روسیه رفیق راهبردی ایران یا رژیم صهیونیستی؟

بر همان مبنایی که پس از حمله روسیه به مواضع ناتو در اوکراین نوشتیم، هیچ کشوری نمی‌تواند در نزاع فعلی بی‌طرف بماند. همه باید اعلام موضع کرده و در یک سمت بازی قرار بگیرند. در حالی‌که رژیم صهیونیستی بخشی از بازی غرب در آسیای غربی است، روابط ایران و روسیه روز به روز ابعاد بیشتری می‌گیرد. روس‌ها این مسأله را می‌دانند و همین الان روابط تجاری ایران و روسیه بیش از روابط روسیه با اسرائیل است.
شنبه، 3 دی 1401
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
روسیه رفیق راهبردی ایران یا رژیم صهیونیستی؟
بالاخره بنیامین نتانیاهو موفق شد با دادن سهم احزاب تندروی صهیونیستی در کابینه، دولت خود را تشکیل دهد. اینکه خروجی این دولت چه خواهد بود را باید از خلال نوشته‌های رسانه‌های صهیونیستی خواند که مدام در حال عزاداری هستند و از اینکه احزاب تندرویی که نماد واقعی و تشکیل دهنده حقیقت راستین صهیونیسم بین‌الملل است وارد عرصه شده و رسماً به قدرت پا گذاشته‌اند به در و دیوار می‌زنند. بنابراین آنچه نتانیاهو با اوباش خون‌خوار صهیونیست تشکیل داده بیش از آنکه مسیری برای آینده بهتر در این رژیم باشد، بشارت‌دهنده سقوط نهایی آن است.

با این حال، برخوردهای خارجی با تشکیل دولت تندرو و راست‌گرای افراطی نتانیاهو متفاوت بود. در حالی که برآورد سازمان‌های امنیتی امریکا و حتی خود رژیم صهیونیستی بر این استوار بود که نتانیاهو موفق به کسب رأی لازم برای تشکیل دولت نخواهد شد و «یاییر لاپید» بار دیگر پیروز عرصه انتخابات خواهد شد، بسیاری دیگر در این زمینه سکوت کردند، اما کسانی مانند اردوغان، پوتین، بن سلمان و بن زاید امیدوار بودند که نتانیاهو بتواند رأی لازم را کسب کند و این اتفاق هم روی داد.
 
در امریکا در مورد نحوه تعامل با دولت جدید رژیم صهیونیستی دعوا بالا است، اما حقیقت امر آن است که کاخ سفید شکست خورده از انتخابات داخلی صهیونیست‌ها که نقشه‌های منطقه‌ای امریکا را به هم زد، توصیه‌های سفت و سختی به نتانیاهو کرده و خطوط قرمزی را تعیین کرده که پذیرش هر یک از آن‌ها توسط نتانیاهو منجر به شکست دولت او خواهد شد، چرا که احزاب متحد او خواسته‌هایی در مورد شهرک‌سازی، کرانه باختری، مباحث امنیتی و نظامی دارند که همه با این شرط و شروط امریکا در تناقض است. به‌همین دلیل بر این باور هستم که با کارشکنی‌های امریکا و نوع تفکر و رفتار احزاب متحد نتانیاهو، دولت او دیری نخواهد پایید.


خبرها از درگیری لاپید با نتانیاهو در مورد وضعیت کابینه

دیروز دوم دی، خبرگزاری فلسطینی «سوا» گزارش داد، لاپید و نتانیاهو اتهاماتی را علیه یکدیگر مطرح کردند. لاپید در یک نشست خبری گفت: نتانیاهو کابینه تشکیل نداده است، بلکه درعی و بن گویر مچ او را خواباندند و کابینه را تشکیل دادند». وی با بیان اینکه کابینه نتانیاهو، کابینه «خطرناک، افراطی و مسئولیت‌ناپذیری است و پایان بدی در انتظارش است»، تصریح کرد: به اسرائیلیها می‌گویم که در این روزها یک وظیفه دارند: در برابر تشکیل کابینه نتانیاهو، سکوت نکنند».

