حضرت آیت‌الله العظمی صافی گلپایگانی به ملکوت اعلی پیوست + واکنش ها

عالم ربانی، حضرت آیت‌الله العظمی صافی گلپایگانی ساعت یک و ربع بامداد سه‌شنبه(۱۲ بهمن) دار فانی را وداع گفتند.
سه‌شنبه، 12 بهمن 1400
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
حضرت آیت‌الله العظمی صافی گلپایگانی به ملکوت اعلی پیوست + واکنش ها
حضرت آیت‌الله العظمی صافی گلپایگانی ساعت یک و ربع بامداد سه‌شنبه(۱۲ بهمن) پس از چند روز بستری در یکی از بیمارستان های قم در اثر ایست قلبی دار فانی را وداع گفتند. در پی این درگذشت شخصیت های داخلی و خارجی زیادی پیام تسلیت صادر کردند. 

مراسم عزاداری در سوگ رحلت استوانه حوزه‌های علمیه، فقیه عالیقدر حضرت آیت الله العظمی صافی گلپایگانی رضوان الله تعالی علیه صبح امروز سه شنبه از ساعت ۱۰ در مسجد مقدس امام حسن عسکری علیه السلام برگزار خواهد شد.

آیت‌الله صافی گلپایگانی در ۳۰ بهمن ۱۲۹۷ هجری شمسی در گلپایگان اصفهان متولد شد و داماد آیت‌الله العظمی سید محمدرضا گلپایگانی از مراجع عظام تقلید بود.

شیخ المراجع، سالیان متمادی در حوزه علمیه قم به تدریس و تحقیق و تألیف آثار گوناگون فقهی، کلامی و حدیثی پرداخت.

این فقیه اهل‌بیت از شاگردان برجسته آیات عظام بروجردی، حجت، خوانساری و گلپایگانی بود و مدتی نیز در نجف اشرف از آیات عظام محمدکاظم شیرازی و محمدعلی کاظمی بهره برده بود.

در حال بروزرسانی...

اطلاعیه دفتر حضرت آیت الله العظمی صافی گلپایگانی

پایگاه اطلاع‌رسانی دفتر حضرت آیت‌الله العظمی صافی گلپایگانی طی بیانیه‌ای اعلام کرد:

انا لله و انا الیه راجعون

بسم الله الرحمن الرحیم

الذین تتوفیهم الملائکه طیبین یقولون سلام علیکم ادخلوا الجنه بما کنتم تعملون.

ساعاتی قبل قلب تپنده مرجعی بیدار و مدافع غیور حریم اهل بیت عصمت و طهارت، علیهم السلام، و زبان گویای دفاع از حق و احکام الهی و خادم دلباخته آستان ملائک پاسبان حضرت ولی‌الله الاعظم، ارواح العالمین له الفداء، زعیم حوزه‌های علمیه، حضرت آیت‌الله العظمی صافی گلپایگانی، قدس سره‌الشریف، از حرکت باز ایستاد و روح بلند و بی‌قرارش که مشتاق لقای پروردگار بود، کالبد تن را شکست و به ملکوت اعلی پیوست.

کارنامه پرافتخار این مرجع عالیقدر، مشحون از نُصح و خیرخواهی برای کیان اسلام و تشیّع و دلسوزی برای همه بندگان خدا بود.

ضمن عرض تسلیت این ضایعه جبران‌ناپذیر به پیشگاه مقدس مولا و محبوبش،حضرت بقیت‌الله الاعظم، عجل‌الله تعالی فرجه الشریف و حوزه‌های مبارکه علمیه و مردم شریف ایران و دوستداران مرجعیت در همه نقاط جهان، به اطلاع می‌رساند مراسم تشییع و تدفین پیکر مطهر ایشان، متعاقبا اعلام خواهد گردید.

دفتر حضرت آیت الله العظمی صافی گلپایگانی رضوان الله علیه.


حوزه های علمیه در سوگ ارتحال حضرت آیت الله صافی گلپایگانی تعطیل شد

 در پی ارتحال آیت الله العظمی صافی گلپایگانی حوزه‌های علمیه تعطیل اعلام شد.

 با ابلاغ آیت الله اعرافی، حوزه‌های علمیه در سوگ ارتحال آیت الله العظمی صافی گلپایگانی رضوان الله تعالی علیه، تا پایان هفته تعطیل می‌باشد.
 

