اعلام نتایج جدید انتخابات پارلمانی عراق/ معترضان به نتایج تظاهرات کردند

نتایج اولیه انتخابات پارلمان عراق روز گذشته از سوی کمیساریای عالی انتخابات اعلام شد که با نگاهی به آن می‌توان به فراز و نشیب ائتلاف‌های و جریانات سیاسی عراقی پی برد.
چهارشنبه، 21 مهر 1400
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: ناهید اسدی
موارد بیشتر برای شما
اعلام نتایج جدید انتخابات پارلمانی عراق/ معترضان به نتایج تظاهرات کردند
به گزارش راسخون؛ مشارکت پایین، اعلام پیروزی جریان صدر، اعتراض جریان‌های مختلف سیاسی به نتایج و احتمال وقوع تقلب از جمله مواردی است که، انتخابات پارلمانی عراق را که یکشنبه 18 مهر برگزار شد، پیچیده کرده و آینده سیاسی این کشور را در‌هاله‌ای از ابهام قرار‌داده است.

در میانه سال 1398 بود که بنا به دلایلی، از جمله فتنه انگیزی‌های برخی کشورها مثل آمریکا و عربستان، ناآرامی‌هایی در عراق بروز یافت تا جایی که بنابر یکی از گزارش‌ها افزون بر 8 تن از نیروهای امنیتی و ۱۴۹ غیرنظامی کشته شدند. ۱۰۷ تن از آنها از اهالی بغداد بودند و در مجموع اعلام شد 3هزار و ۴۵۸ تن دیگر نیز زخمی شدند. کار به جایی رسید که «حیدر عبادی» نخست‌وزیر وقت و رئیس‌ائتلاف نصر و دولتش استعفا دادند. پس از کشمکش‌های فراوان بالاخره «مصطفی الکاظمی» که رویکردی غربگرایانه دارد از سال گذشته به عنوان نخست‌وزیر موقت منسوب شد و قرار شد که انتخابات پارلمانی زود هنگام و در روز یکشنبه 18 مهر (10 اکتبر) برگزار شود.

باری، هر گونه که بود این انتخابات در موعد مقرر برگزار شد. امسال 25 میلیون از 40 میلیون عراقی، واجدِ شرایطِ شرکت در انتخابات پارلمانی این کشور بودند، اما تنها 41 درصد از واجدین شرایط در این انتخابات سرنوشت‌ساز شرکت کردند و رقابت‌‌های روز یکشنبه برای تصاحب 329 کرسی با این درصد انجام شد. یک وجه تمایز انتخابات اخیر عراق با دوره‌های پیشین که از زمان سقوط صدام تاکنون پنجمین انتخابات سراسری و نخستین انتخابات زودهنگام بود، این بود که در این دور از انتخابات، عراقی‌های مقیم خارج از کشور شرکت نداشتند.

کمیساریای عالی انتخابات عراق، پیشتر اعلام کرده بود که ۲۱ ائتلاف سیاسی، ۱۶۷ حزب که ۵۸ حزب در ائتلاف‌ها گنجانده شده‌اند و ۳ هزار و ۲۴۹ نامزد انتخاباتی از جمله ۹۵۱ زن در این تاریخ به رقابت با یکدیگر می‌پردازند. ۷۸۹ نامزد عراقی قرار با عنوان مستقل، ۹۵۹ نامزد در قالب ائتلاف‌ها و ۱۵۰۱ نفر در فهرست‌های حزبی در این انتخابات برای دستیابی به ۳۲۹ کرسی پارلمانی رقابت کردند. هرچند کمیساریای انتخابات همچنین اعلام کرده بود که ۶ نامزد از شرکت در این رقابت به دلایل مختلف از جمله سوء‌استفاده از بیت‌المال برای تبلیغ انتخاباتی محروم شدند به این ترتیب ۳ هزار و ۲۴۳ نامزد در این انتخابات با یکدیگر رقابت می‌کنند.
 

نتیجه انتخابات


اعلام نتایج جدید انتخابات پارلمانی عراق/ معترضان به نتایج تظاهرات کردند

کمیسیون انتخابات عراق بامداد امروز چهارشنبه، پس از شمارش دستی آراء ۸۵۴۷ مرکز، نتایج جدید انتخابات ۲۰۲۱ پارلمانی در عراق را که یکشنبه گذشته برگزار شد، در وب سایت رسمی خود منتشر کرد.

 این کمیساریا اعلام کرد که نتایج جدید پس از اضافه شدن مراکزی که آرای آن‌ها به صورت دستی شمارش شده شاهد تغییراتی نسبت به نتایج قبلی است.

جلیل عدنان خلف، رئیس هیئت کمیسیون‌های انتخابات عراق، در جریان یک کنفرانس مطبوعاتی که در مقر این کمیسیون در بغداد برگزار شد، نتایج شمارش دستی در ۸۵۴۷ مرکز انتخاباتی را که به قید قرعه انتخاب شده بودند، اعلام کرد.

عدنان خلف گفت: شمارش آرای باقی مانده در اسرع وقت انجام می شود تا نتایج نهایی را به تأخیر نیندازد. یک دوره سه روزه برای ارسال درخواست تجدید نظر وجود دارد و پس از آن نتایج نهایی اعلام و برای تأیید به دادگاه فدرال ارائه می شود.