در مقابل، نتانیاهو نیز در پاسخ به لاپید گفت: لاپید که برای ما یک دولت نابود شده و از هم پاشیده از نظر اقتصادی بر جای گذاشته است، اکنون می‌خواهد به کابینه آینده، توصیه کند». وی با این ادعا که ایران به سمت انرژی هسته‌ای حرکت کرده و لاپید نیز هیچ پاسخی به این مسئله نداده است، مدعی شد: نصایح لاپید، اختراعات بی‌پایه و اساس است. لاپید! انتخابات را باختی. به خانه‌ات بازگرد».

پیش از این نیز، نخست وزیر رژیم  صهیونیستی، به نتانیاهو به شدت حمله کرد و گفت: «ما ساده‌لوح نیستیم و برده شما نخواهیم بود. ما اینجا زندگی نمی‌کنیم که فقط مالیات بپردازیم یا فرزندان خود را برای خدمت به ارتش دولتی بفرستیم که فرزندان اعضای خود را برای خدمت به ارتش نمی‌فرستد.» وی «ایتمار بن گویر» چهره راستگرای افراطی صهیونیست را که قرار است وزیر امنیت داخلی صهیونیستی شود، یک فرد قلدر و شرور توصیف کرد و گفت: «حمایت وی از تروریسم را محکوم می‌کنم. او حتی یک روز در ارتش خدمت نکرده است و اجازه نخواهیم داد فرزندان ما را به جنگ بفرستد.»

لاپید کابینه احتمالی نتانیاهو را «افراطی‌ترین و دیوانه‌ترین» کابینه رژیم صهیونیستی دانست و تأکید کرد: «نتانیاهو ضعیف است. بدون هیچ شرطی، تسلیم شرکایی شد که سن و سال کمتری از او دارند. ولی ما تسلیم نخواهیم شد و برای حکومت، دموکراسی، سربازان و آینده خواهیم جنگید.»
 

رابطه رژیم با روسیه

همان‌گونه که در بالا گفته شد، حضور نتانیاهو برای برخی دیگر در عرصه سیاسی می‌تواند فرصت باشد، یکی از این طرف‌ها روسیه است. روس‌ها از زمان جنگ با ناتو در اوکراین روابط تنش‌‌آلودی را با رژیم صهیونیستی داشته‌اند و این رژیم باوجود آنکه در ابتدا تلاش کرد تا سیاست بی‌طرفی را دنبال کند، اما بالاخره نتوانست این سیاست را ادامه دهد و به صورت کامل در کنار امریکا ایستاد. این مساله باعث دلخوری شدید روس‌ها شد. هر چند سران کرملین تلاش کردند سطح تنش را کنترل کنند، اما یکی از شروط اصلی امریکا در مقابل نتانیاهو، مبحث اوکراین و نوع برخورد او با روسیه است.
 
پس از تشکیل دولت نتانیاهو، ولادیمیر پوتین که بسیار فرصت‌طلب است تماسی تلفنی با او گرفت و خواستار روابط به سطح پیشین شد، اما آیا این درخواست توسط نتانیاهو قابلیت اجرایی دارد؟ نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی هر چند پس از سه دهه حضور در عرصه سیاسی بسیار پخته شده و از پشتوانه قدرتمند اطلاعاتی و روابط امنیتی با بسیاری از کشورها برخوردار است، اما در نهایت 80درصد این روابط در واشنگتن خلاصه می‌شود، یعنی آنکه رژیم صهیونیستی نمی‌تواند سیاست مستقلی از امریکا را در پیش بگیرد، خواه نتانیاهو نخست‌وزیر باشد، خواه هر فرد دیگری؛ وضعیت وخیم اقتصادی، امنیتی و معیشتی این رژیم عملاً اجازه چنین کاری را نخواهد داد.

