آخرین اخبار مربوط به کرونا در ایران و جهان در بهمن ماه

با شروع کرونا از سال 2019 شمار بسیاری از انسان به این بیماری منحوس مبتلا شدند و شماری از این تعداد نیز جان خود را از دست دادند. در این خبر، راسخون بر آن است تا آخرین اخبار مربوط به کرونا در دی‌ماه 1400 را به طور کامل پوشش دهد.
جمعه، 1 بهمن 1400
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
آخرین اخبار مربوط به کرونا در ایران و جهان در بهمن ماه

به گزارش راسخون در حالی که واکسیناسیون کرونادر ایران و جهان با روند نسبتا مناسبی پیش می رود، نشانه هایی از بروز موج پنجم کوید19 دیده می شود. شدت سرایت کرونای دلتا بسیار بیشتر از دیگر گونه های جهش یافته کرونا است و همین موجب شده است تا شمار مبتلایان به شدت افزایش یابد. پرتال فرهنگی و اطلاع رسانی راسخون بیش از یک سال است در مجله خبری خود اخبار مربوط به کرونا که در رسانه های مختلف اطلاع رسانی می شود را بازتاب می دهد. در این خبر نیز بر آنیم اخبار مربوط به کرونا در ماه شهریور 1400 را پوشش دهیم. با همراه باشید.

اخبار مربوط کرونا در دی 1400
اخبار مربوط کرونا در آبان 1400
اخبار مربوط کرونا در مهر 1400
اخبار مربوط کرونا در شهریور 1400
اخبار مربوط کرونا در مرداد 1400
اخبار مربوط کرونا در تیر 1400
اخبار مربوط به کرونا در خرداد 1400
اخبار مربوط به کرونا در اردیبهشت 1400
اخبار مربوط به کرونا در فروردین 1400
اخبار مربوط به کرونا در اسفند 99 
اخبار مربوط به کرونا در بهمن 99
اخبار مربوط به کرونا در دی 99 
اخبار مربوط به کرونا در آذر 99
اخبار مربوط به کرونا در آبان 99
اخبار مربوط به کرونا در مهر99
اخبار مربوط به کرونا در شهریور 99
اخبار مربوط به کرونا در مرداد 99
اخبار مربوط به کرونا در تیر 99
اخبار مربوط به کرونا در خرداد 99
اخبار مربوط به کرونا در اردیبهشت 99
اخبار مربوط به کرونا در فروردین 99
اخبار مربوط به کرونا در اسفند99

 در حال به‌روز رسانی


 شنبه سی‌ام بهمن  

آمار کرونا در ایران و جهان (۱۴۰۰/۱۱/۳۰)

آخرین اخبار مربوط به کرونا در ایران و جهان در بهمن ماه
 

اینفوگرافیک / چند شایعه و واقعیت درباره واکسن‌های کرونا

آخرین اخبار مربوط به کرونا در ایران و جهان در بهمن ماه
 
تزریق واکسن کرونا، چه در ایران و چه در کشورهای دیگر، با شایعاتی روبرو بوده است. مثلا برخی می‌گویند واکسن‌های کووید-۱۹ کارایی سیستم ایمنی بدن را کاهش می‌دهند یا باعث نارسایی اندام‌های بدن می‌شوند؛ نظراتی بدون مبنای علمی که جز هراس عده‌ای از تزریق واکسن، تاثیر دیگری ندارد. در این اینفوگرافیک که بر اساس داده‌های سازمان جهانی بهداشت تهیه شده، به پنج مورد از شایعه‌ها درمورد واکسن‌های کرونا و واقعیت‌ها درباره آن‌ها اشاره شده است.
 

دستورات ستاد ملی مقابله با کرونا توصیه ای نباشد

آخرین اخبار مربوط به کرونا در ایران و جهان در بهمن ماه
 
نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی، تاکید کرد: دستورات ستاد ملی مقابله با کرونا نباید جنبه توصیه ای داشته باشد بلکه تمام مصوبات این ستاد باید همانند قانون مصوب ضمانت اجرایی داشته باشد وگرنه تمام زحمات این ستاد بر باد رفته و نتیجه آن عادی انگاری در سطح جامعه می شود. اقبال شاکری در گفت و گو با ایسنا، با اشاره به فراگیری موج ششم کرونا و ضرورت رعایت دقیق پروتکل های بهداشتی، بیان کرد: بیماری کرونا یک مسئله در سطح جهانی به شمار می رود و باید از چند منظر مورد توجه قرار گیرد؛ اولا این ویروس یک بیماری جهانی است که کل مردم دنیا را درگیر کرده و مدت آن نیز بسیار طولانی شده است. از یک سو مدت طولانی شیوع این بیماری باعث خستگی مردم شده و از سوی دیگر بسیاری از کسب و کارها را تحت تاثیر قرار داده است. خیلی از مشاغل دچار رکود سنگین شده و خسارت زیادی به این مشاغل به ویژه کسب و کارهای خرد و کوچک که محور فعالیتشان به حضور مردم باز می گشت نظیر مغازه ها، رستوران ها و مراکز ورزشی وارد شده است.

وی در ادامه اظهار کرد:  پالس های غلط در خصوص خطرناک نبودن سویه امیکرون منجر به عادی انگاری در سطح جامعه و شیوع فراگیری موج ششم کرونا شد مدت طولانی شیوع  این بیماری هم از لحاظ روانی مردم را تحت فشار قرار داده و هم از لحاظ اقتصادی به کسب وکارهای مردم آسیب وارد کرده است. این دو عامل خود باعث شده تا مردم از رعایت پروتکل های بهداشتی فاصله گرفته و به ساده انگاری بیماری روی بیاورند.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی، با بیان اینکه یکی از دلایل عادی انگاری سویه جدید کرونا به نوع برخورد آغازین با سویه امیکرون باز می گردد، تاکید کرد: متاسفانه در زمان شیوع سویه امیکرون جو غالب بر گفت و گو ها بر این بود که سویه امیکرون چندان خطرناک نیست و مردم نگران نباشند و بیشتر جوانان را در برمی گیرد. همچنین تاکید می شد که بیشتر شبیه سرماخوردگی است. اما در واقعیت اینگونه نیست.

وی با تاکید بر اینکه دولت وظیفه دارد به صورت عمومی از سلامت مردم حفاظت کند، تصریح کرد: این سه موضوع باعث سهل انگاری و عادی انگاری بیماری کرونا شد و امروز شاهد شیوع گسترده موج ششم بیماری در سطح کشور هستیم. بالاخره این موج به هر قشری از جامعه چه جوان و چه سالمند آسیب بزند، بخشی از هموطنان ما هستند که آسیب خواهند دید.

دستورالعمل های ستاد ملی مقابله با کرونا باید ضمانت اجرایی داشته باشد
این عضو کمیسیون عمران مجلس در ادامه تاکید کرد: امروز لازم است همه ما دست به دست هم دهیم و مردم مانند همیشه که در صحنه حاضر بوده اند امروز نیز برای حفظ سلامتی خود و سایر افراد جامعه رعایت پروتکل های بهداشتی را با جدیت دنبال کنند. نماینده تهران ادامه داد: مسئله مهم دیگر که بنده بارها بر آن تاکید داشتم این است که ستاد ملی مقابله با کرونا باید خیلی قدرتمندتر وارد صحنه شده و برنامه ریزی بهتری داشته باشد، ستاد ملی مقابله با کرونا باید مطمئن باشد که دستورالعمل هایی که ابلاغ می کند تضعیف نشده و با جدیت اجرایی می شود.

وی افزود: دستورالعمل های ستاد ملی مقابله با کرونا نباید جنبه توصیه ای داشته باشد بلکه باید از موضع حکومت و قدرت دستور دهد تا پروتکل ها اجرایی شود. اینکه دستورات ستاد ملی مقابله با کرونا به شکل توصیه ای و یا نصیحت باشد جایگاه این ستاد را تضعیف می کند. دستوراتی که این ستاد ابلاغ می کند باید ضمانت اجرایی داشته باشد و در حین اجرا نیز دچار خلل نشود. اگر این ضمانت اجرایی نباشد زحمات این ستاد بر باد می رود و نتیجه آن عادی انگاری و کاهش رعایت پروتکل های بهداشتی می شود.

چراغ سبز به واکسن نزده ها تضعیف جایگاه ستاد ملی مقابله با کرونا است
شاکری در ادامه با اشاره به حکم دیوان عدالت اداری مبنی بر اینکه دستگاه های اجرایی حق ندارند از ورود افرادی که واکسن نزده اند، جلوگیری کنند، خاطرنشان کرد: ما شاهد هستیم که مکررا ستاد ملی مقابله با کرونا بر تزریق هر سه دز واکسن تاکید داشته است و همه متخصصان نیز تاکید کرده اند که تزریق واکسن می تواند نقش موثری در کنترل بیماری داشته باشد، اما یکباره دیوان عدالت اداری با شکایت یک شهروند دستور ستاد کرونا را لغو می کند، این موضع خود تضعیف جایگاه ستاد ملی مقابله با کرونا است پس باید دستورالعمل های ستاد ملی مقابله با کرونا همانند قانون مصوب ضمانت اجرایی داشته باشد.

وی در پایان بیان کرد: از سوی دیگر یکسری عوامل معاند و ضد منافع مردم در دولت گذشته - که واکسن به اندازه کافی تامین نشد- می گفتند چرا واکسن وارد نمی کنید؟ حال امروز که با تلاش جوانان، واکسن در داخل تولید شده و حتی از خارج نیز وارد می شود حرکتی ضد علم را آغاز کرده و می گویند تزریق واکسن به سلامتی افراد آسیب زده و مردم را تشویق به واکسن نزدن می کنند. باید با این افراد نیز به شدت برخورد شود.
 

والدین در واکسیناسیون فرزندان ۵ سال به بالاتر شتاب کنند

آخرین اخبار مربوط به کرونا در ایران و جهان در بهمن ماه
 
دبیر قرارگاه دانشگاهی مبارزه با کرونا در آذربایجان غربی با بیان اینکه والدین در واکسیناسیون فرزندان ۵ سال به بالاتر شتاب کنند، افزود: در این موج بیشتر مراقب بچه ها باشیم و با مشاهده علائم هشداردهنده به مراکز درمانی معتبر مراجعه کنیم. دکتر جلیل موسوی در گفت و گو با ایسنا افزود: در موج ششم ابتلا بچه ها به صورت سرپایی فراگیر و گسترده است و نیز حدود ۱۳ درصد از بیماران بستری را کودکان زیر۱۴ سال شامل می شود. وی خاطر نشان کرد: براساس بررسی آماری در استان از اول تیر ماه تاکنون از ۲۵۳۴ فوتی باPCR مثبت ؛۸۷/۳ درصد از فوتی ها هیچ واکسنی دریافت نکرده بودند، ۴/۶ درصد دوز اول ،۵/۸ درصد دوز دوم  و فقط ۰/۴ درصد سه دوز واکسن زده بودند.

این متخصص بیماریهای عفونی ادامه داد: واکسیناسیون دوز سوم بالا ۱۸ سال، ۳۴/۴ درصد است و پوشش واکسیناسیون دوز اول ۵ الی ۱۱ سال ۱۳/۳ درصد است که این امار چندان رضایت بخش نیست. دکتر موسوی خاطر نشان کرد: در حوزه رعایت دستورالعمل های بهداشتی ؛ رعایت بهداشت فردی ۳۷ درصد ؛ استفاده از ماسک ۳۲ درصد ؛ رعایت فاصله گذاری ۳۳ درصد؛ تهویه مناسب ۳۹ درصد و در کل رعایت شیوه نامه های بهداشتی ۳۲ درصد است که این بیانگر ساده اندیشی و سهل انگاری است و میدان دادن به گسترش و شیوع هرچه بیشتر امیکرون است. 

وی با تاکید براینکه تکمیل واکسیناسیون ( دریافت سه دوز ) در پیشگیری از مرگ بیماران بسیار موثر و کارامد است و انتظار است مردم در تکمیل واکسیناسیون خود فرصت را از دست ندهند، گفت: اثر بخشی دوز اول تقریبا هیچ ، دوز دوم حدودا ۳۰ درصد و دوز سوم ۷۰ الی ۹۵ درصد است که این اثر بخشی بیشتر در پیشگیری از شدت و وخامت بیماری به ویژه در مرگ و میر است. دکتر موسوی اظهار کرد: واکسیناسیون لازم است ولی کافی نیست، واکسیناسیون و رعایت شیوه نامه ها لازم و ملزوم و مکمل هم هستند .هم میهنان باید هر دو را جدی بگیرند. دبیر قرارگاه دانشگاهی مبارزه با کرونا در استان یادآور شد: ظرفیت واکسیناسیون در استان تا ۱۰۰هزار واحد در روز است و استقبال مردم از این امر مهم و حیاتی در تامین سلامتی آنها و کاستن از بار بیماری و بستری بسیار اهمیت دارد.
 

  جمعه بیستم و نهم بهمن  


آمار کرونا در ایران و جهان (۱۴۰۰/۱۱/۲۹)

آخرین اخبار مربوط به کرونا در ایران و جهان در بهمن ماه
 

رنگبندی کرونایی شهرستان‌های کشور از (۱۴۰۰/۱۱/۲۹)

آخرین اخبار مربوط به کرونا در ایران و جهان در بهمن ماه


 پنج شنبه بیستم و هشتم بهمن 

آمار کرونا در ایران و جهان (۱۴۰۰/۱۱/۲۸)

آخرین اخبار مربوط به کرونا در ایران و جهان در بهمن ماه

واکسن ضد امیکرون برکت در انتظار تایید سازمان غذا و دارو

آخرین اخبار مربوط به کرونا در ایران و جهان در بهمن ماه
 

فناور واکسن برکت گفت: در انتظار اخذ مجوز کد اخلاق از سازمان غذا و دارو برای تست انسانی واکسن برکت ضد امیکرون هستیم.  اصغر عبدلی گفت: برکت پلاس در صورت تایید سازمان غذا و دارو به عنوان دوز تقویت کننده مورد استفاده قرار خواهد گرفت. نتایج آزمایشات واکسن برکت ضد امیکرون روی حیوانات نشان داد که ۱۰۰ درصد حیوان‌های دریافت کننده این واکسن، آنتی بادی علیه امیکرون داشتند.

واکسن‌های کنونی که در دنیا وجود دارد مانع از ابتلا به سویه‌های جدید مانند امیکرون نمی‌شود و اگر واکسن برای سویه‌های جدید مانند امیکرون طراحی و تولید شود، مانع از ابتلا به سویه‌های جدید هم خواهد شد. سازمان بهداشت جهانی در دی ماه، ضمن انتشار اطلاعیه‌ای سیاست تکرار دوز‌های بوستر را رویکرد پایداری ندانسته و تولیدکنندگان واکسن را به بروزرسانی واکسن‌ها متناسب با سویه‌های غالب توصیه کرد.
 

دمنوش طبیعی و اثرگذار برای روزهای کرونایی

آخرین اخبار مربوط به کرونا در ایران و جهان در بهمن ماه
 

یک داروی طبیعی است که تنها با چندین ماده اولیه ساده و ظرف مدت زمانی کوتاه آماده می شود. با توجه به شیوع شدید سویه اومیکرون و ابتلای شمار زیادی از مردم به این بیماری، لزوم تقویت سیستم ایمنی بدن برای مبارزه بهتر با ویروس بیش از گذشته احساس می شود. در میان راهکارهای درمانی و حمایتی موجود، استفاده از دمنوش های گیاهی یکی از بهترین، موثرترین و ایمن ترین روش های کمک به حفظ سلامت کلی بدن به شمار می رود. منوش زردچوبه زنجبیل یک داروی طبیعی است که تنها با چندین ماده اولیه ساده و ظرف مدت زمانی کوتاه آماده می شود.

درست مانند زنجبیل، زردچوبه نیز دارای مقادیر زیادی آنتی اکسیدان و در نتیجه فواید ضد التهابی قوی است. پزشکان و متخصصین تغذیه معتقد هستند که زردچوبه به پاکسازی کبد، تقویت سیستم ایمنی و همچنین هضم غذا کمک می کند. از این رو در چنین روزهایی که تقریبا همه اطرافیان ما بیمار هستند، یک فنجان چای زنجبیل زردچوبه به عنوان داروی طبیعی بدن وارد عمل می شود. این دمنوش حاوی ترکیبات بی نظیری است. برای نمونه زنجبیل خود بخشی از سبک زندگی است که در سراسر دنیا محبوبیت فراوانی دارد. این گیاه باستانی در قالب چای یخ زنجبیل و یا لیموناد زنجبیل نیز طرفداران زیادی را به خود اختصاص داده است.


ترکیبات مورد نیاز
لیست مواد تشکیل دهنده دمنوش زنجبیل و زردچوبه بسیار کوتاه است. تنها چیزی که نیاز داریم زردچوبه تازه، زنجبیل تازه، تکه‌های لیموی تازه، عسل (به صورت اختیاری) و آب است. البته یک سری افزودنی ها نیز وجود دارند که در صورت تمایل می توانید از آنها استفاده کنید:
- فلفل سیاه و روغن: همانطور که در دستورالعمل های قبلی مانند شیر طلایی نیز اشاره شد، یکی از مهم ترین اجزای مفید زردچوبه کورکومین نام دارد. متأسفانه بدن ما نمی تواند این ترکیب را به طور کامل جذب کند. اینجاست که فلفل سیاه از راه رسیده و به یاری مان می آید. یکی از اجزای فعال فلفل سیاه یعنی پیپرین به بهینه سازی جذب کورکومین کمک می کند و سبب می شود که قادر به استفاده حداکثری از مزایای فوق العاده آن باشیم.

- علاوه بر این کورکومین محلول در روغن است. به این معنی که به منظور بهره مندی از پتانسیل کامل آن باید با یک حامل روغنی تعامل داشته باشد و وارد بدن شود. در حالی که افزودن فلفل سیاه و روغن اختیاری است، یک پیمانه فلفل سیاه و یک چهارم قاشق چایخوری روغن (هر نوع روغنی از جمله نارگیل، آووکادو، هسته انگور و غیره) به شما کمک می کند تا از فواید زردچوبه نهایت لذت را ببرید. همچنین باید توجه داشت که بیشترین تاثیر ممکن به دنبال مصرف زنجبیل و زردچوبه تازه حاصل می شود. اما اگر به اینها دسترسی نداشتید، پودر خشک شده نیز قابل جایگزینی خواهد بود.

دستور تهیه
تنها کاری که باید انجام دهید این است که زنجبیل و زردچوبه خرد شده را در یک قابلمه کوچک بریزید، چند تکه لیمو به آن اضافه کنید، روی آنها را با آب بپوشانید و اجازه دهید که بجوشند. پس از جوش آمدن، ترکیب به دست آمده را از صافی رد کنید و با یک تکه لیمو سرو کنید. مقدار زنجبیل و زردچوبه ای که استفاده می کنید کاملا به علاقه شما بستگی دارد. اگر طعم قویتر را ترجیح می دهید، مواد اولیه بیشتری اضافه کنید و بالعکس. همچنین برخی از افراد به این دمنوش عسل اضافه می کنند تا مزه شیرینی طبیعی داشته  باشند. اگر شما هم طرفداران طعم شیرین هستید، عسل را فراموش نکنید.

- ریشه زردچوبه را به قطعات کوچک برش دهید
- ریشه زنجبیل را به قطعات کوچک برش دهید
- 3-4 برش لیمو اضافه کنید
- مقدار کمی فلفل سیاه آماده کنید
- افزودن عسل اختیاری است
- یک چهارم قاشق چایخوری روغن نارگیل یا هر روغن دیگری در صورت تمایل افزوده شود
- 4 فنجان آب مورد نیاز استر
 

مصونیت کودکان بهبودیافته از کووید تا چه زمانی ادامه دارد

آخرین اخبار مربوط به کرونا در ایران و جهان در بهمن ماه
 

یوگنی تیماکوف، متخصص بیماری‌های عفونی و واکسن‌ها اظهار کرد: مصونیت کودکان در برابر کووید-۱۹ می‌تواند تا ۹ ماه ادامه داشته باشد و هر چه کودک بزرگتر باشد آنتی‌بادی‌های بیشتری تولید می‌کند. به نقل از نیوز، یوگنی تیماکوف گفت: نتایج تحقیقات علمی نشان می‌دهد که مصونیت کودکان در برابر ویروس کرونا طولانی‌تر از مصونیت بزرگسالان است در واقع ایمنی بزرگسالان طی ۶ ماه ضعیف می‌شود اما ایمنی کودکان به مدت ۹ ماه ادامه می‌یابد. به گفته این متخصص، هر چه کودک بزرگتر باشد آنتی‌بادی‌های بیشتری تولید می‌کند.

تیماکوف خاطرنشان کرد: کودکان کوچکتر آنتی‌بادی‌های کمتری تولید می‌کنند اما عوامل محافظتی دیگری نیز دارند و از قبل دارای ایمنی سلول‌های تی هستند. به گفته وی، امروزه واکسیناسیون کودکان اولویت اصلی نیست زیرا آنان پس از ابتلا به ویروس کرونا مصونیت طبیعی پیدا کرده‌اند بنابراین باید فقط آن دسته از کودکانی که مبتلا به کووید ۱۹ نشدند واکسینه شوند. در ۲۴ نوامبر، وزارت بهداشت روسیه واکسن‌ اسپوتنیک ام (Sputnik M) را برای نوجوانان ۱۲ تا ۱۷ ساله ثبت کرد. این واکسن دو دوز و فاصله بین تزریق دوز اول و دوم آن ۲۱ روز است.

این وزارتخانه تاکید کرد که واکسیناسیون نوجوانان ۱۲ تا ۱۵ سال فقط با رضایت کتبی والدین یا سرپرستان آنان و یا با رضایت داوطلبانه برای افراد ۱۵ سال به بالا انجام می‌شود. در ۲۴ ژانویه، وزارت بهداشت مجوزی را برای آزمایش‌های بالینی واکسن کروناویروس مرکز گامالیا در کودکان ۶ تا ۱۱ ساله صادر کرد. شایان‌ذکر است، این آزمایش‌ها شامل ۲۲۰۰ کودک در سه مرکز پزشکی در مسکو سازمان‌دهی خواهد بود. الکساندر گینتزبورگ، مدیر مرکز گامالیا اظهار کرد: این آزمایش‌ها سه ماه و نیم طول خواهد کشید.
 

ابتلا به امیکرون در برابر کرونا مصونیت ایجاد می کند؟

آخرین اخبار مربوط به کرونا در ایران و جهان در بهمن ماه
 

سخنگوی علوم پزشکی گیلان، در پاسخ به این سوال که «افراد مبتلا شده به امیکرون مصونیت پیدا می کنند؟»، تصریح کرد: این تصور که بعد از ابتلا به امیکرون دیگر کرونا نمی گیریم غلط است، زیرا کرونا یک بیماری ویروسی است و مدام با تغییر سویه همراه است. دکتر فردین مهرابیان در گفت وگو با ایسنا، از بستری شدن ۱۵۲ بیمار جدید مبتلا به کرونا در استان گیلان طی شبانه روز گذشته خبر داد و اظهار کرد: در حال حاضر ۶۷۴ بیمار بستری داریم و حال ۹۷ نفر وخیم است.

وی با اشاره به همه گیر شدن کرونا در گیلان، افزود: بیشتر افرادی که به امیکرون مبتلا شده و در مراکز درمانی بستری هستند، هر سه دز واکسن کرونای خود را دریافت نکرده اند. سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی گیلان، در پاسخ به این سوال که «افراد مبتلا شده به امیکرون مصونیت پیدا می کنند؟»، تصریح کرد: این تصور که بعد از ابتلا به امیکرون دیگر کرونا نمی گیریم غلط است، زیرا کرونا یک بیماری ویروسی است و مدام با تغییر سویه همراه است.

مهرابیان با بیان اینکه در صورت رعایت نکردن دستورالعمل‌های بهداشتی، همه افراد در معرض خطر ابتلا به امیکرون هستند، ادامه داد: افرادی که سه دز واکسن را زده‌اند، در صورت مواجهه با فرد ناقل امیکرون و رعایت نکردن فاصله فیزیکی و عدم استفاده از ماسک، امکان ابتلایشان وجود دارد. وی از مردم خواست حتما دز سوم را تزریق کنند و گفت: هر چند ممکن است برخی ها حتی با تزریق دز سوم نیز به این بیماری مبتلا شوند، اما عوارض و شدت کمتری را ‌تجربه می کنند. سخنگوی علوم پزشکی گیلان با بیان اینکه تاکنون ۴۰ درصد جمعیت واجد شرایط استان گیلان دز سوم را تزریق کردند، یادآور شد: مراکز خدمات جامع سلامت آماده واکسیناسیون کودکان پنج سال به بالا هستند.
 

ابتلا به امیکرون در برابر کرونا مصونیت ایجاد می کند؟

آخرین اخبار مربوط به کرونا در ایران و جهان در بهمن ماه
 

سخنگوی علوم پزشکی گیلان، در پاسخ به این سوال که «افراد مبتلا شده به امیکرون مصونیت پیدا می کنند؟»، تصریح کرد: این تصور که بعد از ابتلا به امیکرون دیگر کرونا نمی گیریم غلط است، زیرا کرونا یک بیماری ویروسی است و مدام با تغییر سویه همراه است. دکتر فردین مهرابیان در گفت وگو با ایسنا، از بستری شدن ۱۵۲ بیمار جدید مبتلا به کرونا در استان گیلان طی شبانه روز گذشته خبر داد و اظهار کرد: در حال حاضر ۶۷۴ بیمار بستری داریم و حال ۹۷ نفر وخیم است.

وی با اشاره به همه گیر شدن کرونا در گیلان، افزود: بیشتر افرادی که به امیکرون مبتلا شده و در مراکز درمانی بستری هستند، هر سه دز واکسن کرونای خود را دریافت نکرده اند. سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی گیلان، در پاسخ به این سوال که «افراد مبتلا شده به امیکرون مصونیت پیدا می کنند؟»، تصریح کرد: این تصور که بعد از ابتلا به امیکرون دیگر کرونا نمی گیریم غلط است، زیرا کرونا یک بیماری ویروسی است و مدام با تغییر سویه همراه است. مهرابیان با بیان اینکه در صورت رعایت نکردن دستورالعمل‌های بهداشتی، همه افراد در معرض خطر ابتلا به امیکرون هستند، ادامه داد: افرادی که سه دز واکسن را زده‌اند، در صورت مواجهه با فرد ناقل امیکرون و رعایت نکردن فاصله فیزیکی و عدم استفاده از ماسک، امکان ابتلایشان وجود دارد.

وی از مردم خواست حتما دز سوم را تزریق کنند و گفت: هر چند ممکن است برخی ها حتی با تزریق دز سوم نیز به این بیماری مبتلا شوند، اما عوارض و شدت کمتری را ‌تجربه می کنند. سخنگوی علوم پزشکی گیلان با بیان اینکه تاکنون ۴۰ درصد جمعیت واجد شرایط استان گیلان دز سوم را تزریق کردند، یادآور شد: مراکز خدمات جامع سلامت آماده واکسیناسیون کودکان پنج سال به بالا هستند.
 

 چهارشنبه بیستم و هفتم بهمن 

آمار کرونا در ایران و جهان (۱۴۰۰/۱۱/۲۷)

آخرین اخبار مربوط به کرونا در ایران و جهان در بهمن ماه


اینفوگرافی؛ آخرین آمار از وضعیت واکسیناسیون کرونا در کشور تا 27 بهمن 1400

آخرین اخبار مربوط به کرونا در ایران و جهان در بهمن ماه


اینفوگرافیک / آمار کرونا در جهان تا ۲۷ بهمن

آخرین اخبار مربوط به کرونا در ایران و جهان در بهمن ماه
 

تعداد مبتلایان به ویروس کرونا در جهان، تا صبح چهارشنبه (۲۷ بهمن) به بیش از ۴۱۶ میلیون و ۵۷ هزار نفر رسید و تعداد قربانیان این ویروس نیز از پنج میلیون و ۸۵۷ هزار نفر فراتر رفت. در حال حاضر آمریکا با بیش از ۷۹ میلیون و ۶۳۹ هزار مبتلا، از نظر تعداد مبتلایان به این ویروس در رده اول قرار دارد و کشورهای هند، برزیل و فرانسه در رده‌های دوم تا چهارم هستند. ایران نیز از نظر تعداد مبتلایان کووید-۱۹ هم‌اکنون در رده دوازدهم قرار دارد. در این اینفوگرافیک، آمار ۱۵ کشور اول جهان از نظر تعداد مبتلایان و تازه‌ترین آمار کلی جهان درمورد ویروس کرونا را مشاهده می‌کنید.
 

سخنگوی سازمان بهداشت جهانی: امیکرون پایان کرونا نیست

آخرین اخبار مربوط به کرونا در ایران و جهان در بهمن ماه
 

متاسفانه ۳۰ کشور، فقط ۱۰ درصد و ۸۳ کشور، ۴۰ درصد را واکسینه کرده اند. سخنگوی سازمان جهانی بهداشت معتقد است:«خطرناک است اگر تصور کنیم که امیکرون پایان کرونا و این همه‎گیری خواهد بود.» خانم  مارگارت هریس در گفت‎وگوی اختصاصی، با بیان این‎که کشورهای مختلف در موقعیت‎های منحصربه‎فرد خود قرار دارند، شرط پایان  مرحله حاد همه‎گیری را «دستیابی به هدف واکسیناسیون 70 درصد از جمعیت هر کشور، با تمرکز بر گروه‎های در معرض خطر» می‏داند و در عین حال از وضعیت فاجعه‎بار در 30 کشور جهان که فقط 10 درصد جمعیت خود را واکسینه کرده‎اند،   سخن می‎گوید.وی از احتکار ذخایر واکسن توسط کشورهای ثروتمند و عدم به‎اشتراک‎گذاری مجوزها، فناوری و دانش توسط شرکت‎های داروسازی گلایه می‎کند و  می‎افزاید : از همه شهروندان جهان  می‎خواهیم  تا برای هدف واکسیناسیون 70 درصد مردم تا تابستان سال جاری میلادی متحد شوند.

* آخرین وضعیت شیوع امیکرون چیست و اقدامات سازمان جهانی بهداشت در مبارزه با کرونا  چقدر موفقیت‎آمیز بوده است؟
-در سطح جهانی، شاهد کاهش موارد ابتلا بودیم؛ اما این تصویر در سطح منطقه‎ای متفاوت است و در برخی از مناطق رشد را نشان می‎دهد و در برخی دیگر کاهش موارد را. تعداد موارد مشابه هفته قبل بوده و تعداد فوتی‎ها 14 درصد افزایش یافته است. درکشورهایی که در نوامبر و دسامبر 2021 افزایش سریع موارد امیکرون را تجربه کردند، این موارد کاهش یافته یا در حال کاهش است.همچنین به دلیل تعداد بسیار بالای موارد ابتلا، بسیاری از کشورها شاهد افزایش قابل‎توجهی در میزان بستری‎شدن در بیمارستان بوده‎اند که این مسئله بر سیستم‎های مراقبت‎های بهداشتی فشار وارد کرده است.سازمان  جهانی بهداشت به ارزیابی تأثیر امیکرون بر تشخیص ادامه می‎دهد. با این حال، به نظر نمی‌رسد که دقت تشخیصی پی‎سی‎آر که به طور معمول استفاده می‌شود و آزمون‌های تشخیص سریع آنتی‌ژن تاییدشده در فهرست استفاده اضطراری( WHO (EUL، به‌طور قابل‌توجهی تحت تأثیر امیکرون قرار نگیرد.شواهد رو به رشدی درباره اثربخشی واکسن برای امیکرون وجود دارد؛ اما ما هنوز چیزهای زیادی برای یادگیری داریم. با این حال، به نظر می‎رسد واکسن‎ها همچنان در محافظت از افراد در برابر بیماری‎های جدی، بستری‎شدن در بیمارستان و خطر مرگ بسیار موثر  هستند. ما باید تلاش‎ها را برای واکسیناسیون همه جمعیت‎های در معرض خطر در همه کشورها تسریع کنیم. افرادی که هنوز واکسینه نشده‎اند باید در اسرع وقت واکسینه شوند.شیوع  امیکرون به این معناست که رعایت رفتارهای محافظتی حیاتی(حفظ فاصله ایمن از دیگران، اجتناب از حضور در مکان های شلوغ، استفاده از ماسک مناسب برای پوشاندن  دهان و بینی، تمیزکردن مرتب دست‎ها، تهویه مناسب فضاهای داخلی و پوشاندن دهان و بینی هنگام سرفه و عطسه) همچنان ضروری است.

*سازمان جهانی بهداشت در مبارزه با کرونا و کنترل آن،با چه چالش‎هایی مواجه بوده است؟
 در 15 ژانویه،  کواکس  یک‎میلیاردمین دوز واکسن کووید19 خود را تحویل داد. ظرف یک‎سال کواکس به هدف سال 2021 خود برای کشورهای کم‎درآمد (یعنی 1.2 میلیارد اختصاص داده شده در مقابل هدف 950 میلیونی) دست یافت.این میلیارد اول نقطه‎عطفی برای تأمل درمورد این است که  چه کار کرده‎ایم و چه کاری نکرده‎ایم .در حالی که ما به این تلاش افتخار می‎کنیم، اما هنوز راه زیادی باقی مانده است؛ چراکه تا 31 ژانویه 2022، از 194 کشور عضو، 30 کشور عضو سازمان جهانی بهداشت کمتر از 10 درصد جمعیت خود و 83 کشور کمتر از 40 درصد را واکسینه کرده‎اند.در عین حال  بلندپروازی کواکس با مواردی به خطر افتاد؛ از جمله: احتکار ذخایر واکسن در کشورهای ثروتمند،شیوع فاجعه‎بار ویروس که منجر به قفل شدن مرزها و عرضه شد و عدم به‎اشتراک گذاری مجوزها، فناوری و دانش توسط شرکت‎های داروسازی  که به معنای استفاده نشدن از ظرفیت تولید بود.اما پس از ماه‌ها تأخیر، اکنون عرضه شروع به افزایش کرده است و مرزها در حال بازگشایی هستند.

*با این اوصاف چشم انداز سازمان جهانی بهداشت درباره پایان کرونا چیست؟
-سناریوهای متفاوتی درباره این‏که چگونه همه‌گیری ممکن است انجام شود و مرحله حاد چگونه می‌تواند به پایان برسد، وجود دارد؛ اما این خطرناک است که تصور کنیم امیکرون آخرین نوع خواهد بود یا این‎که ما در پایان بازی هستیم. هر کشوری در موقعیتی منحصربه‎فرد قرار دارد و باید با رویکردی دقیق و گام به گام، راه خود را برای خروج از مرحله حاد بیماری همه‎گیر ترسیم کند. دشوار است و هیچ پاسخ آسانی وجود ندارد، اما WHO به کار خود در سطح ملی، منطقه‎ای و جهانی برای ارائه شواهد، راهبردها، ابزارها و پشتیبانی فنی و عملیاتی موردنیاز کشورها ادامه می‎دهد. اگر کشورها از همه این راهبردها و ابزارها به‌صورت جامع استفاده کنند، می‌توانیم به مرحله حاد همه‌گیری در سال جاری پایان دهیم. می‌توانیم به  کووید19 به عنوان یک وضعیت اضطراری بهداشت جهانی پایان دهیم  و می‌توانیم این کار را امسال انجام دهیم.  این به معنای دستیابی به هدف ما برای واکسیناسیون 70 درصد از جمعیت هر کشور، با تمرکز بر گروه‎های در معرض خطر است. این به معنای کاهش مرگ‎ومیر از طریق مدیریت بالینی قوی، مراقبت‎های بهداشتی اولیه و دسترسی عادلانه به تشخیص، اکسیژن و داروهای ضد ویروسی در محل مراقبت است. این به معنای افزایش نرخ تست و توالی در سطح جهانی برای ردیابی دقیق ویروس و نظارت بر بروز و ظهور انواع جدید است. این به معنای توانایی کالیبره کردن استفاده از اقدامات بهداشت عمومی و اجتماعی در صورت نیاز است. این به معنای بازیابی و حفظ خدمات بهداشتی ضروری است؛ و این به معنای آموختن درس‌های مهم و تعریف راه‌حل‌های جدید است، نه این‎که منتظر پایان همه‌گیری باشیم.
 

اومیکرون قربانیان خود را از سنین پایین‌تر انتخاب می‌کند

آخرین اخبار مربوط به کرونا در ایران و جهان در بهمن ماه


دبیر بورد ایمنی شناسی کشور و عضو کمیته علمی کشوری مقابله با کرونا با بیان اینکه اگر دو تا سه هفته بتوانیم مدیریت درستی اعمال کنیم، بیشتر می‌تواند در کنترل اپیدمی به ما کمک کند، گفت: همچنین اگر مردم مراعات کنند تا این مرحله که مرحله طوفانی ابتلا است را بگذارانیم، می توان با آسیبی کمتر از این پیک گذشت. دکتر وجگانی درباره وضعیت کرونا در کشور، گفت: جای نگرانی و تاسف دارد که به مرگ‌های سه رقمی رسیده‌ایم. با این حال اگر بتوانیم پروتکل‌های فاصله‌گذاری و استفاده از ماسک را رعایت کنیم، دورهمی‌ها و مهمانی‌ها را واقعا تعطیل کرده و از تجمعات در این مقطع زمانی پرهیز کنیم و ضمن اینکه واکسیناسیون نوبت سوم را حتما در اولویت قرار دهیم، می‌توان این پیک را کنترل کرد.

وی درباره ایجاد محدودیت‌ در فعالیت‌های اجتماعی، گفت: باید در همه مکان‌های تجمعی، فاصله‌گذاری رعایت شود. به عنوان مثال اولا بهتر است در این شرایط به ویژه در شهرهای قرمز، مکان‌هایی مانند سینما، تئاتر و سایر مکان‌های تجمعی سربسته، باز نباشند و اگر هم باز هستند، حتما فاصله‌گذاری را رعایت کنند و بیش از ۳۰ تا ۴۰ درصد ظرفیت را استفاده نکنند. در عین حال فعالیت‌های تجمعی غیرضرور باید تعطیل شود و موارد ضروری نیز با حداقل ظرفیت و حداکثر فاصله‌گذاری انجام شود. وجگانی ادامه داد: اگر دو تا سه هفته بتوانیم مدیریت درستی اعمال کنیم؛ فاصله‌گذاری، استفاده از ماسک، عدم برگزاری تجمعات و واکسیناسیون را رعایت کرده و انجام دهیم، بیشتر می‌تواند در کنترل اپیدمی به ما کمک کند.

وی با بیان اینکه افزایش دوباره مرگ‌های ناشی از کرونا واقعا غم‌انگیز است، گفت: هرچند که گفته می‌شود که مرگ‌ومیر اُمیکرون کمتر است، اما وقتی میزان ابتلا خیلی بالا رود، عدد مرگ‌ومیر هم بالا می‌رود. بنابراین باید ابتلا پایین آید و شیوع ویروس را در جامعه کاهش دهیم تا به تبع آن مرگ و میر هم کاهش یابد، اما اگر از ابتلا و شیوع ویروس در جامعه پیشگیری نشود، قطعا مرگ و میر باز هم افزایش می‌یابد.   وجگانی تاکید کرد: ارزش پیشگیری با ماسک، بسیار زیاد است. افرادی که ماسک زده و فاصله را رعایت می‌کنند، بسیار در پیشگیری از شیوع بیماری موثر خواهند بود. باید توجه کرد حتی اگر میزان بستری و مرگ در اُمیکرون کم باشد، اما وقتی میزان ابتلا بالا می‌رود، همان میزان کم بستری و مرگ نیز چشمگیر می‌شود.

وی درباره بیشترین سن درگیری در اُمیکرون نیز گفت: در حال حاضر در اُمیکرون ابتلای جوانان و کودکان و اطفال افزایش یافته است؛ به طوری که برخلاف دلتا که عمدتا افراد مسن را درگیر می‌کرد، اُمیکرون سنین پایین‌تر را درگیر می‌کند. باید در خانواده‌ها مراقبت زیادی از کودکان شود.   وجگانی، آبریزش بینی، گلودرد، تب و ... را از علائم اُمیکرون برشمرد و گفت: در حال حاضر هر بیماری شبه سرماخوردگی را باید به اُمیکرون نسبت دهیم. اگر مردم بتوانند مراعات کنند تا این مرحله که مرحله طوفانی ابتلا است را بگذارانیم، می توان با آسیب کمتر از این پیک گذشت.
 

ساخت واکسن جدید برکت با قابلیت شکست سویه اومیکرون

آخرین اخبار مربوط به کرونا در ایران و جهان در بهمن ماه


در اطلاعیه روابط عمومی شفافارمد آمده است: شیوع سویه اومیکرون و انتشار گزارشات علمی مبنی بر فرار این سویه از آنتی بادی‌های تولید شده توسط واکسن‌های فعلی و کاهش تأثیر‌گذاری آن‌ها، نگرانی‌های عمده‌ای ایجاد کرد و سازمان بهداشت جهانی در دی ماه، ضمن انتشار اطلاعیه‌ای سیاست تکرار دوز‌های بوستر را رویکرد پایداری ندانسته و تولید کنندگان واکسن را به بروزرسانی واکسن‌ها متناسب با سویه‌های غالب توصیه نمود.