پیام تسلیت آیت الله مکارم شیرازی در پی درگذشت آیت الله صافی گلپایگانی

 متن پیام تسلیت آیت الله مکارم شیرازی در پی ارتحال جانگداز آیت الله صافی گلپایگانی به این شرح است:

خبر بسیار تأسف‌بار رحلت عالم ربانی، شیخ الفقهاء آیت الله العظمی صافی گلپایگانی قدّس سرّه موجب نهایت تأسف و تأثر شد.

آن مرد بزرگ که از برجسته‌ترین شاگردان آیت الله العظمی بروجردی قدّس سرّه و یکی از برترین فقهای عصر ما بود آثار فراوانی در عرصه‌های مختلف از جمله کتب فقهی و کلامی و مبارزه با فرقه‌های منحرف و احداث و تجدید بناهای مذهبی همچون مسجد اعظم امام حسن عسکری علیه السلام را از خود به یادگار گذاشت.

حضور مؤثر وی در عرصه‌های مختلف اجتماعی همچون مبارزات با رژیم سابق و عضویت در مجلس خبرگان قانون اساسی و شورای نگهبان منشأ برکات زیادی برای اسلام و انقلاب بود.

ضایعۀ رحلت این فقیه دلسوختۀ حضرت ولیّ عصر ارواحنا فداه را به محضر مقدس آن حضرت تسلیت عرض نموده و همچنین به حوزه‌های علمیه و مراجع عظام تقلید، عموم شیعیان و مقلدان و علاقه‌مندان و خصوصاً بیت معظم و فرزندان مکرم ایشان تسلیت عرض می‌نمایم و از خداوند متعال حشر او را با اولیاء مقربینش خواستارم و از درگاهش برای بازماندگان صبر جمیل و اجر جزیل طلب می‌نمایم.
 

پیام تسلیت مشترک جامعه مدرسین، شورای عالی حوزه‌ و مدیریت حوزه‌های علمیه 

جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، شورای عالی و مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه در پیام مشترکی ارتحال آیت الله العظمی صافی گلپایگانی را تسلیت گفتند.

 متن پیام به شرح زیر است:

بسم الله الرحمن الرحیم
انا لله و انا الیه راجعون

ارتحال جانسوز فقیه عالیقدر و شیخ المراجع حضرت آیت‌الله العظمی آقای حاج شیخ لطف‌الله صافی گلپایگانی قدس الله نفسه الزکیة مصیبت جانکاهی است و غم بزرگی بر جان حوزه های علمیه و ملت ایران و مسلمانان نشاند.

آن فقیه عالیقدر از طهارت نفس و صفای باطن ویژه ای برخوردار بود و در علوم حوزوی و فقه اهل بیت علیهم السلام در قله های بلند قرار داشت و عمر شریف خود را در اعتلای اسلام و ترویج معارف الهی و اهل بیت علیهم السلام سپری کرد و همواره در خدمت به مردم شریف و نصح و خیرخواهی پیشگام و در مسیر نهضت و انقلاب اسلامی و همراهی امام را حل قدس سره و رهبری معظم مدظله نورافشانی می کرد ،

آن مرجع گرانمایه از فضیلت های اخلاقی والا و بیشمار برخوردار بود و الگوی حسن اخلاق و فروتنی و اخلاص و نصح و اشفاق بشمار می آمد و مجلس او الهام بخش و بیدار کننده بود و افزون بر منزلت علمی و اخلاقی و میراث علمی ماندگار از ایشان ، اندیشه اجتماعی و سیاسی و اطلاعات و آگاهی های اجتماعی و سیاسی و بین‌المللی ایشان ستودنی بود ، ارتحال این فقیه و مرجع عظیم الشأن را به حضرت ولی عصر ارواحنا فداه، رهبری معظم مدظله ، مراجع عظام دامت برکاتهم ، بیت معظم آن مرجع عظیم الشأن رضوان الله تعالی علیه ،بیت مرحوم آیت‌الله العظمی گلپایگانی قدس سره و دیگر بیوت وابسته و حضرات آقازادگان مکرم، حوزه های علمیه، شاگردان و علاقمندان آن مرحوم و عموم ملت ایران و مسلمانان جهان تسلیت می گوییم و حوزه های علمیه تا پایان این هفته تعطیل اعلام می شود.

بر روح پاک آن فقید سعید درود می فرستیم و سلامت و عزت مراجع عظام و رهبری معظم دامت برکاتهم و ملت بزرگ ایران و مسلمانان و شیعیان را از خداوند متعال خواستاریم.
 