نتایجی که کمیسیون به ترتیب منتشر کرد،حاکی از افزایش کرسی‌های ائتلاف "الفتح" تا ساعت ۳ بامداد به وقت بغداد، به ۳ کرسی و همچنین افزایش تعداد آرا برای نامزدهای جنبش "امتداد" در استان ذی قار در جنوب کشور بود.

ائتلاف "تقدم" همچنین یکی از کرسی‌های خود را در حوزه دوم استان الانبار ، در غرب عراق ، به نفع "ازهر حمید السیدران" نامزد مستقل از دست داد و آرای بقیه ائتلاف‌ها و نامزدها نیز شاهد افزایش و کاهش در استان‌های عراق بود.

طبق اعلام برخی رسانه‌ها، تعداد کرسی‌های ائتلاف "الفتح" به رهبری هادی العامری به ۲۰ کرسی از ۱۴ کرسی افزایش یافت. 

ائتلاف دولت قانون به ریاست نوری مالکی نیز با کسب کرسی‌های بیشتر موفق شد به ۴۰ کرسی دست یابد.

این درحالی است که کرسی‌های جریان صدر از ۷۳ به ۷۰ کرسی کاهش یافت و تعداد کرسی‌های ائتلاف "امتداد" با افزایش سه کرسی از ۹ کرسی به ۱۲ کرسی رسید.

بر اساس نتایج اولیه اعلام شده در روز دوشنبه ، "بلوک صدر" با ۷۳ کرسی در صدر و پس از آن ائتلاف "پیشرفت" با ۴۱ کرسی ، "ائتلاف دولت قانون" با ۳۷ کرسی و "حزب دموکرات کردستان" با ۳۲ کرسی در رتبه‌های بعد بودند.
 

معترضان به نتایج انتخابات پارلمانی در برخی مناطق تظاهرات کردند

اعلام نتایج  اولیه انتخابات پارلمانی زودهنگام عراق، اعتراضات احزاب و جریان‌های سیاسی و ائتلاف‌های مهمی همچون ائتلاف الفتح، دولت قانون، حزب اسلامی عراق از احزاب اهل سنت و حتی اتحادیه میهنی کردستان عراق را به دنبال داشته است. معترضان از بروز تقلب گسترده در انتخابات 10 اکتبر سخن می‌گویند، در حالی که کمیسیاریای عالی انتخابات از عملکرد خود دفاع کرده است.

در همین زمینه، ویدئوهای مختلفی از تظاهرات معترضان به نتایج انتخابات در مناطق مختلف عراق در فضای مجازی عراق منتشر شده است که همچنان ادامه دارد.
 

بر اساس این گزارش، مردم در منطقه الخالص استان دیالی در اعتراض به نتایج انتخابات تظاهرات کردند.همچنین معترضان به نتایج انتخابات مسیر کرکوک به بغداد را بستند. ویدئویی نیز از تظاهرات طرفداران حشد شعبی در اعتراض به نتایج انتخابات اخیر منتشر شده است.
 

احمد الاسدی سخنگوی ائتلاف الفتح به رهبری هادی العامری در سخنانی گفت: نتایج اعلام شده از سوی کمیساریا متفاوت با آن چیزی است که نزد نامزدها وجود دارد. به همین دلیل ما این نتایج را نپذیرفته و امروز با اسناد و مدارکی که در اختیار داریم به آن اعتراض خواهیم کرد.

 حزب اسلامی عراق از جمله احزاب وابسته به اقلیت اهل سنت ضمن اعلام مخالفت خود با نتایج انتخابات زودهنگام پارلمانی، بر تقلب در انتخابات تاکید کرده و تایید این انتخابات را اشتباه توصیف کرد.

واحد اطلاع رسانی حشد شعبی هم از اعتراض اتحادیه میهنی کردستان عراق به نتایج انتخابات خبر داد.

بر اساس این گزارش، تحادیه میهنی کردستان به نتایج انتخابات در اربیل و دهوک اعتراض خواهد کرد.

اتحادیه میهنی گفته است که حزب دموکرات، صندوق های رای را به مدت دو ساعت از مراکز رای گیری خارج کرده است.

این در حالی است که کمسیاریای عالی انتخابات در واکنش به این اعتراضات و تظاهرات علیه نتایج انتخابات اعلام کرده است که دستگاه‌های مربوط به رای‌گیری سیستم های پیشرفته ای و نسبت به هر گونه تخلف احتمالی حساسیت بالایی داشته است. به همین دلیل امکان سوء استفاده از آن وجود ندارد.

منبع:
1.روزنامه کعراق| معترضان به نتایج انتخابات پارلمانی در برخی مناطق تظاهرات کردند+فیلمیهان/صفر تا صد انتخابات پارلمانی عراق
2. ایسنا/ اعلام نتایج جدید انتخابات عراق
3. تسنیم/ عراق| معترضان به نتایج انتخابات پارلمانی در برخی مناطق تظاهرات کردند+فیلم


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
موارد بیشتر برای شما