این اطلاعیه می‌افزاید: شفافارمد وابسته به ستاد اجرایی فرمان امام با رصد یافته‌های علمی و ضمن مشورت با متخصصین این حوزه، تولید واکسن اختصاصی اومیکرون را یک ماه پس از شناسایی این ویروس در کشور به نتیجه رساند و مطالعه واکسن به روز شده را روی مدل حیوانی اجرا نمود. در ادامه با اشاره به انتشار مستندات این واکسن نیز عنوان شده: نتایج اولیه مطالعات این واکسن به روز شده، نشان‌دهنده خنثی سازی ۱۰۰٪ سویه اومیکرون توسط واکسن جدید و بی‌خطری آن در مطالعات حیوانی است که گزارش این مرحله از مطالعات بصورت پیش مقاله در سایت بیوارکایو منتشر گردید.

شفافارمد درخصوص مراحل تولید و توزیع این واکسن نیز خاطرنشان کرده: کارخانه شفافارمد با توجه به سرعت بی‌سابقه انتشار این سویه در سطح جامعه و نیز نتایج امیدوارکننده مطالعات حیوانی، تولید انبوه واکسن مختص این سویه را شروع کرده و درکنار آن شیوه نامه پیشنهادی اجرای مطالعه بالینی واکسن جهت تصمیم‌گیری را به سازمان غذا و داروی وزارت بهداشت و کمیته اخلاق جهت اخذ مجوز‌های لازم ارائه کرده است.
 

 سه شنبه بیستم و ششم بهمن 

آمار کرونا در ایران و جهان (۱۴۰۰/۱۱/۲۶)

آخرین اخبار مربوط به کرونا در ایران و جهان در بهمن ماه

اینفوگرافی؛ آخرین آمار از وضعیت واکسیناسیون کرونا در کشور تا 26 بهمن 1400

آخرین اخبار مربوط به کرونا در ایران و جهان در بهمن ماه


آمار جهانی کرونا؛ بیش از ۴۱۴ میلیون مبتلا تاکنون
 
آخرین اخبار مربوط به کرونا در ایران و جهان در بهمن ماه

مجموع مبتلایان به کووید-۱۹ در جهان تاکنون به ۴۱۴ میلیون و ۱۹ هزار و ۱۱۸ نفر رسیده، مرگ پنج میلیون و ۸۴۵ هزار و ۵۸ نفر بر اثر این بیماری تأیید شده و ۳۳۶ میلیون و ۱۰۸ هزار و ۹۳ نفر از مبتلایان نیز تاکنون بهبود یافته‌اند. بر اساس آمارهای رسمیِ همه‌گیری کرونا، آمریکا همچنان با بیش از ۷۹.۵ میلیون مبتلا و بیش از ۹۴۶ هزار قربانی در صدر فهرست کشورهای درگیر با این بیماری قرار دارد.

هند نیز هم اکنون با آمار بیش از ۴۲.۶ میلیون مبتلا پس از آمریکا در رتبه دوم جهانی به لحاظ میزان ابتلا قرار گرفته و آمار مبتلایان به کووید-۱۹ در برزیل هم از ۲۷.۵ میلیون نفر فراتر رفته و در حال حاضر سومین کشور جهان به لحاظ بالاترین شمار مبتلایان است.

برزیل با بیش از ۶۳۸ هزار جان باخته پس از ایالات متحده، دومین رکورددار تعداد قربانیان کووید ۱۹ در جهان محسوب می شود و هند با بیش از ۵۰۹ هزار قربانی، سومین کشور به لحاظ ثبت بالاترین آمار مرگ و میر کرونایی در این فهرست جهانی است.

روسیه نیز با گذشتن از آمار ۳۴۰ هزار قربانی تاکنون بالاترین مرگ و میر کرونایی را در بین کشورهای اروپایی داشته و در جهان نیز چهارمین کشور با بالاترین نرخ فوتی‌های این بیماری است.

فرانسه همچنین با ثبت بیش از ۲۱.۷ میلیون مبتلا هم اکنون رکورددار ابتلا در قاره سبز و چهارمین کشور با بیشترین آمار بیمار کرونایی در جهان است.

جدول به‌روز شده پاندمی جهانی کرونا
بنابر جدول به‌روز شده در پایگاه اطلاع‌رسانی "ورلداُمتر"، شمار مبتلایان و قربانیان این بیماری در ۱۰ کشوری که طبق گزارش‌های رسمی بالاترین آمارها را تاکنون داشته‌اند تا صبح امروز (سه شنبه) به ترتیب به شرح زیر است:
# نام کشور مجموع مبتلایان مجموع قربانیان
۱ ایالات متحده ۷۹,۵۲۰,۶۶۵ ۹۴۶,۱۸۰
۲ هند ۴۲,۶۹۲,۹۴۳ ۵۰۹,۳۸۸
۳ برزیل ۲۷,۵۴۱,۱۳۱ ۶۳۸,۹۱۳
۴ فرانسه ۲۱,۷۳۵,۳۰۲ ۱۳۵,۱۸۹
۵ انگلیس ۱۸,۳۴۸,۰۲۹ ۱۵۹,۶۰۵
۶ روسیه ۱۴,۳۱۳,۹۶۵ ۳۴۰,۹۳۱
۷ ترکیه ۱۲,۹۸۴,۹۵۳ ۹۰,۸۰۸
۸ آلمان ۱۲,۵۱۴,۵۲۷ ۱۲۰,۷۱۰
۹ ایتالیا ۱۲,۱۳۴,۴۵۱ ۱۵۱,۲۹۶
۱۰ اسپانیا ۱۰,۶۷۲,۹۰۶ ۹۶,۵۹۶

بر اساس آمار جهانی ورلدامتر، ایران نیز با مجموع شش میلیون و ۸۳۵ هزار و ۲۲۱ ابتلا و ۱۳۳ هزار و ۸۸۶ مورد فوت ناشی از بیماری کووید-۱۹ در حال حاضر در رتبه دوازدهم در بین کشورهای دارای بیشترین آمار مبتلایان به کرونا قرار دارد .

بر اساس آمار فوق پس از ایالات متحده، هند و برزیل تاکنون در فرانسه، انگلیس، روسیه، ترکیه، آلمان، ایتالیا، اسپانیا، آرژانتین، ایران، کلمبیا، هلند، لهستان، مکزیک، اندونزی، اوکراین، ژاپن، آفریقای جنوبی، فیلیپین، رژیم صهیونیستی، پرو، بلژیک، جمهوری چک، کانادا، پرتغال و مالزی نیز بیش از سه میلیون مبتلا ثبت شده‌ استر .وند افزایش آمار ابتلا به بیماری کووید-۱۹ که تاکنون در ۲۲۳ کشور و منطقه در جهان شیوع یافته، ادامه دارد و این بیماری همچنان در دنیا قربانی می‌گیرد.
 

توصیه متخصصان سوئدی درباره دُز چهارم واکسن کرونا

آخرین اخبار مربوط به کرونا در ایران و جهان در بهمن ماه

سوئد، تزریق دُز چهارم واکسن کووید-۱۹ را به سالمندان به ویژه برای آنهایی که در شرایط تهدیدکننده‌تر هستند، توصیه کرد. مقامات بهداشتی سوئد روز گذشته (دوشنبه) اعلام کردند: تزریق دُز چهارم واکسن کووید-۱۹ به افراد بالای ۸۰ سال و افرادی که در خانه های سالمندان زندگی می کنند یا پرستار خانگی دارند، توصیه می‌شود. همچنین این واکسن نباید زودتر از چهار ماه پس از تزریق دُز قبلی تزریق شود.

بنابر اعلام متخصصان اپیدمولوژی سوئد، تزریق دُز چهارم، مصونیت در برابر نوع شدید بیماری را در این گروه سنی تقویت می کند. در بیشتر دوره همه‌گیری، نوع واکنش سوئد به شیوع کروناویروس در میان کشورهای اروپایی متفاوت بود. روند مهار بیماری در این کشور هرگز به اعمال قرنطینه یا تعطیلی مشاغل نرسید، بلکه بیشتر به مسئولیت فردی در کنترل ویروس متکی بود. در حالیکه مرگ و میر ناشی از کروناویروس در این کشور در مقایسه با سایر کشورهای شمال اروپا بالا بود اما این آمار از بسیاری از مناطق دیگر در اروپا که قرنطینه را اجرا کردند، کمتر بود.
 

 دوشنبه بیستم و پنجم بهمن 


آمار کرونا در ایران و جهان (۱۴۰۰/۱۱/۲۵)

آخرین اخبار مربوط به کرونا در ایران و جهان در بهمن ماه

اینفوگرافی؛ آخرین آمار از وضعیت واکسیناسیون کرونا در کشور تا 25 بهمن 1400

آخرین اخبار مربوط به کرونا در ایران و جهان در بهمن ماه
 

اُمیکرون در کودکان

آخرین اخبار مربوط به کرونا در ایران و جهان در بهمن ماه

ثابت شده که اُمیکرون تاکنون سرایت‌پذیرترین گونهٔ کووید19 در پاندمی کروناست. تفاوت اصلی اُمیکرون با دیگر گونه‌های کووید19، تعداد رو به افزایش بچه‌هایی است که به این بیماری مبتلا می‌شوند. با توجه به اینکه خیلی از بچه‌ها هنوز واکسینه نشده‌اند، ابتلا به امیکرون در میان خانواده‌ها نگرانی‌هایی ایجاد کرده است. وقتی بچه‌ها هنوز واکسن نزده‌اند یعنی سیستم ایمنی آن‌ها در برابر این ویروس به‌خوبی مجهز نیست. ضمناً آناتومی و فیزیولوژی خاص بچه‌ها باعث می‌شود خیلی از بیماری‌ها در آن‌ها شدیدتر شود. امیکرون نه‌تنها بی‌نهایت مُسری است بلکه طبق گزارش‌ها علائم آن نسبت به دیگر گونه‌های کووید – 19 بسیار متفاوت است. یک مسئله واضح است: عفونت امیکرون در میان بچه‌ها به‌سرعت در حال افزایش است.

علائم اُمیکرون در کودکان
علائم اُمیکرون در کودکان شامل موارد زیر می‌شود که می‌تواند با علائم بزرگسالان مشابه باشد:
. تب و لرز
. سرفه
. تنگی نفس یا مشکل در تنفس
. خستگی
. بدن‌درد
. سردرد
. از دست دادن حس چشایی یا بویایی (به میزان کمتر)
. گلودرد
. گرفتگی بینی یا آبریزش بینی
. تهوع و استفراغ
. اسهال

بچه‌هایی که به اُمیکرون مبتلا می‌شوند ممکن است دچار خروسک (croup) نیز بشوند که به معنی سرفه‌هایی با صدای گوش‌خراش است. خروسک معمولاً به دلیل عفونت ایجاد می‌شود و در پاییز و زمستان شایع‌تر است. اُمیکرون باعث عفونت سیستم تنفسی فوقانی می‌شود و سرفه‌ها صدایی گوش‌خراش خواهند داشت. ازآنجایی‌که راه‌های هوایی فوقانی در بچه‌ها باریک‌تر از افراد بزرگسال است، حتی التهاب و تورمی خفیف هم می‌تواند علائم خروسک را ایجاد نماید.

علائم خروسک در بچه‌ها را چگونه درمان کنید؟
. هوای اتاق کودک را خنک کنید. این کار باعث می‌شود التهاب و تورم راه‌های هوایی کودک کمتر شده و تنفس برای او راحت‌تر شود.
. در اتاق کودک دستگاه بخور روشن کنید. هوای گرم و مرطوبی که بخور تولید می‌کند، تارهای صوتی کودک را نرم و راحت می‌کند.
. کودک را در حمام بخار نگه دارید. حمام بخار هم مشابه دستگاه بخور عمل می‌کند. بخار گرمی که از دوش آب داغ پخش می‌شود، سرفه‌های کودک را تسکین می‌دهد.
. سعی کنید کودک را آرام نگه دارید. وقتی کودک آرام است و گریه نمی‌کند معمولاً بهتر نفس می‌کشد.

توصیه‌هایی برای مراقبت و پرستاری از کودک
به‌عنوان پدر و مادر به کودک بیمارتان این اطمینان را بدهید که به‌زودی خوب خواهد شد. ابتلا به کووید – 19 می‌تواند برای کودکان و نوجوانان ایجاد وحشت کند. به سؤال‌های کودک متناسب با سن و سال او جواب بدهید. درمان اُمیکرون شامل استراحت، نوشیدن آب و مایعات فراوان، خوردن غذاهای سالم، مصرف ایبوپروفن و استامینوفن با دوز مناسب سن کودک جهت کاهش تب و بدن‌درد می‌شود. دستگاه بخور نیز به رفع گرفتگی بینی کودک نیز کمک می‌کند. با مشاهدهٔ علائم مشابه سرماخوردگی فرض را بر این بگذارید که کودکتان به اُمیکرون مبتلا شده، چون احتمال ابتلا به سرماخوردگی بسیار بسیار کمتر است.

کارشناسان توصیه می‌کنند مایعات گرم فراوان به کودک بدهید و اگر بالای دو سال دارد به پشت و سینه‌های او کمی ویکس مخصوص کودکان یا روغن گیاهی مانند روغن بنفشه بمالید. رعایت تمام پروتکل‌های مربوط به کووید – 19 برای تمام اعضای خانواده ضروری است: حفظ فاصله، مکرراً شستن دست‌ها، ماسک زدن و عدم استفاده از وسایل مشترک. ضمناً هوای خانه را به‌خوبی تهویه کنید و کودک را تا جایی که امکان دارد در خانه نگه دارید. درمان اُمیکرون شامل استراحت، نوشیدن آب و مایعات فراوان، خوردن غذاهای سالم، مصرف ایبوپروفن و استامینوفن با دوز مناسب سن کودک جهت کاهش تب و بدن‌درد می‌شود. دستگاه بخور نیز به رفع گرفتگی بینی کودک نیز کمک می‌کند

چه زمانی باید به پزشک مراجعه کرد؟
بیشتر بچه‌ها علائم خفیف تا متوسط اُمیکرون را تجربه می‌کنند اما درصورتی‌که موارد زیر وجود داشت حتماً کودک را به پزشک برسانید:
. نوزادان (زیر دو ماه) با تب بالای ۳۸ درجه
. درد شدید سینه، مشکل در تنفس، غش و بی‌حالی شدید، سرفه با خون
. حملات شدید آسم
. دهیدراسیون شدید (کودک بی‌حال است، لب‌ها و دهانش خشک‌اند، ۴ تا ۶ ساعت است که ادرار نکرده، استفراغ و اسهال دارد)
. واکنش‌های شدید آلرژیک (تورم و مشکل تنفسی)
. تغییرات ناگهانی عصبی مثلاً تغییر در وضعیت روانی (کودک به‌سختی از خواب بیدار می‌شود یا وقتی شما بیدارش می‌کنید گیج و پریشان است)، تشنج، تب بالا همراه با سردرد و گرفتگی گردن، تغییرات ناگهانی در تکلم، بینایی، راه رفتن یا حرکت کردن.
. کبودی لب‌ها یا صورت

این نیز بگذرد!
طبیعی است پدر و مادرها نگران سلامت فرزند بیمار خود باشند و احساس خستگی و ناتوانی کنند اما نگران نباشید، بچه‌ها مقاوم‌اند و طی این دو سال پاندمی کرونا، پیشرفت‌های بسیار زیادی در برابر کووید – 19 حاصل شده است. شاید اُمیکرون علائم نسبتاً شدیدی در بچه‌ها ایجاد نماید؛ اما بیشتر بچه‌ها با استراحت و مراقبت این دوره را به سلامت پشت سر می‌گذارند.
 

آنتی‌بادی‌های کرونا تا ۲۰ ماه بعد از ابتلا باقی می‌ماند

 
آخرین اخبار مربوط به کرونا در ایران و جهان در بهمن ماه
 
یک مطالعه جدید نشان می دهد که اگر قبلاً مبتلا به کووید ۱۹ شده اید، آنتی‌بادی‌های طبیعی شما ممکن است تا ۲۰ ماه دوام بیاورند.  به نقل از مدیسن نت، با این حال محققان هشدار می‌دهند که یافته‌های جدید لزوماً به این معنا نیست که شما در برابر عفونت مجدد محافظت می‌شوید و واکسن‌ها همچنان بخش مهمی از استراتژی پیشگیری از کووید ۱۹ هستند. دکتر «اتو یانگ»، سرپرست تیم تحقیق از دانشگاه کالیفرنیا، می‌گوید: «این مطالعه به ما می‌گوید که افراد بعد از ابتلاء به کووید ۱۹، دارای آنتی‌بادی‌هایی هستند.»

برای این مطالعه، محققان میزان آنتی‌بادی‌ها را در خون ۸۱۶ بزرگسال آمریکایی واکسینه نشده اندازه‌گیری کردند. محققان در ۹۹ درصد از افرادی که گفته بودند نتیجه آزمایش کووید ۱۹ شأن مثبت بوده است، آنتی‌بادی پیدا کردند. همچنین در ۵۵ درصد از افرادی که معتقد بودند کووید ۱۹ دارند اما هرگز آزمایش نداده بودند؛ و در ۱۱ درصد که فکر نمی‌کردند هرگز به کووید ۱۹ مبتلا شده‌اند، آنتی‌بادی یافت شد.

به گفته محققان: «تقریباً همه افراد مبتلا به عفونت کووید ۱۹ اثبات شده، آنتی‌بادی داشتند و به نظر می‌رسد این آنتی‌بادی‌ها برای مدت طولانی باقی می‌مانند». با این حال، محققان هشدار می‌دهند هیچ سطحی از آنتی‌بادی تضمینی برای عفونت مجدد نیست. یانگ خاطرنشان کرد: «مطالعات دیگر نشان داده‌اند که آنتی‌بادی‌های طبیعی کووید ۱۹ با گذشت زمان، اغلب در حدود شش ماه، از بین می‌روند.» وی در ادامه افزود: «افرادی که بیماری کووید ۱۹ شدیدتری داشتند، سطح آنتی‌بادی بالاتری دارند، اما برای همیشه از آنها محافظت نمی‌کند.» محققان تاکید می‌کنند در صورت امکان واکسن بزنید، در مکان‌های عمومی ماسک بزنید، فاصله اجتماعی را رعایت کنید و در هنگام بیماری در خانه بمانید.
 

دلتاکرون ، سویه جدید کرونا تایید شد!

 
آخرین اخبار مربوط به کرونا در ایران و جهان در بهمن ماه
 
آژانس امنیت بهداشت انگلیس دلتاکرون را مورد بررسی قرار می‌دهد، اما این سویه جدید کرونا که حاصل ادغام سویه‌های دلتا و امیکرون است تا به چه میزان خطرناک خواهد بود؟ آژانس امنیت بهداشت انگلیس اعلام کرد سویه جدید کرونا که حاصل ادغام دلتا و امیکرون است را مورد بررسی قرار خواهد داد. کارشناسان حوزه بهداشت اعلام کردند این سویه جدید کرونا در بدن فردی که به هر دو نوع دلتا و امیکرون به شکل همزمان مبتلا شده بود، تکامل پیدا کرده است. لیوندیوس کوستریکیس، استاد علوم زیستی دانشگاه قبرس برای این نسخه نام دلتاکرون را در نظر گرفت. بررسی‌های اولیه نیز حاکی از آن است که سویه جدید کرونا از ردپاهای ژنتیکی مانند امیکرون در ژنوم دلتا بهره می‌برد.

دلتاکرون به چه میزان خطرناک است؟
مقامات امنیت بهداشت انگلیس اعلام کردند در حال حاضر مشخص نیست این سویه جدید تا به چه میزان عفونی خواهد بود و همچنین میزان سرایت آن یا مقاومت آن در مقابل اثر واکسن نیز مشخص نشده است. پل هانتر، متخصص بیماری‌های عفونی در دانشگاه آنگلیا شرقی نیز در این خصوص عنوان کرد احتمالا در کشورهایی که سطوح بالایی از مصونیت در برابر سویه‌های امیکرون و دلتا ایجاد شده باشد، این جهش جدید خطر زیادی را به همراه نخواهد داشت. طبق اعلام کارشناسان، در همه‌گیری کرونا چندین نوع نوترکیب شناسایی شده، اما بسیاری از آنها نتوانستند شیوع جدی را به همراه داشته باشند و نوترکیب‌ها به ندرت خطرناک خواهند بود. در واقع این سویه جدید نیز احتمالا از سایر نمونه‌ها کم‌خطرتر خواهد بود و به راحتی از رقابت خارج خواهد شد.
 

افراد کرونایی در معرض ابتلا به این بیماری هستند

 
آخرین اخبار مربوط به کرونا در ایران و جهان در بهمن ماه
 
نتایج بررسی‌های انجام شده نشان می‌دهد که افراد مبتلا به بیماری کووید-۱۹ حداقل تا یک سال پس از عفونت در معرض ابتلا به مشکلات قلبی هستند.  گروهی از محققان به منظور بررسی تأثیر بیماری کووید -۱۹ بر خطر بروز مشکلات قلبی مطالعه جدیدی انجام دادند. آن‌ها برای نیل به این هدف داده‌های پزشکی مربوط به ۱۵۴ هزار بیمار را بین اول مارس ۲۰۲۰ تا ۱۵ ژانویه ۲۰۲۱ میلادی مورد ارزیابی قرار دادند. تست کووید -۱۹ افراد شرکت کننده در مطالعه مثبت بوده است. محققان این افراد را با گروهی که به بیماری کووید -۱۹ مبتلا نشده بودند مقایسه کردند.

نتایج بررسی‌های انجام شده نشان می‌دهد که افراد مبتلا به بیماری کووید -۱۹ در مقایسه با گروه کنترل ۷۱ درصد بیشتر در معرض خطر بیماری عروق کرونر بودند. همچنین، خطر بروز حمله قلبی ۶۳ درصد و سکته مغزی ۵۲ درصد بیشتر از گروه کنترل بود. به طور کلی، افراد مبتلا به بیماری کووید -۱۹ به میزان ۵۵ درصد بیشتر از افراد دیگر در معرض خطر یک بیماری قلبی عروقی مانند حمله قلبی، سکته مغزی و مرگ هستند.

گروهی از افراد مورد بررسی در این مطالعه پیش از ابتلا به بیماری کووید -۱۹ در معرض خطر بیماری‌های قلبی قرار داشتند. محققان با انجام بررسی‌های لازم به این نتیجه رسیدند که ویروس کرونا این خطر را تشدید می‌کند. حتی افرادی که هرگز مشکل قلبی نداشته‌اند نیز پس از ابتلاء به بیماری کووید -۱۹ دچار مشکلات قلبی شده‌اند. یافته‌های مطالعاتی از این قبیل اهمیت دریافت واکسن کرونا به منظور پیشگیری از بروز بیماری‌های قلبی را نشان می‌دهد.
 

منشاء سویه بعدی ویروس کرونا کجاست؟

 
آخرین اخبار مربوط به کرونا در ایران و جهان در بهمن ماه
 
بر اساس مدل خطر مطرح شده توسط شرکت تحلیل سلامت، ایرفینیتی (Airfinity)، سویه بعدی نگران‌کننده کرونا می‌تواند از منطقه دریاچه‌های بزرگ آفریقای مرکزی، کشورهای بوروندی، تانزانیا و جمهوری دموکراتیک کنگو برخیزد. نیجریه و یمن نیز مناطق احتمالی بعدی پس از منطقه دریاچه‌های بزرگ هستند. به نقل از داون‌تو ارث، بر اساس اطلاعات پایگاه داده، هند در بالای فهرست قرار گرفته است، پاکستان و بنگلادش نیز دو کشور بعدی از شبه قاره هند هستند که در این فهرست حضور دارند. در یک تحلیل در سطح جزیی‌تر، هشت کشور آفریقایی در فهرست ۱۰ کشور برتر بر اساس مدل خطر قرار دارند و یمن و هند نیز در این گروه مشاهده می‌شوند.

بر اساس گزارش سازمان بهداشت جهانی، در حال حاضر تعداد کل مبتلایان بروندی ۳۷ هزار نفر است که ۶۰ مورد جدید در ۲۴ ساعت گذشته ثبت شده است. تعداد موارد ابتلا آن در مقایسه با بسیاری از کشورهای دیگر به نسبت پایین است اما چیزی که بوروندی را به‌عنوان بستری برای نگرانی ظهور سویه بعدی در معرض خطر قرار می‌دهد، شاخص سخت‌گیری پایین آن (پایبندی به پروتکل‌های کووید-۱۹) و پوشش واکسن است که دو شاخص از چهار شاخصی است که گروه تحقیق هنگام ارائه مدل خطر در نظر گرفت.

دو شاخص دیگر شامل جمعیت و اندازه جمعیت افراد دارای نقص ایمنی است؛ افرادی که دچار نقص ایمنی هستند، سیستم ایمنی ضعیفی دارند. به این معنی که توانایی آنان در مبارزه با عفونت‌ها و سایر بیماری‌ها کاهش یافته است. البته هرچه جمعیت بیشتر باشد به معنای خطر بیشتر است شاید به‌همین دلیل هند به‌خاطر جمعیت بیشترش در بالای این فهرست قرار می‌گیرد.
ژاکلین بوکانان، تحلیلگر علوم زیستی در ایرفینیتی (Airfinity)، گفت: تصور می‌شود که چندین سویه در افرادی با سیستم ایمنی سرکوب‌شده ظاهر شده است بنابراین این افراد قادر به پاکسازی کامل ویروس نیستند و به ویروس امکان تکثیر در مدت زمان طولانی در بدن میزبان را می‌دهند که این شانس بیشتری برای ظهور جهش ویروس را به‌وجود می‌آورد و سازگاری ویروسی را زیاد می‌کند.

چگونه محققان به اعداد نهایی دست یافتند؟
به گفته بوکانان، هر چهار پارامتر به‌طور مساوی محاسبه شدند. در حالی که شیوع نقص ایمنی و پوشش واکسن از هر ۱۰۰ نفر بود، شاخص سختگیری یا اینکه میزانی که یک کشور  از پروتکل‌های کووید-۱۹ پیروی می‌کند از ۱۰۰ بررسی شد. فرمول مدل خطر به این صورت است: جمعیت که شامل حاصل‌ضرب جمعیت در شیوع بیماری در افراد دارای نقص ایمنی است بر حاصل‌ضرب پوشش واکسن در سختگیری تقسیم می‌شود. اما مدل خطری که گروه تحقیقاتی ایجاد کرده چقدر صحیح است؟ به گفته بوکان، داده‌ها باید به‌عنوان یک نقطه مرجع استفاده شوند.

وی گفت: «این فقط تجزیه و تحلیل خطر است، سویه‌ها به‌طور بالقوه می‌توانند از هر جایی بیایند زیرا ظهور جهش طبیعی تصادفی است». آفریقا همچنین قاره مبدا برای سویه امیکرون است که در اوایل نوامبر سال ۲۰۲۱ در آفریقای جنوبی جهش یافت. در حال حاضر، سویه امیکرون در ایالات‌متحده، بریتانیا و آفریقای جنوبی شایع و در هفته‌های آتی از سویه دلتا (که از هند سرچشمه می‌گیرد) به‌عنوان سویه غالب در سطح جهان پیشی می‌گیرد.
 

 یک شنبه بیستم و چهارم بهمن 


نکات مهم در پیشگیری از کرونا

آخرین اخبار مربوط به کرونا در ایران و جهان در بهمن ماه


 شنبه بیستم و سوم بهمن 

آمار کرونا در ایران و جهان (۱۴۰۰/۱۱/۲۴)

آخرین اخبار مربوط به کرونا در ایران و جهان در بهمن ماه
 

بنابر اعلام روابط عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت بهداشت، تا کنون ۶۱ میلیون و ۴۷۷ هزار و ۲۶۳ نفر دُز اول، ۵۴ میلیون و ۷۷۲ هزار و ۲۴۴ نفر دُز دوم و ۲۱ میلیون و ۸۴ هزار و ۷۹۵ نفر، دُز سوم واکسن کرونا را تزریق کرده اند و مجموع واکسن های تزریق شده در کشور به ۱۳۷ میلیون و ۳۳۴ هزار و ۳۰۲ دُز رسید. در شبانه روز گذشته ۲۲۳ هزار و ۷۷۱ دُز واکسن کرونا در کشور تزریق شده است.

از دیروز تا امروز ۲۳ بهمن ماه ۱۴۰۰ و بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، ۱۸ هزار و ۵۹۸ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی شد که دو هزار و ۷۸ نفر از آن‌ها بستری شدند و مجموع بیماران کووید۱۹ در کشور به ۶ میلیون و ۷۸۰ هزار و ۴۵۳ نفر رسید. متاسفانه در طول ۲۴ ساعت گذشته، ۱۳۳ بیمار کووید۱۹ جان خود را از دست دادند و مجموع جان باختگان این بیماری به ۱۳۳ هزار و ۵۷۰ نفر رسید. خوشبختانه تا کنون ۶ میلیون ۲۸۱ هزار و ۲۷۴ نفر از بیماران، بهبود یافته و یا از بیمارستان‌ها ترخیص شده اند.

سه هزار و ۳۴۳ نفر از بیماران مبتلا به کووید۱۹ در بخش‌های مراقبت‌های ویژه بیمارستان‌ها تحت مراقبت قرار دارند. هم اکنون ۴۵ میلیون و ۹۸۰ هزار و ۵۴۰ آزمایش تشخیص کووید۱۹ در کشور انجام شده است. در حال حاضر ۲۴۷ شهرستان در وضعیت قرمز، ۱۱۲ شهرستان در وضعیت نارنجی، ۸۹ شهرستان در وضعیت زرد و ۰ شهرستان در وضعیت آبی قرار دارند. لازم به ذکر است که تعداد مبتلایان نسبت به روز گذشته ۱۲ هزار و ۶۴۹ نفر و جانباختگان هم ۱۰ نفر کاهش یافته است.
 

کدام سردردها نشانه امیکرون است؟

آخرین اخبار مربوط به کرونا در ایران و جهان در بهمن ماه

فاطمه حسین‌نیا گفت: سرگیجه‌های ناشی از کرونا حالت دورانی است و تب و حالت تهوع و عدم تعادل را نیز به‌همراه دارد. فاطمه‌ حسین‌نیا، متخصص گوش، حلق و بینی گفت: اگر یک نفر دچار سرگیجه شود در صورتی‌که حملات سرگیجه قبلاً وجود نداشته و ناشی از بیماری‌های عفونی و میگرن نباشد، در این صورت با شدت و حدت بیشتری بروز می‌یابد و باید به کرونا شک‌کرد. وی ادامه داد: این سرگیجه‌ها، دورانی است و تب و حالت تهوع و عدم تعادل را نیز به‌همراه دارد و پس از مدتی این علایم فروکش می‌کند. به گفته این متخصص سرگیجه ناشی از کرونا، با علایم شنوایی همراه نیست یعنی در سرگیجه ناشی از ویروس کرونا وزوز گوش و کم‌شنوایی وجود ندارد.
 

مبتلایان به امیکرون به یک نوشیدنی لب نزنند

آخرین اخبار مربوط به کرونا در ایران و جهان در بهمن ماه

دکتر ماتسکوکین از کشور روسیه گفت: در دوره نقاهت بعد از کووید ۱۹و سویه امیکرون باید از مصرف کافئین و سایر محرک‌ها خودداری و قهوه را به تدریج وارد رژیم غذایی یا آن را با چای کم رنگ سبز یا سفید جایگزین کرد. کافئین منجر به کم آبی بدن می‌شود و در نتیجه افزایش لخته شدن خون و همچنین کاهش عناصر کمیاب خون مانند پتاسیم می‌شود که بر عملکرد قلب و سیستم قلبی عروقی تاثیر منفی می‌گذارد.
 

آیا واکسن کرونا عوارض جانبی خطرناکی دارد؟

آخرین اخبار مربوط به کرونا در ایران و جهان در بهمن ماه 

به تازگی در مورد عوارض جانبی جدی مرتبط با برخی از واکسن‌های کووید-۱۹ نگرانی‌هایی مشاهده شده است؛ این عوارض جانبی تصادفی است و شواهد کافی برای ارتباط با یک واکسن خاص ارائه نمی‌کند. علاوه بر این، نهادهای نظارتی دائما در حال بررسی موارد نگران‌کننده ناشی از دریافت این واکسن‌ها هستند. سیستم گزارش‌دهی عوارض جانبی واکسن (VAERS) در سال ۱۹۹۰ به‌عنوان یک سیستم هشدار اولیه ملی برای شناسایی مشکلات ایمنی احتمالی با واکسن‌ها تاسیس شد که توسط مراکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌ها (CDC) و سازمان غذا و دارو ایالات‌متحده (FDA) مدیریت می‌شود.

این سیستم به هر شخصی که واکسن دریافت کرده (نه فقط واکسن کووید-۱۹) اجازه می‌دهد تا عوارض جانبی که پس از واکسیناسیون تجربه کرده است را گزارش کند. ارائه‌دهندگان مراقبت‌های بهداشتی نیز ملزم به ارائه گزارش از رویدادهای ناشی از عوارض جانبی واکسن هستند که مورد توجه آنان قرار می‌گیرد حتی اگر این عوارض به وضوح هیچ ارتباطی با واکسیناسیون نداشته باشند. این سیستم برای هشدار به مقامات بهداشتی فدرال در مورد نگرانی‌های بالقوه ایمنی طراحی شده است و نه برای تعیین اینکه واکسن باعث ایجاد مشکل خاصی شده است یا خیر. لازم‌به ذکر است که تمام گزارش‌های ارسالی  به سیستم از نظر علمی تایید نشده است.

بر اساس آمار مراکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌ها (CDC)، از دسامبر ۲۰۲۰ بیش از ۴۶۹ میلیون دوز واکسن کووید-۱۹ در ایالات‌متحده تجویز شده و تا ۲۹ دسامبر ۲۰۲۱ در این سیستم ۱۰۴۸۳ گزارش مرگ (۰.۰۰۲۲درصد) ثبت شده است. نکته قابل‌توجه این است که مخالفان واکسیناسیون از اعداد این سیستم استفاده می‌کنند تا نتیجه‌گیری علت و معلولی را نشان ‌دهند و این اطلاعات اشتباه باعث می‌شود که برخی افراد از واکسینه شدن صرف نظر کنند؛ در این سیستم، اعداد صحیح هستند اما نتیجه‌گیری‌های فرضی درست نیستند.

دکتر استوان ویت، پزشک بیماری‌های عفونی و مدیر ارشد بالینی مرکز MU Health Care ایالات‌متحده همواره پاسخگوی سوالاتی در مورد عوارض واکسیناسیون است و از مردم می‌خواهد که اطلاعات درستی در این مورد داشته باشند. وی تاکید می‌کند: گزارش‌های مرگ‌ومیر (و سایر عوارض جانبی) لزوما به این معنی نیست که واکسن‌ها مقصر اصلی این عوارض هستند. مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌ها خاطرنشان می‌کند: «بررسی اطلاعات بالینی موجود ازجمله گواهی‌های مرگ، کالبدشکافی و سوابق پزشکی، ارتباط علّی را با واکسن‌های کووید-۱۹ ایجاد نکرده است».

عوارض جانبی واکسن‌ها شامل تب، سردرد و خستگی پس از واکسیناسیون با واکسن کووید-۱۹ در بخش قابل‌توجهی از کسانی که واکسینه شده‌اند رخ می‌دهد. عوارض جانبی مانند درد عضلانی، درد مفاصل، لرز، حالت تهوع و استفراغ نیز ممکن است پس از واکسیناسیون با واکسن کووید-۱۹ ایجاد شود. این علائم طی یک روز یا بیشتر پس از واکسیناسیون شروع می‌شوند و خود به خود از بین می‌روند اما می‌توانند ناخوشایند باشند. تعداد افرادی که پس از واکسیناسیون این عوارض جانبی را تجربه می‌کنند بر اساس اینکه کدام واکسن را دریافت کرده‌اند متفاوت هستند. زنان و جوانان احتمال بیشتری دارد که بعد از واکسیناسیون عوارض جانبی داشته باشند.

البته عوارض جانبی بسیار نادر و جدی مرتبط با برخی واکسن‌های کرونا وجود دارد که در ذیل به آنها اشاره شده است:
عوارض جانبی خطرناک واکسن جانسن و آسترازنکا
در موارد بسیار نادر ممکن است عوارض جانبی جدی‌تری نیز رخ دهد. این علائم بسیار نادر هستند و می‌توانند شامل ترکیبی از لخته‌های خون (ترومبوز) با سطوح پایین پلاکت‌های خون (ترومبوسیتوپنی) باشد. این عارضه جانبی ترومبوز همراه با سندرم ترومبوسیتوپنی (TTS) نامیده می‌شود. از آنجایی که خطر این عارضه جانبی نادر بسیار کم است اما بازهم این واکسن‌ها برای برخی از گروه‌های خاص استفاده می‌شوند. واکسن آسترازنکا فقط به افراد متولد سال ۱۹۶۰ (۶۲ سال) یا قبل از آن تزریق می‌شود. شورای بهداشت هلند نیز استفاده از واکسن جانسون اند جانسون (جانسن) را در شرایطی توصیه کرده است که مزیت یک دوز واکسن (به جای ۲ دوز) بسیار قابل‌توجه باشد.

در صورت بروز این علائم پس از واکسیناسیون با جانسن یا آسترازنکا فورا با متخصصان پزشکی تماس بگیرید:
•تنگی نفس
• درد در قفسه سینه یا شکم
• تورم یا احساس سرما در بازو یا پا
• سردرد شدید یا تاری دید
• کبودی مداوم
• لکه‌های خونی ریز متعدد (نقاط قرمز یا بنفش یا تاول های زیر پوست).
شایان‌ذکر است، اگر این علائم بر اساس وضعیت شما ظاهر شوند، معمولا در عرض سه هفته پس از واکسیناسیون مشاهده می‌شوند.

عوارض جانبی خطرناک واکسن فایزر و مدرنا
در موارد بسیار نادر بیماری‌های التهابی قلب به دنبال واکسیناسیون با فایزر یا مدرنا رخ داده است که شامل میوکاردیت (التهاب عضله قلب) یا پریکاردیت (التهاب پوشش خارجی قلب) است. این اطلاعات توسط آژانس دارویی اروپا (EMA) پس از بررسی گزارش‌های کشورهای اروپایی و فراتر از آن ارائه شده است. گزارش‌ها حاکی از آن است که موارد میوکاردیت و پریکاردیت بیشتر در ۱۴ روز اول پس از واکسیناسیون شروع شده و احتمال بروز آن پس از دریافت واکسن دوم بیشتر از واکسن اول بوده است. علائم این مشکل شامل تنگی نفس، درد قفسه سینه و ضربان شدید قلب است. علائم می‌توانند به‌طور قابل‌توجهی متفاوت باشند و معمولا به خودی خود بهبود می‌یابند یا می‌توان به‌طور موثر فرد را با دارو درمان کرد. افرادی که این علائم را دارند باید با پزشک خود مشورت کنند.

میزان بروز میوکاردیت و پریکاردیت بین یک تا ۱۰ در ۱۰۰هزار نفر در سال متغیر است. خطر عوارض جانبی نیز به سن فرد و واکسن بستگی دارد. این شرایط التهابی اغلب در پسران و مردان جوان بین ۱۲ تا ۳۰ سال دیده می‌شود. اگرچه این عوارض جانبی هنوز نادر هستند اما احتمال بروز آنها بعد از واکسن مدرنا نسبت به فایزر کمی بیشتر است. در افراد بالای ۱۲ سال، میوکاردیت حتی بعد از عفونت کووید-۱۹ نیز اتفاق می‌افتد همچنین می‌تواند پس از یک عفونت ویروسی دیگر یا به دلیل یک بیماری ایمنی زمینه‌ای رخ دهد. میوکاردیت پس از واکسیناسیون mRNA معمولا (بیش از ۹۰ درصد) در عرض چند روز، خود به خود یا با درمان از بین می‌رود. در صورت بروز علائم میوکاردیت، همیشه با پزشک تماس بگیرید.

آلرژی‌ بعد از دریافت واکسن کرونا
ممکن است یک واکنش آلرژیک شدید (شوک آنافیلاکتیک) بلافاصله پس از واکسیناسیون رخ دهد. واکسن برای بسیاری از افراد در سراسر جهان تجویز شده است و شوک آنافیلاکتیک بسیار نادر بوده است. اگر تا به حال واکنش آلرژیک شدید یا مشکلات تنفسی پس از واکسیناسیون داشته‌اید این موضوع را به پزشک در محل واکسیناسیون گزارش دهید. پس از واکسیناسیون، همه افراد به مدت ۱۵ دقیقه یا بیشتر در محل واکسیناسیون می‌مانند تا هر گونه واکنش آلرژیک بلافاصله درمان شود.