عمار حکیم ارتحال آیت الله صافی گلپایگانی را تسلیت گفت

«عمار حکیم» در بیانیه ای اعلام کرد: با رحلت حضرت آیت الله العظمی شیخ لطف الله صافی گلپایگانی(قدس سره الشریف) که پرچم بزرگی از پرچم های حوزه مبارک علمیه و رکنی از ارکان دانش، هدایت و فقاهت بودند، دل های ما و دلهای مسلمانان بویژه پیروان اهل بیت (علیهم السلام) دچار مصیبت بزرگی شد.

وی افزود: آن مرحوم عمرش را در راه تدریس و ساختن نسلی از دانشمندان عملگرا و تحکیم اصول مکتب اهل بیت علیهم السلام سپری کرد.

عمار حکیم افزود: به مناسبت این مصیبت بزرگ، والاترین نشانه های تسلیت را به امام مهدی منتظر(عج)، امت اسلامی، مراجع عظام دین، خانواده آن مرحوم و شاگردان و مقلدانش تقدیم می کنیم و از خداوند باریتعالی مسئلت داریم که او را مورد رحمت واسعه خود قرار داده، در کنار پیامبران، صدیقین و شهدا در بالاترین جایگاه قرار دهد.
 

پیام تسلیت مدیر جامعه‌الزهرا در پی ارتحال حضرت آیت‌الله صافی گلپایگانی

 مدیر جامعة الزهرا(س) ارتحال حضرت آیت‌الله العظمی صافی گلپایگانی  را تسلیت گفت.

متن پیام خانم سیده زهره برقعی به شرح ذیل است:
بسم الله الرحمن الرحیم
انا لله و انا الیه راجعون

مِنَ المُؤمِنینَ رِجالٌ صَدَقوا ما عاهَدُوا اللَّهَ عَلَیهِ فَمِنهُم مَن قَضىٰ نَحبَهُ وَمِنهُم مَن یَنتَظِرُ وَما بَدَّلوا تَبدیلً

ضایعه اسفناک درگذشت حضرت آیت الله العظمی صافی گلپایگانی (قدس‌الله‌نفسه‌الزکیه) را محضر حضرت صاحب العصر (عجل‌الله‌تعالی‌فرجه‌الشریف)، مقام معظم رهبری (دام‌الله‌عزه)، مراجع بزرگوار جهان تشیع (ادام‌الله‌عزهم)، ارادتمندان، مقلدین و بازماندگان محترم ایشان تسلیت عرض می‌کنم.

امیدوارم روح آن فقیه بزرگوار با ارواح طیبه ائمه اطهار (علیهم‌السلام) محشور باشند.

سیده زهره برقعی
مدیر جامعه الزهرا علیهاالسلام
 

شمخانی ارتحال حضرت آیت‌الله صافی گلپایگانی را تسلیت گفت

 دبیر شورای عالی امنیت ملی با انتشار پیامی درگذشت شیخ الفقهاء و المجتهدین، حضرت آیت‌الله العظمی صافی گلپایگانی را تسلیت گفت.

 در پیام شمخانی با اشاره بیش از یک قرن عمر با برکت این عالم ربانی آمده است: آیت الله صافی با قلبی سلیم و سرشار از عشق به خدا، عمر شریف خود را با مجاهدت های فراوان صرف ترویج و اعتلای مکتب اهل بیت عصمت و طهارت علیهم السلام کرد.

دبیر شورای عالی امنیت ملی، این ضایعه مولمه و مصیبت بزرگ را به پیشگاه مقدس حضرت ولی عصر (عج)، مقام معظم رهبری (مدظله العالی)، مراجع عظام تقلید (دامت برکاتهم)، حوزه های علمیه، مقلدان و علاقمندن و به ویژه بیت مکرم ایشان تسلیت گفته از درگاه ربوبی برای آن مرجع عالیقدر علو درجات و رحمت واسعه الهی و برای بازماندگان معزز صبر جمیل و اجر جزیل مسئلت نموده است.
 

وزیر بهداشت ارتحال حضرت آیت الله صافی گلپایگانی را تسلیت گفت

وزیر بهداشت در پی ارتحال حضرت آیت الله العظمی صافی گلپایگانی پیام تسلیتی به شرح زیر صادر کرد.

