به بهانه ی دربی شماره 97 امروز؛

دوئل پنجم یحیی و فرهاد در ششمین دربی کرونایی

عصر امروز دربی شماره ی 97 بین استقلال و پرسپولیس در حالی برگزار می شود که یحیی گل محمدی و فرهاد مجیدی در قامت سرمربیگری تیم های سرخابی برای پنجمین دیدار رودرروی هم قرار می گیرند.
شنبه، 13 آذر 1400
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: سیدمجتبی سیدی
موارد بیشتر برای شما
دوئل پنجم یحیی و فرهاد در ششمین دربی کرونایی
به گزارش خبرنگار ورزشی راسخون، استقلال امروز در دربی شماره ی 97، ساعت 16:15 در ورزشگاه آزادی میزبان رقیب سنتی خودش پرسپولیس است. اگر بخواهیم نگاه اجمالی به جدال دو تیم تا امروز بیاندازیم، سرخابی ها 96 بازی مقابل هم صف آرایی کرده اند که سهم استقلال 26 پیروزی، 25 شکست و 45 تساوی بوده و در این بین، پرسپولیسی ها هم 25 برد، 26 شکست و 45 مساوی را تجربه کرده اند. البته آمار سرخپوشان پایتخت از جهت فتح دروازه ی آبی ها بهتر بوده است. آنها توانسته اند 92 بار طعم گلزنی مقابل رقیب خود را بچشند در حالی که آبی ها 87 بار موفق به انجام این کار شده اند. اما 5 نکته ای که می تواند دربی شماره ی 97 را حساس تر از قبل کند را در ادامه می خوانیم:
 