عوارض جانبی خاص واکسن‌های کرونا
برخی افراد عوارض جانبی خاصی را در ارتباط  با دو واکسن  فایزر و مدرنا گزارش کرده‌اند. ۲۰ مورد ترومبوسیتوپنی به دنبال واکسیناسیون با این دو واکسن در ایالات‌متحده ایجاد شده است. بروز میوکاردیت پس از دریافت واکسن‌های mRNA شایع است و در ۲۵ ژوئن ۲۰۲۱، سازمان غذا و دارو به گیرندگان و مراقبان در مورد احتمال عوارض مربوط به قلب اطلاع‌رسانی و همچنین اظهار کرد که احتمال ابتلا به آنها کم است. آنان اغلب در نوجوانان و جوانان اتفاق می‌افتد و شامل علائم تنگی نفس و درد قفسه سینه است. مراکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌ها و سازمان غذا و دارو ایالات‌متحده برای مدت کوتاهی توزیع واکسن جانسن کووید-۱۹ را به دلیل شناسایی مواردی از ترومبوز همراه با سندرم ترومبوسیتوپنی (TTS) متوقف کردند. آژانس دارویی اروپا از شرکت جانسن خواست تا برچسب‌های هشداردهنده را برای واکسن های خود ارائه دهد. سندرم گیلن باره (GBS) نیز در برخی افراد پس از تجویز واکسن جانسون اند جانسون گزارش شد.

مقامات بهداشت دانمارک ۳۰ مورد از لخته شدن خون پس از واکسیناسیون ۵ میلیون نفر با واکسن آسترازنکا مشاهده کردند سپس چهار کشور اروپایی (دانمارک، آلمان، فرانسه و نروژ) توزیع خود را قبل از شروع مجدد به‌عنوان یک واکنش احتیاطی متوقف کردند. برعکس آسترازنکا و در شرایطی متفاوت، نسخه تولید محلی کوویشیلد آسترازنکا در هند هیچ گونه عارضه لخته شدن خون نداشته است. همچنین برندهای توسعه‌یافته دیگری از واکسن‌های کووید-۱۹ مانند کانسینو و گاملایا، بهارات بایوتک، سینوفارم، سینوواک، کوواکس، قز-کووید و واکسن FBRI وجود دارند که هیچ گزارشی از عوارض جانبی جدی ندارند.

محققان بریتانیایی دریافتند، اگرچه بسیار نادر است اما سندرم لخته خون پس از اولین دوز واکسن آسترازنکا خطر مرگ بالایی دارد و می‌تواند در افراد جوان و سالم رخ دهد. داده‌ها نشان می‌دهد که این سندرم لخته خون در افراد زیر ۵۰ سال در یک نفر از هر ۵۰هزار نفری که واکسن دریافت کرده‌اند رخ می‌دهد و این تعداد در افراد بالای ۵۰ سال به یک در ۱۰۰هزار کاهش می‌یابد اما خطر لخته شدن خون با ابتلا به کووید بسیار بیشتر است نتایج تحقیقات نشان می‌دهد که بیش از یک پنجم بیماران مبتلا به کووید در بیمارستان شواهدی از لخته شدن خون دارند. محققان علائم، نشانه ها و پیامدها را در ۲۲۰ مورد تایید شده و احتمالی مراجعه‌کنندگان بین ۲۲ مارس تا ۶ ژوئن در بیمارستان‌های بریتانیا بررسی کردند.

دکتر سو پاورد، مشاور هماتولوژیست در بنیاد سرویس سلامت همگانی بریتانیا و بیمارستان‌های دانشگاه آکسفورد گفت: این نوع واکنش به واکسن آکسفورد/آسترازنکا بسیار نادر است اما برای کسانی که دچار لخته شدن خون می‌شوند نتایج ویرانگر است. این بیماری اغلب بر دریافت‌کنندگان جوان تاثیر می‌گذارد و مرگ‌ومیر بالایی را نشان می‌دهد. به ویژه زمانی که بیمار دارای تعداد پلاکت کم و خونریزی در مغز باشند خطرناک است. بورلی هانت، مدیر پزشکی ترومبوز انگلستان و پروفسور ترومبوز و هموستاز در کالج کینگ لندن افزود: هر فردی می‌تواند تحت تاثیر این مورد قرار گیرد. در تجزیه و تحلیل انجام شده ۵۰ درصد افراد هیچ بیماری پزشکی قبلی نداشته‌اند و به نظر می‌رسد هیچ عامل خطر فردی خاصی برای این سندرم وجود نداشته باشد.

محققان دریافتند که این سندرم - ترومبوسیتوپنی و ترومبوز ایمنی ناشی از واکسن (VITT)  ۲۳درصد از موارد مورد تجزیه و تحلیل را نشان می‌دهد. آنان گفتند که این خطر مرگ به‌طور قابل‌توجهی به ۷۳ درصد در بیمارانی که تعداد پلاکت بسیار پایین دارند و خونریزی مغزی پس از لخته شدن خون در مغز افزایش می‌یابد. VITT مشابه وضعیتی است که گاهی در بیماران تحت درمان با هپارین رقیق‌کننده خون گزارش می‌شود اما به نظر می‌رسد تهاجمی‌تر از آنچه ما با آن آشنا بودیم است. محققان VITT را بر اساس پنج معیار، ازجمله شروع علائم ۵ تا ۳۰ روز پس از واکسیناسیون، تعداد پلاکت پایین و وجود لخته خون تعریف کردند. به گفته محققان، اگرچه چند گزارش از عوارض جانبی نادر انعقاد خون پس از واکسن فایزر وجود دارد، به روشی که VITT تعریف شده است اما به نظر می‌رسد این موارد فقط با تزریق آسترازنکا مرتبط هستند.

دکتر کاترین باگوت، مشاور هماتولوژیست در بیمارستان سلطنتی گلاسکو و مدرس ارشد بالینی در دانشگاه گلاسکو گفت: واکسن فایزر  برای مواردی که ما از آن آگاه هستیم نتوانسته است تعریف یک مورد تایید شده یا یک مورد احتمالی را برآورده کند. در اوایل ماه مه، کمیته مشترک واکسیناسیون و ایمن‌سازی (JCVI) پس از گزارش‌هایی مبنی بر لخته شدن خون، پدیده بسیار نادر پس از دریافت اولین واکسن توصیه کرد که در صورت امکان به افراد زیر ۴۰ سال جایگزینی برای واکسن  آسترازنکا پیشنهاد شود. در ۲۲۰ مورد تایید شده و احتمالی VITT در تجزیه و تحلیل، سن بین ۱۸ تا ۷۹ سال با میانگین ۴۸ سال متغیر بود. حدود ۸۵ درصد افراد زیر ۶۰ سال سن داشتند باوجود اینکه اکثر جمعیت مسن واکسینه شده بودند.

پاورد گفت: این نتایج به این معنی نیست که واکسن آکسفورد/آسترازنکا نباید به افراد زیر ۶۰ سال تزریق شود. شواهد اخیر منتشر شده در دنیای واقعی که از میلیون‌ها نفر گرفته شده است، نشان می‌دهد که واکسن آسترازنکا دارای مشخصات ایمنی قابل مقایسه با سایر واکسن‌هاست و بروز ترومبوز همراه با ترومبوسیتوپنی بسیار نادر و قابل درمان است. پس از اولین دوز ۸.۱ رویداد در هر میلیون نفر رخ می‌دهد و میزان خطر دوز دوم مانند جمعیت واکسینه نشده است. علاوه بر این، خطر ابتلا به یک رویداد نادر لخته شدن خون با "کووید-۱۹" ۸ برابر بیشتر از نرخ ترومبوآمبولی وریدی دریافت واکسن است.
منابع:
muhealth.org
rivm.nl
thelancet.com
theguardian.com

درمان کرونا در پیک ششم چقدر آب می‌خورد؟

آخرین اخبار مربوط به کرونا در ایران و جهان در بهمن ماه


معاون بیمه و خدمات سلامت سازمان بیمه سلامت نحوه برقراری پوشش بیمه‌ای درمان کرونا و سهم بیمار و بیمه را تشریح کرد. مهدی رضایی در گفت‌وگو با ایسنا، با تاکید بر اینکه داروی تزریقی رمدسیویر همچنان تحت پوشش بیمه قرار دارد، گفت: از سال ۱۳۹۹ این دارو تحت پوشش سازمان بیمه سلامت قرار دارد. اخیرا بر اساس مصوبه شورای عالی بیمه، حتی پوشش بیمه‌ای این دارو افزایش یافته است؛ درواقع پیش‌تر در موارد بستری موقت پوشش بیمه‌ای این دارو به شکل ۷۰ درصد سهم بیمه و ۳۰ درصد سهم بیمار بود که حتی این پوشش هم به ۹۰ درصد رسیده است. در مورد بیماران بستری هم که این پوشش از ابتدا با فرانشیز ۹۰ درصد بوده است.

وی با تاکید بر اینکه چنین پوشش بیمه‌ای بر اساس پروتکل ابلاغی وزارت بهداشت اعمال می‌شود، بیان کرد: اخیرا وزارت بهداشت بر اساس جدیدترین دستاوردهای علمی، دستورالعمل جدیدی ( شماره ۱۱) تحت عنوان راهنمای تشخیص و درمان کووید۱۹ منتشر کرده است و بر اساس این دستورالعمل تعیین شده است که دارو چه زمانی تجویز شود، ما نیز بر اساس همین دستورالعمل هزینه پوشش دارو را تقبل می‌کنیم. تعهدات ما موارد تجویزی خارج از پروتکل ذکر شده را شامل نمی‌شود.

او درباره هزینه‌ حدودی پرداختی از سوی بیمار برای تزریق رمدسیویر، اظهار کرد: بر اساس آخرین قیمتی که سازمان غذا و دارو برای هر دز رمدسیویر تعیین کرده است مبلغ آن حدود ۳۷۰ هزار تومان است که درمان ۵ روزه آن (تزریق ۶ دز آمپول) با احتساب فرانشیز ذکر شده حدود ۲۲۲ هزارتومان برای بیمار هزینه دارد و مابقی هزینه بر عهده بیمه سلامت است. البته در آخرین دستاوردهای علمی درمان ۳ روزه با رمدسیویر هم قید شده است که بازه زمانی درمان را بین ۳ تا ۵ روز متغیر می‌کند. رضایی درباره هزینه‌های تزریق این دارو برای بیماران، بیان کرد: پوشش ما برای موارد بستری است و بر این اساس همه خدماتی که بیمار بستری در بخش دولتی دریافت می‌کند، بر اساس تعرفه ۹۰ درصدی محاسبه می‌شود. البته توجه کنید که بیمار مبتلا به کرونایی که بستری شود به جز رمدسیویر سایر داروها را هم مصرف می‌کند که با این قاعده آن داروها هم به همین تناسب تحت پوشش بیمه خواهد بود.

وی با اشاره به اینکه میزان هزینه درمان کرونا برای هر بیمار متفاوت است، تصریح کرد: هزینه‌ها برای هر بیمار بسته به شرایطش متغیر است و در بیمارانی که نیاز به بستری در بخش مراقبت‌های ویژه داشته باشند، هزینه بیشتر خواهد بود. میانگین هزینه حدود ۹ میلیون تومان بوده است که ۹۰ درصد پرداختی توسط ما و ۱۰ درصد پرداختی توسط بیمار است. البته در بخش خصوصی مبنای محاسبه بیمه‌ها بر اساس تعرفه دولتی است و تفاوت تعرفه بخش خصوصی و دولتی بر عهده بیمار است. در دریافت خدمات از بخش خصوصی حدود ۷۵ درصد هزینه‌ها بر عهده بیمار و حدود ۲۵ درصد بر عهده بیمه است.

او در خصوص میزان هزینه‌های بیمه سلامت از ابتدای شیوع کرونا تاکنون نیز گفت: بر اساس آخرین محاسبات، سازمان بیمه سلامت بیش از ۳۰۰۰ میلیارد تومان در بحث درمان کرونا هزینه کرده است. وی درباره پوشش بیمه‌ای تست‌های کرونا هم به ایسنا گفت: این تست‌ها هم تحت پوشش بیمه است و در مراکز دولتی دانشگاهی نیز با فرانشیز رایگان انجام می‌شود. در مراکز خصوصی مورد تایید وزارت بهداشت نیز هزینه این تست‌ها با تعرفه ۷۰ درصدی از سوی ما پرداخت می‌شود.

رضایی در پایان تاکید کرد: کرونا بیماری نوپدیدی بود که هم برای مردم و هم مجموعه حوزه سلامت ایجاد مشکل کرده است ولی با تجربیاتی توام بود. بزرگترین درس کرونا برای کشور ما بویژه در پیک قبلی این بود که شاهد مصرف بی‌رویه برخی داروها بودیم که هم برای مردم از نظر ایجاد عوارض و هم برای بیمه‌ها از نظر افزایش هزینه، زیان‌بار بوده است. بر اساس آخرین اطلاعات، وزارت بهداشت در پروتکل‌های درمانی خود اصلاحاتی انجام داده است که ان‌شاءالله در پیک ششم از تجربیات پیک‌های قبل به درستی استفاده کنیم و به سمت مصرف بی‌رویه داروها بویژه انواع ضدویروسی آن نرویم تا علاوه بر کاهش زیان به مردم، نظام سلامت هم با هزینه‌های بالایی که سبب شود از ارائه سایر خدمات ضروری باز بماند، روبرو نشود.
 

امیکرون بلای جان کودکان/ هوای فرزندانمان را بیشتر داشته باشیم

آخرین اخبار مربوط به کرونا در ایران و جهان در بهمن ماه

امروز امیکرون ( نوع جدید ویروس منحوس کرونا) به چنان قدرت انتشاری دست یافته که بلای جان کودکان بی دفاع کشورمان شده است و والدین، سلاحی جز ماسک و واکسن در مقابل آن ندارند. کودکان زیر ۱۲ سال، یکی  از اقشار ضعیف جامعه به شمار می‌روند که حتی برخی در سن نوزادی و خردسالی، تصوری از ویروس کرونا ندارند. ویروسی که در جان ملت ایران، از نوزاد گرفته تا کهنسال، ریشه دوانده و اینبار با چهره‌ای جدید دنبال به دام انداختن کودکان است.

به گزارش ایسنا، بنا بر گفته‌ی مسئولان ارشد کشوری، کودکان کرونایی در سویه امیکرون و  پیک ششم، ۲۰ درصد کل مبتلایان را شامل می‌شوند که نسبت به سویه دلتا و پیک پنجم با کمتر از دو درصد، افزایش قابل توجهی را نشان می‌دهد. بنا بر گفته‌ی دکتر بهمن نقی پور، سرپرست دانشگاه علوم پزشکی تبریز، خطر امیکرون در کودکان استان، بسیار بالا بوده و لازم است تا خانواده‌ها توجه جدی به سلامت و بهداشت فرزندانشان داشته باشند. وی، با اشاره به سرعت قابل توجه انتشار امیکرون در جامعه، بر لزوم رعایت پروتکل‌های بهداشتی تاکید کرده و می‌گوید: متاسفانه رعایت شیوه نامه‌های بهداشتی شامل استفاده از ماسک، رعایت فاصله گذاری اجتماعی و شستشو و ضدعفونی دست‌ها در آذربایجان شرقی به حدود ۵۰ درصد و حتی در برخی مناطق به زیر ۵۰ درصد رسیده که نشان از عادی انگاری مردم و نفوذ بیشتر کرونا در بین مردم است.

وی با اشاره به تاثیر دریافت دز سوم واکسن کرونا در جلوگیری از ابتلای شدید به این بیماری و مرگ ناشی از آن، می‌افزاید: تاکنون ۲۳ درصد از جمعیت ۹ تا ۱۲ ساله استان، واکسن دریافت کرده‌اند و مجوز واکسیناسیون ۵ تا ۹ ساله‌ها نیز صادر شده و این کودکان هم می‌توانند برای تزریق واکسن به مراکز واکسیناسیون مراجعه کنند. نقی پور خاطرنشان کرد: والدین نیز نقش اساسی در بهبود یا تشدید وضعیت کودکان کرونایی دارند، از این رو لازم است تا والدین و سایر اعضای خانه هم نسبت به تکمیل واکسیناسیون خود اقدام کنند. اکنون در وضعیت هشداردهنده‌ای قرار داریم که با توجه به شرایط موجود جامعه، زنگ خطری برای خانواده‌ها به صدا آورده است. به طوری که خبر فوت پنج کودک اهل آذربایجان غربی که مبتلا به امیکرون بودند، خانواده‌ها را بیش از پیش با خطری که مواجه هستند، آشنا کرد.

کودکان همواره و به خصوص در دوران کسالت، نیاز به مراقبت‌های اساسی و ویژه دارند. مراقبت‌هایی که بیشتر بار آن بر گردن مادران می‌افتد و آن‌ها هستند که تا زمان بهبودی کامل فرزندشان از جان خود مایه می‌گذارند. اما متاسفانه در این بیماری، کودکان کرونایی خود عامل انتشار امیکرون به والدین بوده و با توجه به سرعت بالای گسترش این ویروس، به جرات می‌توان گفت که تمامی خانواده را درگیر می‌کند. در شرایطی که یک خانواده درگیر کرونا هستند، رسیدگی به وضعیت کودکان خردسال سخت تر از گذشته می‌شود و شاید همین موضوع است که وضعیت برخی را تا حد بستری شدن پیش می‌برد. هم‌چنین گفتنی است که این کودکان معمولا ویروس کرونا و به خصوص امیکرون را از خانواده، مهدکودک، محیط‌های آموزشی و امثال آن دریافت می‌کنند، از این رو لازم است تا دستورالعمل‌های بهداشتی به این کودکانی که درکی از محیط دارند، گوشزد شود و کودکان نوزاد و زیر دو ساله را نیز تا حد امکان در تجمعات و اماکن شلوغ منع کرد.

با توجه به شرایط کنونی، ممکن است برخی خانواده‌ها هنوز با علائم سویه امیکرون ویروس کرونا و یا نحوه مواجهه با آن آشنا نباشند. در این راستا با دکتر شهرام عبدلی اسکویی، فوق تخصص عفونی کودکان بیمارستان کودکان تبریز گفت‌وگو می‌کنیم. دکتراسکویی با اشاره به افزایش آمار کودکان به کرونا، به ایسنا می‌گوید: الان تمامی گروه‌های سنی کودکان، از نوزادی تا دانش آموزی، به امیکرون  مبتلا می‌شوند که اغلب هم نشانه‌های آن، شبیه نشانه‌های سرما خوردگی بوده و این دو بیماری به لحاظ ظاهری قابل تفکیک نیست.

وی می‌افزاید: علائمی چون تب، آبریزش بینی، گلودرد، سرفه خشک و خلط‌دار و گرفتگی صدا، علائم عمومی بدن مثل بدن درد، ضعف و بی حالی و علائم گوارشی مثل اسهال و استفراغ در کودکان مبتلا به امیکرون دیده می‌شود. در کودکانی که درک  کامل از اطراف خود داشته و می‌توانند وضعیت خود را توضیح دهند نیز علامت سرگیجه مشاهده شده است. وی خاطرنشان می‌کند: این سویه کرونا تاکنون موارد سرپایی ابتلا به کرونا را به شدت بالا برده و بار مراجعه کنندگان کودک کرونایی به پزشک افزایش چشم گیری داشته است اما قطعا در میان افزایش چندبرابری موارد سرپایی، موارد بدحال هم دیده می‌شود که در اثر تب طولانی بیش از سه شب و یا علائم شدید دیگر مجبور به  بستری هستند.

اسکویی با تاکید بر این‌که اکنون تمامی سرماخوردگی‌ها، امیکرون محسوب می‌شوند، می‌گوید: تعداد مراجعه کنندگان آنقدر بالا است که عملا امکان آزمایش از همه آن‌ها مقدور نیست پس باید هر کسی که به ظاهر مبتلا به سرماخوردگی است احتمال ابتلا به امیکرون را نیز در نظر داشته باشد. وی در خصوص راه‌های پیشگیری برای کودکان، اظهار می‌کند: توصیه می‌شود که حتما نحوه استفاده از ماسک و شست وشوی دست‌ها برای کودکان بالای دو سال آموزش داده شود. کودکان زیر دو سال به جهت شرایط جسمی و شیطنت کودکانه، معمولا نمی‌توانند از ماسک استفاده کنند.

وی ادامه می‌دهد: کودکان کرونایی در زمان نقاهت، نیاز به مراقبت زیادی دارند و از طرفی والدین خود منبع انتشار بیماری هستند، از این رو استفاده ماسک و رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی و به خصوص تکمیل واکسیناسیون برای والدین نیز جزو ملزومات است. کودکان در عین حال که در معرض ابتلا به امیکرون قرار دارند، واسطه انتقال آن به سایر افراد نیزهستند. این فوق متخصص عفونی کودکان  با اشاره به کاهش شدید رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی در بین بزرگسالان استان، می‌گوید: باید توجه داشت که بر اساس نظر کارشناسان علمی دنیا، دریافت دز سوم تا حد بالایی از ابتلای شدید و مرگ ناشی از کرونا جلوگیری می‌کند.

وی با بیان این‌که امیکرون، سرماخوردگی و یا آنفلوانزا، هر یک بیماری‌های ویروسی مسری هستند، ادامه می‌دهد: هر کودکی که علائم شبیه به سرماخوردگی داشته باشد، باید یک دوره کودتاه پنج الی هفت روزه قرنطینه را رعایت کند تا علائم برطرف شوند و سپس به وضعیت عادی بازگردد اما اگر برخی از علائم تشدید یابند، مثل سرفه شدید، تنگی نفس، استفراغ و اسهال شدید و تب طولانی، پی در پی و یا بیش از سه شب که منجر به کم آبی بدن کودک و یا خواب آلودگی می‌شوند بایستی به پزشک مراجعه کرد. وی در خصوص راه‌های درمان کودکان ابتلا به امیکرون، می‌گوید: درمان خاصی برای درمان کودکان امیکرونی وجود ندارد، ولی توصیه می‌کنیم که حتما در کنار رژیم ساده غذایی مایعات مصرف شود.

اسکویی در خصوص مصرف خودسرانه برخی  از داروها برای درمان کودکان کرونایی، اظهار می‌کند: مادران می‌توانند  برای بهبود وضعیت کودکان خود برخی از داروها مثل تب بر، استامینوفن، قطره‌های بینی معمولی و نمکی و شربت سرفه را در مراحل اولیه بروز علائم استفاده کنند اما مصرف آنتی بیوتیک‌ها توصیه نمی‌شود زیرا مصرف این داروها برای درمان بیماری ویروسی کارایی ندارد. وی ادامه می‌دهد: خانواده‌ها بایستی از مصرف خودسرانه آنتی بیوتیک‌ها و ویتامین‌ها بدون تجویزپزشک خودداری کنند. برخی خانواده‌ها از داروهایی چون دیکلوفناکتان و آمپول‌های کورتون استفاده می‌کنند که مصرف آن‌ها به صورت خودسرانه اصلا قابل توجیه نیست.
 

 پنج شنبه بیست و یکم بهمن 

 

دوز سوم واکسن کرونا ٧٠ الی ٩۵ درصد در پیشگیری موثر است

آخرین اخبار مربوط به کرونا در ایران و جهان در بهمن ماه
 

دبیر قرارگاه دانشگاهی مبارزه با کرونا در آذربایجان غربی بر لزوم تکمیل واکسیناسیون تاکید کرد. دکتر جلیلی موسوی در گفت و گو با ایسنا با تاکید براینکه واکسیناسیون و رعایت دستورالعمل های بهداشتی لازم و ملزوم و مکمل هم هستند، افزود: واکسیناسیون و تکمیل آن ( دریافت ٣ دوز) لازم است ولی کافی نیست و رعایت دستور العمل های بهداشتی باید جدی گرفته شود. وی ادامه داد: بررسی ها در دو هفته اخیر (٧ لغایت ٢٢ بهمن ماه ) بیانگر اینست که از مجموع ٢٧١ نفر بیمار بستری در بزرگترین مرکز کرونایی استان ٣٨ نفر (١۴ درصد) هیچ واکسنی نزده اند،  ٢٠ نفر (٧/٣ درصد) دوز اول؛ ١٢٢ نفر (۴۵ درصد) دوز دوم  و ٩١ نفر ( ٣٣/۵ درصد) دوز سوم را دریافت کرده اند.

موسوی خاطرنشان کرد: واکسن دوز دوم حدود ٣٠ درصد و دوز سوم ٧٠ الی ٩۵ درصد در پیشگیری موثر است. این متخصص بیماریهای عفونی تصریح کرد: اگرچه واکسیناسیون ممکن است تا حدودی مانع ابتلا شود اما مهم ترین عمل واکسن در پیشگیری از شدت بیماری و فوت است به طوری که ٨٨ درصد فوتی ها هیچ واکسنی نزده اند و فقط ٠/٣ درصد دوز سوم را زده بودند. دبیرقرارگاه دانشگاهی مبارزه با کرونا در استان با اشاره به آخرین وضعیت بستری و موارد فوتی ناشی از کرونا در استان گفت: در حال حاضر ۵۰۳ بیمار سندرم حاد تنفسی در استان بستری هستند که از این تعداد ۳۲۱ مورد مشکوک ومابقی با قطعیت مبتلا هستند.

وی از ثبت ۲ مورد فوتی در اثر کرونا طی ۲۴ ساعت گذشته خبرداد و اظهار کرد: ۷۲۸۶ نفر در اثر ابتلا به کرونا دراستان جان خود را از دست داده اند. دکتر موسوی خاطرنشان کرد: تاکنون ۵ میلیون و ۵۳۹ هزار و۶۳۶ دوز واکسن در بین واجدین شرایط در استان تزریق شده است. وی یادآور شد: واکسیناسیون و رعایت دستور العمل ها، هم حق النفس و هم حق الناس هستند؛رعایت نکردن انها ظلم به خود و ظلم به دیگران است.

آمار جهانی کرونا؛ بیش از ۴۰۳ میلیون مبتلا

آخرین اخبار مربوط به کرونا در ایران و جهان در بهمن ماه


مجموع مبتلایان به بیماری کرونا (کووید-۱۹) در جهان تاکنون به ۴۰۳ میلیون و ۷۰۱ هزار و ۶۰۶ نفر رسیده؛ مرگ پنج میلیون و ۷۹۶ هزار و ۲۰۵ نفر بر اثر این بیماری تأیید شده و ۳۲۳ میلیون و ۸۴۵ هزار و ۱۳۲ نفر از مبتلایان نیز تاکنون بهبود یافته‌اند.

بر اساس آمارهای رسمیِ همه‌گیری کرونا، آمریکا همچنان با بیش از ۷۸.۸ میلیون مبتلا و بیش از ۹۳۵ هزار قربانی در صدر فهرست کشورهای درگیر با این بیماری قرار دارد. هند نیز هم اکنون با آمار بیش از ۴۲.۴ میلیون مبتلا پس از آمریکا در رتبه دوم جهانی به لحاظ میزان ابتلا قرار گرفته و آمار مبتلایان به کووید-۱۹ در برزیل هم از ۲۶.۹ میلیون نفر فراتر رفته و در حال حاضر سومین کشور جهان به لحاظ بالاترین شمار مبتلایان است. برزیل با بیش از ۶۳۵ هزار جان باخته پس از ایالات متحده، دومین رکورددار تعداد قربانیان کووید در جهان محسوب می شود و هند با بیش از ۵۰۶ هزار قربانی، سومین کشور به لحاظ ثبت بالاترین آمار مرگ و میر کرونایی در این فهرست جهانی است.

روسیه نیز با گذشتن از آمار ۳۳۷ هزار قربانی تاکنون بالاترین مرگ و میر کرونایی را در بین کشورهای اروپایی داشته و در جهان نیز چهارمین کشور با بالاترین نرخ فوتی‌های این بیماری است .
فر
انسه همچنین با ثبت بیش از ۲۱ میلیون مبتلا هم اکنون رکورددار ابتلا در قاره سبز و نیز چهارمین کشور با بیشترین آمار بیمار کرونایی در جهان است.

جدول به‌روز شده پاندمی جهانی کرونا
بنابر جدول به‌روز شده در پایگاه اطلاع‌رسانی "ورلداُمتر"، شمار مبتلایان و قربانیان این بیماری در ۱۰ کشوری که طبق گزارش‌های رسمی بالاترین آمارها را تاکنون داشته‌اند تا صبح امروز (پنج شنبه) به ترتیب به شرح زیر است:

# نام کشور مجموع مبتلایان مجموع قربانیان
۱ ایالات متحده ۷۸,۸۲۴,۳۹۳ ۹۳۵,۹۲۲
۲ هند ۴۲,۴۷۸,۰۶۰ ۵۰۶,۵۴۹
۳ برزیل ۲۶,۹۶۰,۱۵۳ ۶۳۵,۱۸۹
۴ فرانسه ۲۱,۰۳۹,۶۳۹ ۱۳۳,۶۱۴
۵ انگلیس ۱۸,۰۰۰,۱۱۹ ۱۵۸,۹۵۳
۶ روسیه ۱۳,۳۳۰,۷۶۹ ۳۳۷,۳۹۰
۷ ترکیه ۱۲,۵۵۴,۶۷۴ ۸۹,۴۷۷
۸ ایتالیا ۱۱,۸۴۷,۴۳۶ ۱۴۹,۸۹۶
۹ آلمان ۱۱,۶۴۹,۸۷۴ ۱۱۹,۹۷۲
۱۰ اسپانیا ۱۰,۵۰۲,۱۴۱ ۹۵,۲۱۳


بر اساس آمار جهانی ورلدامتر، ایران نیز با مجموع شش میلیون و ۶۹۶ هزار و ۹۲۷ ابتلا و ۱۳۳ هزار و ۱۶۴ مورد فوت ناشی از بیماری کووید-۱۹ در حال حاضر در رتبه دوازدهم در بین کشورهای دارای بیشترین آمار مبتلایان کرونا قرار دارد.

بر اساس آمار فوق در حال حاضر در ۲۶ کشور، شمار مبتلایان از رقم سه میلیون نفر عبور کرده‌ است و پس از ایالات متحده، هند و برزیل - که همچنان سه کشور رکورددار شمار مبتلایان در دنیا هستند - کشورهای فرانسه، انگلیس، روسیه، ترکیه، ایتالیا، آلمان، اسپانیا، آرژانتین، ایران، کلمبیا، هلند، لهستان، مکزیک، اندونزی، اوکراین، آفریقای جنوبی، فیلیپین، ژاپن، پرو، بلژیک، رژیم صهیونیستی، جمهوری چک و کانادا نیز بیش از سه میلیون مبتلا را ثبت کرده‌اند.

به گزارش ایسنا، روند افزایش آمار ابتلا به بیماری کووید-۱۹ که تاکنون در ۲۲۳ کشور و منطقه در جهان شیوع یافته، ادامه دارد و این بیماری همچنان در دنیا قربانی می‌گیرد.
 

اینفوگرافی؛ آخرین آمار از وضعیت واکسیناسیون کرونا در کشور تا 22 بهمن 1400

آخرین اخبار مربوط به کرونا در ایران و جهان در بهمن ماه

چهارشنبه بیستم بهمن 

آمار کرونا در ایران و جهان (۱۴۰۰/۱۱/۲۰)

آخرین اخبار مربوط به کرونا در ایران و جهان در بهمن ماه
 

چند ثانیه‌ای به اومیکرون مبتلا می‌شوید؟

آخرین اخبار مربوط به کرونا در ایران و جهان در بهمن ماه

افراد مبتلا به سویه اُمیکرون تنها در ۱۵ ثانیه افراد سالم را به ویروس کرونا آلوده می‌کنند. دکتر جین جبور، نماینده سازمان بهداشت جهانی در عمان، اظهار کرد: فاصله‌ای که ۲ نفر در کنار هم ایستاده‌اند و با هم صحبت می‌کنند، در گسترش عفونت کووید بسیار مهم است. اگر یکی از آنان آلوده باشد و بیش از میزان توصیه شده به فرد سالم نزدیک شود ،خطر ابتلا به بیماری در فرد سالم افزایش می‌یابد.

وی تصریح کرد: اگر در فاصله‌ای نزدیک قرار بگیریم که امکان برقراری ارتباط کلامی وجود داشته باشد، ممکن است طی ۱۵ ثانیه ویروس به فرد سالم منتقل شود. به همین دلیل است که ما اصرار داریم اقدامات بهداشت عمومی را رعایت کرده تا بتوانیم با ویروس و سویه‌های جهش‌یافته آن زندگی کنیم. این نماینده گفت: وقتی صحبت از ویروس‌ها می‌شود، برای هر فردی مهم است که بداند چه سویه‌ها و جهش‌های مختلفی از آن وجود دارد و چه ویژگی‌ها، نحوه گسترش، عفونت و شدتی دارد. جبور تاکید کرد: سویه اُمیکرون مانند سویه دلتا به‌ عنوان سویه‌ای نگران‌کننده طبقه‌بندی می‌شود زیرا به سرعت گسترش می‌یابد و میزان ابتلا به عفونت با آن بالاست و در عرض چند ثانیه اتفاق می‌افتد.

وی خاطرنشان کرد: هنوز همه‌گیری کووید به پایان نرسیده است. علی‌رغم اینکه برخی افراد خلاف این تصور می‌کنند. نماینده سازمان بهداشت جهانی افزود: وقتی سویه‌ای با شیوع سریع وجود دارد، به این معنا نیست که ما در حال رسیدن به پایان همه‌گیری هستیم. خیلی زود است بگوییم اُمیکرون پایان همه‌گیری کووید ۱۹ است. این دیدگاه اشتباه است و همین باعث می‌شود جامعه اقدامات ساده بهداشتی را نادیده بگیرد. جبور می‌گوید: وقتی این اتفاق رخ دهد، تعداد مبتلایان دوباره افزایش می‌یابد؛ تعداد پذیرش‌ها در بیمارستان‌ها و پذیرش در بخش‌های مراقبت‌های ویژه صعودی شده و شاهد مرگ‌ومیر بیشتری خواهیم بود.

وی توصیه کرد: اقدامات بهداشتی را جدی بگیرید و آن را حتی در مجالس خانوادگی و نه فقط در مکان‌های تجاری یا مناطق عمومی به کار ببرید. جبور افزود: همه اعضای خانواده به بیرون از منزل رفت و آمد دارند؛ بنابراین ما از میزان قرار گرفتن آن‌ها در معرض ویروس اطلاعی نداریم. نماینده سازمان جهانی بهداشت در عمان اظهار کرد: رعایت اقدامات ساده مانند استفاده از ماسک، شست‌وشوی دست‌ها و رعایت فاصله اجتماعی در خانه از ابتلای اعضای خانواده جلوگیری و به کاهش تعداد مبتلایان کمک می‌کند.
 

 سه شنبه نوزدهم بهمن 

آمار کرونا در ایران و جهان (۱۴۰۰/۱۱/۱۹)

آخرین اخبار مربوط به کرونا در ایران و جهان در بهمن ماه

بهمن و آخرین اخبار کرونایی استان‌ها

آخرین اخبار مربوط به کرونا در ایران و جهان در بهمن ماه

امروز وزیر بهداشت، درمان و آموش پزشکی گفت که اومیکرون کودکان را بیشتر درگیر می‌کند. این گفته بهرام عین اللهی بیانگر آن است که از نقاط مختلف کشور خبرهایی مبنی بر ابتلای شمار زیادی کودک به این سویه به گوش می رسد. بهمن نقی پور ، رییس دانشگاه علوم پزشکی تبریز امروز می گفت: در سویه دلتا کمتر از ۲ درصد افراد مبتلا کودکان بودند ولی اکنون ۱۰ تا ۲۰ درصد مبتلایان را کودکان تشکیل می دهند.

در رابطه با افزایش شمار کودکان مبتلا به سویه جدید می توان به اخبار رسیده از  شهرهایی همچون اهواز، قم ، خلخال، جیرفت در روز سه شنبه اشاره کرد. به عنوان مثال امروز دکتر محسن علی‌سمیر، رییس بیمارستان کودکان ابوذر اهواز از روند افزایشی ابتلای کودکان زیر ۲ سال و حتی ۶ ماهه به اومیکرون خبر داد و گفت: آمار انتقال کودکان مبتلا به کرونا به این مرکز درمانی بسیار بالا است.

علی سمیر افزود: در چند هفته اخیر با افزایش بی‌سابقه‌ بیماران دارای علائم تب، گلو درد، سوزش گلو، بی حالی و سر درد و علائم گوارشی و عصبی مواجه هستیم که همگی از علائم اومیکرون است. وی این نکته را هم یاد آور شد که در روزهای اخیر شاهد مراجعه حجم وسیعی از کودکان مبتلا به کرونا به این بیمارستان هستیم که شاید رسیدگی به آنها از توان کادر درمان بیمارستان خارج باشد لذا از خانواده ها و افراد بزرگسال انتظار داریم در صورت ابتلا به اومیکرون از کودکان فاصله بگیرند. 

محمود پرهام، معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی قم هم خبری مشابه را اعلام کرده است مبنی بر اینکه  درصد قابل توجه بیماران بستری کرونایی استان را کودکان زیر۶ سال تشکیل می‌دهند.
دیگر آنکه به گفته دکتر زهرا هاشم پور، معاون بهداشتی دانشکده علوم پزشکی و خدمات بهداشتی، درمانی خلخال ، بیشترین مبتلایان به اومیکرون و مراجعان به بیمارستان و مراکز بهداشتی و درمانی در این شهرستان کودکان زیر ۱۲ سال هستند. اصغر سلیمانی معاون فنی مرکز بهداشت شهرستان جیرفت گفت: بیش از ۲۰ درصد بیماران کرونایی بستری در بیمارستان‌های این شهرستان کودکان زیر ۱۳ سال هستند.

انتظار چند برابر شدن شمار مبتلایان تا سه هفته آینده
آنچه که واقعیت نشان می دهد این است که وارد پیک ششم کرونا شده ایم . اتفاقا وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در ارتباط با ورود کشور به پیک ششم کرونا روز هفتم بهمن ماه در پیامی توئیتری اینطور نوشت: متاسفانه با افزایش موارد بستری و سرپایی باید اعلام کنیم که عملا وارد پیک ششم شده ایم. وی اضافه کرد: توصیه اکید وحتی خواهش ما رعایت همان راهکارهای ساده اما مهم و حیاتی مثل استفاده صحیح از ماسک، رعایت شیوه نامه های بهداشتی و تزریق واکسن به ویژه دز سوم است.

امروز مهدی مصر، رئیس دانشگاه علوم پزشکی قم نیز اظهارداشت: ما بیش از ۲ هفته است که وارد پیک ششم کرونا شده ایم و سرایت اومیکرون سه تا  چهار برابر دلتا است.تعداد بیماران بستری ما ۲ و نیم برابر نسبت به هفته اول افزایش پیدا کرده است و انتظار می‌رود که در ۲ تا سه هفته آینده این آمار چند برابر شود.
 
اما آنچه که مهم تر به نظر می رسد این است که به قول دکتر زهرا هاشم پور معاون بهداشتی دانشکده علوم پزشکی و خدمات بهداشتی، درمانی خلخال در پیک ششم کرونا بر خلاف پیک‌‎های قبلی تعداد کودکانی که به کرونا مبتلا می‌‎شوند بیشتر از بزرگسالان بوده و  این نشان دهنده آن است که جمعیت هدف غالب سویه اومیکرون، کودکان هستند.

علایم اومیکرون
بد نیست بار دیگر علایم اومیکرون را برای بار چندم خاطرنشان کنیم.  براساس اظهارات دکتر هاشم پور ، معاون دانشکده پزشکی خلخال در خصوص علایم ، درگیری در این سویه جدید بیشتر بصورت درگیری سیستم تنفسی فوقانی است که به صورت تب مختصر، آبریزش بینی، گلودرد و سردرد است. این علائم به علت همزمانی با سایر ویروس‌‎های فصلی ممکن است در کودکان حدود ۲۰ روز طول بکشد که خوشبختانه در اکثر موارد کودکان مبتلا با درمان سرپایی و حمایتی بهبود پیدا می‌‎کنند.

دکترسید محمد هاشمی‌شهری، رییس دانشگاه علوم پزشکی زاهدان این اظهارات را درباره سویه اومیکرون داشته است مبنی بر اینکه  هر چند طبق اطلاعات موجود قدرت بیماریی زایی این سویه کمتر است امّا قدرت سرایت بالای آن به اثبات رسیده و در صورت شیوع گسترده ویروس در جامعه بسیاری از افراد و در راس آنان سالمندان، مادران باردار و بیماران خاص نیاز به بستری در بیمارستان‌ها پیدا می‌کنند و به صورت ناگهانی با حجم وسیعی از مراجعات به بیمارستان ها و مراکز درمانی مواجه خواهیم شد.