بسم الله الرحمن الرحیم
إِذَا مَاتَ الْعَالِمُ ثُلِمَ فِی الْإِسْلَامِ ثُلْمَةٌ لَا یَسُدُّهَا شَیْءٌ إِلَى یَوْمِ الْقِیَامَةِ.

درگذشت فقیه والامقام مرجع بزرگ جهان تشیع آیت الله العظمی لطف الله صافی گلپایگانی مورد تاسف و تاثر فراوان اینجانب گردید.

این فقیه و مرجع عالیقدر که از مبارزین بنام و همراهان امام راحل در دوران پیروزی انقلاب اسلامی و یار دیرین رهبر معظم انقلاب به شمار می رفت، با تالیف و ترویج آثار متعدد علوم اسلامی در مسیر تبیین و تبلیغ ارزش‌های دین مبین اسلام، پرچمدار مرجعیت در حوزه علمیه قم به شمار می رفت.

اینجانب ضمن عرض تسلیت درگذشت این مرجع عظیم الشان به محضر رهبر معظم انقلاب، حوزه های علمیه به ویژه بیت مکرم آن فقیه برجسته، از درگاه حضرت احدیت برای ایشان رحمت و غفران الهی و برای بازماندگان این بیت شریف مرجعیت صبر و اجر جزیل مسئلت دارم.
 

زندگی نامه آیت الله صافی گلپایگانی

حضرت آیت‌الله العظمی حاج شیخ لطف ‎الله صافی‌مدظله‌العالی، فقیه، اسلام‌شناس و اندیشمند بزرگ معاصر، در شهر گلپایگان، قدم به صحنة هستی نهاد.

والدین
پدر او عالم عارف، مرحوم آیت‎الله آخوند ملا محمدجواد صافی (متولد ۱۲۸۷ ق) بود که علاوه بر تخصّص، تحقیق، تألیف و تدریس در گرایش‎های مختلف علوم اسلامی مانند فقه، اصول، کلام، اخلاق، حدیث و…، در زمینه هنرهای ارزشمندی چون شعر و خوشنویسی نیز سرآمد بود.

زهد، تقوا، عشق به ولایت و فضیلت‌های علمی اخلاقی آن بزرگ‌مرد، از یک سو و مواضع قدرتمندانه او در سنگر امر به معروف و نهی از منکر و جبهه‌گیری‎های صریحش در برابر افکار انحرافی، غیرمتدیّنان، ظالمان و جابران آن روزگار از سویی دیگر، هر قدر که مردم گلپایگان را شیفته و مطیع محض او می‎نمود، هیئت‌حاکمه، خوانین و زورگویان را در برابرش شکننده‎تر می‎کرد؛ چنان‌که آنها همیشه او را سدّ راه اعمال خلاف شرع و بدعت‎گذاری‎های خود دیده و تا زنده بود از غیرت دینی و خشم الهی او می‎ترسیدند.

آفتاب عمر آن عالم جلیل‌‌القدر در افق عصر بیست و پنجم رجب سال ۱۳۷۸ هـجری قمری، مصادف با شب شهادت حضرت امام موسی کاظم‌(علیه‌السلام) غروب کرد.


مادر او بانوی فاضله، شاعره و عاشق اهل بیت(علیهم‌السلام) فاطمه خانم، دختر حضرت آیت‌الله آخوند ملا محمّدعلی بود. از ویژگی‎های بزرگ معنوی، اخلاقی، که در وجود آن مرحومه، متبلور بود، می‎توان به تعبّد، اخلاص، تقوا، معرفت به حضرت حق، شجاعت، صراحت لهجه، شوهرداری کم‎نظیر، اهتمام در تربیت کودکان، راز و نیاز خاشعانه، ذکر، دعا و نماز شب اشاره کرد.
 
تحصیلات
آیت‌الله العظمی صافی، در نوجوانی قدم به وادی علم و معنویت ـ حوزه ـ نهاد و میهمان صفای حلقه‎های صمیمی درس و بحث و مَحرَم شور وصف‎ناپذیر مناجات نیمه‌شب پاک‌باختگان حوزه شد.

ابتدا در گلپایگان، کتب پایه ادبیات عرب را نزد عالم جلیل‌القدر، مرحوم آخوند ملا ابوالقاسم مشهور به «قطب» آغاز کرد و ادامه مباحث ادبیات، کلام، تفسیر، حدیث، فقه و اصول را تا پایان سطح در همان‎جا پی گرفت و در این مدّت حجم وسیع کتب مهم رشته‎های مذکور را نزد پدر بزرگوارش، حضرت آیت‌الله آخوند ملا محمّدجواد صافی آموخت.