جنگ لفظی مدیران سرخابی
1-مصطفی آجرلو مدیرعامل استقلال، چهارشنبه بود که لیدرهای باشگاه را در یکی از سالن های مجلل تهران دور هم جمع کرد تا به اصطلاح آنها را برای موفقیت آبی ها همراه خودش کند و حامی باشگاه و سرمربی و تیمش باشند. سردار البته خیلی زود نیت قبلی خودش را نشان داد و صحبت هایش را با برخی ادعاهایی که معمولا در پیج های هوادارای می شود دید و آنجا خریدار دارد، آغاز کرد. البته او ادعا کرد که این تیم به خاطر برخی سیاسی کارهای و سنگ اندازی ها 5 سال(آخرین جامی که استقلال در لیگ برتر به دست آورده مربوط به لیگ 91-92 می باشد) قهرمان نشده است. این ادعاهای بچگانه ی سردار اما با مزاق لیدرها هماهنگ بود و آنها شروع به سردادن شعارهایی در حمایت از او کردند. سردار که سراسر حرف هایش تهدید، اتهام و البته پراز نکات منفی بود، جالب است که در مقابل شعار لیدرها، واکنش نشان داد و گفت که این حرف های منفی به ما کمک نمی کند! بعد از این صحبت ها بود که صدری سرپرست پرسپولیس هم برای اینکه از غافله ی این ادعاها و حرف های چاله میدانی عقب نماند، وارد گود شد و جواب آجرلو را داد. این همه پرخاشگری آن هم از مدیران دو تیم پرطرفدار پایتخت واقعا نوبر است. باشگاه هایی که اسم فرهنگی ورزشی را یدک می کشند اما مدیرانشان بویی از فرهنگ نبرده اند و باچنان ادبیاتی از خجالت هم در می آیند که با روح ورزش منافات دارد. ای کاش وزیر ورزش به جای انتصاب چنین مدیرانی با ظرفیت های پائین و افکار پوپولیستی، کسانی را در راس این دو باشگاه قرار می داد که هم متخصص بودند و هم کمی حرف زدن بلد بودند. حالا برای اینکه آجرلو بتواند تیمش را ترغیب به برد کند، از بازیکنان استقلال خواسته تا امروز نشان دهند تیم اول پایتخت آنها هستند نه پرسپولیس.
 دوئل پنجم یحیی و فرهاد در ششمین دربی کرونایی
دومین قضاوت بنیادی فر جنجالی می شود؟
2- قضاوت دیدار امروز استقلال و پرسپولیس، برعهده ی موعود بنیادی فر است. داوری که در دربی 91 اولین قضاوتش را برای سرخابی ها انجام داد که در آن بازی، پرسپولیس با گل دقیقه 91 مهدی عبدی که با اشتباه سیدحسین حسینی به ثمر رسید، به برتری دست یافت. درست است که این داور بین المللی، تجربه ی قضاوت در این بازی را داشته است اما دیدار امروز از چند جهت ممکن است او را به دردسر بیاندازد. این داور برای آنکه از جنجالی و سخت شدن شرایط این بازی جلوگیری کند، باید باتمرکز بالا بازیکنان و روند بازی را مدیریت کند تا به دردسر نیفتد. تا قبل از هفته ی هشتم، هم پرسپولیسی ها و هم استقلالی ها از نحوه ی قضاوت ها چندان رضایت نداشتند و هرکدامشان برای اینکه بگویند از ناحیه داوری مظلوم واقع شده اند و آسیب دیدند، لیست بلندبالایی تهیه کردند و در چشم هم می کنند. بنیادی فر برای اینکه قضاوت عادلانه ای داشته باشد باید تحت تاثیر سروصداهای بیرون زمین قرار نگیرد و به موقع به اتفاقات کنار زمین و داخل زمین ورود کند.
دوئل پنجم یحیی و فرهاد
3- یحیی گل محمدی در قامت سرمربی ۶ بار پرسپولیس را در دربی ها هدایت کرده که حاصل آن یک برد، 3 تساوی و 2 شکست در نیمه نهایی جام حذفی(شکست در ضربات پنالتی) بوده است. در مقابل فرهاد مجیدی ۴ بار به عنوان سرمربی استقلال دربی پایتخت را تجربه کرده که اولین تجربه او در داربی ۹۲ بود که با نتیجه مساوی 2 بر 2 به پایان رسید. او در دیدار بعدی اش، در نیمه نهایی جام حذفی موفق شد پرسپولیس را در ضربات پنالتی شکست دهد. مجیدی در سومین دربی خود در قامت سرمربی یک بر صفر به حریف باخت و در چهارمین تقابل با پرسپولیس بازهم در مرحله ی نیمه‌نهایی جام حذفی در ضربات پنالتی به برتری رسید. اما یحیی گل محمدی و فرهاد مجیدی امروز برای پنجمین بار مقابل هم قرار می گیرند. اگر بخواهیم بردهای جام حذفی که برای استقلال مجیدی در ضربات پنالتی مقابل پرسپولیس بدست آمد را حساب کنیم(در بازی های رسمی، فقط نتایج وقت های قانونی و اضافه لحاظ می شود)، فرهاد 2 برد، یک شکست و یک تساوی مقابل یحیی گل محمدی دارد. اگر سرمربی سرخپوشان می خواهد آمارش را مقابل او بهتر کند باید تیمش با دست پر از زمین خارج شود. برای این بازی استقلال رشید مظاهری و وریا غفوری را به دلیل مصدومیت در اختیار ندارد و وضعیت آرش رضاوند هم در هاله ای از ابهام است. برای پرسپولیس هم کاپیتان سیدجلال حسینی و احسان پهلوان در دسترس نخواهند بود.
 دوئل پنجم یحیی و فرهاد در ششمین دربی کرونایی
مساوی در دربی به درد سرخابی ها نمی خورد
4- شاگردان فرهاد مجیدی در 4 مسابقه ی قبل از دربی 97، نتوانسته اند به پیروزی برسند. آبی ها مقابل فجرسپاسی با تساوی یک بر یک، نساجی مازندران و گل گهر بدون گل و نفت آبادان یک بر یک متوقف شده اند. این تیم اکنون با 13 امتیاز در رده پنجم جدول قرار دارد و برای رهایی از بند تساوی ها باید رقیبش را از پیش رو بردارد.  از سوی دیگر پرسپولیس در 4 بازی قبل از دربی خود با گل گهر و مس رفسنجان به تساوی یک بر یک رسیده و توانسته دو تیم نفت آبادان و مسجدسلیمان را در تهران با نتایج مشابه یک بر صفر شکست دهد. این تیم گرچه از 4 بازی قبلی اش، 8 امتیاز گرفته تا با 14 امتیاز به رده ی دوم برسد اما برای اینکه بتواند فاصله اش را با سپاهان کم کند یا حداقل زیاد نشود، باید این دیدار سنتی را با 3 امتیاز ترک کند. شرایط دو تیم طوری است که کسب پیروزی در بازی امروز می تواند هرکدام را به مسیر قهرمانی سوق دهد و شکست می تواند شرایطشان را سخت تر از گذشته کند. باید دید آیا دو تیم دست از احتیاط برمی دارند یا اینکه سعی می کنند حداقل با یک مساوی، شرایطشان بدتر از قبل نشود. هرنتیجه ای جز برد برای هرکدام از تیم ها، به درد نخواهد خورد.
 
ششمین دربی با طعم کرونا
5- بعد از اینکه دیدار استقلال مقابل نساجی و پرسپولیس مقابل نفت آبادان در آزادی با حضور 5 هزار تماشاگر برگزار شد، این انتظار می رفت که دربی روزشنبه هم با حضور تماشاگر برگزار شود اما روز چهارشنبه مسئولان مربوطه، با تصمیمی که گرفتند این انتظار را بی پایان گذاشتند و اعلام کردند این بازی بدون تماشاگر خواهد بود. با این اوصاف، دربی شماره 97 روز شنبه، ششمین تقابل این دو تیم است که در شرایط کرونایی و بدون حضور تماشاگر برگزار می شود. اتفاقی که شاید از هیجان بازی بکاهد اما دربی به خودی خود همیشه جذابیت و حساسیت خودش را دارد. به شرطی که دو تیم دست از احتیاط بردارند و برای کسب پیروزی بازی هجومی و بدون ترس را به نمایش بگذارند.


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.