رنگ کرونایی امروز در شهرها
طبق اعلام وزارت بهداشت ، درمان و آموزش پزشکی در زمان حاضر ۱۲۰ شهرستان در وضعیت قرمز، ۱۵۳ شهرستان در وضعیت نارنجی، ۱۶۷ شهرستان در وضعیت زرد و ۸ شهرستان در وضعیت آبی قرار دارند. 
بر اساس آخرین گزارش های منتشر شده در ایرنا اکنون تنها یک شهرستان خوزستان قرمز، ۹ شهرستان نارنجی، ۱۵ شهرستان زرد و ۲ شهرستان آبی کرونایی است.
خلخال از نظر رنگ‌بندی کرونا در حالت زرد است . اکنون کرج در وضعیت قرمز است و بقیه  شهرستان‌های استان البرز هم در وضعیت نارنجی کرونایی قرار دارند.
 شهرستان های ایلام، سیروان، چوار، دره شهر، آبدانان و دهلران در وضعیت نارنجی و ایوان چرداول، هلیلان، ملکشاهی و مهران نیز در وضعیت زرد قرار دارند.
وضعیت کرونا اکنون در خرم آباد قرمز ، در شهرستان های بروجرد، سلسله و الیگودرز نارنجی است و بقیه شهرستان های لرستان در وضعیت زرد کرونایی قرار دارند.
وضعیت کرونا بر اساس آخرین رنگ‌بندی در سقز و بانه قرمز، در بیجار، دهگلان، قروه، دیواندره، مریوان و سروآباد زرد و در سنندج و کامیاران در شرایط نارنجی قرار گرفته است.
اکنون دامغان و گرمسار در وضعیت قرمز کرونایی، شهرستان های سمنان و شاهرود در وضعیت نارنجی، و مهدیشهر، سرخه، میامی و آرادان در وضعیت زرد کرونایی قرار دارد.
تبریز در مرز وضعیت قرمز شدن کرونایی قرار دارد. ۹ شهر آذربایجان شرقی یعنی آذرشهر، اهر، شبستر، ملکان، هشترود، سراب، هریس، مراغه و جلفا در وضعیت قرمز قرار دارند. هشت شهر استان در وضعیت نارنجی است. شهرستان های هوراند، چاراویماق، عجب شیرو خداآفرین در وضعیت زرد بوده و هیچ شهرستان آبی در استان نداریم.
شهرستان ماکو هم اکنون در وضعیت زرد کرونایی در شمال استان آذربایجان غربی واقع شده است.
 

سرما خوردگی نیست؛ امیکرون گرفتید/ خطر ناقلان بالغ برای کودکان

آخرین اخبار مربوط به کرونا در ایران و جهان در بهمن ماه


یک فوق تخصص عفونی اطفال، سرعت انتقال امیکرون را بین شش تا هشت برابر دلتاکرونا دانست و خاطرنشان کرد: اگر فردی در خانواده مبتلا به امیکرون شود، حتما سایر اعضا نیز آلوده می شوند؛ اگرچه فرد مبتلا ماسک داشته باشد، اما معمولا تا پتج روز افراد بهبود پیدا می کنند. دکتر سید علیرضا میرجوادی در گفت وگو با ایسنا، با بیان اینکه سویه امیکرون ویروس کرونا بیشتر از سویه های قبلی به ویژه دلتا مجاری تنفسی فوقانی را درگیر می کند، گفت: دلتاکرونا وارد بافت ریه می شد و ایجاد عفونت می کرد.

وی با بیان اینکه بیماران در سویه دلتا درگیری شدید ریوی و افت اشباع اکسیژن خون پیدا می کردند و نیازمند آی.سی.یو می شدند، اظهار کرد: امیکرون در بینی و حلق و گلو و حنجره تکثیر می شود و تمایل به درگیری بافت تحتانی تنفسی یعنی ریه ندارد لذا به صورت آبریزش بینی، سوزش گلو، درد گلو، سردرد و پری سینوس ها خودش را نشان می دهد. این فوق تخصص عفونی اطفال، با اشاره به شباهت علائم اولیه ابتلا به امیکرون به سرماخوردگی، تصریح کرد: امیکرون خودش را به صورت یک سرماخوردگی معمولی نشان می دهد لذا با هرگونه علائم اقدامات ایزوله ضرورت دارد.

میرجوادی، با بیان اینکه واکسن های کرونای موجود تا ۳۰ درصد بر روی امیکرون اثرگذار هستند، خاطرنشان کرد: اگرچه ایمنی زایی واکسن کرونا نسبت به امیکرون ۳۰ درصد بوده، اما افراد واکسن زده در صورت ابتلا به امیکرون دچار حالت خفیف بیماری می شوند و معمولا بعد از چهار تا پنج روز علائم بیماری از بین می رود. وی در پاسخ به این سوال که «خطر امیکرن بیشتر چه افرادی را تهدید می کند؟»، عنوان کرد: افرادی که دارای بیماری های زمینه ای همچون دیابت و فشار خون و نارسایی های قلبی و کلیوی هستند و یا از شیمی درمانی ناشی از بدخیمی ها رنج می برند، سیستم ایمنی ضعیف تری دارند و لذا نسبت به امیکرون حساس هستند؛ البته سیستم ایمنی ضعیف، افراد را در برابر انواع عفونت ها از جمله سویه های کروناویروس مستعد می کند.

این فوق تخصص عفونی کودکان، امیکرون را خوش خیم تر از فرم دلتا دانست؛ مگر در واکسن نزده ها و یادآور شد: افراد واکسن نزده نیز در معرض خطر امیکرون قرار دارند، زیرا با توجه به ماهیت این سویه و سرعت انتقال بالای آن اکثر افراد جامعه به آن مبتلا شده یا خواهند شد و فقط فرم خفیف و شدید آن مهم است. وی با بیان اینکه کودکان زیر ۱۲ سال در گروه واکسن نزده ها قرار دارند، اضافه کرد: امیکرون تمایل دارد مجاری تنفسی فوقانی را درگیر کند و لذا افراد بالغ در صورت ناقل بودن امیکرون، به راحتی کودکان را آلوده می کنند؛ همچنین حضور کودکان در جمع همسالان محیط خانواده و مدرسه و مهد کودک نیز می تواند به انتقال بیماری منجر شود. میرجوادی، با ابراز خرسندی از درگیری خفیف کودکان با امیکرون، تصریح کرد: خوشبختانه کودکان مبتلا به امیکرون بین دو تا چهار روز علائم پیدا می کنند و کم کم خوب می شوند؛ مگر اینکه کودکی دارای بیماری زمینه ای و ضعف سیستم ایمنی ناشی از آن باشد.

این فوق تخصص عفونی اطفال، با بیان اینکه امکان بستری شدن در واکسن نزده ها بیشتر است، گفت: اگرچه امیکرون حالتی شبیه سرماخوردگی ایجاد می کند، اما دلیلی برای ماسک نزدن و عدم شست وشوی دست ها و حضور در مکان های شلوغ نیست، زیرا سیستم ایمنی افراد متفاوت بوده و امکان سرایت وجود دارد. وی سرعت انتقال امیکرون را بین شش تا هشت برابر دلتاکرونا دانست و خاطرنشان کرد: اگر فردی در خانواده مبتلا به امیکرون شود، حتما سایر اعضا نیز آلوده می شوند؛ اگرچه فرد مبتلا ماسک داشته باشد، اما معمولا تا پتج روز افراد بهبود پیدا می کنند. میرجوادی، با بیان اینکه با بروز هرگونه علامت سرماخوردگی همچون تب و سردرد و استخوان درد و ضعف و گلودرد و... بدانید امیکرون گرفتید، متذکر شد: در صورت بروز علامت نترسید و از چند ماسک استفاده کنید و اقدامات حمایتی همچون مصرف مایعات و استامینوفن و دمنوش های گرم را انجام دهید؛ همچنین از افراد دارای بیماری های زمینه ای فاصله بگیرید تا این موج را به پایان برسانیم.
 

علائم امیکرون را اشتباه نگیرید

آخرین اخبار مربوط به کرونا در ایران و جهان در بهمن ماه


از آنجایی که سویه امیکرون ویروس کرونا همچنان در حال گسترش است، گروهی از پزشکان گوش و حلق و بینی از افراد می‌خواهند زودتر از حد معمول به پزشک مراجعه کنند.  به نقل از ژاپن تایمز، از آنجایی که سویه امیکرون ویروس کرونا  همچنان در حال گسترش است، گروهی از پزشکان گوش و حلق و بینی از افراد مبتلا به آلرژی به گرده می‌خواهند امسال زودتر از حد معمول به پزشک مراجعه کنند. پزشکان می‌گویند علائم آلرژی بسیار شبیه به علائم نوع امیکرون است و این دو موضوع پزشکی را می‌توان به راحتی اشتباه گرفت .انجمن ژاپنی گوش و حلق و بینی-جراحی سر و گردن این توصیه را در وب سایت خود منتشر کرد.

پزشکان می‌گویند، ۷۳ درصد از مبتلایان به نوع امیکرون آبریزش بینی دارند، ۶۰ درصد به طور مکرر عطسه می‌کنند و بیش از نیمی از آنها احساس خستگی می‌کنند. اینها همچنین علائم رایج آلرژی به گرده هستند. کارشناسان تاکید می‌کنند، تشخیص ابتلا به سویه امیکرون برای کسانی که علائم آلرژی دارند دشوار است. پزشکان همچنین به خطرات موجود اشاره کرده اند. اگر افراد مبتلا به آلرژی آلوده به نوع امیکرون عطسه کنند، آن افراد می‌توانند ویروس را به  راحتی به اطرافیان خود منتقل کنند.

تا دو هفته آینده به قله پیک ششم کرونا می‌رسیم

وزیر بهداشت گفت: در حال حاضر در آستانه ورود به قله پیک ششم کرونا هستیم و تخمین می‌زنیم تا دو هفته آینده به قله پیک برسیم. دکتر بهرام عین اللهی در دومین نشست با نمایندگان سازمان های بین المللی سلامت محور در ایران ضمن گرامیداشت ایام الله دهه فجراظهارکرد: ۴۳ سال از پیروزی انقلاب اسلامی ایران می گذرد و در این مدت دستاوردهای زیادی در تمام حوزه ها به ویژه در حوزه سلامت داشته‌ایم.

تشریح دستاوردهای حوزه سلامت در سال های پس از انقلاب
وی با بیان اینکه یکی از مهمترین دستاوردهای انقلاب اسلامی ایران دستاوردهای حوزه سلامت و علوم پزشکی است، افزود: در ابتدای انقلاب علیرغم اینکه جمعیت کشور ۳۰ میلیون نفر بود، در حوزه پزشکی و خدمات سلامت خودکفا نبودیم و مجبور به استفاده از نیروهای متخصص خارجی بودیم و بیماران برای مداوا به خارج از کشور اعزام می شدند. در مجموع در مورد تمام شاخص های سلامت وضعیت مطلوبی نداشتیم. برای مثال در ابتدای انقلاب شاخص امید به زندگی ۵۵ درصد بود و اکنون به ۷۶.۲ درصد رسیده است.

وزیر بهداشت با اشاره به اینکه وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی جمهوری اسلامی ایران به عنوان یکی از بزرگ ترین نهادهای دولتی که علاوه بر مسئولیت تامین، حفظ و ارتقای سلامت مردم، آموزش نیروهای مورد نیاز تخصصی کشور در رشته های مختلف علوم پزشکی را برعهده دارد، تصریح کرد: بهبود وضعیت سلامت عمومی شهروندان، افزایش امید به زندگی، کاهش میزان مرگ و میر مادران و نوزادان و سایر شاخص های مهم بهداشتی از طریق توسعه نظام شبکه های بهداشتی و درمانی و ادغام آموزش پزشکی در نظام عرضه خدمات از جمله مواردی است که طی ۴۳ سال گذشته رشد و پیشرفت شگرفی داشته است. عین اللهی اضافه کرد: اقدام بسیار بزرگی که در سال ۱۳۶۵ انجام شد، ملحق شدن آموزش علوم پزشکی به وزارت بهداشت است. این اقدام منجر شد پیشرفت های بیشتری در این حوزه اتفاق بیفتد.

وزیر بهداشت خاطرنشان کرد: در حال حاضر ۶۸ دانشگاه علوم پزشکی در کشور با بهره گیری از بیش از ۱۰۰۰ بیمارستان دانشگاهی، ۲۰ هزار عضو هیات علمی و ۲۲۰ هزار دانشجو مشغول به ارائه خدمت هستند و آمادگی دارند که دانشجوی خارجی نیز بپذیرند و از تمام ظرفیت ها استفاده کنند. وی در ادامه گفت: ما امروزه در کشور در تمامی رشته های علوم پزشکی در مقاطع کارشناسی، کارشناسی ارشد، پی اچ دی، تخصص، فلوشیپ و فوق تخصص دانشجو تربیت می کنیم و این توانمندی را ایجاد کرده ایم که تمام نیازهایمان را با نیروی انسانی حل کنیم.

عین اللهی افزود: ما در کشورمان ۸۰۰ مرکز تحقیقاتی داریم که در دانشگاه های علوم پزشکی کشور مشغول به کار هستند. در حوزه بهداشت نیز با توسعه و گسترش شبکه بهداشتی در تمامی روستاها و شهرهای ایران خدمات اولیه بهداشتی از جمله واکسیناسیون، مراقبت های مادر و کودک و بسیاری از خدمات پایه سلامت ارائه می شود. وزیر بهداشت در ادامه با اشاره به ارائه خدمات پزشکی نوین در کشور اظهار کرد: ایران جزو اولین کشورهایی است که با استفاده از سلول های بنیادی به درمان برخی از بیماری ها می پردازد. پزشکان ایرانی از لحاظ توانمندی در بالاترین سطوح علمی و تخصصی جهان قرار دارند و تقریبا هیچ روش جراحی و درمانی وجود ندارد که در ایران انجام نشود.

عین اللهی در ادامه گفت: سالانه حدود ۳۰۰۰ پیوند عضو در کشور انجام می شود و در این زمینه پیشرفت های زیادی حاصل شده است. وی ادامه داد: در حوزه تامین دارو در حال حاضر بیش از ۹۷ درصد از داروهای مورد نیاز مردم در داخل کشور تولید می‌شود و سه درصد وارداتی است همچنین امروزه داروهای ساخت ایران در بسیاری از کشورهای همجوار استفاده می شود. وزیر بهداشت اضافه کرد: تحریم های ظالمانه نتوانست ما را متوقف کند و خوشبختانه در حال حاضر بسیاری از تجهیزات پزشکی مورد نیاز در داخل کشور تولید می شود.

وزیر بهداشت با اشاره به همه گیری کووید ۱۹ در جهان گفت: نزدیک به دوسال است که درگیر کرونا هستیم و در این مدت با فراز و نشیب های زیادی روبرو بوده ایم. تا هفت ماه قبل روند واکسیناسیون بسیار کند پیش می رفت اما از هفت ماه قبل و با شروع دولت جدید تاکنون پیشرفت خوبی در این زمینه حاصل شده است. اکنون شش مرکز تولید واکسن با پلتفرم های مختلف نیز در کشور داریم که می توانند نیاز داخلی مان را تا حدودی تامین کنند. وی در ادامه گفت: تا امروز ۱۳۵ میلیون دُز واکسن در کشور ترزیق شده است. گروه هدف ما ۶۸ میلیون نفر است و تا کنون ۹۰ درصد این گروه هدف، دُز اول، ۸۳ درصد دو دُز و ۳۰ درصد نیز سه دُز تزریق کرده اند.

در آستانه ورود به قله پیک ششم کرونا هستیم
وزیر بهداشت با بین اینکه همکاری مردم در زمینه واکسیناسیون بسیار خوب بوده است، خاطرنشان کرد: در حال حاضر در آستانه ورود به قله پیک ششم کرونا هستیم و تخمین می زنیم تا دو هفته آینده به قله پیک برسیم. عین اللهی یادآور شد: اُمیکرون انتشار سریعی دارد و در برخی از کشورها مرگ و میر زیادی ایجاده کرده است اما در کشور ما به دلیل واکسیناسیون گسترده، آمار بستری و مرگ بسیار پایین است و افرادی که در بیمارستان بستری می شوند عمدتا افرادی هستند که واکسن تزریق نکرده اند وگرنه سایر افراد چنانچه مبتلا شوند، بیماری شان بسیار خفیف است.

به گزارش وبدا وزیر بهداشت اظهار کرد: از حمایت ها و کمک های سازمان های بین المللی به کشورمان جهت مقابله با بیماری کووید ۱۹ طی دو سال گذشته تشکر می کنم. از طرفی آمادگی داریم با امکاناتی که در کشورمان در اختیار داریم، به کشورهای منطقه که همکاری های مشترک با ما دارند، کمک کنیم تا در منطقه در زمینه بهداشت و سیاست های سازمان جهانی بهداشت عنصر موثری باشیم.
 

توصیه‌های ساده طب سنتی برای درمان ضعف و بی‌حالی بیماران کرونایی

آخرین اخبار مربوط به کرونا در ایران و جهان در بهمن ماه


با گسترش سویه اومیکرون در کشور، میزان موارد کرونامثبت سرپایی افزایش چشمگیری پیدا کرده است. به‌گفته متخصصین، بسیاری از بیماران دارای علائم خفیف بیماری یا بدون علامت هستند. ضعف و بی‌حالی شدید یکی از علائمی است که این روزها بسیاری از مبتلایان با آن دست و پنجه نرم می‌کنند. در طب سنتی ایرانی برخی توصیه‌ها برای رفع ضعف و بی‌حالی وجود دارد که می‌تواند کمک شایانی به بهبود حال بیماران کرونایی کند.

ـ مصرف یک قاشق مرباخوری عسل یا مخلوط آب و عسل با یا بدون لیموترش، هر دو ساعت یک استکان می‌تواند باعث کاهش علائم ضعف و بیحالی مبتلایان شود.
ـ مصرف شیره انگور؛ هر 6 ساعت به‌میزان یک قاشق مرباخوری در مبتلایان کرونا توصیه می‌شود؛ البته اگر افراد مبتلا به بیماری دیابت هستند باید در مصرف شیره انگور احتیاط کنند.
ـ هر 8 تا 12 ساعت یک‌بار از جلّاب عسلی استفاده کنید. برای تهیه جلاب باید سه‌چهارم لیوان آب را با سه قاشق غذاخوری گلاب، یک قاشق غذاخوری عسل یا شکر و مقداری زعفران مخلوط کنید. این فرآورده در صورت وجود تب، تنگی نفس، یا حساسیت به گلاب و زعفران منع مصرف دارد.
ـ مصرف سیب پخته، آب سیب، فالوده یا مربای سیب توصیه می‌شود؛ هویج پخته و آب هویج نیز می‌تواند باعث تقویت قوای فرد بیمار شود.
ـ قبل از خواب شبانه، پاهای خود را به‌مدت 15 تا 20 دقیقه در آب گرم قرار دهید.
ـ پشت بدن، عضلات و اندام‌ها را با روغن بابونه ماساژ دهید.
 

تخت‌های مراقبت ویژه کودکان استان مرکزی پُر است/استقبال ضعیف از واکسیناسیون بچه‌ها

آخرین اخبار مربوط به کرونا در ایران و جهان در بهمن ماه


معاون بهداشتی داننشگاه علوم پزشکی اراک گفت: تمامی تخت های مراقبت ویژه کودکان در استان مرکزی پر است. دکتر علی علیمحمدی در گفت و گو با ایسنا، اظهار کرد: در حال حاضر روند ابتلای کودکان به کرونا در استان روندی ثابت است و تغییرات چشمگیری نسبت به هفته گذشته نداشته است، اما در حال حاضر ۱۸ کودک مبتلا به کرونا در ساوه و اراک در بیمارستان ها بستری هستند. وی با اشاره به اینکه رنج سنی کودکان مبتلا بین ۹ تا ۱۳ سال است، افزود: از اول بهمن ماه تاکنون بیش از ۶۰۰ کودک در استان مرکزی به کرونا مبتلا شده اند ولی خوشبختانه موردی از مرگ و میر گزارش نشده است.

علی محمدی با اشاره به اینکه کودکان کرونایی در اراک در بیمارستان امیرکبیر بستری می شوند، گفت: متاسفانه استان مرکزی به مانند دیگر نقاط کشور با کمبود تخت های ICU کودکان روبروست، در اراک ۵ تخت وجود دارد که در حال حاضر تمامی تخت ها اشتغال است. وی تصریح کرد: واکسیناسیون کودکان ۹ تا ۱۲ سال از دو هفته پیش در استان آغاز شده است، اما تاکنون استقبال خوبی صورت نگرفته در حالی که توصیه می شود با توجه به قدرت انتقال سویه امیکرون و درگیری بیشتر کودکان به این سویه، نسبت به واکسیناسیون سریعتر اقدام شود.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اراک  افزود: احتمال دارد که از هفته آینده واکسیناسسیون ۵ سال به بالا اعلام شود ولی هنوز به قطعیت نرسیده، در هر صورت ضرورت دارد که خانواده ها نسبت به واکسینه کردن کودکان خود حتما اقدام کنند. علیمحمدی واکسن در نظر گرفته شده برای کودکان را سینوفارم و پاستوکووک دانست و گفت: این واکسن ها برای رنج سنی مذکور مورد تایید است و هیچ نگرانی برای کودکان پس از تزریق واکسن وجود ندارد.
 

 دوشنبه هجدهم بهمن ماه 
 

آمار کرونا در ایران و جهان (۱۴۰۰/۱۱/۱۸)

آخرین اخبار مربوط به کرونا در ایران و جهان در بهمن ماه

 یکشنبه هفدهم بهمن 

آخرین مصوبات ستاد ملی مقابله با کرونا | از راهپیمایی ۲۲ بهمن تا اعتکاف در شهرهای قرمز و نارنجی

آخرین اخبار مربوط به کرونا در ایران و جهان در بهمن ماه

استاندار تهران آخرین مصوبات ستاد ملی مقابله با کرونا را تشریح کرد. محسن منصوری استاندار تهران در جلسه ستاد استانی مقابله با کرونا ضمن تسلیت شهادت امام هادی (علیه السلام) اظهار داشت: شرایط کشور و ابتلا به کرونا در جلسات مختلف تبیین شده است و در ۲ هفته اخیر شاهد سیر صعودی در کشور و استان تهران هستیم، از این رو شرایط حساس است به ویژه که در آستانه سال جدید قرار داریم و هنوز به پیک نرسیده‌ام و باید خود را برای شرایط سخت آماده کنیم.

رسیدن آمار تزریق دوز سوم واکسن کرونا در تهران به ۳۲ درصد
منصوری در مورد مصوبات جلسه افزود: آنچه تنها راه مبارزه و علاج در مقابل این بیماری مطرح شده افزایش واکسیناسیون دوز سوم یا یادآور است که طبق مستندات ارائه شده کسانی که تزریق سوم را دریافت کرده‌اند تا یک‌پنجم احتمال مبتلا شدن آنها کاهش پیدا می‌کند که میزان واکسیناسیون دوز سوم در تهران به ۳۲ درصد رسیده ولی کفایت نمی‌کند و همه باید بسیج شوند.
وی با بیان اینکه فرمانداری‌ها به کمک شهرداری‌ها جهت تزریق دوز سوم فضاسازی کنند، عنوان کرد: تصمیم ستاد ملی کرونا این بود که افراد ۹ تا ۱۲ سال نیز واکسینه شوند. البته خانواده‌ها باید در مورد این موضوع اقناع شوند.

قرنطینه و تعطیلی پاسخگوی امیکرون نیست
استاندار تهران گفت: در مورد امیکرون اعمال محدودیت از جنس قرنطینه و تعطیلی پاسخگو نیست و در عین حال نمی‌توانیم رهاشدگی داشته باشیم. باید تصمیمات را در حوزه اداری و اجرایی پیگیری کنیم. در مورد نمایشگاه‌های بین‌المللی کاملاً اقتضایی تصمیم‌گیری می‌شود چراکه برای برخی از نمایشگاه‌ها از قبل مهمان‌های خارجی دعوت می‌شوند لذا در مورد نمایشگاه‌ها موردی بررسی و تصمیم‌گیری خواهد شد. وی خاطرنشان کرد: در مورد اصناف و مجامع اصناف تأخیر ۲ ساله در برقراری انتخابات خسارت‌هایی ایجاد کرده و باید یاد بگیریم که با کرونا زندگی کنیم لذا مجمع برگزار شود، منتها در فضای باز یا جاهایی که شرایط لازم را دارند.

ممنوعیت اعتکاف در شهرهای قرمز/ شهرهای نارنجی با ۳۰ درصد ظرفیت
منصوری تصریح کرد: برنامه‌های دهه فجر بر اساس مصوبات قبلی حداکثر با ۳۰ درصد ظرفیت برگزار شود. برگزاری اعتکاف در شهرهای قرمز ممنوعیت دارد و در شهرهای نارنجی و زرد با حدود ۲۰ درصد ظرفیت برگزار می‌شود، البته در صورتی که شرایط بحرانی‌تر نشود. وی افزود: برای کارکنان دستگاه‌های اداری ۵ روز استعلاجی در نظر گرفته شده است. به علاوه، مراکز واکسیناسیون در شهرستان‌ها و شهر تهران تا پایان بهمن‌ماه تعطیل نمی‌شود. وی تاکید کرد: در مورد مترو، مصوبه قبلی ستاد این بود که سامانه خرید بلیت به سامانه «ایران من» متصل شود که اگر کسی واکسن نزده، امکان خرید بلیت نداشته باشد و همچنین نباید کسی بدون ماسک وارد مترو و وسایل حمل و نقل عمومی شود.

درباره برگزاری راهپیمایی ۲۲ بهمن فردا اطلاع‌رسانی می‌شود
استاندار تهران گفت: در مورد راهپیمایی ۲۲ بهمن در جلسه ستاد ملی مقابله با کرونا نکات و ملاحظات مختلف مطرح شده که تا فردا اطلاع‌رسانی می‌شود. باید خود را برای شرایط سخت آماده کنیم، از این رو بیمارستان‌ها باید تجهیز شده و برنامه‌ریزی لازم برای پذیرش بیماران صورت گیرد. در مورد سایر مسائل تصمیمات قبلی به قوت خود باقی است و تصمیمات جدید اطلاع‌رسانی خواهد شد.
 

آمار کرونا در ایران و جهان (۱۴۰۰/۱۱/۱۷)

آخرین اخبار مربوط به کرونا در ایران و جهان در بهمن ماه
 

جدیدترین آمار مبتلایان، قربانیان و بهبودیافتگان کرونا در جهان

آخرین اخبار مربوط به کرونا در ایران و جهان در بهمن ماه

مجموع مبتلایان به بیماری کرونا (کووید-۱۹) در جهان تاکنون به ۳۹۴ میلیون و ۱۸۸ هزار و ۷۱۳ نفر رسیده، مرگ پنج میلیون و ۷۵۲ هزار و ۸۷۰ نفر بر اثر این بیماری تأیید شده و ۳۱۳ میلیون و ۵۳ هزار و ۳۶۲ نفر از مبتلایان نیز تاکنون بهبود یافته‌اند. بر اساس آمارهای رسمیِ همه‌گیری کرونا، آمریکا همچنان با بیش از ۷۷.۹ میلیون مبتلا و بیش از ۹۲۵ هزار قربانی در صدر فهرست کشورهای درگیر با این بیماری قرار دارد.

هند نیز هم اکنون با آمار بیش از ۴۲ میلیون مبتلا پس از آمریکا در رتبه دوم جهانی به لحاظ میزان ابتلا قرار گرفته و آمار مبتلایان به کووید-۱۹ در برزیل هم از ۲۶ میلیون نفر فراتر رفته و در حال حاضر سومین کشور جهان به لحاظ بالاترین شمار مبتلایان است. برزیل با بیش از ۶۳۱ هزار جان باخته پس از ایالات متحده، دومین رکورددار تعداد قربانیان کووید در جهان محسوب می شود و هند با بیش از ۵۰۲ هزار قربانی، سومین کشور به لحاظ ثبت بالاترین آمار مرگ و میر کرونایی در این فهرست جهانی است.

روسیه نیز با گذشتن از آمار ۳۳۴ هزار قربانی تاکنون بالاترین مرگ و میر کرونایی را در بین کشورهای اروپایی داشته و در جهان نیز چهارمین کشور با بالاترین نرخ فوتی‌های این بیماری است. فرانسه همچنین با ثبت بیش از ۲۰ میلیون مبتلا هم اکنون رکورددار ابتلا در قاره سبز و نیز چهارمین کشور با بیشترین آمار بیمار کرونایی در جهان است.
 

جدول به‌روز شده پاندمی جهانی کرونا

بنابر جدول به‌روز شده در پایگاه اطلاع‌رسانی "ورلداُمتر"، شمار مبتلایان و قربانیان این بیماری در ۱۰ کشوری که طبق گزارش‌های رسمی بالاترین آمارها را تاکنون داشته‌اند تا صبح امروز (یکشنبه) به ترتیب به شرح زیر است:

#

نام کشور

مجموع مبتلایان

مجموع قربانیان

۱

ایالات متحده

۷۷,۹۶۶,۶۹۱

۹۲۵,۶۵۵

۲

هند

۴۲,۱۸۸,۱۳۸

۵۰۲,۰۰۸

۳

برزیل

۲۶,۴۷۳,۲۷۳

۶۳۱,۸۶۹

۴

فرانسه

۲۰,۶۰۲,۹۳۲

۱۳۲,۳۷۷

۵

انگلیس

۱۷,۷۴۹,۹۹۹

۱۵۸,۲۴۳

۶

روسیه

۱۲,۶۳۰,۰۴۷

۳۳۴,۷۵۳

۷

ترکیه

۱۲,۱۵۰,۵۶۷

۸۸,۵۳۳

۸

ایتالیا

۱۱,۵۴۲,۷۹۳

۱۴۸,۵۴۲

۹

آلمان

۱۰,۹۴۵,۴۴۹

۱۱۹,۳۳۲

۱۰

اسپانیا

۱۰,۲۷۴,۶۵۳

۹۴,۲۳۵

بر اساس آمار جهانی ورلدامتر، ایران نیز با مجموع شش میلیون و ۵۴۳ هزار و ۸۳۷ ابتلا و ۱۳۲ هزار و ۷۴۵ مورد فوت ناشی از بیماری کووید-۱۹ در حال حاضر در رتبه دوازدهم در بین کشورهای دارای بیشترین آمار مبتلایان کرونا قرار دارد.

بر اساس آمار فوق در حال حاضر در ۲۶ کشور، شمار مبتلایان از رقم سه میلیون نفر عبور کرده‌ است و پس از ایالات متحده، هند و برزیل - که همچنان سه کشور رکورددار شمار مبتلایان در دنیا هستند - کشورهای فرانسه، انگلیس، روسیه، ترکیه، ایتالیا، آلمان، اسپانیا، آرژانتین، ایران، کلمبیا، مکزیک، لهستان، هلند، اندونزی، اوکراین، آفریقای جنوبی، فیلیپین، پرو، بلژیک، جمهوری چک، ژاپن، رژیم صهیونیستی و کانادا نیز بیش از سه میلیون مبتلا را ثبت کرده‌اند.

روند افزایش آمار ابتلا به بیماری کووید-۱۹ که تاکنون در ۲۲۳ کشور و منطقه در جهان شیوع یافته، ادامه دارد و این بیماری همچنان در دنیا قربانی می‌گیرد.

واکسن مانع ابتلا به اُمیکرون نمی‌شود

رمضانی، دبیر انجمن متخصصان عفونی کشور: امیکرون به قدری مسری است که احتمال ابتلا به آن حتی در صورت تزریق واکسن هم بسیار بالا است و هدف ما از توصیه به دریافت دز یادآور این است که با انجام این اقدام سیستم ایمنی تقویت شود تا در صورت ابتلا به کرونا نوع شدید این بیماری که می‌تواند منجر به بستری و فوت شود، بروز پیدا نکند.

ممکن است افرادی که دز یادآور واکسن کرونا را دریافت می‌کنند به این بیماری مبتلا شوند، اما به احتمال زیاد دچار نوع شدید کووید که می‌تواند بستری و فوت را به همراه داشته نمی‌شوند. امیکرون به قدری مسری است که حتی یک خروج کوتاه مدت از منزل هم می‌تواند ابتلا به این بیماری را به همراه داشته باشد./میزان
 

نشانه‌های اُمیکرون در کودکان

رئیس بیمارستان کودکان مفید: آبریزش بینی، گلودرد، سردرد، گرفتگی‌صدا، سرفه، تب، بی‌حالی و لرز،گاهی علائم گوارشی مثل اسهال و استفراغ از جمله علائم اُمیکرون در کودکان است. گاهی نیز ممکن است درگیری ریه اتفاق بیفتد و در موارد شدید ممکن است تنگی‌نفس و کبودی لبها وجود داشته باشد.
 

 شنبه شانزدهم بهمن 

استاندار تهران آخرین مصوبات و تصمیمات کرونایی را اعلام کرد

مراکز تجمع مراکز شیوع است مانند مترو، اتوبوس، بی آر تی و بازار و همه باید با ماسک وارد آنها شوند و به افراد فاقد ماسک اجازه ورود و تردد داده نشود. در مورد برگزاری راهپیمایی ۲۲ بهمن تا آخر امشب یا حداکثر تا صبح فردا یکشنبه اطلاع رسانی می‌شود.

تا انتهای بهمن هیچ یک از مراکز تجمیعی نباید تعطیل شود و همه با قدرت به کار خود ادامه دهند. در مورد اعتکاف نیز در شهرهای قرمز ممنوعیت برگزاری و در شهرهای نارنجی و زرد تا حدود ۲۰ درصد اجازه برگزاری داده می‌شود./ایرنا
 

ابراهیم حاتمی کیا به کرونا مبتلا شد

ابراهیم حاتمی‌کیا تهیه‌کننده فیلم شب طلایی به دلیل ابتلای به کرونا، در برج میلاد حاضر نشد. ابراهیم حاتمی‌کیا: دو سال بود که کرونا سراغ من نیامده بود. قسمت این بود که در زمان جشنواره مبتلا شوم و برای همین نتوانستم حضورا در کنار شما باشم. معتقدم دوستانی که کار اول می سازند، باید یاد بگیرند که فیلمنامه را خودشان بنویسند، شب طلایی چهارمین فیلمنامه پسرم یوسف است./مهر
 

محرز: کمتر از ۲ هفته دیگر پیک وحشتناک اومیکرون در ایران/ کارمندان دورکار شوند

عضو کمیته علمی ستاد ملی مقابله با کرونا: موارد ابتلا به کرونای امیکرون به‌سرعت و روز به روز در حال افزایش است و پیش‌بینی ما این بود که تا ۲ هفته دیگر به پیک وحشتناکی می‌رسیم اما به نظر می‌رسد این روند سریع‌تر در حال طی شدن باشد. باید از هر گونه تجمعی جلوگیری شود، محدودیت‌ها افرایش یابند، دورکاری‌ها مجددا اعمال شوند و با توجه به بالا رفتن سرعت شیوع این سویه مدارس و دانشگاه‌ها فعلا به صورت مجازی به فعالیت خود ادامه دهند تا ببینیم اوضاع چگونه پیش می‌رود./میزان
 

 پنج شنبه چهاردهم بهمن 

با کدام علائم کرونا به بیمارستان مراجعه کنیم؟

آخرین اخبار مربوط به کرونا در ایران و جهان در بهمن ماه

61 هموطن دیگر بر اثر کرونا جان باختند

آخرین اخبار مربوط به کرونا در ایران و جهان در بهمن ماه

مرکز روابط عمومی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اعلام کرد: در طول ۲۴ ساعت گذشته ۶۱ نفر بر اثر ابتلا به کرونا فوت کردند و مجموع جان‌باختگان به ۱۳۲ هزار و ۶۲۴ نفر رسید. از دیروز تا امروز ۱۴ بهمن ماه ۱۴۰۰ و بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، ۳۷ هزار و ۳۹۵بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی شد که یک هزار و ۹۸۱ نفر از آنها بستری شدند، مجموع بیماران کووید۱۹ در کشور به ۶ میلیون و ۴۸۳ هزار و ۷۹۹ نفر رسید.

خوشبختانه تاکنون ۶ میلیون ۱۲۱هزار و ۳۵۳ نفر از بیماران، بهبود یافته و یا از بیمارستان ها ترخیص شده‌اند، یک هزار و ۹۴۵ نفر از بیماران مبتلا به کووید۱۹ در بخش‌های مراقبت‌های ویژه بیمارستان‌ها تحت مراقبت قرار دارند و تاکنون ۴۵ میلیون و ۹۵ هزار و ۲۵۰ آزمایش تشخیص کووید۱۹ در کشور انجام شده است.

اکنون ۶۰ میلیون و ۹۹۲ هزار و ۲۳۰  نفر دُز اول، ۵۴ میلیون و ۳۷۰ هزار و ۲۵۰ نفر دُز دوم و ۱۸ میلیون و ۷۷۴ هزار و ۷۸۸ نفر، دُز سوم واکسن کرونا را تزریق کرده‌اند و مجموع واکسن‌های تزریق شده در کشور به ۱۳۴ میلیون و ۱۳۷  هزار و ۲۶۸دُز رسید. در شبانه روز گذشته ۷۹۰هزار و ۸۵۴ دُز واکسن کرونا در کشور تزریق شده است. اکنون ۷۷ شهرستان در وضعیت قرمز قرار گرفتند. ۱۷۹ شهرستان نارنجی، ۱۸۱ شهرستان زرد و ۱۱ شهرستان در وضعیت آبی هستند.

وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی روز یکشنبه ۲۸ آذر سال جاری مشاهده سویه اومیکرون کرونا در ایران را تایید کرد. بهرام عین اللهی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی روز پنجشنبه ۳۰ دی ماه گفت: در نمونه‌برداری‌های انجام شده تاکنون بیش از دو هزار مورد مثبت ابتلا به ویروس اومیکرون در کشور شناسایی شده است.
 

شیوع سریع امیکرون با غفلت از تزریق دز سوم واکسن

آخرین اخبار مربوط به کرونا در ایران و جهان در بهمن ماه


امیر پروسنان: رشد سریع مبتلایان به ویروس کرونا در روزهای اخیر منجر به افزایش بیماران بستری در بیمارستان‌ها و قرمز شدن وضعیت شهرهایی مانند تهران و مشهد شده و در عین حال استقبال چندانی از تزریق دز سوم واکسن کرونا نمی‌شود. تعداد مبتلایان به ویروس کرونا هر روز در کشورمان در حال افزایش است و ظهر روز چهارشنبه ۱۳ بهمن ۱۴۰۰ گزارش شد که تعداد مبتلایان به کرونا بر اساس تست‌های تشخیصی به ۳۸ هزار و ۱۶۰ نفر در یک روز رسیده است. این رشد سریع بیماران مبتلا در حدود ۱۰ روز اخیر ادامه داشته و از طرفی منجر به روند افزایشی در بیماران بستری در بیمارستان‌ها شده است.

سرعت افزایش بستری در ابتدای موج ششم کرونا بی‌سابقه گزارش شده است. سرعت بالای انتقال امیکرون، کاهش استفاده از ماسک و مراقبت‌های بهداشتی، پوشش ناکافی نوبت سوم واکسن، باز بودن تالارها و رستوران‌ها، تجمع در محیط‌های بسته از جمله کنسرت و سینما، کلاس‌های حضوری و خوابگاه‌ها، فقدان تهویه در حمل‌ونقل عمومی به خصوص مترو، اتوبوس و قطار و دورهمی‌های خانوادگی از مهم‌ترین دلایل افزایش ناگهانی آمار بستری‌ اعلام می‌شود. هفته قبل آمار بستری جدید ۱۱۲۴۶ مورد بود. بدین ترتیب آمار بستری‌ جدید این هفته نسبت به هفته قبل با رشد ۷۱۸۹ پله‌ای، ۶۴ درصد افزایش یافته است.نکته دیگر در خیز ششم کرونا، افزایش سهم نوزادان و کودکان از موارد بستری است. تعداد شهرهای قرمز کرونا در فاصله ۲۴ ساعت از ۱۲ تا ۱۳ بهمن ماه ۱۴۰۰، از ۴۲ شهر با وضعیت قرمز به ۷۷ شهر رسید و در عین حال شهرهای نارنجی به ۱۷۹ و شهرهای زرد به ۱۸۱ مورد رسیده است.

بر اساس آخرین گزارش اپلیکیشن ماسک، شهرستان‌های آذرشهر (آذربایجان شرقی)، خوی (آذربایجان غربی)، اصفهان، کاشان (اصفهان)، بوشهر، تنگستان، دشتستان، دشتی، گناوه (بوشهر)، پردیس، تهران، دماوند، رباط کریم، ری، شمیرانات، فیروزکوه، قرچک، ورامین (تهران)، شهرکرد (چهارمحال و بختیاری)، بیرجند، فردوس (خراسان جنوبی)، بردسکن، بینالود، تربت حیدریه، رشتخوار، سبزوار، مشهد (خراسان رضوی)، دامغان، گرمسار (سمنان)، خنج، شیراز، گراش، ممسنی (فارس)، بوئین زهرا، قزوین (قزوین)، قم (قم)، بانه، سقز (کردستان)، رفسنجان، زرند، کرمان، کوهبنان (کرمان)، بندرگز، علی آباد (گلستان)، آستانه اشرفیه، رودبار، لاهیجان، لنگرود، ماسال (گیلان)، خرم آباد (لرستان)، آمل، جویبار، رامسر، سوادکوه، نکا (مازندران)، اراک، تفرش، خمین، خنداب، دلیجان، ساوه، شازند (مرکزی)، بستک، بندر لنگه، بندرعباس، پارسیان، جاسک، قشم، میناب (هرمزگان)، ابرکوه، اردکان، بهاباد، تفت، خاتم، مهریز، میبد، یزد (یزد) در وضعیت قرمز کرونا قرار دارند.