در سال ۱۳۶۰ هجری قمری، گلپایگان را با دنیایی از خاطره‎های شیرین دوران کودکی و نوجوانی و لذّت حضور در کنار پدر و مادری مهربان و دلسوز، که اکنون از حسرت فراق او پریشان بودند، ترک کرد و رنج مشکلات هجرت به قم را پذیرا شد، تا با حضور در مجلس درس و بحث اساتید بزرگ حوزه علمیه قم به تکمیل تحصیلات و تحقیقات خود بپردازد.


ایشان چند سال بعد به نجف اشرف مشرّف شد و در آن‎جا نیز از محضر مراجع عالیقدر آن حوزه، برای یک سال بهره‎مند گشت.


هوش و استعداد فوق‎العادّه و تلاش و جدیّت در امر تحصیل او را مورد علاقه خاص اساتید بزرگ قم و نجف قرار داد. حضرت آیت‌الله العظمی صافی پس از آن مجدداً به قم بازگشتند و بیش از پانزده سال حلقه‎نشین مجلس درس و بحث و اخلاق و عرفان مرجع پرافتخار شیعه، حضرت آیت‌الله العظمی بروجردی(قدس‌سره) و نیز یکی از مشاورین ویژه و برجسته و از اصحاب خاص استفتاء آن بزرگوار گشت و آن مرحوم، نظر به توانایی والای علمی آیت‌الله العظمی صافی، پاسخگویی به سؤالات مهم و حسّاسی از فقه و کلام شیعی و نیز نگارش کتاب ارزشمندی درباره مهدویّت را که «منتخب‎الاثر» نام گرفت، به ایشان واگذار کردند.
 
اساتید
از اساتید مهم آن بزرگوار در قم، مراجع تقلید، آیات عظام: سید محمّدتقی خوانساری، حجّت، صدر، بروجردی و در نجف، آیات عظام: شیخ محمّدکاظم شیرازی، سید جمال‎الدین گلپایگانی و شیخ محمّدعلی کاظمی را می‎توان نام برد.
 
تألیفات
تألیفات و آثار معظّم‌له بیش از ١۵٠ مجلّد می‌باشد که به برخی از مهم‌ترین آنها اشاره می‌کنیم:
جلاء البصر لمن یتولّی الائمة الاثنی عشر
القرآن مصون عن التحریف.
رسالة قیّمة حول عصمة الأنبیاء والأئمّة
عنوان صحیفة المؤمن.
سبط المصطفی.
ارث الزوجة.
التعزیر؛ أحکامه و ملحقاته.
الاحکام الشرعیة ثابتة لا تتغیر.
مع الشیخ جاد الحق فی إرث العصبة (مسألة التعصیب).
إیران تسمع فتجیب.
رسالة فی حکم نکول المدّعی علیه عن الیمین.
حدیث افتراق المسلمین علی ثلاث وسبعین فرقة.
من لهذا العالم؟
رسالة فی تفسیر آیه التطهیر.
رسالة فی ضرورة وجود الحکومة أو ولایة الفقهاء فی عصر الغیبة.
بحث حول الإستقسام بالأزلام (مشروعیة الاستخارة).
بین العلمین الشیخ الصدوق والشیخ المفید.
رسالة القرعة (التداعی فی مال من دون بینة ولا ید).
النقود اللطیفة علی الکتاب المسمّی بالأخبار الدخیلة.
رسالة فی البداء.
إلی هدی کتاب الله.
فقه الخمس.
فقه الحجّ (چهار جلد).
البکاء علی الإمام الحسین×.
تفسیر آیة الإنذار.
هدایة العباد (دو جلد).
جامع الأحکام (دو جلد).
ولایت تکوینی و ولایت تشریعی.
پرتوی از عظمت امام حسین×.
شهید آگاه.
الهیات در نهج البلاغه.
رسالة فی معاملات مستحدثه.
نیایش در عرفات.
راه اصلاح یا امر به معروف و نهی از منکر.
سیر حوزه‌های علمی شیعه.
نوید امن و امان.
پاسخ به ده پرسش.
سفرنامه حج.
عالی‌ترین مکتب تربیت و اخلاق یا ماه مبارک رمضان.
اصالت مهدویت.
تجلّی توحید در نظام امامت.
پیرامون معرفت امام.
عقیده نجات‌بخش.
به‌سوی دولت کریمه.
ندای اسلام از اروپا.
به‌سوی آفریدگار.
انتظار، عامل مقاومت و حرکت.
فروغ ولایت در دعای ندبه.
وابستگی جهان به امام زمان#.
معرفت حجّت خدا.
در آرزوی وصال.
زندگانی بوداسف.
اعتبار قصد قربت در وقف.
تفسیر آیه فطرت.
زندگانی جابر بن حیّان.
پیرامون روز تاریخی غدیر.
مقدّمه‌ای بر ترجمه کتاب «مقتضب الأثر».
امامت و مهدویت.
حول دیات ظریف ابن‌ناصح.
شرح حدیث عرض دین.
رمضان در تاریخ (حوادث تاریخی).
نگرشی بر فلسفه و عرفان.
معارف دین (سه جلد).
باورداشت مهدویت.
استفتائات پزشکی.
استفتائات حجّ (مشتمل بر هزار مسأله).
حاشیه بر عروة الوثقی.
رساله توضیح المسائل.
مناسک حجّ.
احکام نوجوانان.
مناسک عمره مفرده.
حدیث بیداری (مجموعه پیام‌ها).
صراط مستقیم.
فخر دوران.
ارمغان مشهد.
زن در پرتو اسلام.


