریت کنند و به جایی برای بازارگرمی بازیکنان تبدیل نشوند، به راحتی می تواند با چند برابر پائین تر از قراردادهای فعلی که بسته می شود، آنها را جذب کرد. اما متاسفانه به عنوان چشم و هم چشمی ها نمونه باعث شده استقلال برای جذب بازیکن 35 ساله ی پدیده(قاسمی نژاد) که حتی یک بازی ملی هم در کارنامه ندارد، میلیاردی هزینه کند و از این انتقال به عنوان اولین برد دربی یاد کند!


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.