آخرین اخبار مربوط به کرونا در ایران و جهان در بهمن ماه

نقشه وضعیت کرونا در ۱۳ بهمن ۱۴۰۰

افزایش ابتلای پزشکان و پرستاران به کرونا

نکته قابل توجهی که در خیز ششم کرونا مشاهده می‌شود، افزایش سریع موارد ابتلا در میان کادر بهداشت و درمان کشور است.
«تقی ریاحی رییس بیمارستان رسول اکرم (ص)» در این زمینه گفت: علاوه بر خدمات اورژانس برای بیماران کرونا، ناچار شدیم مانند تابستان کلینیک‌های کرونا را باز کنیم. حجم بستری بیماران بیشتر شده و علاوه بر یک آی سی یو، دومین بخش هم در دو روز گذشته بازگشایی شده است. نکته دیگر ابتلای پزشکان و پرستاران در یک هفته گذشته است که به وضوح و وفور مبتلا می‌شوند.
 

ساده انگاری درباره خیز ششم کرونا

هرچند خیز ششم کرونا در کشور شروع شده و آمار فوتی‌های روزانه همچنان دو رقمی است، اما نبود تصمیم گیری به موقع در زمینه اعمال محدودیت‌ها، تشویق نکردن افراد برای تزریق دز سوم واکسن کرونا با استفاده از روش‌های فرهنگی و حتی اجبار به این اقدام، کشور را در دامان خیز ششم انداخته و به نظر می‌رسد روز به روز تعداد افراد مبتلا به ویروس کرونا بیشتر خواهد شد.
«حمید سوری» اپیدمیولوژیست گفت: در حال حاضر آغاز خیز ششم کرونا با امیکرون اعلام شده، اما نشانه‌های ورود به خیز ششم از چند هفته قبل در برخی استان‌ها کاملا مشهود بود و هشدارهای لازم هم داده شد، اما شاید مقداری ساده‌انگاری اتفاق افتاد. اگر فرض کنیم اکنون ۱۰۰ مورد بیماری شناسایی شده، هفته آینده تعداد موارد ۳۰۰ تا ۵۰۰ و هفته بعد بین ۱۰۰۰ تا ۲۵۰۰ مورد افزایش می‌یابد. بنابراین موارد بیماری به همین شکل به صورت تصاعدی و به سرعت بالا می‌رود. یعنی فشار زمان بر ما حاکم است؛ به عبارت دیگر وقت زیادی نیست که برنامه‌های کنترلی اجرا شود و این موضوع مدیریت اپیدمی را دشوار می‌کند.

آخرین اخبار مربوط به کرونا در ایران و جهان در بهمن ماه

روند افزایشی مبتلایان کرونا در یک ماه گذشته


نمودار مبتلایان به کرونا نشان می‌دهد که روند افزایشی ابتلا بر اساس تست‌های تشخیصی تقریبا از دوم بهمن ماه ۱۴۰۰ آغاز شده و این یعنی با گذشت دو هفته هنوز اقدام مناسبی برای جلوگیری از این روند افزایشی انجام نشده است. موضوع محدودیت‌های هوشمند که بر اساس کارت واکسن پیش از این مطرح شده بود، در عمل به نتیجه نرسیده و اگر می‌رسید، شاهد این روند افزایشی در ابتلا و البته روند افزایشی در موارد بستری در بیمارستان‌ها نبودیم.

«بهرام عین اللهیوزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی» در این زمینه گفت: وقتی وضعیت به پیک برسد قرنطینه هوشمند دیگر ارزشی ندارد و باید محدودیت کامل ایجاد شود. مرتب پیشنهادات را با توجه به شرایط گرفتاری به ستاد ملی کرونا می‌دهیم ولی بخشی مصوب می‌شود و بخشی مصوب نمی‌شود. در زمینه قرنطینه هم ما پیشنهاد می‌دهیم و ستاد کرونا با توجه به شرایط کشور باید در این زمینه تصمیم بگیرد.

«حسین کرمانپور مدیر اورژانس بیمارستان سینا تهران»  نیز در این زمینه گفت: اگر تعداد افراد بستری در آی سی یو در کشور کمتر از ۱۰۰۰ نفر باشد، خدمات از کیفیت بالاتری برخوردار است و مرگ و میر کاهش می‌یابد. هرچه این بخش‌ها شلوغ‌تر شود کیفیت خدمات هم کاهش می‌یابد و حتی ممکن است میزان مرگ و میر ظرف مدت کوتاهی نهایتا تا آخر بهمن‌ ماه مجدد سه رقمی شود. سرایت امیکرون به شدت بالا است و نباید تجربیات قبلی تکرار شود. بهتر بود زودتر از این واکسیناسیون کودکان هم آغاز شده بود تا اگر به همین میزان بر بازگشایی مدارس اصرار دارند حداقل ایمنی در کودکان افزایش می‌یافت. هیچ کسی نمی‌پذیرد که از این تجربه دو ساله استفاده نکنیم و مجدد اقدامات سال‌های ۹۸ و ۹۹ را تکرار کنیم.
اگر تعداد افراد بستری در آی سی یو در کشور کمتر از ۱۰۰۰ نفر باشد، خدمات از کیفیت بالاتری برخوردار است و مرگ و میر کاهش می‌یابد.

رکورد شکنی بستری در هفته دوم موج ششم کرونا

بر اساس آن‌چه اپلیکیشن ماسک اعلام کرده، در دومین هفته از موج ششم کرونا، آمار بستری جدید به ۱۸۴۳۵ نفر رسید. هفته قبل آمار بستری جدید ۱۱۲۴۶ مورد بود. بدین ترتیب آمار بستری‌ جدید این هفته نسبت به هفته قبل با رشد ۷۱۸۹ پله‌ای، ۶۴ درصد افزایش یافته است. عدد ۷۱۸۹ «شتاب» هفته دوم موج ششم است.

شتاب ۷۱۸۹ پله‌ای در هفته دوم موج، از ابتدای سال ۱۳۹۹ بی‌سابقه است. شتاب هفته دوم از موج دوم تا ششم کرونا، به این صورت است:

شتاب هفته دوم از موج دوم تا ششم کرونا

موج دوم

۱۷۶۰ پله افزایش

موج سوم

۲۰۶۳ پله افزایش

موج چهارم

۳۸۲۶ پله افزایش

موج پنجم

۱۵۸ پله افزایش

بدین ترتیب شتاب موج ششم حتی از موج چهارم کرونا هم به مراتب بیشتر است. موج چهارم به خاطر همزمانی با دید و بازدیدهای نوروزی، پرشتاب‌ترین موج از ابتدای سال ۱۳۹۹ بود.

آخرین اخبار مربوط به کرونا در ایران و جهان در بهمن ماه

رکورد شکنی بستری در هفته دوم موج ششم کرونا


در این زمینه شاید بتوان گفت که تعطیلی کامل ادارات دولتی، شرکت‌های خصوصی، بانک‌ها، هرگونه تجمع و مراسم، آموزش حضوری و مشاغل غیرضروری به مدت دو هفته تنها راه جلوگیری از بحران در هفته‌های آتی باشد. هرچند این تصمیم نیازمند تصویب در ستاد ملی مقابله با کرونا است و به نظر می‌رسد این جنس تعطیلی‌ها در دستور کار قرار ندارد.
 

درست و به موقع تصمیم‌گیری شود

برخی کارشنان می‌گویند: موضوع دیگر که در تمام دو سال پیش به آن پرداخته شده، تصمیم نگرفتن به موقع است. به طور مثال در حال حاضر که وضعیت کرونایی شهرها یکی از پس دیگری قرمز می‌شود، همچنان دستورالعملی برای دورکاری به دستگاه‌های اجرایی ابلاغ نشده است.

موضوع دیگر که در تمام دو سال پیش به آن پرداخته شده، تصمیم نگرفتن به موقع است. به طور مثال در حال حاضر که وضعیت کرونایی شهرها یکی از پس دیگری قرمز می‌شود، همچنان دستورالعملی برای دورکاری به دستگاه‌های اجرایی ابلاغ نشده است.دلیل این‌که دستگاه‌های اجرایی موضوع دورکاری را برای کارکنان خود اجرا نمی‌کنند، نبود دستورالعمل یا ابلاغ رسمی از طرف دولت است. مهر ماه ۱۴۰۰ بود که سازمان امور اداری و استخدامی اعلام کرد بر اساس مصوبه ستاد ملی مقابله با کرونا، بخشنامه دورکاری آبان سال گذشته لغو شده و با توجه به انجام واکسیناسیون، کارکنان باید به طور صد درصد در محل کار حاضر شوند. لغو این بخشنامه و نبود بخشنامه جدید منجر به این شده که در شرایط حاضر و با وجود افزایش روز افزون موارد ابتلا و بستری بیماران کرونا، همچنان کارکنان در محل کار خود حاضر باشند. در عین حال تصمیم گیری در این زمینه هنوز انجام نشده است.

«علیرضا صداقت رییس سازمان نظام پزشکی» مشهد گفت: شرایط کرونا در حال حاضر از کنترل شدن گذشته و تعداد مبتلایان در حال افزایش است. باید مردم را آگاه کنیم تا در خانه‌های خود بمانند، زیرا شرایط سخت است. نارنجی شدن مشهد نشان‌دهنده افزایش تعداد بستری‌هاست. این شرایط از هفته‌های گذشته قابل پیش‌بینی بود، اما متاسفانه مثل همیشه غافلگیر شدیم و شرایطی که در سطح شهر می‌بینیم، شرایط آمادگی افراد برای یک پیک نیست و به نظر می‌آید که اطلاع‌رسانی خوبی انجام نشده و مردم در رابطه با امیکرون ساده‌انگاری می‌کنند. وی ادامه داد: شرایطی که در آن هستیم با تصمیم‌گیری‌های غلط ستادی ارگان‌ها و بی‌توجهی برخی از مردم پیش آمده است. ارگان‌ها باید بدانند که زمان آن رسیده تا تصمیمات به‌جایی بگیرند تا قبل از بیشتر شدن ابتلاها بتوان اقدامی کرد.

«حمید سوری اپیدمیولوژیست» نیز اظهار کرد: یکی از مشکلاتی که درباره امیکرون داریم و خیلی مرا نگران می‌کند، بحث زمان است. با فرمول‌های معمول اداری نمی‌توان آن را کنترل کرد. به این صورت که بگوییم پنج‌شنبه و جمعه تعطیل است و شنبه موارد را بررسی کنیم، با این شیوه نمی‌توان با این اپیدمی مقابله کرد، بلکه نیاز به یک نگاه جهادی وجود دارد. به هر حال دشمن حمله کرده و نمی‌توان گفت که شنبه برای شناسایی و بررسی می‌آییم. باید توجه کرد که بیماری با سویه امیکرون به سرعت در حال گسترش است؛ به طوری که به صورت متوسط موارد ابتلا به صورت هفتگی سه تا پنج برابر می‌شوند.

تزریق دز سوم واکسن سریع و فوری انجام شود

هرچند تاکنون بیش از ۱۳۳ میلیون و ۳۰۰ هزار دز واکسن کرونا در کشور در سه نوبت تزریق شده، اما همچنان فاصله بیش از ۶ میلیون دز میان دو نوبت اول و دوم وجود دارد و از طرفی ۱۸ میلیون و ۱۶۰ هزار نفر هر سه نوبت واکسن کرونا را تزریق کرده‌اند. روند یک ماه اخیر نشان می‌دهد که در فاصله ۱۴ دی تا ۱۳ بهمن ماه تعداد ۹ میلیون و ۴۱۱ هزار و ۳۶۹ دز واکسن کرونا در نوبت سوم تزریق شده است، در حالی‌که با وجود تاکید فراوان رئیس جمهوری، این روند باید سریع‌تر پیش می‌رفت.

آخرین اخبار مربوط به کرونا در ایران و جهان در بهمن ماه

تزریق ۹ میلیون و ۴۱۱ هزار دز واکسن کرونا طی یک ماه در نوبت سوم


به طور میانگین در یک ماه اخیر تعداد ۳۲۶ هزار و ۳۳۱ دز واکسن کرونا به صورت روزانه در نوبت سوم تزریق شده است.
در یک ماه اخیر، کمترین میزان تزریق واکسن در نوبت سوم در روز ۱۷ دی ماه با ۱۱۶ هزار و ۲۰۱ دز و بیشترین میزان در روز ۱۳ بهمن ماه با ۴۶۵ هزار و ۳۸۱ دز بوده است.

آخرین اخبار مربوط به کرونا در ایران و جهان در بهمن ماه

بیشترین و کمترین میزان تزریق واکسن کرونا در نوبت سوم در یک ماه اخیر


از ۱۴ دی ماه تا ۱۳ بهمن ماه جاری تعداد ۲ میلیون و ۱۷ هزار و ۴۸۵ دز واکسن در نوبت دوم تزریق شده است. این در حالی است که همچنان تفاوت ۶ میلیون دزی بین نوبت دوم و اول وجود دارد.

آخرین اخبار مربوط به کرونا در ایران و جهان در بهمن ماه

چقدر دز دوم واکسن کرونا در یک ماه اخیر تزریق شد؟


در یک ماه اخیر و تا ۱۳ بهمن ماه ۱۴۰۰، کمترین تعداد تزریق نوبت دوم واکسن کرونا در روز ۱۷ دی ماه با ۲۷ هزار و ۹۹۰ دز و بیشترین میزان در روز ۱۴ دی ماه با ۱۱۹ هزار و ۸۷۱ دز انجام شده است.

آخرین اخبار مربوط به کرونا در ایران و جهان در بهمن ماه

بیشترین و کمترین تعداد نوبت دوم واکسن کرونا در چه روزهایی تزریق شد؟


اکنون وارد خیز ششم کرونا شدیم و در عمل تزریق واکسن کرونا که حداقل دو تا سه هفته بعد اثربخشی خود را نشان می‌دهد، تاثیری بر موج حاضر نخواهد داشت، سئوال اینجاست بی‌توجهی برای تشویق و ترغیب تزریق دز سوم واکسن کرونا چه آثاری خواهد داشت؟

بیماری با سویه امیکرون به سرعت در حال گسترش است؛ به طوری که به صورت متوسط موارد ابتلا به صورت هفتگی سه تا پنج برابر می‌شوند.کارشناسان می‌گویند: واکسن‌هایی که بیشتر مورد استقبال جامعه هستند مانند آسترازنکا و پاستوکووک پلاس در مراکز واکسیناسیون،  اتخاذ نکردن راهکارهای تشویقی و تنبیهی مناسب برای کسانی که واکسن کرونا را تزریق نکردند،فقدان اطلاع رسانی مناسب درباره موجودی واکسن مراکز واکسیناسیون از جمله مواردی است که در زمینه استقبال کم از تزریق دز سوم واکسن مورد توجه است.

نکته مهم این‌ است که همچنان بخش قابل توجهی از واکسن خریداری شده ایران از سبد کوواکس تحویل داده نشده ئ این در حالی است که برخی واکسن‌ها مانند آسترازنکا که مورد استقبال جامعه بوده از مسیر کوواکس یا واکسن‌های اهدایی تامین شده است. درباره واکسن پاستوکووک پلاس هم که تولید مشترک ایران و کوبا است، به نظر می‌رسد مشکلاتی وجود دارد که با وجود تولید این نوع واکسن در انستیتو پاستور ایران، همچنان دست وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی از این واکسن پر نشده و بسیاری از افراد هنگام مراجعه به مراکز واکسیناسیون برای تزریق این نوع واکسن به عنوان دز سوم، با پاسخ «موجود نیست» مواجه می‌شوند.
 

این افراد به عفونت مجدد اُمیکرون مبتلا می‌شوند

آخرین اخبار مربوط به کرونا در ایران و جهان در بهمن ماه


کارشناسان بهداشت در مورد اینکه آیا عفونت مجدد یکی از ویژگی‌های سویه پنجم است یا خیر، اختلاف نظر دارند. به نقل از ایندین نیوز، استنلی وایس، استاد دانشکده پزشکی راتگرز نیوجرسی و بخش اپیدمیولوژی دانشکده بهداشت عمومی راتگرز، گفت: اُمیکرون بسیار مسری است و به نظر می‌رسد که ایمنی محافظتی فوق‌العاده‌ای ایجاد نمی‌کند.

دکتر توماس روسو، استاد و رئیس مرکز بیماری‌های عفونی دانشگاه بوفالو در نیویورک نیز اظهار کرد: اگر به بیماری خفیف مبتلا شدید و پاسخ ایمنی خیلی خوبی دریافت نکردید، در صورتی که در معرض میزان بالایی از ویروس قرار بگیرید، احتمال ابتلای دوباره به اُمیکرون در شما امکان‌پذیر خواهد بود. دکتر اریک فیگل دینگ، اپیدمیولوژیست، اقتصاددان سلامت و از اعضای ارشد فدراسیون دانشمندان آمریکایی، می‌گوید: عفونت مجدد اُمیکرون در افراد دارای نقص ایمنی نیز امکان‌پذیر است. این متخصص تاکید کرد: ابتلا به عفونت مجدد پس از عفونت اخیر به اُمیکرون کاملا ممکن است. کارشناسان هندی هم می‌گویند: موج اُمیکرون در هند با سرعت زیاد در حال افزایش است؛ با این حال کارشناسان هنوز شاهد سرایت عفونت مجدد در کشور هند نیستند.

شهید جمیل، ویروس‌شناس برجسته و رئیس سابق کنسرسیوم ژنومیک سارس کوو ۲ هند، گفت: به دلیل اینکه مدت زمان کوتاهی از ظهور اُمیکرون می‌گذرد، اطلاعات زیادی در دسترس نیست اما مشخص است که بدن فرد مبتلا به اُمیکرون پاسخ ایمنی در برابر آن ایجاد می‌کند و احتمال ابتلای مجدد کسی به این سرعت بسیار کم است اما در کسانی که سیستم ایمنی بسیار ضعیفی دارند، چنین موضوعی ممکن است. وی افزود: اگر ابتلای مجدد به عفونت اُمیکرون امکان‌پذیر باشد، این عفونت همراه با دلتا و سایر سویه‌های قبلی نیز مشاهده می‌شد. این ویروس‌شناس خاطرنشان کرد: آنتی‌بادی‌ها با گذشت زمان از بین می‌رود اما نه به این سرعت.

رئیس بنیاد بهداشت عمومی هند بیان کرد: حساسیت متفاوت تست‌ها(RT-PCR، واکنش زنجیره‌ای پلیمراز رونویسی معکوس) می‌تواند دلیلی برای مشاهده عفونت‌های مجدد اُمیکرون باشد.
وی گفت: اگر فردی به اُمیکرون مبتلا شده، سپس بهبود یافته و آزمایش وی منفی باشد اما بلافاصله جواب آزمایش بعدی وی مثبت شود، لزوما به این معنا نیست که ۲ بار به اُمیکرون مبتلا شده است.  این متخصص افزود: فقط یک آزمایش حساس‌تر ممکن است ویروس را شناسایی کند. زمان بهبودی با عفونت اُمیکرون سریع است اما علائمی مانند گلودرد و خستگی ممکن است برای مدتی طولانی باقی بماند.

وی توضیح داد: مشاهدات مبنی بر اینکه اُمیکرون به سرعت قابل انتقال و به سرعت بهبود می‌یابد، فقط در حال حاضر صحت دارد. ما هنوز باید تاثیر این سویه را بر روی موارد کووید طولانی‌مدت‌ بررسی کنیم. هنوز هیچ داده واقعی از آفریقای جنوبی، بریتانیا، ایالات متحده و حتی هند در این‌باره مشاهده نشده است. نتایج مطالعات حاکی از این است که عفونت‌های قبلی ایجاد شده با سویه‌های قبلی به سختی محافظتی در برابر اُمیکرون ایجاد می‌کند. طبق گزارش تیم پاسخگویی به کووید ۱۹ امپریال کالج لندن عفونت قبلی ۸۵ درصد در برابر عفونت مجدد به مدت حدود ۶ ماه محافظت ایجاد می‌کرد اما محافظت حاصل از عفونت قبلی در برابر سویه اُمیکرون به ۱۹ درصد کاهش یافته است.
 

 چهارشنبه سیزدهم بهمن ماه 

رنگبندی کرونایی شهرستان‌های کشور از (۱۴۰۰/۱۱/۱۳)

آخرین اخبار مربوط به کرونا در ایران و جهان در بهمن ماه

تهران- ایرنا- براساس آخرین تغییرات در نقشه رنگبندی شهرستان‌های کشور که از ۱۳ بهمن اعمال می‌شود و بر اساس روند بستری است؛ تهران، مشهد و در مجموع ۴۲ شهرستان در وضعیت قرمز قرار گرفتند. سرعت افزایش بستری در ابتدای موج ششم بی‌سابقه است. ۱۴۲ شهرستان نارنجی، ۲۳۰ شهرستان زرد و ۳۴ شهرستان در وضعیت آبی هستند.
 

آمار کرونا در ایران و جهان (۱۴۰۰/۱۱/۱۳)

آخرین اخبار مربوط به کرونا در ایران و جهان در بهمن ماه
 

۱۳ بهمن ماه و آخرین خبرهای کرونایی استان‌ها

آخرین اخبار مربوط به کرونا در ایران و جهان در بهمن ماه

روند ابتلاء به سویه اومیکرون این ویروس جهش یافته با سرعت بالا در سراسر کشور درحال گسترش است و به گفته مسئولان بهداشتی کشور تا چند هفته آینده روند صعودی خواهد داشت و نشانه ها حاکی از آن است که برخلاف سویه های قبلی کودکان را درگیر می کند بر این اساس بازگشت به محدودیت ها مورد تاکید است. از زمان شروع پاندمی کرونا زندگی انسان ها با ماسک و رعایت پروتکل های بهداشتی بخاطر کم کردن خطر و کاهش احتمال ابتلا گره خورده است و اهمیت ماسک زدن همگانی در تمام کشورها شناخته شده است. همان طور که بارها و بارها گفته شده، یکی از روش‌های اصلی انتقال بیماری کرونا، قطرات و ذرات ریز تنفسی است که  هنگام نفس کشیدن حتی در حال سکوت، صحبت کردن، سرفه یا عطسه خارج می شود.

اما اکنون وضعیت با وجود سویه امیکرون تا حدودی تغییر کرده است، نمودار موارد ابتلا به کرونا به وضوح شیب افزایشی موارد ابتلا را نشان می‌دهد که نشانه آشکار ورود به پیک جدید کرونا با سویه امیکرون است و این البته اول کار است. ویروس امیکرون این بار بر خلاف سویه‌های قبلی و تصورات اولیه مبنی بر کم خطر بودن امیکرون، مردم را به سمت ساده‌انگاری و سهل‌گیری در برابر این سویه جدید هدایت کرده و  به اشتباه خطر امیکرون ساده و اندک انگاشته شده است و حتی هشدارهای وزارت بهداشت نیز چندان جدی گرفته نمی‌شود.

این در حالی است که دکتربهرام عین اللهی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اعلام کرده است شیوع ویروس اُمیکرون از اوایل آذرماه اتفاق افتاد و در عرض دو ماه در تمام دنیا منتشر شد. اُمیکرون انتشار سریعی دارد و می تواند به سرعت سرایت کند و بارها هشدار دادیم که این موج در کشور ما نیز ایجاد خواهد شد این در حالی است اکثر افرادی که بستری شده یا در بخش مراقبت های ویژه بستری هستند، افرادی بوده اند که واکسیناسیون شان را کامل نکرده اند براین اساس نزدن واکسن می تواند وخامت بیماری را شدت دهد.

اکنون یکی از اهداف وزارت بهداشت افزایش مقاومت مردم در برابر این ویروس است براین اساس تاکید می شود تا با توجه به روند ابتلاء افراد به کرونا و سویه امیکرون مردم حتما برای تکمیل واکسیناسیون شان اقدام کرده تا مقاومت بدنی شان بالاتر رود. کارشناسان و متخصصان حوزه بهداشت تاکید دارند که تزریق دُز سوم تزریق دُز سوم به خوبی می تواند از ابتلا به سویه های جدید، وخامت بیماری و بستری شدن و مرگ و میر پیشگیری کند.

به گفته وزیر بهداشت این تصور ایجاد شده که اُمیکرون زیاد مهم نیست و شدت زیادی ندارد، به همین دلیل میزان رعایت پروتکل های بهداشتی کم شده و فقط ۵۰ درصد رعایت پروتکل ها را داریم بر این اساس استفاده از ماسک مهمترین عاملی است که می تواند جلوی سرایت بیماری را بگیرد براین اساس از آن جایی که این ویروس درحال تهاجم است زدن ماسک و رعایت فاصله همچنان مورد تاکید است.

سرایت انتقال سویه امیکرون به حدی است که اگر افرادی که مبتلا می شوند در جمعی قرار بگیرد، تمام افراد را مبتلا می کنند، به خصوص در تجمعات خانوادگی که معمولا ماسک ها برداشته می شود براین اساس وزارت بهداشت هشدار داده است تا در روزهای پیش رو، تجمعات خانوادگی به حداقل برسد و اگر امکان دارد مردم فعلا تجمع خانوادگی نداشته باشند زیرا یک نفر در خانواده می تواند همه را مبتلا کند به خصوص به افراد سالمند و  بیماران زمینه ای به سرعت انتقال می یابد.

در شرایط فعلی که استان های کشور با سویه امیکرون دست و پنجه نرم می کنند، خودمراقبتی در پیشگیری از کرونا بسیار اهمیت دارد همان طور که دکتر عین اللهی تاکید کرده که این موضوع خارج از اراده وزارت بهداشت است و تنها به تصمیم خود مردم مربوط است هرکسی می تواند خود را کادر سلامت تلقی کرده و از خود و خانواده اش مراقبت کند. نکته مهم دیگر این است که اکثر افرادی که بستری شده اند یا در بخش مراقبت های ویژه بستری هستند، افرادی هستند که واکسیناسیون شان را کامل نکرده اند، لذا نزدن واکسن می تواند وخامت بیماری را شدت دهد.

عباس متولیان متخصص اپیدمیولوژی در مورد سویه امیکرون گفته است، با توجه به سرایت پذیری بالای سویه امیکرون و تجربه جهانی ابتلا به این ویروس رشد انفجاری دارد. سرایت‌پذیری این ویروس از سویه‌های قبلی آلفا، بتا و دلتای کرونا خیلی بیشتر است و با شیب خیلی تندی تعداد مبتلایان بالا می‌رود. اکنون به طور قطعی می‌توان گفت در هفته‌های آینده تعداد مبتلایان به کرونا و سویه امیکرون در کشور به بالای ۱۰۰ هزار نفر می‌رسد و این امر کاملا مسجل است. البته این آمار افرادی است که تست می‌دهند و تست آنها مثبت می‌شود. تعداد واقعی مبتلایان بسیار بیشتر و شاید ۱۰ برابر بیشتر از این میزان است ضمن اینکه افراد بسیار زیادی برای تست مراجعه نمی‌کنند با این روند ممکن است به جایی برسیم که نتوانیم از همه مبتلایان تست بگیریم.

شناسایی بیش از ۳۸ هزار بیمار جدید 
براساس اعلام وزارت بهداشت، از دیروز -12 بهمن ماه- تا امروز ۱۳ بهمن ماه ۱۴۰۰ و بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، ۳۸ هزار و ۱۶۰ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی شد که یک هزار و ۹۷۵ نفر از آنها بستری شدند. مجموع بیماران کووید۱۹ در کشور به ۶ میلیون و ۴۴۶ هزار و ۴۰۴ نفر رسید. متاسفانه در طول ۲۴ ساعت گذشته، ۵۹ بیمار کووید۱۹ جان خود را از دست دادند و مجموع جان باختگان این بیماری به ۱۳۲ هزار و ۵۶۳ نفر رسید.خوشبختانه تا کنون ۶ میلیون ۱۱۵ هزار و ۱۳۴ نفر از بیماران، بهبود یافته و یا از بیمارستانها ترخیص شده اند.

۳۸ هزار و ۱۶۰ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی شد که یک هزار و ۹۷۵ نفر از آنها بستری شدند.یک هزار و ۸۱۹ نفر از بیماران مبتلا به کووید۱۹ در بخش های مراقبت های ویژه بیمارستانها تحت مراقبت قرار دارند.تا کنون ۴۴ میلیون و ۹۸۸ هزار و ۹۴۰ آزمایش تشخیص کووید۱۹ در کشور انجام شده است.در حال حاضر ۴۲ شهرستان در وضعیت قرمز، ۱۴۲ شهرستان در وضعیت نارنجی، ۲۳۰ شهرستان در وضعیت زرد و ۳۴ شهرستان در وضعیت آبی قرار دارند.همچنین ۶۲۱ هزار دُز واکسن کرونا در شبانه روز گذشته تزریق شده است. تا کنون ۶۰ میلیون و ۹۰۵ هزار و ۲۶۶ نفر دُز اول، ۵۴ میلیون و ۲۷۷ هزار و ۷۶۱ نفر دُز دوم و ۱۸ میلیون و ۱۶۳ هزار و ۳۸۷ نفر، دُز سوم واکسن کرونا را تزریق کرده اند و مجموع واکسن های تزریق شده در کشور به ۱۳۳ میلیون و ۳۴۶ هزار و ۴۱۴ دُز رسید. در شبانه روز گذشته ۶۲۱ هزار و ۱۰۹ دُز واکسن کرونا در کشور تزریق شده است.
 
غیرحضوری شدن مدارس برخی استان ها
زمانی که در شهریور و مهر و آبان با روند کاهشی کرونا در کشور مواجه شدیم فرصت بازگشایی مدارس و دانشگاه‌ها بود، اما با وجود توصیه کارشناسان به بازگشایی مدارس این تصمیم گرفته نشد و حالا که با اوج‌گیری دوباره کرونا با سویه امیکرون مواجه شده‌ایم مدارس برخی استان ها را غیرحضوری کرد. به عنوان مثال محمد دستورانی مدیرکل آموزش و پرورش استان سمنان اعلام کرد، طبق مصوبه ستاد استانی پیشگیری ومقابله با کرونا مدرسه‌های گرمسار با توجه به شیوع ویروس امیکرون و موج ششم بیماری کرونا و وضعیت قرمز این شهرستان در رنگ بندی کرونایی از امروز چهارشنبه ۱۳ بهمن تعطیل شد و تا پنجشنبه ۲۱ بهمن این تعطیلی ادامه دارد و آموزش به صورت مجازی دنبال می‌شود.

همچنین بهرام ستاری معاون سیاسی، امنیتی واجتماعی استانداری لرستان نیز اعلام کرد با توجه به شیوع سویه جدید کرونا فعالیت آموزشی در تمام مراکز پیش دبستانی و مدارس دوره ابتدایی و متوسطه در شهرستان‌ خرم آباد با وضعیت قرمز کرونایی از امروز-  ۱۳ بهمن ماه - تا اطلاع ثانوی به صورت مجازی و در بستر شبکه شاد برگزار می شود. جواد قناعت استاندار خراسان جنوبی نیز اعلام کرد با توجه به وضعیت شیوع کرونا و تصمیم ستاد استانی، فعالیت مدارس خراسان جنوبی در مناطق قرمز و نارنجی به مدت ۲ هفته غیرحضوری است.

با این حال نتایج اطلاعات موجود نشان می دهد که سرعت واکسیناسیون به خصوص دز سوم تا حدودی می تواند از سرعت انتقال سویه جدید اومیکرون جلوگیری کند، در کشورهایی که در تزریق دز سوم واکسن کرونا موفق تر عمل کردند، سرعت انتقال بیماری در آن کشورها کمتر بوده است براین اساس یکی از اقدامات مهمی که تاکید می شود تزریق دز سوم واکسن کرونا است هرچند واکسن حدود ۲ هفته بعد از تزریق، تاثیر خود را می گذارد، اما تزریق آن به همه توصیه می شود، بعد از تزریق واکسن نیز همچنان پروتکل های بهداشتی به خصوص استفاده از ماسک دوری از حضور در تجمعات و دورهمی ها تاکید می شود.

ضرورت تعطیلی مدارس و تجمعات تا پایان امسال
مسعود مردانی  عضو ستاد ملی مقابله با کرونا نیز اعلام کرده است با توجه به افزایش شهرهای قرمز و به صدا در آمدن زنگ خطر همه گیری اومیکرون، محدودیت های کرونایی از جمله تعطیلی مدارس، برگزاری نشست های علمی و فرهنگی و تجمعات باید تا پایان امسال برقرار شود. در حال حاضر شمار مراجعه کنندگان به مراکز درمانی بصورت سرپایی به دلیل ابتلا به اومیکرون افزایش چشمگیری یافته و بیمارستان هایی که از گذشته بیمار کرونایی پذیرش می کردند، مملو از افراد بستری بویژه در بخش های مراقبت های ویژه شده است.

ضرورت اعمال محدودیت های کرونایی و تجمعات تا پایان امسال با توجه به افزایش شهرهای قرمز و به صدا در آمدن زنگ خطر همه گیری اومیکرون، محدودیت های کرونایی  و تجمعات تا پایان امسال برقرار شود.وی گفت: پیک ششم کرونا در کشور با سویه اومیکرون آغاز شد و اکنون بسیاری از شهرها از حالت آبی خارج شده و به وضعیت قرمز و نارنجی در آمدند، تا پایان سال اگر مردم شیوه نامه های بهداشتی رعایت و روند واکسیناسیون خود را بویژه تزریق دز سوم را انجام ندهند، دوباره ممکن است به روزهای گذشته تلخ کرونایی برگردیم و محدودیت های بیشتری اعمال شود. 

اومیکرون از تازه ترین سویه های کرونا است که حدود چهار برابر جهش سرایت آن به دیگران بیش از دلتا بوده و شبیه سرماخوردگی بوده و پس از یک هفته شدت می یابد. با توجه قدرت سرایت بیشتر اومیکرون، اگر تعداد موارد ابتلا بالا برود، تعداد موارد بستری نیز افزایش می‌یابد و تخت‌های بیمارستانی اشغال می‌شوند و منجر به افزایش موارد مرگ و میر خواهد بود. اکنون وضعیت در برخی استان های کشور به گونه ای است که آژیر قرمز به صدا در آمده و در برخی از استان ها شرایط کرونایی به رنگ نارنجی درآمده است.

در این گزارش وضعیت استان ها مرور می شود:
خراسان رضوی/ اعلام آماده باش کامل به بیمارستان ها
یعقوبعلی نظری استاندار خراسان رضوی گفت: بیمارستانها و درمانگاه ها با قرمز شدن وضعیت شیوع ویروس کرونا در مشهد باید صد در صد در آماده‌باش باشند، نتیجه این آمادگی پاسخگویی و درمان بهنگام بیماران است. این استان از لحاظ شیوع ویروس کرونا وارد شرایطی خاص شده لذا مدیریت اوضاع در بخشهای مختلف متناسب با این شرایط صورت می‌گیرد. مدارس خراسان رضوی در مناطق قرمز و نارنجی شیوع ویروس کرونا کاملا غیرحضوری است. همچنین در مناطق زرد کرونایی به محض مشاهده علائم بیماری در حتی یک معلم یا دانش‌آموز بلافاصله وضعیت مدرسه و کلاس مورد بررسی قرار می‌گیرد تا در صورت شیوع با فوریت تعطیلی اعمال شود. 

نظری همچنین به نحوه برگزاری تجمعات اشاره کرد و گفت: فعالیت در مکان های تجمع تنها برای مدت زمان یک ساعت و ۳۰ دقیقه آن هم با گنجایش ۲۵ درصد فضا مجاز است ضمن اینکه افراد باید واکسن زده باشند و فاصله‌گذاری اجتماعی هم اعمال شود. ستاد اختصاصی اصناف در مشهد باید برگزار شود تا ضریب رعایت پروتکل‌های بهداشتی در این بخش افزایش پیدا کند. رستوران‌ها نیز در وضعیت قرمز و نارنجی باید به شکل بیرون بر خدمات دهند و در مناطق زرد هم شرط فعالیت، افزایش ضریب مراقبت است.

مشهد/ افزایش ۶۰ درصدی مراجعات سرپایی کرونا
دکتر محمد حسن درخشان مدیر توسعه شبکه و ارتقای سلامت دانشگاه علوم پزشکی مشهد از افزایش ۶۰ درصدی مراجعان سرپایی با علایم مشکوک در مناطق زیر پوشش این دانشگاه خبر داد و گفت: هم اکنون ۴۱ مرکز منتخب کرونا در  مناطق زیر پوشش دانشگاه  علوم پزشکی مشهد فعال است که از این تعداد ۲۲ مرکز در شهر مشهد مستقر است.افزایش نتایج مثبت تست سریع و پی.سی.آر موید این مطلب است که بیماری به سرعت در جامعه در حال چرخش است. نتیجه پی. سی. آر مثبت در ابتدای بهمن ماه امسال در مناطق زیر پوشش دانشگاه علوم پزشکی مشهد پنج تا ۶ درصد بود که  اکنون این رقم به ۵۰ درصد رسیده است همچنین نتیجه مثبت تست سریع هم از ۲ تا سه درصد در ابتدای بهمن ماه به ۱۵ تا ۱۷ درصد  افزایش پیدا کرده است. 

خراسان شمالی/ محدودیت ها بازگشت 
سرهنگ سجاد نامور معاون اجتماعی و فرهنگی نیروی انتظامی خراسان شمالی گفت: محدودیت کرونایی تردد جاده ای در شهرستان های بجنورد، شیروان، مانه و سملقان و فاروج که وضعیت رنگبندی آنها نارنجی است، اعمال می شود.با شیوع بیماری کرونا و تغییر وضعیت برخی شهرستان ها به رنگ نارنجی کرونایی، محدودیت تردد در جاده ها بار دیگر اجرا می شود. در این طرح ورود و خروج خودروها با پلاک غیربومی به شهرستان های نارنجی تخلف محسوب شده و مطابق با قانون با آن برخورد می شود. رانندگان خوروهای غیربومی بابت ورود و خروج به شهرهای نارنجی ۵۲۵ هزار تومان جریمه می شوند.بر اساس تصمیمات ستاد مقابله با کرونا این محدودیت در تمامر شهرها با رنگ کرونایی نارنجی اعمال می‌شود.

زنجان/ رنگ کرونایی ۲ شهرستان 
دکتر مشهود تقیلو معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی استان زنجان گفت: طبق اعلام وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، شهرستان‌های زنجان و خدابنده از وضعیت زرد کرونایی به سرعت به نارنجی تغییر وضعیت دادند و چهار شهرستان دیگر این استان زرد و ۲ شهرستان باقیمانده آبی هستند. در زمان حاضر شمار بستری بیماران کرونایی در بیمارستانهای استان صعودی شده است بطوریکه ۹۸ بیمار مبتلا به کووید- ۱۹ تحت درمان قرار دارند، روز گذشته مورد فوتی در استان ثبت نشد که در مجموع شمار فوتی های ناشی از کرونا در استان به رقم یک‌هزارو ۸۳۴ نفر رسیده است. وی اظهار داشت: هر چند شمار مبتلایان سرپایی و بستری در استان نسبت به پیک های قبلی کمتر است، اما با توجه به شیوع سویه جدید" اُمیکرون" شهروندان زنجانی باید همچنان پروتکل‌های بهداشتی را تا کنترل بیماری مورد توجه قرار دهند چراکه آمارها نشان می دهد تعداد مبتلایان سرپایی به این بیماری در حال افزایش است.

هرمزگان/ افزایش ۸۰ درصدی موارد بستری کرونا 
دکتر فاطمه نوروزیان سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان گفت: در حال حاضر ۲۵۲ نفر مبتلا به کرونا در بیمارستان های استان بستری هستند که این آمار در مقایسه با یک هفته گذشته بیش از ۸۰ درصد افزایش داشته است. از مجموع بستری ها، ۳۵ نفر در بخش مراقبت های ویژه تحت نظر هستند که از این شمار حال هفت نفر بسیار وخیم گزارش شده است و آمار بستری های این بخش نیز در مقایسه با هفته گذشته حدود ۹۰ درصد رشد داشته است. در دیگر شاخص ها از جمله موارد سرپایی و فوتی نیز شاهد افزایش بسیار زیادی هستیم و در حال حاضر سویه غالب کرونا در هرمزگان، اومیکرون است که همه گروه های سنی به ویژه جوانان و کودکان مورد هدف این سویه خطرناک هستند و آمار فوتی های کرونا در استان نیز رو به افزایش است.