منبع: 
1. ایسنا
2. باشگاه خبرنگاران جوان
3. شفقنا


نظرات کاربران
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
اخبار مرتبط
گنجینه علم، اخلاق و معرفت
گنجینه علم، اخلاق و معرفت
دوشنبه، 18 بهمن 1400
یک قرن زندگی آیت‌الله صافی‌‌گلپایگانی/ از تدوین قانون اساسی تا مدافع غیور حریم اهل بیت (ع)‌ + سوابق
یک قرن زندگی آیت‌الله صافی‌‌گلپایگانی/ از تدوین قانون اساسی تا مدافع غیور حریم اهل بیت (ع)‌ + سوابق
سه‌شنبه، 12 بهمن 1400
بسته تحلیلی خبری، سه شنبه 12 بهمن 1400 (صدای آمریکا در تهران!)
بسته تحلیلی خبری، سه شنبه 12 بهمن 1400 (صدای آمریکا در تهران!)
سه‌شنبه، 12 بهمن 1400
اجازه برخی مراجع عظام تقلید به اختصاص یک سوم وجوهات شرعی به سیل‌زدگان
اجازه برخی مراجع عظام تقلید به اختصاص یک سوم وجوهات شرعی به سیل‌زدگان
پنجشنبه، 26 دی 1398
مراجع عظام تقلید از سکوت ذلت‌بار مجامع‌ بین‌المللی در قبال اعدام مسلمانان در عربستان انتقاد کردند
مراجع عظام تقلید از سکوت ذلت‌بار مجامع‌ بین‌المللی در قبال اعدام مسلمانان در عربستان انتقاد کردند
يکشنبه، 8 ارديبهشت 1398
آیت‌‌الله ‌صافی‌گلپایگانی خواستار برخورد کشورهای اسلامی با عوامل شهادت زکریا جابر در مدینه منوره شد
آیت‌‌الله ‌صافی‌گلپایگانی خواستار برخورد کشورهای اسلامی با عوامل شهادت زکریا جابر در مدینه منوره شد
يکشنبه، 21 بهمن 1397
تقدیر آیت الله العظمی صافی از نخست وزیر هند
تقدیر آیت الله العظمی صافی از نخست وزیر هند
جمعه، 2 مهر 1395
تاکید حضرات آیات صافی و مکارم شیرازی بر حفظ استقلال حوزه و آمادگی کامل علمی طلاب برای پاسخ به تهاجم دشمن
تاکید حضرات آیات صافی و مکارم شیرازی بر حفظ استقلال حوزه و آمادگی کامل علمی طلاب برای پاسخ به تهاجم دشمن
يکشنبه، 23 فروردين 1394
افتخارم، خادمی در آستان مقدس امام زاده موسی مبرقع(ع) است
افتخارم، خادمی در آستان مقدس امام زاده موسی مبرقع(ع) است
چهارشنبه، 26 مهر 1391
غدیر هویت شیعه است | غدیر روز اتمام حجت با مسلمانان
غدیر هویت شیعه است | غدیر روز اتمام حجت با مسلمانان
يکشنبه، 19 شهريور 1391