اهواز/ شناسایی موارد جدید
دکتر مهران احمدی بلوطکی دبیر شورای سلامت اهواز با اشاره به افزایش میزان مراجعان گفت: در ۲۴ ساعت گذشته یک هزار و ۲۰۰ نفر مشکوک به کرونا به مراکز نمونه گیری غرب اهواز مراجعه کردند که حدود ۵۰ درصد تست ها مثبت شد.  در حال حاضر میزان مراجعه بیماران در غرب اهواز نسبت به روز قبل ۲ برابر و نسبت به هفته قبل پنج برابر شده است. شرایط به گونه ای است که میزان روزانه مراجعان در غرب اهواز  در حال افزایش است چرا که  میزان رعایت شیوه نامه های بهداشتی حدود ۵۰ درصد است.

آذربایجان غربی/ افزایش مبتلایان روزانه کرونا
دکتر محمدامین ولیزاد سرپرست دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی آذربایجان غربی گفت: طی ۲۴ ساعت گذشته ۷۱۵ نفر در استان به کرونا مبتلا شدند که ۱۱۵ نفر بیشتر از شبانه روز پیش از آن است که این آمار نشان می دهد که وضعیت ابتلا به کرونا در آذربایجان غربی، روند صعودی پیدا کرده و باید مردم توجه بیشتری به رعایت پروتکل ها داشته باشند. البته از این تعداد، ۷۲ نفر در مراکز درمانی بستری شدند که نشان می دهد بستری شدگان، افزایش چندانی نیافته و رشد مربوط به مبتلایان سرپایی است ولی باید شهروندان دقت کنند. با اضافه شدن این تعداد، کل بستری شدگان سندرم حاد تنفسی در استان به ۳۱۸ نفر رسیده است.در حال حاضر، ۸۵ نفر از بستری شدگان در بخش‌های مراقبت‌های ویژه بستری هستند و ۱۹ نفر نیز فقط با استفاده از ونتیلاتور تنفس می‌کنند. طی ۲۴ ساعت گذشته چهار نفر در آذربایجان غربی از جمله ۲ نفر در ارومیه جان خود را بر اثر ابتلا به کرونا از دست داده اند با اضافه شدن این تعداد، کل فوتی های ناشی از کرونا در استان به هفت هزار و ۲۶۸ نفر رسید.

کهگیلویه و بویراحمد/ افزایش مراجعه کنندگان سرپایی
پرویز یزدان پناه رییس دانشگاه علوم پزشکی یاسوج گفت: تعداد مراجعه کنندگان سرپایی به مراکز درمانی کهگیلویه و بویراحمد بیش از ۲ برابر افزایش یافته است در صورت تداوم این روند و افزایش تعداد مبتلایان طی هفته‌های آینده ظرفیت پذیرش بیمارستان‌های معین کرونا در این استان تکمیل می‌شود. از ۶۴۵ نمونه آزمایش پی سی آر دریافت شده از آزمایشگاه‌های سلولی و مولکولی در شهرهای یاسوج و دهدشت حدود ۳۵ درصد موارد مثبت بودند که بیشتر موارد مثبت به ترتیب در شهرستان‌های بویراحمد، گچساران، کهگیلویه و بهمئی ثبت شده است. روند افزایشی کرونا در کهگیلویه و بویراحمد از حدود ۲ هفته پیش به علت بی توجهی مردم به دستورالعمل‌های بهداشتی شتاب گرفته و هم اکنون سیر صعودی دارد.

کرمانشاه/ وضعیت نارنجی در چهار شهرستان استان
مهدی محمدی رییس کمیته اطلاع‌رسانی ستاد مدیریت کرونا دانشگاه علوم‌ پزشکی کرمانشاه گفت: براساس این رنگ‌بندی شهرستان‌های کنگاور، سرپل‌ذهاب، جوانرود، هرسین، قصرشیرین، دالاهو، روانسر، سنقروکلیایی و گیلانغرب نیز در وضعیت زرد کرونایی و شهرستان ثلاث باباجانی هم در وضعیت آبی قرار گرفتند.

استان مرکزی/ سه شهرستان قرمز شد
یاسر قربانی سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی اراک گفت: دلیجان در رنگ‌بندی کرونا از سوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی قرمز اعلام شد که با احتساب اراک و ساوه، شمار شهرستان‌های پرخطر این استان به سه مورد رسید. در آخرین گزارش رنگ‌بندی کرونا محلات، تفرش، فراهان، خنداب، شازند و خمین از توابع استان مرکزی نیز در وضعیت نارنجی هستند.اکنون سه شهرستان کمیجان، زرندیه و آشتیان نیز با رنگ زرد کرونا موقعیت کم‌خطرتری دارند. با توجه به شیوع بالای بیماری، در حال حاضر هیچ کدام از شهرستان‌های استان مرکزی در وضعیت آبی کرونایی قرار ندارند.

البرز/ بستری شدن ۶۲ نفر دیگر
دکتر شهرام صیادی سرپرست دانشگاه علوم پزشکی البرز اعلام کرد که بیماری کووید۱۹ سبب بستری شدن ۶۲ نفر دیگر طی ۲۴ ساعت گذشته در این استان و شمار کل بستری شدگان البرز به ۸۱ هزارو ۹۱۵ نفر رسید. اکنون ۲۹۸ بیمار کووید۱۹ در بیمارستان های استان البرز تحت مراقبت های  پزشکی قرار دارند. سه بیمار کووید۱۹ طی ۲۴ ساعت گذشته در بیمارستان های استان البرز جان خود را از دست دادند و شمار کل جانباختگان این بیماری در البرز به ۶ هزارو ۵۰۸ نفر رسید.از مجموع ۸۱ هزار و ۹۱۵  بیمار کووید۱۹ بستری شده در بیمارستان های البرز تاکنون   ۷۵ هزار و ۱۰۸  بیمار آنان بهبود یافته اند.

لرستان/ شمار جانباختگان کرونا به ۲ هزار و ۶۹۲ نفر رسید
دکتر مریم کوشکی معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی لرستان گفت: یک نفر در شبانه روز گذشته به علت ابتلا به کرونا در استان جان باخت و مجموع جانباختگان به ۲ هزار و ۶۹۲ نفر رسیده  است.۳۹۳ ابتلای جدید به کرونا طی شبانه روز گذشته در استان ثبت شده و شمار مبتلایان نیز به ۲۰۰ هزار و ۷۸۲ نفر رسید. هم اکنون ۲۶۲ بیمار مبتلا و مشکوک به کرونا در مراکز درمانی و بیمارستان های این استان بستری هستند.
 

افزایش ۶۱ درصدی بستری‌های کرونا در استان تهران/اعلام زمان سفر رئیس جمهور در استان تهران

آخرین اخبار مربوط به کرونا در ایران و جهان در بهمن ماه


استاندار تهران از افزایش ۶۱ درصدی بستری‌های ناشی از ابتلا به کرونا نسبت به هفته گذشته در سطح استان تهران خبر داد. محسن منصوری در نشست خبری امروز چهارشنبه در پاسخ به سوال ایسنا در خصوص آخرین اقدامات استانداری تهران در روند کنترل شیوع گسترده اُمیکرون به ویژه در بازگشایی مدارس و دانشگاه‌ها گفت: متأسفانه سویه جدید اُمیکرون در سطح کشور و تهران گسترش قابل توجهی داشته که بخشی از آن ناشی از ساده‌انگاری‌ها است. ساده‌انگاری‌هایی که نسبت به دستورالعمل‌هاو رعایت پروتکل‌های بهداشتی انجام شده است. بر همین اساس روز گذشته در نخستین تصمیم فعلا به مدت یک هفته مدارس ابتدایی استان را به صورت غیرحضوری برگزار خواهیم کرد.

وی افزود: بی‌تردید اگر پروتکل‌های بهداشتی و شیوه‌نامه‌های بهداشتی رعایت نشود ناچار به اعمال محدودیت‌های جدیدتر و جدی‌تری خواهیم بود. منصوری تأکید کرد: ظرف روزهای گذشته مراجعین ۷۸ درصد افزایش نسبت به هفته گذشته داشته و بستری‌ها نیز در سطح استان تهران ۶۱ درصد افزایش پیدا کرده است. بی‌تردید آمار خوبی را شاهد نیستیم و نیازمند مراقبت‌های جدی هستیم. وی ادامه داد: دانشگاه‌ها و دبیرستان‌ها هنوز تصمیم جدیدی برایشان اتخاذ نشده است. قطعا علاقه‌مند به تعطیلی دانشگاه‌ها و دبیرستان‌ها با توجه به افت تحصیلی دانش‌آموزان نیستیم، لذا همه باید در این زمینه مراقبت‌های لازم و رعایت پروتکل‌های بهداشتی را در دستور کار خود قرار دهند.
 

هشدار قرمز امیکرون به کشور

آخرین اخبار مربوط به کرونا در ایران و جهان در بهمن ماه


اوج‌گیری امیکرون افزایش شهرهای قرمز، احتمال کمبود تخت و برپایی دوباره بیمارستان‌های صحرایی را به دنبال داشته است. روزنامه همشهری نوشت: «ابتلا به‌ سویه جدید کرونا یا همان امیکرون در بیشتر استان‌های کشور خیز شدیدی را نشان می‌دهد. در روزهای گذشته نقشه آبی کرونا کم‎کم تغییر رنگ داد؛ به‌ طوری که هم‌اکنون ۱۵ شهر قرمز و ۶۰ شهر نارنجی هستند و روند تغییر رنگ هم ادامه دارد. اخباری که از استان‌ها شنیده می‌شود هم حاکی از مثبت‌شدن هر روزه تعداد بیشتری از تست‌های کروناست؛ موضوعی که مدارس را به تعطیلی کشانده و موجب شده است دانشگاه‌های علوم‌ پزشکی برای جلوگیری از بحرانی‎شدن شرایط به اقدامات پیشگیرانه روی آورند. در حالی‌ که موج ششم کرونا رسما آغاز شده است، نگرانی‌ها از سریع‎الانتقال‌بودن سویه جدید ادامه دارد و به‌ گفته مسئولان در هفته‌های آینده این موج شدت بیشتری نیز خواهد یافت.

آماده‌باش در بندرعباس
قرارداشتن در کنار مرزهای ‌زمینی و دریایی گردشگرپذیر بودن و تجاری‌بودن از مهم‌ترین عواملی است که موجب شده استان‌های جنوبی کشور در همه موج‌های کرونا به‌شدت درگیر شوند. هرمزگان نیز از این استان‌هاست و اکنون سویه‎ امیکرون با سرعت زیاد در آن تاخت‌وتاز می‌کند. همین موضوع موجب شده است مسئولان بهداشتی این استان برپایی بیمارستان صحرایی را در دستور کار خود قرار دهند.

سخنگوی علوم پزشکی هرمزگان می‌گوید: موارد مثبت و سرپایی کرونا هر روز در استان افزایش می‎یابد و گر چه هنوز بیماران سرپایی از بستری کمتر هستند اما پیش‌بینی ما این است که با افزایش بیماران بستری تخت‌های بیمارستان در استان به‌سرعت پر شود و به همین دلیل بیمارستان صحرایی اداره‌ کل مدیریت بحران در بندرعباس بر پا شده است. فاطمه نوروزیان با بیان این که بیمارستان‌های استان آماده‌باش هستند، می‌گوید: تا ۱۱بهمن تعداد بستری‌ها در استان به ۲۲۲ نفر رسید که از میان آنها ۱۰۶ نفر مثبت قطعی کرونایی بودند. این در حالی‌ است که بستری‎های استان در تاریخ چهار بهمن ۳۸ نفر بود و تفاوت اعداد به‌خوبی سرعت پیش‌روندگی سویه‌ جدید را نشان می‌دهد.

وی درباره اهمیت دریافت دوز سوم در کاهش عوارض ابتلا به کرونا می‌گوید: این موضوع بسیار مهم است که شهروندان برای دریافت واکسن اقدام کنند، زیرا این موضوع نه در ابتلا بلکه در کاهش تعداد بستری‌ها و خفیف‌شدن عوارض ابتلا مؤثر باشد. نوروزیان درباره آمار واکسیناسیون این استان نیز می‌گوید: هم‌اکنون ۹۸.۰۳درصد از واجدان شرایط دریافت واکسن دوز یک، ۸۸درصد دوز ۲ و ۳۵درصد واجدان شرایط دوز سوم واکسن کرونا را دریافت کرده‌اند. تزریق واکسن برای کودکان هم در هرمزگان آغاز شده و در حال انجام است.

کودکان؛ دغدغه حوزه سلامت
استان مرکزی به‌ عنوان استانی صنعتی که بر سر راه چند استان قرار دارد، همیشه در معرض بروز موج‌های شدید کرونا قرار داشته است. هم‌اکنون اراک به قرمز تغییر رنگ داده و به‌ دلیل آن که هیچ شهری در استان دیگر آبی نیست می‌توان پیش‎بینی کرد تعداد بیشتری از شهرهای استان به‌زودی قرمز شوند. سخنگوی علوم پزشکی استان مرکزی می‌گوید: تعداد مبتلایان مثبت استان هم‌اکنون ۷۹۱ نفر است و متأسفانه در شبانه‌روز گذشته دو نفر مبتلا به کرونا در استان فوت کرده‌اند. آمار مبتلایان به کرونای استان در ۱۵روز گذشته حدود ۳۵نفر بود و رشد سریع مبتلایان در آمار کاملا مشخص است. یاسر قربانی با بیان این که در ۱۰ روز گذشته ۹۲ نفر افراد کمتر از ۱۷سال به بیمارستان امیرکبیر اراک مراجعه کرده‌اند، می‌گوید: از این تعداد کرونای ۲۹نفر مثبت شده است. این موضوع نشان می‎دهد کودکان که هنوز به‌ طور کامل واکسینه نشده‌اند بسیار در معرض خطر هستند. او با تأکید بر این که کودکان دغدغه مهم سیستم درمان در سویه امیکرون هستند، می‌گوید: خواهش مهم ما از خانواده‌ها این است که تزریق واکسن و زدن ماسک برای کودکان را جدی بگیرند.

هجوم امیکرون به دیگر استان‌ها
آن چه درباره‌ هرمزگان و مرکزی گفته شد در دیگر استان‌ها نیز اتفاق افتاده است. وضعیت ابتلا به کرونا در آذربایجان غربی، آذربایجان شرقی، زنجان، تهران، البرز، مازندران، گیلان، خوزستان، خراسان شمالی، خراسان رضوی، کرمان، یزد، اصفهان و دیگر نقاط کشور روند صعودی شده، در بوشهر وضعیت بحرانی است، در گلستان، مرکزی، هرمزگان، کردستان‌ و چند استان دیگر مدارس غیرحضوری شده‌اند و به دستگاه‌های دولتی نیز توصیه شده است کارمندانی که کوچک‌ترین علامت مشابه سرماخوردگی دارند را دورکار کنند. موج ششم در کشور تاخت‌وتاز می‌کند، تعداد بیماران در حال افزایش و کادر درمان دوباره پرکار شده است. همچون موج‌های گذشته کلید اما در دست مردم است که با رعایت پروتکل‎ها و دریافت واکسن از عوارض شدید بیماری کاسته و جلوی بحران سیستم درمان را بگیرند.

جدیدترین رنگ‌بندی کرونایی
بنا بر اعلام آخرین وضعیت رنگ‌بندی کرونایی شهرهای کشور و با افزایش شمار شهرهای قرمز، ۱۵ شهر در وضعیت قرمز، ۶۱ شهر نارنجی، ۲۷۴ شهر زرد و ۹۸ شهر در وضعیت آبی قرار دارند. دماوند و فیروزکوه (تهران)، تربت‌ حیدریه (خراسان رضوی)، کهنوج و زرند (کرمان)، رامسر (مازندران)، اراک (مرکزی)، جاسک (هرمزگان) فردوس (خراسان جنوبی)، قم، دستجرد و سلفچگان (قم)، کاشان (اصفهان)و میبد و مهریز (یزد) در وضعیت قرمز قرار گرفته‌اند و خوی (آذربایجان غربی)، بیرجند، طبس (خراسان جنوبی)، بردسکن، تایباد، سبزوار، نیشابور (خراسان رضوی)، دامغان، گرمسار (سمنان)، بوئین‌زهرا، قزوین (قزوین)، الیگودرز (لرستان)، آمل، بابل، بهشهر، جویبار، ساری، نکا (مازندران)، دلیجان، محلات (مرکزی)، حاجی‌آباد، رودان، میناب (هرمزگان)، شهرکرد (چهار محال و بختیاری)، کامیاران (کردستان)، صحنه (کرمانشاه)، رودبار (گیلان) در وضعیت نارنجی هستند.
 

 سه شنبه دوازدهم بهمن 

موج ششم کرونا در تمام مناطق تهران افزایشی شد

آخرین اخبار مربوط به کرونا در ایران و جهان در بهمن ماه

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی ایران از افزایش موج ششم کووید ۱۹ با ویروس اُمیکرون در تمام مناطق تهران خبر داد. دکتر نادر توکلی در وبیناری که با حضور روسای سه دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، تهران و ایران و همچنین مسئولان و کارشناسان ۱۲۸ بیمارستان به صورت برخط برگزار شد، به تشریح آمارهای افزایشی کووید ۱۹ بر اثر ویروس اُمیکرون پرداخت. وی ادامه داد: از هفته اول و دوم بهمن امسال با آمارهای افزایشی در زمینه های مراجعین، بستری ‌و فوتی روبرو هستیم. توکلی با اشاره به افزایش ۱۰۰ درصدی بستری ها در هفته دوم بهمن به دلیل ویروس اُمیکرون عنوان کرد: همچنین تعداد فوتی نیز افزایش یافته است.

وی افزود: بیشترین تعداد بستری در سال ۱۴۰۰ برای روز ۱۶ مرداد با رکورد یک هزار و ۸۱۲ نفر بود که بعد آمار کاهشی شد، ولی هم اکنون این آمار افزایشی شده است. توکلی ادامه داد: تعداد بستری ها از ابتدای بهمن که آمار ۱۷۴ بستری بود به آمار بستری ۵۸۶ بیمار افزایش یافته است که آمار افزایشی ۲۳۶ درصدی بستری را نشان می دهد. وی با اشاره به مثبت بودن ۴۰ درصد PCR افراد در هفته دوم بهمن عنوان کرد: همچنین از هر یکصد بیمار بستری ۲۰درصد بیماران زیر ۱۰سال سن دارند.

توکلی در جمع بندی نهایی افزود: ۵۰ درصد بستری‌ها مربوط به افراد بالای ۵۰ سال است، همچنین ۹۰درصد فوتی‌ها نیز در سنین بالای ۵۰ سال بوده که شامل سنین ۶۰ تا ۷۰ سال در بخش بستری‌ها هستند. وی خاطرنشان کرد: مرخصی استعلاجی برای ویروس اُمیکرون حداکثر پنج روز است و برای برگشت به کار نیاز به انجام تست نیست، همچنین استانداری تهران نیز محدودیت های یک هفته ای را اطلاع رسانی خواهد کرد. بنا بر اعلام روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی ایران، توکلی با اشاره به اینکه پروتکل درمانی برای کودکان دچار اُمیکرون نیز تا روز شنبه هفته آینده اعلام خواهد شد، افزود: جراحی ها در بیمارستان های کودکان با محدودیت انجام خواهد شد ولی جراحی برای بزرگسالان بدون محدودیت خواهد بود. /ایسنا
 

آمار کرونا در ایران و جهان (۱۴۰۰/۱۱/۱۲)

آخرین اخبار مربوط به کرونا در ایران و جهان در بهمن ماه
 

 دوشنبه یازدهم بهمن 

آمار کرونا در ایران و جهان (۱۴۰۰/۱۱/۱۱)

آخرین اخبار مربوط به کرونا در ایران و جهان در بهمن ماه

اینفوگرافی؛ آخرین آمار از وضعیت واکسیناسیون کرونا در کشور تا 11 بهمن 1400

آخرین اخبار مربوط به کرونا در ایران و جهان در بهمن ماه

تمهیدات وزارت آموزش و پرورش برای بازگشایی حضوری مدارس

آخرین اخبار مربوط به کرونا در ایران و جهان در بهمن ماه

 
معاون تربیت بدنی و سلامت وزارت آموزش و پرورش، اقدامات انجام شده در زمینه سلامت دانش آموزان در بازگشایی حضوری مدارس را تشریح کرد. به گزارش خبرنگار گروه علم و آموزش ایرنا، صادق ستاری فرد با اشاره به تشکیل تیم های نظارتی برای بررسی مستمر و نظارت بر نحوه اجرای شیوه نامه‌های بهداشتی در مدارس، اظهار کرد: پلتفرم واکسیناسیون و درج غیبت دانش آموزان با تأکید بر نظام مراقبت کووید ۱۹ در سامانه یکپارچه دانش آموزی (سیدا) راه اندازی شده است.

ستاری فرد افزود: دستورالعملی نیز با عنوان «سهولت در رصد وضعیت واکسیناسیون» به ادارات آموزش و پرورش استان های کشور ارسال شده است که در آن، با توجه به شناسایی سویه اومیکرون در ایران و احتمال انتقال آن در مدارس، مدیران مدارس، موظف به انجام اقدامات لازم جهت ثبت اطلاعات روزانه موارد غیبت دانش آموزان کرونایی در سامانه مذکور و پیگیری واکسیناسیون آنها شده اند.

معاون تربیت بدنی و سلامت وزارت آموزش و پرورش، با اشاره به تأکید ستاد مدیریت کرونا و ابلاغ ریاست جمهور به برگزاری حضوری کلاس های درس و امتحانات، گفت: در همین راستا، شیوه نامه اجرای دوره آموزشی «اقدامات کلیدی خانواده ها برای پیشگیری و کنترل کرونا ویروس در مدارس» جهت ارائه آموزش های لازم از سوی متخصصان سلامت با همکاری دفتر مرکزی انجمن اولیا و مربیان به تمام ادارات آموزش و پرورش استان های کشور ابلاغ شد.

وی ادامه داد: همچنین اقناع سازی والدین دانش آموزان برای واکسیناسیون فرزندان، ممانعت از فرستادن دانش آموزان مبتلا به کرونا ویروس یا دارای علائم به مدارس با استفاده بهینه از ظرفیت فضای مجازی و کانال‌های شبکه شاد، از اقدامات انجام شده در این زمینه است.

به گزارش وزارت آموزش و پرورش؛ ستاری فرد با تأکید بر ترویج شیوه زندگی سالم به منظور فراهم آوردن محیطی برای ایجاد همدلی و هم افزایی بین دانش آموزان سفیر سلامت، گفت: جریان سازی و بسترسازی برای تولید، تدوین و انتشار محتواهای آموزشی سلامت محور دانش آموزی، با هدف آموزش همسالان نیز در دستور کار آموزش و پرورش قرار داده شده است.

این واکسن به‌عنوان دز سوم همه واکسن‌ها قابل استفاده است

آخرین اخبار مربوط به کرونا در ایران و جهان در بهمن ماه


سخنگوی پروژه واکسن «کووپارس» ساخت موسسه تحقیقات واکسن و سرم سازی رازی گفت: "رازی کووپارس" به عنوان دوز بوستر تمام واکسن‌های کرونای مصرفی در کشور قابل استفاده است. دکتر محمد حسین فلاح مهرآبادی از قابلیت استفاده واکسن رازی کووپارس به عنوان دوز بوستر تمامی پلتفرم های استفاده شده در کشور خبر داد و گفت: با بررسی نتایج به دست آمده پس از اندازه گیری میانگین آنتی بادی نوترالیزان (VNT) بر علیه کووید-۱۹، دو هفته پس از تزریق واکسن رازی کوو پارس، مشخص شد که این واکسن می تواند به عنوان دوز بوستر تمامی واکسن های کرونای مصرف شده در کشور مورد استفاده قرار گیرد و تا ۱۸ برابر میزان آنتی بادی خنثی کننده را افزایش دهد.

وی افزود: مقایسه ای به منظور بررسی میانگین آنتی بادی نوترالیزان بر علیه کووید ۱۹ واکسن های سینوفارم، برکت، آسترازنکا و اسپوتنیک در روز صفر مطالعه و دو هفته پس از تزریق واکسن رازی کووپارس انجام شد که نتایج به دست آمده حاکی از قابل استفاده بودن این واکسن برای پلتفرم های موجود در کشور است.
 
فلاح مهرآبادی با توضیح در این خصوص گفت: میانگین تیتر آنتی بادی نوترالیزان به ترتیب برای واکسن های سینوفارم (۳ الی ۶ ماه پس از دوز دوم) در روز صفر مطالعه ۵.۴۳ و دو هفته پس از تزریق واکسن رازی کوو پارس به ۸۸.۶۹ افزایش یافت؛ واکسن برکت (۳ الی ۶ ماه پس از دوز دوم) در روز صفر مطالعه  ۵.۰۲ و دو هفته پس از تزریق رازی کووپارس به ۷۲.۱۱، واکسن آسترازنیکا (۴ الی ۶ ماه پس از دوز دوم) در روز صفر مطالعه ۱۰.۷۷ و دو هفته پس از تزریق رازی کووپارس به ۹۶.۴۹، واکسن اسپوتنیک (۴ الی ۶ ماه پس از دوز دوم) در روز صفر مطالعه ۱۱.۸۶ و دو هفته پس از تزریق رازی کووپارس به ۵۶.۳۷ و واکسن رازی کووپارس ( ۴ الی ۶ ماه پس از دوز دوم) در روز صفر مطالعه ۱۱.۵۱ و دو هفته پس از تزریق رازی کووپارس به ۸۷.۲۵ افزایش یافت.
 

امیکرون مانند روباهی مکار و دیوی خونخوار عمل می‌کند

آخرین اخبار مربوط به کرونا در ایران و جهان در بهمن ماه

چون علائم امیکرون شبیه سرماخوردگی است، بسیاری آن را جدی نمی گیرند. نکته مهم این است که با تست PCR نیز به احتمال بالا، سویه امیکرون کشف نمی شود و جواب تست منفی است (منفی کاذب). علائم خفیف و تست منفی، باعث گمراهی بیمار می شود و او به خیال این که صرفا سرما خورده است، درمان را جدی نمی گیرد. نتیجه چنین فرایندی درگیری خاموش و بی سر و صدای ریه هاست که ممکن است حتی به مرگ بیمار بینجامد. ضمن آن که بیمار، قرنطینه را جدی نمی گیرد و افراد زیادی را درگیر بیماری می کند.

پس کلا سرماخوردگی را فراموش کنید و حتی با تست منفی هم درمان کرونا را فورا زیر نظر پزشک متخصص آغاز کنید. ‌می‌توانید با مشورت پزشکتان، دمنوش های گرم و شربت “لیمو ترش+عسل+نمک+پودر زنجبیل” را در کنار داروهای تجویزی میل کنید. تا بهبودی کامل در قرنطینه باشید چون امیکرون بیش از سایر سویه های کرونا مسری است.
 

تاثیر این قرص بر سویه اومیکرون

آخرین اخبار مربوط به کرونا در ایران و جهان در بهمن ماه


نتایج بررسی‌های انجام شده نشان می‌دهد که قرص کووید-۱۹ مرک، علیه سویه اومیکرون فعال است. شرکت داروسازی «مرک» اعلام کرده است که ۶ مطالعه آزمایشگاهی درمورد تأثیر داروی خوراکی کووید -۱۹ به نام «مولنوپیراویر» بر سویه اومیکرون انجام شده است؛ نتایج بررسی‌ها نشان می‌دهد که این دارو در برابر اومیکرون فعال است. به نظر می‌رسد که فعالیت ضدویروسی این دارو و دیگر عوامل ضدویروسی در برابر انواع گونه‌های نگران کننده ویروس کرونا مورد ارزیابی قرار گرفته است.

شرکت داروسازی مرک اعلام کرده است که هنوز داروی مولنوپیراویر در برابر گونه اومیکرون ویروس کرونا در مطالعات انسانی مورد ارزیابی قرار نگرفته است. مولنوپیراویر و قرص خوراکی کرونا تولید شرکت داروسازی فایزر که پاکسلویید نام دارد در ماه دسامبر در ایالات متحده آمریکا تأیید شد و به عنوان ابزار مهمی برای مقابله با گونه اومیکرون ویروس کرونا در نظر گرفته شد.

طبق اعلام شرکت فایزر در ماه دسامبر، نتایج بررسی‌های آزمایشگاهی نشان می‌دهد که داروی پاکسلووید میزان اثربخشی خود را در برابر گونه اومیکرون ویروس کرونا حفظ کرده است. شرکت داروسازی مرک نیز اوایل ماه جاری عنوان کرد که قرص مولنوپیراویر از مکانیسمی بهره می‌برد که می‌تواند در برابر گونه اومیکرون یا دیگر گونه‌های ویروس کرونا مؤثر باشد. تاکنون بیش از ۱۰ کشور ازجمله ژاپن، بریتانیا و ایالات متحده آمریکا داروی مولنوپیراویر را مورد تأیید قرار داده‌اند.
 

وقوع جهش ژنتیکی قابل پیش بینی است

آخرین اخبار مربوط به کرونا در ایران و جهان در بهمن ماه


تاکنون اعتقاد بر این بوده است که جهش ژن ها به طور خودبه خودی رخ می دهد و پیش از وقوع هیچ نشانه ای از خود نشان نمی دهد بلکه فقط اثرات پس از آن در ارگانیسم دیده می شود. مطالعات جدید اما نشان می دهد جهش ژنتیکی قابل پیش بینی است. جهش یک تغییر دائمی در توالی ژنوم است که در اثر آسیب به دی ان ای ایجاد می شود. باید به خاطر داشت که همه جهش ها مضر نیستند اما برخی از آنها می توانند کاملاً خطرناک باشند زیرا گروهی از جهش ها می توانند منجر به اختلال ژنتیکی یا حتی سرطان شوند.

حال این سوال مطرح می شود که اگر امکان شناسایی این جهش ها پیش از وقوع وجود داشته باشد، چه اتفاقی می افتد؟به گزارش خبرگزاریsinapress، اگر بتوان پیش از وقوع آن ها جهش های مضر را متوقف کرد چه رخ می دهد؟ اگر بتوان از اختلالات ژنتیکی جلوگیری کرد چطور؟ سوالات فوق، مواردی بودند که دانشمندان موسسه ماکس پلانک در مطالعات سه ساله خود در پی یافتن پاسخی برای آن ها بوده و به بررسی مقوله جهش ژنتیکی پرداختند. در این مطالعات محققان دریافتند که آیا وقوع جهش‌ ها خود به ‌خودی است یا می ‌توان از قبل آن را شناسایی کرد. آنها این مطالعه را با استفاده از گیاه شاهی موش - گوش انجام دادند. این مطالعه با کاشت گیاهان در فضاهای آزمایشگاهی آماده آغاز شد که امکان رشد مناسب گیاهان، از جمله گیاهان معیوب که به طور طبیعی زنده نمی ماندند، فراهم شد. به دنبال آن، توالی صدها گیاه مشخص شد که حدود یک میلیون جهش را نشان داده و در نتیجه  چندین گونه از گیاه را ایجاد کرد.

در این مطالعه، نظریه موجود مبنی بر اینکه جهش‌ ها به‌ طور تصادفی رخ داده و جهش ‌هایی که در ارگانیسم ‌ها تنها با انتخاب طبیعی رخ می ‌دهند، رد شده و پژوهشگران مشاهده کردند که ژن ‌های ضروری گیاه که مسئول رشد سلولی و تجلی ژن هستند، نرخ جهش بسیار کمی داشتند. در حقیقت این گیاه راهی برای محافظت و حفظ این ژن ها از جهش پیدا کرد. به گزارش سیناپرس، دانشمندان همچنین کشف کردند که می توانند وقوع جهش ژن های خاص را به دنبال توالی بسته بندی ژن ها در اطراف انواع مختلف پروتئین پیش بینی کنند. این کشف برای پرورش دهندگان گیاه مهم است زیرا اکنون می توانند تنوع ژنتیکی بهتری از گیاهان را پرورش دهند.

ازسوی دیگر از نظر بالینی نیز یافته‌های این مطالعه بسیار مهم است زیرا پایه و اساس مطالعاتی را برای دانشمندان فراهم می‌ کند تا روش‌ های درمانی جدیدی را برای اختلالات ژنتیکی مانند سندرم داون و سرطان کشف کنند. درمان این اختلالات نیز ممکن است بعداً کشف شود و در نتیجه افراد بیشتری را از مرگ بر اثر این بیماری ها نجات دهد. به گزارش سیناپرس، در نهایت گفتنی است این مطالعه نشان می دهد که می توان جهش ژن را قبل از وقوع آن پیش بینی کرد. آگاهی نسبت به این موضوع می تواند در کنترل و یا احتمالاً متوقف کردن آنها و همچنین زمینه سازی برای نوآوری روش های نوین درمانی اختلالات ژنتیکی و سرطان ها مورد استفاده قرار گیرد.
 

اومیکرون هر دقیقه ۲ نفر را مبتلا می‌کند 

آخرین اخبار مربوط به کرونا در ایران و جهان در بهمن ماه


سرپرست دانشگاه علوم پزشکی شیراز با اشاره به سرعت بسیار بالای شیوع اُمیکرون، اعلام کرد که بررسی آمارهای ابتلا در فارس نشان می‌دهد که هر ۳۰ ثانیه یک نفر در این استان به کرونا مبتلا می‌شود. دکتر سید وحید حسینی دوشنبه ۱۱ بهمن در چهارصد و هشتادمین نشست روزانه ستاد دانشگاهی مدیریت بیماری کووید۱۹ علوم پزشکی شیراز، ضمن ابراز نگرانی نسبت افزایش شدید آمارهای ابتلا به کرونا، به دلیل شدت سرایت پذیری و گستردگی سریع سویه کرونای اُمیکرون، گفت: طی شبانه روز گذشته، با روند قابل توجه افزایش موارد ابتلا به کرونا مواجه بوده ایم که این آمار مجموعه سلامت را بسیار نگران کرده است.

سرپرست دانشگاه علوم پزشکی شیراز افزود: در حال حاضر واکسیناسیون به ویژه تزریق دُز سوم در کنار رعایت شیوه نامه های بهداشتی در برابر کروناویروس می تواند ابتلا به این بیماری و مرگ و میر ناشی از آن را کاهش دهد، بنابراین ضرورت دارد افرادی که تاکنون هنوز برای دریافت واکسن مراجعه نکرده اند و یا تزریق دُز سوم واکسن خود را به تعویق انداخته اند، نسبت به این امر اقدام کنند. حسینی با اشاره به افزایش تعداد بیماران مبتلا به کروناویروس، از آمادگی کامل بیمارستان ها و مراکز درمانی استان برای مقابله با موج ششم کروناویروس خبر داد و توصیه کرد: عدم تکمیل فرایند واکسیناسیون و بی توجهی به رعایت شیوه نامه های بهداشتی در برابر کروناویروس، باعث بحرانی تر شدن و ضعیت استان و ایجاد عوارض و آسیب های جبران ناپذیری می شود.
 

 یک شنبه دهم بهمن 

آمار کرونا در ایران و جهان (۱۴۰۰/۱۱/۱۰)

آخرین اخبار مربوط به کرونا در ایران و جهان در بهمن ماه


جهش‌های کرونایی چقدر ماندگاری دارد؟

آخرین اخبار مربوط به کرونا در ایران و جهان در بهمن ماه

توصیه ­های کرونایی به دانش آموزان برای حضور در مدرسه

آخرین اخبار مربوط به کرونا در ایران و جهان در بهمن ماه

استاندارد ملی الزامات کاهش کووید ۱۹ در گردشگری تصویب شد

آخرین اخبار مربوط به کرونا در ایران و جهان در بهمن ماه


استاندارد ملی الزامات و راهنمایی‎‌هایی برای کاهش انتشار کووید-۱۹ در صنعت گردشگری، در چهل و هشتمین اجلاسیه کمیته ملی میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی سازمان ملی استاندارد، تصویب شد. به گزارش خبرنگار فرهنگی ایرنا استاندارد ملی الزامات و راهنمایی ‎هایی برای کاهش انتشار کووید-۱۹ در صنعت گردشگری، روز یکشنبه -دهم بهمن ماه - در چهل و هشتمین اجلاسیه کمیته ملی میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی سازمان ملی استاندارد، تصویب شد.

این استاندارد ملی که براساس یکی از جدیدترین استانداردهای سازمان بین المللی استاندارد، ISO تدوین شده است ، الزامات و رهنمودهای پایه برای پیشگیری از انتشار ویروس کرونا در صنعت گردشگری را تعیین می کند و مکملی برای شیوه نامه های ملی موجود است. هنسا قادری دبیر کمیته متناظر گردشگری و خدمات وابستهINSO/TC۲۲۸ در گفت وگو با خبرنگار فرهنگی ایرنا اظهار داشت: از آغاز همه‎ گیری جهانی کووید ۱۹ ناشی از کروناویروس SARS-CoV-۲ بخش گردشگری به طور جدی تحت تاثیر این ویروس قرار گرفته است. 

وی افزود: براساس اعلام سازمان جهانی گردشگری UNWTO(۲۰۲۱) به دلیل همه‎ گیری جهانی کووید ۱۹، جهان شاهد افت ۷۳ درصدی گردشگری بین‎ المللی نسبت به سال ۲۰۲۰ بوده است، یعنی ۱.۱ میلیارد گردشگر بین‎ المللی کمتر و ۳.۱ تریلون دلار ضرر درآمد صادراتی حاصل از گردشگری؛ علاوه بر این، ۱۰۰ تا ۱۲۰ میلیون شغل درحال حاضر تحت تاثیرآن به خطر افتاده است. قادری بیان کرد: با چنین تاثیر مهمی بر اقتصاد، کشورهای جهان، نیاز به تعریف و پیاده ‎سازی معیارهایی برای کاهش انتشار همه‎ گیری جهانی و بهبود اعتماد به گردشگری برای سفر و مصرف خدمات گردشگری را احساس کردند. 

دبیر کمیته متناظر گردشگری و خدمات وابسته INSO/TC۲۲۸ گفت: شیوه ‎نامه‎ های ملی، منطق ه‎ای، دولتی و خصوصی با رویکردها و دامنه کاربردهای گوناگون در سراسر جهان برای مقابله با کووید- ۱۹ تدوین شده که هماهنگی این معیارها در یک شیوه ‎نامه واحد به منظور کاهش ریسک انتشارSARS-CoV-۲ و فراهم آوردن چارچوبی برای کشورها به منظور رعایت حداقل الزامات و توصیه های مورد توافق در هنگام وجود ریسک انتقال، امری لازم و ضروری است. به گفته قادری، معیارهای ذکر شده در این استاندارد با هدف حفاظت از سلامت کارکنان واحدهای گردشگری در مقابل کووید -۱۹ و فراهم آوردن خدمات و محصولات گردشگری ایمن تر برای گردشگران، تعیین شده و به بهبود بخش گردشگری و بازیابی اعتماد مسافران کمک خواهد کرد. 

وی خاطرنشان کرد: این معیارها به تفکیک بخش های مختلف شامل اقامتگاه ها، گردشگری ماجراجویانه و اکوتوریسم، سواحل، خدمات غذا و پذیرایی ، خدمات گف، اسپای درمانی و اسپای تندرستی، گردشگری رویدادها (MICE) ، موزه ها و محوطه های تاریخی، مناطق طبیعی تحت حفاظت (NPAs)، تفریحات شبانه، غواصی با اسکوبا، محوطه های اسکی، پارک های موضوعی و تفریحی ، جابه جایی گردشگران، بازدیدهای گردشگری، دفاتر اطلاع رسانی به گردشگران، دفاتر خدمات مسافرتی، فضاهای عمومی و اسکله های قایق های تفریحی و فعالیت های دریایی است.
دبیر تدوین استاندارد افزود: وزارتخانه های میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی- بهداشت، درمان و آموزش پزشکی – اتاق اصناف ایران-پژوهشکده میراث فرهنگی و گردشگری- فرهنگستان زبان وادب فارسی – پژوهشکده محیط زیست و توسعه پایدار- فدراسیون غواصی و نجات غریق،- فدراسیون رفتینگ، ذفاتر خدمات مسافرتی، انجمن اوراسیا ، برخی واحدهای اقامتی و گردشگری و فعالان گردشگری، با کمیته متناظر گردشگری وابسته به سازمان ملی استاندارد، در تدوین این استاندارد همکاری تنگاتنگ داشتند. قادری گفت: استاندارد ملی الزامات و راهنمایی هایی برای کاهش انتشار کووید -۱۹ در صنعت گردشگری به زودی در وبگاه سازمان ملی استاندارد در دسترس کاربران قرار خواهد گرفت.
 

امیکرون نمودارهای سربه زیر را صعودی کرد

آخرین اخبار مربوط به کرونا در ایران و جهان در بهمن ماه


امیرپروسنان: ابتلا به سویه امیکرون ویروس کرونا در هفته اخیر منجر به جهش قابل توجهی در نمودار بیماران سرپایی با تست مثبت کووید ۱۹ و وارونه کردن نمودارهای سربزیر همه‌گیری شد. با این وجود برخی به اشتباه گمان می‌کنند ابتلا به این سویه منجر به افزایش موارد فوتی نمی‌شود. روند سریع ابتلا به ویروس کرونا حداقل در یک هفته اخیر منجر به شیب تند صعودی نمودار بیماران سرپایی با تست مثبت کووید ۱۹ شده و در عین حال، دیگر خبری از سر به زیری نمودار بیماران بستری با تست مثبت نیست. روند افزایشی بیماران بستری پس از ۱۶۵ روز در ۸ بهمن ماه ۱۴۰۰ آغاز و منجر به قرمز و نارنجی شدن وضعیت برخی شهرها در نقشه کرونا کشور شد. روند سریع ابتلا به ویروس کرونا در یک هفته اخیر منجر به شیب تند صعودی نمودار بیماران سرپایی با تست مثبت کووید ۱۹ شده و دیگر خبری از سر به زیری نمودار بیماران بستری با تست مثبت نیست. از هشتم بهمن ماه ۱۴۰۰، کاشان در استان اصفهان، فردوس در استان خراسان جنوبی، قم در استان قم، ابرکوه، اردکان، خاتم، مهریز در استان یزد در وضعیت قرمز کرونایی قرار گرفتند.

همچنین اصفهان در استان اصفهان، بوشهر، تنگستان، دشتستان، گناوه در استان بوشهر، پاکدشت، تهران، دماوند، ری، شمیرانات، فیروزکوه، قرچک، ملارد، ورامین در استان تهران، سامان در استان چهارمحال و بختیاری، بینالود، تربت حیدریه، مشهد در استان خراسان رضوی، ایرانشهر در استان سیستان و بلوچستان، شیراز، کوار، گراش در استان فارس، انار، جیرفت، رفسنجان، زرند، سیرجان، کرمان در استان کرمان، لاهیجان در استان گیلان، خرم آباد در استان لرستان، رامسر، سوادکوه در استان مازندران، اراک، ساوه در استان مرکزی، بستک، بندر لنگه، بندرعباس، پارسیان، جاسک در استان هرمزگان، بهاباد، تفت، میبد، یزد در استان یزد نیز از هشتم بهمن ماه ۱۴۰۰ در وضعیت نارنجی قرار گرفتند.

این سرعت گرفتن روند ابتلا از طرف وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی به عنوان آغاز خیز ششم کرونا تعبیر و اعلام شده و به نظر می‌رسد ماه عسل نمودارهای سر به زیر تمام شده است. ماه عسلی که پس از روند مناسب واکسیناسیون از شهریور ماه ۱۴۰۰ تاکنون ادامه داشت و تلاش‌ها برای تزریق دز سوم واکسن کرونا چندان موفقیت آمیز نبوده است. نقشه کرونایی کشور به واسطه شیوع و گسترش سویه جهش یافته امیکرون هر روز در حال زردتر و نارنجی‌تر و قرمزتر شدن است و در این شرایط باید روال اعمال محدودیت‌ها تغییر کند.

مبنا را بر بیماران سرپایی کرونا بگذارید
ماه‌هاست که کارشناسان بهداشت و اپیدمیولوژیست‌ها می‌گویند که باید فرمول رنگ‌بندی کرونایی که به واسطه آن، محدودیت‌هایی اعمال می‌شود، باید از شاخص‌های بستری به سمت شاخص‌های بیماران سرپایی برود. هرچند تعداد تست‌ها چندان مناسب نیست و حتی در خیز اخیر با وجود شناسایی بسیار بالاتر بیماران، تعداد تست‌ها از ماه‌های قبل کمتر است، اما به هر حال همین تعداد تست مثبت کرونا می‌تواند مشت نمونه خروار در روند افزایشی بیماران کرونا باشد. موضوعی که حتی مورد تاکید چندباره رئیس‌جمهوری نیز بوده و در جلسه اخیر ستاد ملی مقابله با کرونا هم در این زمینه صحبت شده است.

آخرین اخبار مربوط به کرونا در ایران و جهان در بهمن ماه


کارشناسان بهداشت و اپیدمیولوژیست‌ها می‌گویند که باید فرمول رنگ‌بندی کرونایی که به واسطه آن، محدودیت‌هایی اعمال می‌شود، باید از شاخص‌های بستری به سمت شاخص‌های بیماران سرپایی برود.در جلسه ۹ بهمن ۱۴۰۰ ستاد ملی مقابله با کرونا، اعضا تصمیم گرفتند که شاخص‌های تعیین رنگ‌بندی شهرها و نیز محدودیت‌ها و آثار مترتب بر این رنگ‌بندی‌ها در جلسه‌های کمیته‌های تخصصی ستاد ملی مقابله با کرونا به روز و سپس در جلسه ستاد ملی کرونا تصویب شود. موضوعی که می‌تواند اعمال محدودیت و واکنش را یک پله جلوتر آورده و در واقع زمانی که بیماران سرپایی افزایش پیدا کردند، وضعیت یک شهر به زرد و نارنجی و قرمز تغییر کند. در شرایط حاضر، وقتی تعداد بیماران بستری با تست مثبت کرونا افزایش پیدا می‌کند، رنگ کرونایی شهرستان تغییر یافته و محدودیت‌هایی اعمال می‌شود که می‌توان آن را این طور تعبیر کرد که کار از کار گذشته است.

خبری از نمودارهای سر به زیر نیست
نمودارهای کرونایی در هفته اول بهمن ماه ۱۴۰۰ نشان از تاخت و تاز امیکرون می‌دهد. تعداد بیماران سرپایی با تست مثبت کرونا در این هفته کشورمان به ۳۱ هزار و ۲۹۲ نفر رسیده که نسبت به هفته قبل‌تر، افزایش قابل توجهی داشته است.

آخرین اخبار مربوط به کرونا در ایران و جهان در بهمن ماه

نمودار بیماران سرپایی با تست مثبت کرونا در هفته اول بهمن ماه ۱۴۰۰


موضوعی که پیش از این نیز بارها بر آن تاکید و هشدار داده شد که سویه امیکرون سرعت سرایت بیشتری به نسبت سویه‌های قبلی ویروس کرونا و به خصوص سویه مخرب دلتا دارد. هرچند در حال حاضر وضعیت مناسبی از نظر واکسیناسیون حداقل در دو نوبت داریم، اما ابتلا به امیکرون شوخی بردار نیست. آن هم در شرایطی که وضعیت رعایت پروتکل‌های بهداشتی چندان جالب نیست و علاقه و استقبال قابل توجهی از تزریق دز سوم واکسن هم از طرف جامعه دیده نمی‌شود. این روند افزایشی در نمودار بیماران سرپایی با تست مثبت کرونا، بالاخره پا را از گلیم خود فراتر گذاشته و به نمودارهای بستری کرونایی هم دست اندازی کرده است.

آخرین اخبار مربوط به کرونا در ایران و جهان در بهمن ماه

روند بیماران بستری و فوتی‌های کرونا در هفته اول بهمن ماه ۱۴۰۰


تعداد موارد بستری جدید کرونا با تست مثبت در هفته اخیر کشورمان، ۲ هزار و ۷۰۹ نفر بود که در این زمینه نیز شاهد روند افزایشی هستیم. همچنین استان‌هایی مانند تهران، یزد، قم، مازندران، کرمان، خراسان جنوبی، هرمزگان، اردبیل، مرکزی، گیلان، خراسان شمالی، خراسان رضوی، کهگیلویه و بویراحمد، بوشهر، چهارمحال و بختیاری، آذربایجان شرقی، کردستان، لرستان، البرز، اصفهان، زنجان و سیستان و بلوچستان در این هفته شاهد روند افزایشی در بیماران بستری کرونایی بودند.

امیکرون بالاتر از دلتا
نکته قابل توجه این‌که موج بستری در شیوع سویه امیکرون ویروس کرونا در سایر کشورها بلندتر از موج دلتا است. در حالی‌که تصور اولیه این بود که امیکرون مانند یک سرماخوردگی خواهد بود و منجر به بیماری شدید و بستری در بیمارستان نخواهد شد.

موج بستری امیکرون بالاتر از دلتا
در نمودارها مشاهده می‌شود که موج بستری به واسطه شیوع سویه امیکرون در کشورهایی مانند آمریکا، دانمارک، کانادا، سوئد، استرالیا، ایتالیا، فرانسه و سوئیس به مراتب بالاتر از موج دلتا است. در این نمودارها که مرکز آمار و فناوری اطلاعات وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی منتشر کرده، ناحیه آبی روشن نشان دهنده بستری‌های عادی و ناحیه آبی تیره نشان دهنده بیماران بستری در آی سی یو است.

نکته قابل تامل این‌که آمار واکسیناسیون نوبت اول تا سوم در این کشورها بالا بوده، اما مشاهده می‌شود که امیکرون منجر به افزایش موارد بستری شده است. موج امیکرون در آمریکا رقم مرگ روزانه را به ۳ هزار و ۸۹۵ نفر رسانده، در حالی که بیشترین مرگ ثبت شده آمریکا در شیوع سویه دلتا ۳ هزار و ۴۱۸ نفر بود. همچنین قله مرگ روزانه امیکرون در دانمارک و ایتالیا ۸ برابر بلندتر از دلتا است. این عدد در کانادا، سوئیس و فرانسه ۴ برابر، در استرالیا ۳ برابر و در سوئد ۲ برابر است. بر اساس آمارهای گفته شده مرکز آمار و فناوری اطلاعات وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، قله خیز پنجم که به واسطه شیوع سویه دلتا شکل گرفته بود، به ۵ هزار بستری با تست مثبت کرونا رسیده بود. سئوال این‌جاست که با ادامه روند کنونی در کشور، آیا علاوه بر رکورد افزایش مبتلایان روزانه، رکورد بستری‌های روزانه کووید ۱۹ نیز شکسته خواهد شد؟

پروتکل‌های بهداشتی همچنان کمتر از ۸۰ درصد
همچنان میزان رعایت پروتکل‌های بهداشتی در کشور کمتر از ۸۰ درصد است. هرچند در چند هفته اخیر، قدری این نمودار افزایشی شده، اما بر اساس آن‌چه کارشناسان بهداشت و اپیدمیولوژیست‌ها می‌گویند، رعایت پروتکل‌های بهداشتی کمتر از ۸۰ درصد، نمی‌تواند سد محکمی در برابر گسترش ویروس کرونا باشد. به وضوح مشاهده می‌شود که افراد به نسبت گذشته کمتر از ماسک استفاده کرده و به واسطه اتکا به تزریق واکسن کرونا، دچار بی‌خیالی شده‌اند.

آخرین اخبار مربوط به کرونا در ایران و جهان در بهمن ماه

میزان رعایت پروتکل‌های بهداشتی تا هفته اول بهمن ۱۴۰۰


اهمیت رعایت پروتکل‌های بهداشتی تا حدی بوده که رییس جمهوری در جلسه روز شنبه ستاد ملی مقابله با کرونا اعلام کرد: در راستای عمل به این دستورالعمل‌ها و لزوم صیانت از جان شهروندان، تا اطلاع بعدی و بهبود شرایط کنونی به لحاظ شیوع سویه جدید کرونا سفرهای استانی دولت موقتا انجام نخواهد شد. سید ابراهیم رئیسی گفت: با توجه به افزایش دوباره شیوع بیماری کرونا لازم است نسبت به رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی و خصوصا استفاده از ماسک حساسیت بیشتری شود. به وضوح مشاهده می‌شود که افراد به نسبت گذشته کمتر از ماسک استفاده کرده و به واسطه اتکا به تزریق واکسن کرونا، دچار بی‌خیالی شده‌اند.چه خبر از واکسیناسیون؟

واکسیناسیون کرونا در ایران بر اساس آخرین آمارهای وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی به تزریق ۱۳۱ میلیون و ۴۴ هزار و ۴۷۷ دز تا تاریخ ۹ بهمن ماه ۱۴۰۰ رسیده است. این در حالی است که فاصله حدود ۷ میلیون نفر بین دو نوبت اول و دوم همچنان مشاهده می‌شود. تزریق دز سوم هم به ۱۶ میلیون و ۴۴۱ هزار و ۹۸۱ نفر انجام شده و در واقع همچنان موفقیتی که در تزریق نوبت اول و دوم در ماه‌های گذشته حاصل شده بود، در مورد نوبت سوم اتفاق نیفتاده است. این موضوع نیز بارها مورد تاکید رییس جمهوری بوده و در جلسه روز ۹ بهمن ماه ۱۴۰۰ در ستاد ملی مقابله با کرونا تکرار شد. رئیس‌جمهوری در این جلسه گفت: لازم است ضرورت تزریق دز سوم واکسن کرونا برای مردم به شکل گسترده‌تری تبیین شود تا آمار واکسیناسیون دز مراقبتی نیز به آمار تزریق دزهای اول و دوم واکسیناسیون سراسری برسد.

در این زمینه مواردی مانند عدم موفقیت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی برای تشویق جامعه به تزریق دز سوم و عدم انجام اقدامات فرهنگی مناسب در این راستا، عدم موجودی واکسن‌هایی که از طرف جامعه استقبال شده مانند آسترازنکا و پاستوکووک پلاس و خیال راحت جامعه به واسطه کاهش قابل توجه فوتی‌های روزانه را می‌توان موثر دانست. با این حال باید جامعه برای تزریق دز سوم واکسن کرونا با فاصله سه ماه از تزریق دز دوم، تشویق کرد. زیرا آثار تزریق واکسن به وضوح در کاهش فوتی‌ها مشاهده می‌شود. بر اساس آمارهای تزریق واکسن کرونا به تفکیک استان‌ها تا تاریخ ۶ بهمن ماه ۱۴۰۰، استان خراسان شمالی با ۹۶ درصد تزریق در نوبت اول رتبه نخست و استان قم با ۷۴ درصد تزریق به افراد بالای ۱۲ سال رتبه آخر را دارد.
 

آخرین اخبار مربوط به کرونا در ایران و جهان در بهمن ماه

خراسان شمالی استان اول در تزریق دز اول واکسن کرونا


استان‌هایی مانند گیلان و مازندران و مرکزی در زمینه تزریق دز اول واکسن کرونا رتبه‌های بعدی را در اختیار دارند. نتیجه این‌که استان قم در تمام ماه‌های اخیر رتبه آخر را در تزریق واکسن کرونا داشته، در قرمز شدن وضعیت کرونایی این شهر مشخص است. از طرفی، استان گیلان با ۸۹ درصد تزریق در جدول تزریق دو نوبت واکسن کرونا به جمعیت هدف بالای ۱۲ سال همچنان رتبه اول و استان قم با تزریق ۶۲ درصد رتبه آخر را دارد.

آخرین اخبار مربوط به کرونا در ایران و جهان در بهمن ماه

گیلان همچنان اول در جدول تزریق دو نوبت واکسن


استان گیلان تقریبا در تمام ماه‌های اخیر رتبه اول را در جدول تزریق نوبت اول و دوم واکسن کرونا در اختیار داشت و رتبه اول در زمینه دز اول را حالا به خراسان شمالی واگذار کرده و رتبه اول در تزریق دو نوبت همچنان در اختیار گیلانی‌هاست. در زمینه تزریق دز سوم واکسن کرونا، مازندرانی‌ها اول هستند. البته در زمینه تزریق دز سوم واکسن کرونا، مازندرانی‌ها اول هستند. استان مازندران با ۳۱ درصد تزریق سه نوبت واکسن کرونا در این زمینه رتبه اول را داشته و استان سیستان و بلوچستان با ۱۲ درصد رتبه آخر را در زمینه تزریق سه نوبت واکسن کرونا در جمعیت هدف بالای ۱۲ سال و تا ۶ بهمن ماه در اختیار دارند.


آخرین اخبار مربوط به کرونا در ایران و جهان در بهمن ماه

مازندرانی‌ها رتبه اول در تزریق سه نوبت واکسن


هرچند واکسیناسیون گروه سنی ۹ تا ۱۲ سال با دو واکسن سینوفارم و پاستوکووک با فاصله دو دز یک ماه، به معاونت‌های بهداشت علوم پزشکی سراسر کشور ابلاغ و این اقدام از شنبه ۹ بهمن ۱۴۰۰ آغاز شده است، ولی آن‌چه در این شرایط اهمیت دارد، همچنان رعایت پروتکل‌های بهداشتی و توجه به این موارد و تزریق دز سوم واکسن کرونا است. بی‌خیالی جامعه در برابر کرونا به واسطه خستگی بیش از حد، این روزها کار دست همه داده و وظیفه رسانه‌ها چیزی جز تشویق به تزریق دز سوم واکسن و رعایت پروتکل‌های بهداشتی نیست.

 شنبه نهم بهمن ماه 

رنگبندی کرونایی شهرستان‌های کشور از (۱۴۰۰/۱۱/۱۱)

آخرین اخبار مربوط به کرونا در ایران و جهان در بهمن ماه

آمار کرونا در ایران و جهان (۱۴۰۰/۱۱/۰۹)

آخرین اخبار مربوط به کرونا در ایران و جهان در بهمن ماه

اینفوگرافی؛ تفاوت علائم جهش‌های کرونا

آخرین اخبار مربوط به کرونا در ایران و جهان در بهمن ماه
 

مرگ‌ در اثر امیکرون بیشتر از مرگ به خاطر دلتا؟

آخرین اخبار مربوط به کرونا در ایران و جهان در بهمن ماه


یافته های آماری نشان می دهد قله های مرگ در اثر امیکرون در کشورهای مختلف بالاتر از قله های مرگ در اثر سویه دلتای کرونا است. اپلیکیشن ماسک وابسته به وزارت بهداشت و درمان که به صورت اختصاصی به مسایل مربوط به کرونا می پردازد اعلام کرد بر خلاف تصور اولیه برخی کارشناسان که مرگ ناشی از امیکرون را ناچیز می‌پنداشتند، موج امیکرون در آمریکا عدد مرگ روزانه را به ۳۸۹۵ رساند. در حالی که بیشترین مرگ ثبت شده آمریکا در شیوع دلتا ۳۴۱۸ نفر بود.  این اپلیکیشن با انتشار گزارشی تصویری از داده های آماری مربوط به کشورهای مختلف اثبات کرد قله مرگ روزانه امیکرون در دانمارک و ایتالیا ۸ برابر بلندتر از دلتا است. این عدد در کانادا، سوئیس و فرانسه ۴ برابر، در استرالیا ۳ برابر و در سوئد ۲ برابر است.

در نمودارهای زیر قله های مربوط به مرگ و میر در اثر سویه های امیکرون و دلتا را در کشورهای مختلف می بینید:

 

آخرین اخبار مربوط به کرونا در ایران و جهان در بهمن ماه

آخرین اخبار مربوط به کرونا در ایران و جهان در بهمن ماه

آخرین اخبار مربوط به کرونا در ایران و جهان در بهمن ماه

آخرین اخبار مربوط به کرونا در ایران و جهان در بهمن ماه

آخرین اخبار مربوط به کرونا در ایران و جهان در بهمن ماه

آخرین اخبار مربوط به کرونا در ایران و جهان در بهمن ماه

چه کسانی در معرض ابتلای به اُمیکرون هستند؟

 


طبرسی، رئیس بخش عفونی بیمارستان مسیح دانشوری: جوانانی که واکسن زده‌اند، در حد یک سرماخوردگی چند روزه مبتلا می‌شوند.
 

درگیری اومیکرون


رئیس بخش عفونی بیمارستان مسیح دانشوری گفت: برخلاف سویه‌های قبلی کرونا که ریه را درگیر می‌کردند، امیکرون بیشتر سیستم تنفسی فوقانی مانند گلو و نای را درگیر می‌کند.
 

بهترین گزینه‌ها برای دز یادآور واکسن سینوواک کدامند؟

آخرین اخبار مربوط به کرونا در ایران و جهان در بهمن ماه

محققان دانشگاه آکسفورد با همکاری محققان برزیلی دریافتند تزریق واکسن آسترازنکا، فایزر بایون‌تک یا جانسون اند جانسون به عنوان دز یادآور واکسن کووید ۱۹ در افرادی که دو دز قبلی را واکسن CronoVac محصول شرکت سینوواک را دریافت کرده‌اند، موجب افزایش قابل توجه پادتن‌ها می‌شود.

به گزارش روز جمعه گروه علم و آموزش ایرنا از پایگاه خبری آسوشیتدپرس، بر اساس این تحقیقات CronoVac بالاترین سطح تقویت سیستم ایمنی در برابر گونه‌های مختلف کووید ۱۹ از جمله دلتا و اومیکرون را با دریافت واکسن‌های RNA یا ناقل ویروسی (viral vector) ایجاد می‌کند. واکسن چینی CronoVac برای ایجاد ایمنی در بدن، از ویروس غیرفعالی استفاده می‌کند که از بیماران چینی به دست آمده است. این واکسن در بیش از ۵۰ کشور از جمله برزیل، چین، آرژانتین، آفریقای جنوبی، عمان، مالزی، اندونزی و ترکیه تایید شده است. گزارش کامل این تحقیقات در نشریه Lancet medical journal  منتشر شده است.
 

پیشنهاد اعمال کنترل ویژه کرونایی بر ۹ گروه شغلی/تزریق دز سوم واکسن اجباری می‌شود

آخرین اخبار مربوط به کرونا در ایران و جهان در بهمن ماه

معاون فنی مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت از ارایه پیشنهاداتی برای اعمال نظارت و کنترل ویژه بر ۹ گروه شغلی خبر داد. دکتر محسن فرهادی درباره اعمال نظارت‌ها و محدودیت‌های جدید کرونایی به دنبال قرمز شدن هفت شهر کشور، گفت: سعی داریم محدودیت‌هایی را در ۹ گروه شغلی که اهمیت زیادی در بحث انتقال بیماری دارند، اعمال کنیم. مانند مراکز صرف غذا، تالارهای پذیرایی، سینما، تئاتر، کنسرت‌های موسیقی، باشگاه‌ها و استادیوم‌های ورزشی، استخرها و مراکز تفریحی آبی، فروشگاه‌های زنجیره‌ای و دفاتر ارائه خدمات. وی افزود: با تاکیدی که سازمان امور استخدامی انجام می‌دهد و بعد از تصویب در ستاد ملی، تزریق دز سوم واکسن هم اجباری می‌شود، به‌طوری که خدمت‌دهنده و خدمت‌گیرنده به خصوص در این ۹ گروه شغلی باید حتما زمانیکه در یک فضا باهم مواجه می‌شوند، واکسن تزریق کرده باشند ک بیمار نباشند.

فرهادی گفت: امکان کنترل اپلیکیشنی از طریق نرم‌افزارهایی که روی موبایل نصب می‌شود نیز فراهم می‌شود تا مردم بتوانند این موضوع را کنترل کنند. بنابر اعلام کانال تلگرامی وبدا، وی گفت: وزارت بهداشت و کمیته امنیتی و اجتماعی قرارگاه مقابله با کرونا، بعد از بحث‌های مختلف پیشنهاداتی را برای تصویب در ستاد ملی کرونا که فردا با حضور رئیس جمهور تشکیل می‌شود، ارائه داده‌اند تا این کنترل‌ها و نظارت‌های ویژه بتوانند خصوصا برای این ۹ گروه شغلی اعمال شوند.
 

تجربه روزهای سیاه دلتا، چراغ راه مقابله با اُمیکرون

آخرین اخبار مربوط به کرونا در ایران و جهان در بهمن ماه

روند افزایشی ابتلا به کرونا در ۲ هفته اخیر با تغییر رنگ شهرستان‌ها، زنگ خطر موج ششم را در استان بوشهر به صدا درآورده و این وضعیت با سویه غالب اُمیکرون شدیدتر است. روند شیوع کرونا در ماه‌های اخیر دراستان بوشهر پایدار گزارش می‌شد تا اینکه ۲ هفته اخیر مسئولان دانشگاه علوم پزشکی بوشهر از افزایش تدریجی موارد سرپایی و بستری در بیمارستان‌های استان خبر و هشدار دادند که اگر این روند تداوم داشته باشد در مسیر شروع موج بعدی کرونا قرار خواهیم گرفت. موج اول شیوع کرونا اسفند ۹۸ و فروردین ۹۹، موج دوم خرداد و تیر ۹۹، موج سوم مهر و آبان ۹۹ و موج چهارم فروردین و اردیبهشت امسال در استان بوشهر شکل گرفت و این استان از تیر وارد موج پنجم بیماری شد.

موج پنجم در استان بوشهر یکی از سنگین‌ترین موج‌های کرونا لقب گرفت و روزهای سیاهی را برای مردم رقم زد. از همان روزهای آغازین کاهش تب و تاب کرونا در موج پنجم گمانه‌زنی‌ها از زمان آغاز موج بعد شروع شد؛ عده‌ای واکسینه شدن را پایان کووید-۱۹ می‌دانستند و عده‌ای دیگر ورودش را دیر اما قطعی پیش‌بینی می‌کردند. 

موج ششم کرونا از راه رسید
آنچه اتفاق افتاد حدس گروه دوم بود؛ پس از چندماه استراحت کرونا در لباسی نو به نام اُمیکرون حاضر شد، سویه‌ای که سرعت انتقالش از سرعت تحقیقات درباره‌اش بیشتر بود و طولی نکشید که جهان و به تبع آن ایران را درگیر کرد. بهرام عین‌اللهی وزیر بهداشت (۷ بهمن) در صفحه مجازی خود از آغاز پیک ششم کرونا در کشور خبر داد و نوشت: «متاسفانه با افزایش موارد بستری و سرپایی باید اعلام کنیم که عملاً وارد پیک (موج) ششم بیماری شده‌ایم.» وی افزود: «توصیه اکید و خواهش ما استفاده از ماسک، رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی و تزریق دوز سوم واکسن کرونا است.»

مراکز واکسیناسیون کرونا در بوشهر شلوغ شدند
بر اساس اعلام آخرین رنگ بندی کرونایی در کشور از دیروز (جمعه ۸ بهمن)، هفت شهر در وضعیت قرمز کرونایی قرار گرفت. شهرستان‌های بوشهر، تنگستان، دشتستان، گناوه در وضعیت نارنجی و شهرستان‌های دشتی، دیر و کنگان از آبی به زرد تغییر رنگ داده‌اند. مطابق با آخرین آمارها نزدیک به ۸۵ درصد جمعیت استان بوشهر یک دوز واکسن را دریافت کرده‌اند و از جمعیتی که می‌توانند دوز سوم را دریافت کنند بیش از ۲۳ درصد واکسینه شده‌اند؛ درحالی که در روزهای گذشته استقبال از دوز سوم ناچیز بود با افزایش مبتلایان به اُمیکرون و تغییر وضعیت رنگبندی استان مراکز واکسیناسیون کرونا در این استان بار دیگر شلوغ شد.

باوجود سپری شدن ماه‌های باثبات کرونایی در بیشتر استان بوشهر و کاهش چشم‌گیر مرگ و میر و ابتلا به کووید ۱۹ به دلیل تزریق به موقع دوزهای اول و دوم واکسن کرونا، اما این روزها التهاب در ارتباط با شیوع موج ششم کرونا به دلیل واکسن‌هراسی یا واکسن‌گریزی در تزریق دوز سوم واکسن کرونا بالا گرفته است، عده‌ای تزریق واکسن را یک تصمیم شخصی می‌دانند و در پاسخ به چرایی تزریق نکردن واکسن اعتقاد نداشتن خودشان، علاقمند نبوشان و ... اعلام می‌کنند، در حالی که واکسیناسیون تاثیر جمعی دارد.

روند افزایش کرونا در استان بوشهر نگران‌کننده است
معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بوشهر در خصوص وضعیت این روزهای کرونا در بوشهر اظهار کرد: دی‌ماه با افزایش شدید موارد بیمار سرپایی کرونا همراه بود و این را باید به‌عنوان یک هشدار جدی در نظر گرفت، چندهفته‌ای است که سویه جدید کرونا به نام اُمیکرون در سراسر دنیا و به دنبال آن در کشور ما رو به افزایش است که به‌تبع آن در استان بوشهر هم با افزایش شدید موارد جدید بیماری سرپایی مواجه هستیم و این را باید به‌عنوان یک هشدار جدی در نظر گرفت.

دکتر عبدالمحمد خواجه‌ئیان ادامه داد: از آخر مردادماه روند نزولی بیماری شروع شد و این شرایط تا نیمه دی ادامه داشت، ولی از نیمه دی هر هفته با افزایش موارد و به‌نوعی با دو برآر شدن آمار مواجه هستیم. در هفته سوم دی‌ماه نسبت به هفته دوم با رشد بیش از ۱۰۰ درصدی بیماری مواجه بودیم و این افزایش در هفته چهارم نسبت هفته سوم رشد ۶۴ درصدی داشته است. این مقام مسئول بهداشتی همچنین هشدار داد: متأسفانه در کنار افزایش موارد سرپایی شاهد افزایش تدریجی مراجعه به بیمارستان‌ها هستیم. رئیس مرکز بهداشت استان بوشهر درباره وضعیت واکسیناسیون توضیح داد: نزدیک به ۸۵ درصد جمعیت استان بوشهر یک دوز واکسن را دریافت کرده‌اند و از جمعیتی که می‌توانند دوز سوم را دریافت کنند بیش از ۲۳ درصد واکسینه شده‌اند. خواجه‌ئیان بابیان اینکه این میزان واکسیناسیون با دوز سوم مانع گردش ویروس نمی‌شود بیان کرد: مراکز ما آمادگی کامل برای واکسیناسیون هم استانی‌های گرامی را با انواع واکسن دارند.

علائم امیکرون شبیه سرماخوردگی است
وی علائم امیکرون را شبیه سرماخوردگی دانست و تأکید کرد: خواهش ما این است که هرگونه علائم سرماخوردگی جدی گرفته شود و شخص دارای علائم تا زمان بهبودی خود را قرنطینه کند. دکتر خواجه‌ئیان تکمیل پوشش واکسیناسیون (سه دوز) و رعایت کامل دستورالعمل‌های بهداشتی را برای جلوگیری از گسترش بیماری بسیار دارای اهمیت دانست و خاطرنشان کرد: زدنِ هم‌زمان دو ماسک، برگزاری نکردن دور همی‌ها و تهویه مناسب فضاهای بسته بسیار حیاتی است. معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بوشهر  هشدار داد: اگر دستورالعمل‌های بهداشتی رعایت نشود خدای‌ناکرده ممکن است با افزایش شدیدتر بیماری مواجه شویم.

محدویت‌های کرونایی در بوشهر اعمال شود
خواجه‌ئیان اضافه کرد: افرادی که از استان‌های دیگر به خاطر آب‌وهوا وارد استان بوشهر می‌شوند نگران‌کننده است و همچنین ابتلای افراد سالمند، دانش آموزان و ابتلای افراد دارای بیماری‌های زمینه‌ای نیز در حال افزایش است بنابراین باید محدودیت‌های کرونایی با تصویب ستاد مقابله با کرونا در استان بوشهر اعمال شود. کارشناسان بهداشتی معتقدند که با اعمال محدودیت‌ها می‌توان جلوی مرگ‌و میرهای بسیاری را گرفت. سویه اُمیکرون قدرت سرایتش بیش از ۵ برابر سویه دلتاست بنابراین اکنون وقت تصمیم‌گیری است و نباید دوباره به کرونا فرصت جان‌گیری داد و تجربه تلخ پیک‌های چهارم و پنجم و بروز مرگ‌های ۷۰۰ تایی و نبود تخت‌های بیمارستان‌ها و آی‌سی‌یوها، ‌کمبود دارو، سرم، اکسیژن تکرار شود.
 

 پنج شنبه هفتم بهمن ماه
 

7شهر ایران در وضعیت قرمز کرونا

آخرین اخبار مربوط به کرونا در ایران و جهان در بهمن ماه

بر اساس آخرین اعلام رنگ‌بندی کرونایی شهرهای کشور، در شرایط غالب شدن سویه امیکرون در کشور و روند تصاعدی مبتلایان آن، هفت شهر کشور در وضعیت قرمز کرونا قرار گرفتند.

به گزارش ایسنا، بر اساس اعلام آخرین رنگ بندی کرونایی شهرهای کشور، قم، کاشان و ۵ شهرستان دیگر در وضعیت قرمز کرونا قرار گرفتند. این شهرها عبارتند از؛ کاشان (اصفهان)، فردوس (خراسان جنوبی)، قم (قم)، ابرکوه، اردکان، خاتم، مهریز (یزد).

همچنین تهران، مشهد، اصفهان، شیراز و ۳۹ شهرستان دیگر در وضعیت نارنجی هستند.

شهرهای در وضعیت نارنجی کرونا عبارتند از؛ اصفهان (اصفهان)، بوشهر، تنگستان، دشتستان، گناوه (بوشهر)، پاکدشت، تهران، دماوند، ری، شمیرانات، فیروزکوه، قرچک، ملارد، ورامین (تهران)، سامان (چهارمحال و بختیاری)، بینالود، تربت حیدریه، مشهد (خراسان رضوی)، ایرانشهر (سیستان و بلوچستان)، شیراز، کوار، گراش (فارس)، انار، جیرفت، رفسنجان، زرند، سیرجان، کرمان (کرمان)، لاهیجان (گیلان)، خرم آباد (لرستان)، رامسر، سوادکوه (مازندران)، اراک، ساوه (مرکزی)، بستک، بندر لنگه، بندرعباس، پارسیان، جاسک (هرمزگان)، بهاباد، تفت، میبد، یزد (یزد) در وضعیت نارنجی قرار گرفتند.

بر اساس آخرین آمار، در حال حاضر، هفت شهر کشور در وضعیت قرمز، ۴۳ شهر در وضعیت نارنجی، ۲۱۷ شهر در وضعیت زرد و ۱۸۱ شهر در وضعیت آبی قرار دارند.

آمار کرونا در ایران و جهان (۱۴۰۰/۱۱/۰۸)

آخرین اخبار مربوط به کرونا در ایران و جهان در بهمن ماه
 

آیا امکان ابتلا به کووید-۱۹ بعد از تزریق واکسن وجود دارد؟

آخرین اخبار مربوط به کرونا در ایران و جهان در بهمن ماه


واکسیناسیون، بهترین روش برای مبارزه با همه‌گیری کووید-۱۹ محسوب می‌شود، اما باید پرسید آیا امکان ابتلا به بیماری کرونا بعد از تزریق واکسن وجود دارد؟ بهترین روش برای مبارزه با همه‌گیری کووید-۱۹ واکسیناسیون است. واکسن‌های کووید-۱۹ با ایجاد پاسخ ایمنی در برابر ویروس کرونا به طور قابل توجهی باعث کاهش ریسک پیشرفت بیماری کرونا و عواقب جدی ناشی از این بیماری می‌شود. به علاوه، واکسیناسیون باعث کاهش تعداد ناقلین بدون علامت می‌شود و مهم‌ترین ابزار برای کنترل همه گیری کووید-۱۹ به شمار می رود. باید توجه کرد که عواقب ابتلای افراد به بیماری کووید-۱۹ قابل پیش‌بینی نیست و تاخیر در واکسیناسیون احتمال ابتلای هر فرد به بیماری شدید را در همه گیری کووید-۱۹ افزایش می‌دهد.

آیا تزریق واکسن باعث ابتلا به بیماری کووید-۱۹ می‌شود؟
همه واکسن‌های کووید-۱۹ غیر زنده یا غیر فعال هستند و به هیچ وجه باعث ابتلا به بیماری کووید-۱۹  یا مثبت شدن تست PCR نمی‌شود. همچنین فرد واکسینه شده نیاز به قرنطینه ندارد. البته باید توجه کرد که تزریق واکسن باعث مثبت شدن تست سرولوژی (آنتی بادی علیه ویروس کرونا) می‌شود.

آیا امکان ابتلا به بیماری کووید-۱۹ بعد از تزریق واکسن وجود دارد؟
باید توجه کرد که ایمنی‌زایی واکسن‌های کووید-۱۹ حدود دو هفته بعد از تزریق نوبت دوم کامل می‌شود. بنابراین در روزهای اولیه بعد از تزریق واکسن در صورت مواجهه با فرد آلوده احتمال ابتلا وجود دارد. حتی بعد از اینکه ایمنی‌زایی واکسن به حداکثر برسد، باز هم  احتمال ابتلا وجود دارد، اما با تزریق واکسن ریسک شدید شدن بیماری کووید-۱۹ در افراد واکسینه شده کاهش می‌یابد. بر اساس اعلام مرکز اطلاع‌رسانی سازمان غذا و دارو، با این وجود اثربخشی واکسن‌ها ۱۰۰ در صد نیست و در صورت مواجهه پرخطر با افراد مبتلا، فرد واکسینه شده می‌تواند به صورت ناقل بدون علامت یا با علائم خفیف بیماری را به اطرافیان خود انتقال دهد. بنابراین افراد واکسینه نیز باید فاصله‌گذاری اجتماعی و ماسک زدن را در اجتماع رعایت کنند.
 

مرحله سوم واکسیناسیون برای کاهش عوارض و نتایج اُمیکرون موثر است

آخرین اخبار مربوط به کرونا در ایران و جهان در بهمن ماه

معاون بهداشت دانشگاه علوم‌پزشکی استان زنجان گفت: انجام مرحله سوم واکسیناسیون برای کاهش عوارض و نتایج اُمیکرون موثر است. مشهود تقیلو شامگاه دیروز (۶ بهمن ماه) در چهارمین مجمع سلامت شهرستان طارم با بیان اینکه هیچ دستگاهی به تنهایی نمی‌تواند ماموریت خود به ویژه در حوزه سلامت را به سرانجام برساند، مگر اینکه پایه و مایه آن اقدامات و هدف‌گذاری‌ها، خود مردم باشند، اظهار کرد: بهترین تبلیغات برای نظام کار مسئولان، شاخص‌های فعالیت و فعالیت‌های جهادی که شکل می‌گیرد، است و امیدواریم با ورود نیروهای جهادی در حوزه بهداشت، به خصوص در طارم شاهد پیشرفت و ارتقای سلامت مردم باشیم. همچنین رضایت مردم از عملکرد ارائه شده رضایت از نظام مقدس جمهوری اسلامی و کمک به دین است.

وی با بیان اینکه بحث سلامت خصوصیاتی دارد و اولویت‌ها ممکن است روزانه و ماهانه جابه‌جا شود، افزود: امر مهمی که در رابطه با مبارزه با بیماری کرونا وجود دارد، این است که نوع جدید ویروس کرونا، اُمیکرون به سرعت در همه دنیا در حال انتشار بوده و وارد کشور و استان زنجان نیز شده‌ که در همین راستا شاهد افزایش مبتلایان سرپایی به این سویه هستیم. این مسئول با بیان اینکه سرعت انتشار سویه اُمیکرون ۱۰ برابر انواع قبلی ویروس کرونا است، تصریح کرد: اشتباهی که مردم و مسئولان می‌توانند در رابطه با اُمیکرون داشته‌ باشند، این است که چون میزان فوتی یا بستری‌های اعلامی از رسانه ملی صفر یا ۱ و ۲ نفر است، مردم نیز تصور کنند نوع جدید ویروس کرونا خطرناک نیست، در حالی که این سویه سرعت انتشار بالایی دارد و فعلاً در فاز سرپایی آن هستیم و طی دو یا سه هفته آیتده به فاز بستری نیز خواهیم رسید.

تقیلو با بیان اینکه پیشگیری آسان‌تر، موثرتر و کم‌هزینه‌تر از درمان است، پس اهمیت ویژه‌ای دارد، ادامه داد: آنچه درباره پیشگیری مخصوصاً در کشورهایی که با سویه اُمیکرون کرونا درگیر بودند، ثابت شد این است که مرحله سوم واکسیناسیون برای کاهش عوارض و نتایج اُمیکرون موثر است. معاون بهداشت دانشگاه علوم‌پزشکی استان زنجان با بیان اینکه استان نسبت به سطح کشور رتبه اول در واکسیناسیون مرحله سوم را دارد ولی این آمار پایین است و نباید ما را فریب دهد و حداقل باید به ۸۰ درصد برسیم تا هزینه‌ها و انرژی که برای مبارزه با بیماری گذاشته می‌شود کاهش یابد، عنوان کرد: در رابطه با اُمیکرون نیز همچنان استفاده از ماسک و فاصله اجتماعی بیشتر تاکید می‌شود و شست‌وشوی دست و استفاده از مواد ضدعفونی در مراحل بعدی قرار دارد.

وی با اشاره به اینکه میزان رعایت پروتکل‌ها در طارم ۶۰ درصد است، افزود: در این شهرستان کانون‌های جمعیتی، کم تعدادتر هستند و مراکز و خانه‌های بهداشت راحت‌تر می‌توانند با مردم ارتباط برقرار کنند، البته شهرستان‌های طارم، ایجرود و ماه‌نشان جزو شهرستان‌هایی به شمار می‌رود که باید شاخص‌ آن‌ها بیشتر باشد. در ادامه این جلسه، جانشین رئیس دانشگاه علوم‌پزشکی استان زنجان در امور اجتماعی نیز با بیان اینکه همه ما باور داریم که مهم‌ترین سرمایه زندگی، سلامتی بوده و سلامتی دارای عوامل فردی و اجتماعی است، اظهار کرد: در کنار عوامل بیماری‌زایی که سلامتی بشر را تهدید می‌کنند، عوامل مهم دیگری مثل محیط‌زیست، اشتغال، حمایت‌های اجتماعی، عادات غذایی، فعالیت بدنی، شیوه برخورد با مشکلات و به طور کلی سبک زندگی بی‌تاثیر بر سلامت بشر نیستند و اگر بخواهیم برای سلامت جامعه اقدام موثری انجام دهیم، بدون توجه به ریشه‌های اصلی آن اقدامات ما گذرا خواهد بود.

فرانک سقطچی با بیان اینکه برای ارتقای سلامت جامعه می‌بایست عوامل موثر بر سلامت تعیین و مدیریت شود که این عوامل مهم شامل محیط‌زیست سالم، محصولات غذایی سالم و عوامل اجتماعی است، افزود: عوامل اجتماعی به مواردی اطلاق می‌شود که از کُنش متقابل افراد و گروه‌ها در جامعه به وجود می‌آید. مانند اعتقادات، سنت‌ها و تعصب‌های ما و وضعیت اقتصادی، اجتماعی و مشکلاتی نظیر بی‌سوادی، بیکاری، درآمد پایین، رفتارهای پرخطر، بی‌توجهی به بهداشت فردی و ... باعث آسیب به انسان و جوامع می‌شود و شواهد علمی نشان می‌دهد که بیشترین بار بیماری‌ها ناشی از این عوامل است.

این مسئول با بیان اینکه اگر می‌خواهیم به نتیجه مطلوب ارتقای سلامت دست یابیم، باید اتخاذ راهکارهای مشارکتی هدف اصلی ما باشد، تصریح کرد: یکی از کارکردهای اجتماعی کردن سلامت، برگزاری مجامع سلامت است؛ مجمع سلامت مظهر مشارکت مردم و همکاری‌های بین‌بخشی است که با حضور نمایندگان مردمی، نمایندگان دستگاه‌های دولتی معتمدین، روحانیون، اساتید دانشگاه و ... سعی می‌شود، مشکلات مختلف حوزه سلامت از قبیل مسائل زیست‌محیطی و بهداشتی مورد بحث قرار گیرد.

وی با بیان اینکه مدتی است همه ما درگیر کرونا هستیم که از بدو ورود خود به کشورهای مختلف و ایران افراد را با چالش‌های مختلفی روبه‌رو کرده‌ است و هزینه‌های جانبی بسیار زیادی را در همه ابعاد به جوامع تحمیل کرده است، ادامه داد: قطعاً در یک دوره بحرانی مثل کرونا سبک زندگی افراد به دلیل تغییرات گسترده در همه ابعاد زندگی به شدت تحت تاثیر قرار می‌گیرد. سقطچی با بیان اینکه سبک زندکی در برگیرنده فعالیت‌هایی است که افراد در زندگی روزمره انجام می‌دهند، بیان کرد: سبک زندگی‌ سالم از منابع با ارزش کاهش بروز بیماری‌ها و عوارض ناشی از آن‌ها است و روشی برای ارتقای کیفیت زندگی و سازگاری با استرس و فشارهای ناشی از بیماری‌ها و نیز رویکرد موثری برای کنترل هزینه مراقبت‌های بهداشتی به شمار رفته و نباید فراموش کنیم برای مواجهه و مقابله موثر با بحران، سبک زندگی سالم ضروری است.

وی عنوان کرد: ویروس کرونا پدیده‌ای است که با توجه به سرعت انتشار و ویژگی مهارناپذیر خود، جهان را با بحران مواجه کرده‌ است و این بحران هر چند در ظاهر ماهیت پزشکی دارد اما پدیده‌ای چند بُعدی است و آثار و پیامدهای آن در حوزه‌های مختلف اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و سیاسی نیز قابل رصد است. این مسئول با بیان اینکه حوزه سبک ‌زندگی یکی از حوزه‌های متاثر از پیامدهای اجتماعی بحران کرونا است، گفت: شیوع گسترده بیماری، وضعیت اضطراری را برای پیشگری از آن در سراسر دنیا ایجاد کرد و تعطیلی مدارس و قرنطینه خانگی، از مواردی بود که سبک زندگی و سلامت جسمی و روانی کودکان و نوجوانان را با شدت تحت تاثیر قرار داد، از طرفی ایجاد محرک‌های استرس‌زا در منازل مانند ترس از ابتلا به بیماری، کمبود ارتباط با همکلاسی‌ها و دوستان و در مواردی مشکلات اقتصادی و مالی والدین می‌تواند اثرات ماندگاری در سلامت روان کودکان و نوجوانان داشته‌ باشد، بر همین اساس توجه بر سلامت روان کودکان و نوجوانان در این شرایط به عنوان ضرورتی انکارناپذیر مورد توجه قرار گرفته ‌است.

وی با بیان اینکه با توجه به آسیب‌پذیری کودکان و نوجوانان در برابر فشار روحی بیماری، ضروری است تا رسیدگی به نیازهای روان‌شناختی این قشر بیش از پیش مورد توجه قرار گیرد، گفت: شعار سبک زندگی سالم و مدیریت و ارزیابی پیامدهای زندگی در همه‌گیری کرونا به خصوص با تکیه بر گروه سنی جوانان و نوجوانان اهمیت زیادی دارد و مدیریت زندگی نوجوانان در دوران پساکرونا به شکل نظام‌مند و بر پایه شواهد علمی با حضور متخصصان این حوزه باید مورد توجه قرار گیرد و با توجه به ابعاد زندگی این قشر از جامعه، حل مشکلات‌شان قطعاً مشارکت همه دستگاه‌های دولتی، خیرین، سمن‌ها، خوزه‌های علمیه، اصناف، بازاریان، نمایندگان مردمی، اندیشمندان و دانشمندان و همه مردم را می‌طلبد؛ چراکه جوانان آینده‌سازان این کشور هستند.

 چهارشنبه ششم بهمن ماه 
 

آمار کرونا در ایران و جهان (۱۴۰۰/۱۱/۰۶)

آخرین اخبار مربوط به کرونا در ایران و جهان در بهمن ماه

سه شنبه پنجم بهمن ماه 

آمار کرونا در ایران و جهان (۱۴۰۰/۱۱/۰۵)

آخرین اخبار مربوط به کرونا در ایران و جهان در بهمن ماه

 دوشنبه چهارم بهمن ماه 

اینفوگرافی؛ آخرین آمار از وضعیت واکسیناسیون کرونا در کشور تا 4 بهمن 1400

آخرین اخبار مربوط به کرونا در ایران و جهان در بهمن ماه

آمار کرونا در ایران و جهان (۱۴۰۰/۱۱/۰۴)

آخرین اخبار مربوط به کرونا در ایران و جهان در بهمن ماه

«نارنجی» به نقشه کرونایی ایران بازگشت

آخرین اخبار مربوط به کرونا در ایران و جهان در بهمن ماه


پس از مدت‌ها و با افزایش مبتلایان به کرونا رنگ نارنجی بار دیگر به نقشه‌ی کرونایی کشور بازگشت. بر اساس اعلام اپلیکیشن ماسک با افزایش موارد بستری، ۳۲ شهرستان از وضعیت آبی کرونا خارج شدند و در وضعیت زرد قرار گرفتند. علاوه‌بر آن، شهرستان اردکان از استان یزد  در وضعیت نارنجی قرار گرفت. بر اساس تصمیم ستاد ملی کرونا، هیچ تغییری در معیارهای رنگ‌بندی اپلیکیشن ماسک انجام نشده است و رنگ‌بندی کماکان صرفا بر اساس روند بستری انجام می‌شود.

افزایش موارد بستری در شرایط شیوع کرونای امیکرون، زنگ‌ خطری جدی برای احتمال شکل‌گیری موج ششم سراسری است. خیز بستری امیکرون در بسیاری از نقاط جهان، حتی کشورهایی که آمار بالایی از تزریق سه نوبت واکسن داشته‌اند، به مراتب از خیز دلتا بلندتر بوده است.

آمار شهرستانها:
🔴 صفر شهرستان قرمز
🟠 یک شهرستان نارنجی
🟡 ۴۴ شهرستان زرد
🔵 ۴۰۳ شهرستان آب
 

تجربه "مه مغزی" در بیماران مبتلا به کووید-۱۹

آخرین اخبار مربوط به کرونا در ایران و جهان در بهمن ماه


پژوهشگران آمریکایی در بررسی جدید خود، فعالیت غیرمنتظره سیستم ایمنی را در بیماران مبتلا به کووید-۱۹ نشان داده‌اند که مه مغزی را تجربه کرده‌اند. به گزارش ایسنا و به نقل از نیواطلس، پژوهش جدیدی نشان می‌دهد که نشانه‌های بلندمدت کووید-۱۹ ممکن است با فعالیت غیرطبیعی سیستم ایمنی مرتبط باشند. بررسی‌های جدید، نشانگرهای غیرمنتظره التهاب را در مایع مغزی-نخاعی چندین بیمار پیدا کرد که در ماه‌های پس از ابتلا به کووید-۱۹ خفیف، مه مغزی مداوم را تجربه کرده‌اند.

این پژوهش که به سرپرستی "دانشگاه کالیفرنیا، سان‌فرانسیسکو" (UCSF) انجام شده، پروژه‌ای برای بررسی تاثیرات کووید-۱۹ بر بیماران طی چند ماه و چند سال پس از ابتلا به این بیماری است. جدیدترین نتایج به دست آمده از این پروژه، بررسی نشانگرهای زیستی غیرطبیعی مربوط به مایع مغزی-نخاعی در بیماران مبتلا به کووید-۱۹ است که مه مغزی را تجربه می‌کنند. در این پژوهش کوچک اما کامل، نمونه‌های مایع مغزی-نخاعی متعلق به ۱۷ نفر مورد بررسی قرار گرفت. در همه گروه‌های این پژوهش، حدود ۱۰ ماه از ابتلای خفیف به کووید-۱۹ گذشته بود. ۱۳ شرکت‌کننده، نشانه‌های دائمی مه مغزی را تجربه می‌کردند؛ در حالی که چهار نفر باقی‌مانده، گروه کنترل‌شده بدون مشکل شناختی پس از کووید-۱۹ بودند.


اگرچه هیچ ناهنجاری مربوط به مه مغزی در گروه کنترل‌ شده مشاهده نشد اما ۷۷ درصد از کسانی که مه مغزی مداوم را تجربه کردند، ناهنجاری‌های غیرمنتظره‌ای را نشان دادند. این ناهنجاری‌ها، سطوح بالای پروتئین‌ها را در بر داشت که نشان‌دهنده وجود التهاب عصبی و حجم غیرعادی پادتن‌های ایمنی بود. "جوآنا هلموت"(Joanna Hellmuth)، پژوهشگر ارشد این پروژه گفت: نشانه افزایش فعالیت ایمنی ماهها پس از پاکسازی ویروس، احتمالا نشانه‌ای از مشکلات شناختی مرتبط با کووید-۱۹ بلندمدت است که می‌تواند با التهاب بلندمدت مرتبط باشد.

وی افزود: این امکان وجود دارد که سیستم ایمنی تحریک‌ شده توسط ویروس، به شکل ناخواسته و آسیب‌زایی عمل کند. این مورد حتی در افرادی که ویروس را در بدن خود نداشتند، صدق می‌کرد. جالب اینجاست که نشانه‌های شناختی تقریبا نیمی از کسانی که مشکلات شناختی مداوم را پس از ابتلا به کووید-۱۹ گزارش کردند، با تاخیر آغاز شد. مه مغزی گزارش‌ شده، تا یک ماه پس از نخستین نشانه کووید-۱۹ در ۴۳ درصد از شرکت‌کنندگان ایجاد نشد و ۲۹ درصد گزارش دادند که مشکلات شناختی آنها تا دو ماه پس از نشانه‌های ابتدایی ظاهر نشده است.

پژوهشگران گزارش دادند که بخش بزرگی از شرکت‌کنندگانی که آغاز "پیامدهای پس از کووید-۱۹ حاد"(PASC) را با تاخیر گزارش می‌کنند، نشان می‌دهند رویدادهایی که پس از دوره ابتلا به "کروناویروس سندرم حاد تنفسی ۲"(SARS-CoV-2) رخ می‌دهند ممکن است در بروز عوامل بیماری‌زا نقش داشته باشند و به مداخله ابتدایی پاسخ دهند. مکانیسم‌هایی که ممکن است آغازی همراه با تاخیر داشته باشند، عبارتند از آسیب میکروواسکولار، فعال‌سازی مداوم سیستم ایمنی و واکنش خودایمنی پس از ابتلا.

چندین پژوهش که اخیرا انجام شده‌اند، به اختلال عملکرد سیستم ایمنی در بیماران مبتلا به کووید-۱۹ بلندمدت اشاره کرده‌اند. پژوهشی که اخیرا در مجله "Nature Immunology" به چاپ رسیده است، الگوهای مبتنی بر خون در نشانگرهای زیستی ایمنی را به طور جامع توصیف کرده است که بیشتر بیماران مبتلا به کووید-۱۹ بلندمدت را تا هشت ماه پس از بیماری حاد آنها مشخص می‌کند. پژوهش دیگری که اخیرا توسط دانشمندان "دانشگاه ییل" (Yale University) انجام شد، نشان داد که چگونه کروناویروس سندرم حاد تنفسی ۲ می‌تواند سلول‌های مغز را مستقیما آلوده کند.

به گفته هلموت، مشکلات شناختی بلندمدت، با انواع گوناگونی از عفونت‌های ویروسی از جمله HIV و سایر انواع کروناویروس مرتبط هستند. بنابراین، می‌توان تصور کرد که ابتلا به کروناویروس سندرم حاد تنفسی ۲ می‌تواند به بروز مشکلات شناختی بلندمدت منجر شود و این نشانه‌های طولانی کووید-۱۹ را می‌توان در بیمارانی مشاهده کرد که یک بیماری ابتدایی خفیف را تجربه می‌کنند. هلموت افزود: اگر مردم به ما بگویند که مشکلات جدیدی در رابطه با فکر و حافظه دارند، به نظر من باید آنها را باور کنیم نه این که از آنها بخواهیم معیارهای خاصی در مورد شدت بیماری داشته باشند. این پژوهش، در مجله "Annals of Clinical and Translational Neurology" به چاپ رسید.
 

نگرانی‌ها از زیرسویه اومیکرون پنهان‌کار

آخرین اخبار مربوط به کرونا در ایران و جهان در بهمن ماه


زیرسویه BA.2 که به عنوان اومیکرون پنهان‌کار معروف شده است، در هفته‌های گذشته بسیار گسترش پیدا کرده است و باعث نگرانی‌هایی در سطح جهان شده است. زیرسویه اومیکرون پنهان‌کار با نام BA.2 در نوامبر سال گذشته شناسایی شد، در هفته‌های اخیر بسیار گسترش یافته است و باعث نگرانی‌هایی در سطح جهان شده است. مقامات بهداشتی انگلیس این زیر شاخه جدید را به عنوان "گونه تحت بررسی" تعیین کرده‌اند.

سازمان جهانی بهداشت (WHO) اعلام کرده است که گونه اومیکرون ویروس کرونا دارای سه زیر سویه BA.2، BA.1 و BA.3 است، حدود ۹۹ درصد از موارد توالی‌یابی شده حاوی زیر سویه BA.1 هستند. زیرسویه BA.2 در کشورهای بریتانیا، دانمارک، نروژ و سوئد تشخیص داده شده است، محققان در فرانسه و هند نیز در مورد شیوع سریع این زیرسویه هشدار داده‌اند و اعلام کرده‌اند که این زیرسویه به زودی از دیگر سویه‌های اومیکرون پیشی می‌گیرد.

محققان احتمال می‌دهند که زیرسویه BA.2 به زودی به گونه غالب تبدیل خواهد شد، این زیرسویه دارای ۳۲ جهش مشترک با زیرسویه BA.1 است. علاوه بر این، دارای ۲۸ جهش منحصر به فرد است. متخصصان معتقد هستند که هنوز برای اعلام کردن تفاوت‌های BA.1 و BA.2 زود است و لازم است اطلاعات بیشتری در این زمینه کسب شود. شواهد ارائه شده از مقامات دانمارک نشان می‌دهد که هیچ تفاوتی بین بیماران بستری شده مبتلا به BA.2 و BA.1 وجود ندارد.
 

علائم اومیکرون مشابه سرماخوردگی است

آخرین اخبار مربوط به کرونا در ایران و جهان در بهمن ماه


مسئول بیماری‌های واگیر مرکز بهداشت استان اصفهان از افزایش حداقل دو برابری میزان مراجعات سرپایی و موارد مثبت سرپایی در استان خبر داد و به مردم توصیه کرد که امیکرون را ساده نگیرند و فکر نکنند کرونای خفیف و یا سرماخوردگی است. رضا فدایی اظهار کرد: دو هفته پیش مقدار محدودی واکسن آسترازنکا دریافت کردیم که به‌سرعت به مردم تزریق شد و احتمالاً تمام شده است، درحالی‌که محموله جدیدی که از ورود آن به کشور خبر دادند، هنوز توزیع نشده است. وی گفت: با وجود محدودیت واکسن آسترازنکا و با توجه به اینکه بسیاری از واکسن‌ها را می‌توان به‌عنوان دوز سوم تزریق کرد، استقبال مردم از واکسیناسیون خوب است و روزانه بین ۲۰ تا ۲۵ هزار نفر برای دریافت دوز سوم مراجعه می‌کنند که امیدواریم با رسیدن آسترازنکا، میزان مراجعات مردم بیشتر شود.

مسئول بیماری‌های واگیر مرکز بهداشت استان با اعلام اینکه تاکنون فقط ۲۳ درصد از واجدین شرایط دوز سوم واکسن کرونا را تزریق کرده‌اند، افزود: تاکنون ۷۴ درصد نوبت دوم و ۸۴ درصد نوبت اول واکسن کرونا را تزریق کرده‌اند. وی با تأکید بر اهمیت تزریق دوز سوم واکسن کرونا با توجه به شیوع امیکرون، گفت: با شیوع امیکرون در استان، میزان مراجعات سرپایی و موارد مثبت سرپایی حداقل دو برابر شده است.

فدایی با اشاره به حساسیت شرایط کنونی به مردم توصیه کرد اومیکرون را ساده نگیرند و فکر نکنند خفیف و یا سرماخوردگی است، چون وقتی روند انتشار امیکرون طوفانی شود خواه‌ناخواه موارد بدحال، بستری و فوت افزایش پیدا می‌کند، بنابراین حتماً دوز سوم را تزریق کنند، ماسک بزنند و در اماکن سربسته و شلوغ حاضر نشوند. مسئول بیماری‌های واگیر مرکز بهداشت استان اصفهان با بیان اینکه همه افراد دارای علائم کرونا یکسان نیستند، گفت: اما بیشتر موارد امیکرون است که به شکل علائم خفیف خود را نشان می‌دهد و اصطلاح سرماخوردگی به آن اطلاق می‌شود. وی با بیان اینکه تشخیص دقیق امیکرون فقط از طریق تست کرونا است، گفت: در حال حاضر ۹۰ درصد از مواردی که در جامعه مشاهده می‌شود کرونای امیکرون است که بیماران قطعی و مشکوک باید استراحت در منزل، مصرف داروهای تجویزی توسط پزشک و قرنطینه ۱۰ روزه از ابتدای علائم را رعایت کنند.
 

"اومیکرون" می‌تواند پایان همه‌گیری کرونا باشد

آخرین اخبار مربوط به کرونا در ایران و جهان در بهمن ماه


هانس کلوگ، مدیر بخش اروپای سازمان جهانی بهداشت گفت: سویه اومیکرون کرونا فصل جدیدی را در همه‌گیری این ویروس باز کرده و می‌تواند به پایان آن منجر شود. وی با این وجود هشدار داد که سویه اومیکرون تا ماه مارس (حدود دو ماه دیگر) احتمالا 60 درصد مردم اروپا را به بیماری کرونا مبتلا خواهد کرد. به گفته وی، وقتی موج اومیکرون آرام بگیرد به‌مدت چند هفته و چند ماه یک ایمنی جمعی خواهیم داشت. این ایمنی گسترده یا به سبب واکسیناسیون جمعی است و یا به‌دلیل ابتلای عمومی به بیماری است. همچنین شرایط فصلی نیز تغییر خواهد کرد.

بر اساس گزارش یورونیوز، به گفته این مقام سازمان جهانی بهداشت با وجود این چشم‌انداز، از آنچه که ویروس کرونا جهان را چند بار غافلگیر کرده باید هوشیار باشیم. سویه اومیکرون گونه‌ای از ویروس کروناست که به دلیل جهش‌های متعدد، سرایت‌پذیری بسیار بالاتری نسبت به سویه‌های قبلی کرونا دارد؛ با این حال گفته می‌شود احتمال ابتلای افراد به نوع وخیم بیماری کرونا با شیوع این ویروس، کمتر از موج‌های قبلی باشد.
 

تاثیر دُز چهارم واکسن در پیشگیری از نوع شدید کووید در افراد مسن

آخرین اخبار مربوط به کرونا در ایران و جهان در بهمن ماه


رویترز در گزارشی مبتنی بر تازه‌ترین یافته‌های پزشکی منتشر کرد: تزریق دُز چهارم واکسن کووید-۱۹ به افراد بالای ۶۰ سال می‌تواند مقاومت آنها را در برابر نوع شدید این بیماری افزایش دهد. گزارش ها حاکی از آن است که تزریق دُز چهارم واکسن کووید-۱۹ به افراد بالای ۶۰ سال آنها را سه برابر بیش از افرادی که سه دُز واکسن دریافت کرده اند در برابر نوع شدید بیماری مقاوم کند.

همچنین تزریق دُز چهارم یا "یادآور دوم" افراد بالای ۶۰ سال را نسبت به افرادی که سه دُز واکسن دریافت کرده اند تا دو برابر از آلوده شدن به کروناویروس مصون نگه می دارد. به نقل از خبرگزاری رویترز، نتایج اولیه مطالعات نشان می دهد: دُز چهارم این واکسن، سطح آنتی بادی را نسبت به دُز سوم به میزان بیشتری افزایش می دهد اما به مقداری نیست که بتواند بدن را به طور کامل در برابر سویه بسیار مسریِ اُمیکرون حفظ کند. با این حال دزهای یادآور به میزان چشمگیری در بالا بردن مصونیت بدن در برابر عفونت نقش دارند.
 

ویروس امیکرون تا چه مدت در هوا بماند می تواند به فرد دیگر منتقل شود؟

آخرین اخبار مربوط به کرونا در ایران و جهان در بهمن ماه


پژوهش های جدید نشان داد که ویروس کرونا ۲۰ دقیقه پس از انتقال از طریق هوا، بیشتر توانایی خود را برای انتقال از فردی به فرد دیگر از دست می دهد. این یافته ها تاکید می کند که تماس نزدیک برای مدت طولانی همچنان بالاترین خطر انتقال است. واکسیناسیون، استفاده از ماسک و فاصله گذاری فیزیکی همچنان بهترین راه برای محافظت از خود در برابر کرونا هستند. از آنجایی که نوع امیکرون ویروس کرونا سریعا در حال گسترش است، دانشمندان در حال یادگیری بیشتر در مورد این گونه ویروس و نحوه انتشار آن هستند. در این راستا، مطالعات جدید در دانشگاه بریستول انگلیس نشان داد که ویروس کرونای جدید معروف به سویه امیکرون ۲۰ دقیقه پس از انتقال به هوا، بیشتر توانایی خود را برای انتقال از فردی به فرد دیگر از دست می دهد. 

پس از انتقال به هوا مشخص شد که ویروس ۹۰ درصد از قدرت خود را از دست داده است. محققان توضیح می دهند که کاهش عفونت ‌پذیری تقریباً به ۱۰ درصد از مقدار اولیه برای سویه امیکرون در طی ۲۰ دقیقه قابل مشاهده بود و با بخش بزرگی از از تماس ها در ۵ دقیقه اول اتفاق می‌افتد. این تحقیقات نشان می‌ دهد که ویروس کرونا برای مدت طولانی در خارج از بدن انسان میزبان زنده نمی‌ ماند و به سرعت قابلیت عفونی خود را از دست می‌ دهد. به گفته محققان، راه اصلی انتقال ویروس کرونا از فردی به فرد دیگر از طریق قطرات تنفسی است. تیلور نلسون (Taylor Nelson) متخصص بیماری‌ های عفونی در دانشگاه میسوری، می‌ گوید: قطرات آب بزرگی که هنگام سرفه یا عطسه از بدن بیمار خارج می‌ شوند حاوی ویروس بوده و عامل انتشار بیماری هستند. هنگامی که فردی در تماس نزدیک با فرد مبتلا به عفونت است، اگر این قطرات به چشم، دهان یا بینی او برسد، ممکن است دچار عفونت شود.

 مطالعات قبلی بر اسپری کردن ویروس در محفظه های بسته برای ایجاد یک محیط آئروسل تکیه داشتند. با استفاده از این روش، محققان تشخیص دادند که ویروس هنوز هم به مدت ۳ ساعت قابل شناسایی است. با این حال، چنین آزمایش ‌هایی دقیقاً آنچه را که هنگام بازدم فرد مبتلا به عفونت اتفاق می ‌افتد تکرار نمی ‌کنند. برای این پژوهش جدید، دانشمندان دستگاهی ابداع کردند که از یک میدان الکتریکی برای معلق کردن قطرات ریز حاوی ویروس استفاده می کند. محققان در حین کنترل دما، رطوبت و شدت نور ماورای بنفش، عفونی بودن را در زمان ‌های مختلف از ۵ ثانیه تا ۲۰ دقیقه آزمایش کرده و نتیجه را بررسی کردند.
 

 یک شنبه سوم بهمن ماه 

آمار کرونا در ایران وجهان (۱۴۰۰/۱۱/۰۳)

آخرین اخبار مربوط به کرونا در ایران و جهان در بهمن ماه

امیکرون ۲۱ ساعت روی پوست می‌ماند

آخرین اخبار مربوط به کرونا در ایران و جهان در بهمن ماه


محققان ژاپنی اخیرا مطالعه‌ای انجام دادند که مشخص شد، گونه اومیکرون ویروس کرونا به نسبت گونه‌های قبلی در محیط اطراف ما ثبات و بقای بیشتری دارد. تجزیه و تحلیل‌ها نشان داد که پایداری ویروس‌های ووهان، آلفا، بتا، گاما، دلتا و اومیکرون  روی سطح پلاستیکی به‌ترتیب ۵۶ساعت، ۱۹۱ساعت، ‌۱۵۶ساعت، ۵۹ساعت، ۱۱۴ساعت و ۱۹۳ساعت است.
 

محققان در شناسایی سویه‌ ترکیبی ویروس کرونا اشتباه کردند

آخرین اخبار مربوط به کرونا در ایران و جهان در بهمن ماه


جهش دوگانه ویروس کرونا با نام دلتاکرون که بر اساس گزارش‌ها در آزمایشگاه یونانی قبرس کشف شده، به احتمال زیاد نتیجه آلودگی آزمایشگاهی است و سویه نگران‌کننده جدیدی نیست. به نقل از ترکیش نیوز، رسانه‌های یونانی قبرس این کشف را گزارش کردند و آن را سویه‌ای با عوامل ژنتیکی سویه دلتا به همراه برخی از جهش‌های اُمیکرون توصیف کردند. اگرچه امکان ترکیب ژنتیکی کروناویروس‌ها وجود دارد اما این موضوعی نادر است و به عقیده دانشمندان وجود سویه دلتاکرون بعید به نظر می‌رسد.

تام پیکوک، ویروس‌شناس بخش بیماری‌های عفونی در امپریال کالج لندن، اظهار کرد: توالی‌های دلتاکرون قبرسی گزارش شده توسط چندین رسانه بزرگ کاملا واضح است که حاصل آلودگی آزمایشگاهی است. جفری بارت، رئیس بخش ابتکار ژنومیک کووید ۱۹ در موسسه ولکام سنگر(Wellcome Sanger) بریتانیا، گفت: جهش‌های ادعا شده در بخشی از ژنوم قرار دارد که در برخی از روش‌های توالی‌یابی به خطا و اشتباه شناسایی شده‌ است. 

وی گفت: این مورد تقریبا به‌ طور قطع یک نوترکیب بیولوژیکی از دودمان دلتا و اُمیکرون نیست. دانشمندان مشتاق مبارزه با سیل اطلاعات نادرست در مورد کووید ۱۹ هستند که بیشتر آن در فضای مجازی پخش می‌شود. گزارش‌های تایید نشده‌ای مبنی بر انتشار ویروس «فلورونا» یا «فلورون»، ترکیبی از آنفلوآنزا و ویروس کرونا نیز منتشر شد که سازمان بهداشت جهانی(WHO) آن را رد کرد. ماریا ون کرخوف، اپیدمیولوژیست بیماری‌های عفونی در سازمان جهانی بهداشت، در این خصوص گفت: لطفا از کلماتی مانند دلتاکرون، فلورونا یا فلورون استفاده نکنیم.

وی افزود: این کلمات به معنای ترکیبی از ویروس‌ها یا انواع مختلف است اما این اتفاق رخ نمی‌دهد. در حالی که افراد ممکن است همزمان از آنفلوآنزا و کرونا رنج ببرند اما این ۲ ویروس نمی‌توانند ترکیب شوند. برخلاف انواع جدید کووید ۱۹مانند اُمیکرون که به شدت بر روند همه‌گیری تاثیر می‌گذارد، موارد ابتلا همزمان به آنفلوآنزا و ویروس کرونا موضوع جدیدی نیست. از زمان شروع همه‌گیری ویروس کرونا ده‌ها گونه را به وجود آورده که چهار مورد از آن‌ توسط سازمان بهداشت جهانی(WHO) به عنوان نگران‌کننده معرفی شده‌اند؛ آلفا، بتا، دلتا و اُمیکرون.
 

 شنبه دوم بهمن ماه 

تولید قرص کووید۱۹ شرکت «مرک» از سوی شرکت‌های چینی

آخرین اخبار مربوط به کرونا در ایران و جهان در بهمن ماه


یک سازمان تحت حمایت جامعه ملل متحد اعلام کرد، توافقنامه ای را با دهها شرکت داروساز از جمله پنج شرکت چینی برای تولید قرص کووید – ۱۹ شرکت «مرک» با حق امتیاز رایگان و برای تامین نیاز ۱۰۵ کشور در حال توسعه منعقد کرده است. به گزارش  تارنمای شبکه تلویزیونی سی جی تی ان چین، این سازمان موسوم به «اتحادیه ثبت اختراع داروها» تاکید کرد که توافق های منعقد شده به شرکت های داروسازی امکان می دهد تا هم مواد خام قرص مولنوپیراویر و هم محصول نهایی را تولید کنند. این قرص، میزان بستری شدن در بیمارستان را میان بیماران مبتلا به علائم اولیه کووید – ۱۹ به نصف کاهش می دهد. انگلیس، اتحادیه اروپا و آمریکا در ماه های اخیر مجوز استفاده از این قرص را صادر کردند.

براساس این گزارش، ۱۱ کشور از جمله بنگلادش، چین، مصر، ویتنام، کنیا و آفریقای جنوبی به زودی تولید قرص شرکت مرک را آغاز می کنند. یک قرص ضد ویروسی که افراد می توانند در منزل برای کاهش علائم بیماری و سرعت بهبودی مصرف کنند، می تواند اقدامی پیشگامانه باشد، فشار بر بیمارستان ها را کاهش دهد و به مهار شیوع بیماری در کشورهای فقیرتر که از نظام مراقبت های بهداشتی ضعیفی برخوردارند، کمک کند. این قرص همچنین رویکردی دو جانبه را  برای همه گیری تقویت می کند که عبارت است از درمان از طریق دارو و پیشگیری و در درجه اول از طریق واکسیناسیون.

شرکت مرک سال گذشته اعلام کرد تولید قرص مولنوپیراویر از سوی دیگر شرکت های داروساز را مجاز می داند. چندی پیش، سازمان غذا و داروی آمریکا مجوز استفاده اضطراری از قرص ضدویروس برای درمان بیماری خفیف و متوسط کرونا در بزرگسالان را صادر کرد. سازمان غذا و داروی آمریکا، قرص مرک را برای بزرگسالان که جواب آزمایش کرونای آنها مثبت شده، تجویز کرده است. گروههای پرخطر شامل افراد مسن و مبتلایان به بیماری هایی مانند چاقی و بیماری قلبی می شود. سازمان جهانی بهداشت در ۲۶ نوامبر (۵ آذر) سویه اومیکرون را پنجمین نوع نگران کننده ویروس کرونا اعلام کرد. این سویه جدید که برای نخستین بار در آفریقای جنوبی شناسایی شده باعث نگرانی بسیاری از کشورها شده است.
 

نوبت واکسن کودکان ۵ تا ۱۱ ساله رسید

آخرین اخبار مربوط به کرونا در ایران و جهان در بهمن ماه 1400


سخنگوی ستاد کرونای استان البرز گفت: به زودی کودکان ۵ تا ۱۱ سال با رضایت والدین می‌توانند با تزریق واکسن در مقابل کرونا ایمن شوند. مهرداد بابایی در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: با تصویب کمیته ملی واکسن، به زودی امکان تزریق واکسن کرونا به کودکان ۵ تا ۱۱ ساله ایجاد می‌شود. وی ادامه داد: پس از معرفی نوع واکسن و مراکز تجمیعی تزریق، کودکان ۵ تا ۱۱ سال با رضایت والدین می‌توانند با تزریق واکسن در مقابل کرونا ایمن شوند. این مسئول در ادامه با اشاره به وضعیت تزریق دز سوم واکسن در استان اظهار کرد: تا به امروز ۲۰ درصد افزاد بالای ۱۲ سال استان دز سوم خود را دریافت کرده‌اند.

وی با بیان اینکه تزریق واکسن به خصوص دز سوم بهترین راه برای پیشگیری از ابتلا به کرونا است، تاکید کرد: در کنار تزریق واکسن، رعایت پروتکل‌های بهداشتی به خصوص استفاده از ماسک نقش به سزایی دارد. بابایی با اشاره به افزایش تعداد تست‌های مثبت کرونا در استان گفت: طی چند روز گذشته تعداد کرونا مثبتی‌های استان به بیش از ۵۰ نفر در روز رسیده است. سخنگوی ستاد کرونای استان البرز گفت: هر چند تعداد مراجعان سرپایی به مراکز درمانی استان افزایش محسوسی نداشته و همچنان بین ۱۵۰ الی ۱۶۰ نفر در روز است ولی تعداد تست‌های مثبت افزایش داشته که این نشان می‌دهد شهروندان بیشتر باید مراقب باشند.
 

آمار کرونا در ایران و جهان (۱۴۰۰/۱۱/۰۲)

آخرین اخبار مربوط به کرونا در ایران و جهان در بهمن ماه

اینفوگرافی؛ آخرین آمار از وضعیت واکسیناسیون کرونا در کشور تا 2 بهمن 1400

آخرین اخبار مربوط به کرونا در ایران و جهان در بهمن ماه

مواد غذایی حفاظت کننده در برابر امیکرون

آخرین اخبار مربوط به کرونا در ایران و جهان در بهمن ماه


یک متخصص تغذیه گفت: چربی‌های حیوانی مانند کره، دنبه گوسفند و دیگر روغن‌های حیوانی و روغن زیتون، به حفاظت از سیستم ایمنی بدن انسان کمک می‌کنند.  پروفسور مارگاریتا کارولوا، اضافه کردن چربی‌های حیوانی به وعده غذای صبحگاهی به منظور حفظ محیط قلیایی در بدن را توصیه کرد که باعث کاهش فعالیت ویروس‌ها و باکتری‌ها می‌شود.  یکی از عملکرد‌های اصلی چربی‌های حیوانی در بدن تقویت دستگاه تنفسی است. دستگاه آلوئولی بافت ریه با سورفکتانت پوشانده شده که بیش از ۹۰ درصد آن را چربی‌های اشباع شده، تشکیل می‌دهند. کیفیت سورفکتانت سبکی ریه ها، بی عیب و نقص بودن تبادل گاز و اکسیژن رسانی به بدن را تامین می‌کند. گوشته لیپیدی هر سلول، یعنی غشای سلولی آن که شامل چربی‌های اشباع نیز می‌شود؛ از ایمنی سلولی حمایت می‌کند که از تکثیر و انتشار سریع ویروس جلوگیری می‌کند.

این متخصص گفت: چربی‌های حیوانی منبع ویتامین A هستند که تولید سلول‌هایی را تحریک می‌کنند که باکتری‌ها و ویروس‌های مضر را از بین می‌برند و همچنین دارای ویتامین E هستند که دارای خواص آنتی اکسیدانی است. سویه امیکرون ویروس کرونا یا B.۱.۱.۵۲۹ در ماه نوامبر در بوتسوانا و آفریقای جنوبی شناسایی شد. به گفته کارشناسان، از جمله مبتلایان درمان شده از کرونا و افراد واکسینه شده ممکن است به آن مبتلا شوند. نوع جدید کرونا تا به حال در ۱۱۰ کشور از جمله روسیه شناسایی شده است. سویه امیکرون کرونا سریعتر از سویه قبلی دلتا شیوع پیدا می‌کند.

واکسن کرونا برعکس عفونت کرونا بر قدرت باروری تاثیر ندارد

آخرین اخبار مربوط به کرونا در ایران و جهان در بهمن ماه


تحقیقات جدید نشان می دهد که ابتلا به ویروس کرونا باعث کاهش باروری در زنان و مردان می شود اما تزریق واکسن کووید ۱۹ این اثر منفی را ندارد.  بیماری کووید۱۹ مشکلات و عوارض زیادی از خود برجای می گذارد. بهبودیافتگان این بیماری مدت ها از عوارض کووید ۱۹ احساس ناراحتی می کنند. برخی از این افراد از همه عوارض این بیماری با خبر نیستند با این حال واکسن کووید ۱۹ را نیز تزریق نمی کنند. 

تحقیقات جدید نشان می‌ دهد که واکسن ‌های کووید ۱۹ بر باروری مردان و زنان تأثیر نمی‌ گذارد، اما عفونت ویروس کرونا می‌ تواند باعث مشکلات باروری کوتاه ‌مدت در آنها شود. آملیا وسلینک (Amelia Wesselink)، استادیار پژوهشی اپیدمیولوژی در دانشکده بهداشت عمومی دانشگاه بوستون پژوهشگر اصلی این مطالعه در این باره اظهار داشت: بسیاری از افراد در سنین باروری نگرانی مسئله باروری خود هستند و آن را دلیلی برای عدم واکسینه شدن عنوان کرده اند.

مطالعه ما برای اولین بار نشان می دهد که واکسیناسیون کووید ۱۹ در هر یک از زوجین با باروری در بین زوج هایی که تلاش می کنند از طریق آمیزش جنسی باردار شوند، ارتباطی ندارد. زمان تلاش تا بارداری صرف نظر از وضعیت واکسیناسیون بسیار مشابه بوده است. در این مطالعه، پژوهشگران داده‌ های بیش از ۲۱۰۰ زن آمریکایی و کانادایی و شرکای آنها را در یک مطالعه مداوم روی زنانی که تلاش می ‌کردند باردار شوند، تجزیه و تحلیل کردند. این زنان از دسامبر ۲۰۲۰ تا سپتامبر ۲۰۲۱ اطلاعات جمعیت شناختی، شیوه زندگی و پزشکی درباره خود و شریک زندگی خود را ارائه کرده و تا نوامبر ۲۰۲۱ تحت نظر بودند.

این محققان دریافتند که واکسن‌های فایزر، مدرنا و جانسون اند جانسون هیچ تأثیری بر باروری مردانه یا زنانه ندارند، با این حال، محققان متوجه شدند مردان مبتلا به کووید ۱۹ممکن است به طور موقت دچار کاهش در باروری خود شوند. این یافته ها از تحقیقات قبلی که عفونت کووید ۱۹ را در مردان با کیفیت اسپرم ضعیف و سایر اختلالات تولید مثلی مرتبط می کرده، پشتیبانی می کند. محققان اعلام کردند که یافته‌ ها باید نگرانی‌ ها در مورد واکسن‌های کووید ۱۹ و باروری ناشی از گزارش ‌های تغییرات چرخه قاعدگی زنان پس از تزریق واکسن را کاهش دهد.

لورن وایز (Lauren Wise)، پروفسور اپیدمیولوژی دانشگاه بوستون و محقق ارشد این مطالعه گفت: این داده‌ ها شواهد اطمینان ‌بخشی ارائه می‌ دهند که نشان می ‌دهد واکسیناسیون کووید در هر یک از زوجین بر باروری زوج‌ هایی که قصد باردار شدن دارند، تأثیر نمی‌ گذارد. به گزارش سیناپرس، طراحی مطالعه آینده‌ نگر، حجم نمونه بزرگ و جمعیت مورد مطالعه ناهمگن از نظر جغرافیایی، نقاط قوت مطالعه هستند، همانطور که کنترل ما برای بسیاری از متغیرها مانند سن، وضعیت اجتماعی-اقتصادی، شرایط سلامت پیشینه، سطح شغل و استرس وجود داشت. شرح کامل این پٓوهش ها و نتایج حاصل از آن در آخرین شماره مجله آمریکایی اپیدمیولوژی (Epidemiology) منتشر شده و قابل دسترس است.



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.