روسیه رفیق راهبردی ایران یا رژیم صهیونیستی؟


از رد کمک تسلیحاتی تا جنگ برای اوکراین

وقتی صحبت از کمک تسلیحاتی رژیم صیونیستی به اوکراین شد اول این موضوع کاملا انکار شد اما آیا رژیم می تواند خود تصمیم گیر باشد؟ به گزارش شبکه روسی «راشا تودی»، بنی گانتز اوسط آذر ماه به خبرنگاران گفت: واضح است که حتی اگر این تصمیم گرفته شود که ما سیاست خود را (در عدم کمک تسلیحاتی گسترده) تغییر دهیم، غیرممکن است موجودی سامانه‌های دفاع هوایی خود را خالی کنیم. وی افزود: ما هر روز بررسی می‌کنیم چه کاری می‌توان انجام داد و چطور می‌توانیم کمک‌های خود را گسترش دهیم، اما نباید فراموش کنیم که ناتو پشت اوکراین ایستاده است. 

در روزهای گذشته مقام‌های صهیونیستی بارها تأکید کرده‌اند که اسرائیل به اوکراین کمک تسلیحاتی نخواهد کرد. به نوشته تاس، رژیم صهیونیستی تاکنون هیچ نوع کمک نظامی به اوکراین نکرده و به ارائه کمک‌های بشردوستانه و پزشکی به اوکراینی‌های زخمی شده در نتیجه درگیری‌ها بسنده کرده است. بنی گانتز وزیر جنگ رژیم صهیونیستی پیش‌تر در تماس تلفنی با همتای اوکراینی خود گفته بود که تل‌آویو آماده ارائه تسلیحات به کی‌یف نیست و این رژیم با محدودیت‌های عملیاتی مواجه است.

با این حال، رسانه‌های عبری و عربی گزارش داده‌اند که بنیامین نتانیاهو رئیس حزب لیکود که هفته گذشته با ائتلافش دوباره در رژیم صهیونیستی به قدرت بازگشت، وعده داده که «در صورت به دست گرفتن قدرت به بحران اوکراین اهمیت ویژه‌ای خواهد داد».
 

تصمیمات رژیم وابسته به تصمیمات امریکا

پوتین تلاش کرد تا همان‌گونه که با بن سلمان، بن زاید و اردوغان به‌عنوان متحدان امریکا و عضو ناتو برخورد کرده و نوعی سیاست موازنه را با آن‌ها برقرار کند، در این زمینه نیز نتانیاهو را به سمت خودش جلب و جذب کند، اما این مسأله به هیچ عنوان قابل انجام نیست و رژیم صهیونیستی عددی نیست که بخواهد برخلاف خواست امریکا کوچک‌ترین حرکتی کند. پوتین هم این مسأله را می‌داند، اما سیاستمدار است و باهوش و می‌داند که باید از فرصت‌ها به بهترین شکل ممکن استفاده کند و این هم یک فرصت بود. بنابراین با این نگاه باید گفت که روسیه در میان متحدان غرب و امریکا دیگر نمی‌تواند جای پایی برای خود دست و پا کند.
 
اما هم‌زمان با تماس تلفنی پوتین با نتانیاهو، رئیس سازمان جاسوسی و آدم‌کش این رژیم اظهاراتی کرد که نشان می‌دهد نتانیاهو تا چه اندازه دچار مشکل در ساختار امنیتی خود است «دیوید بارنئا» با تکرار ادعای غرب مبنی بر حمایت نظامی ایران از روسیه در جنگ‌ اوکراین گفت که اسرائیل اطلاعاتی دارد که نشان می‌دهد ایران برنامه دارد به زودی ارسال محموله‌های تسلیحات پیچیده به روسیه را گسترش دهد. بارنئا همچنین تایید کرد که اسرائیل درباره تحویل اخیر تسلیحات به روسیه از سوی ایران، اطلاعاتی را در اختیار متحدانش قرار داده است!
 
اولین پیام امریکا به نتانیاهو بود که نشان می‌دهد ساختارها تعاریف بسیار دقیقی دارند و به سادگی قابل تخریب نیستند. آن روزگاری که نتانیاهو پس از هر اتفاق کفشش را پا می‌کرد و راهی مسکو می‌شد و با پوتین بساط گفت‌وگوی چند ساعته و مباحث دیگر را برگزار می‌کرد گذشت و این را خود نتانیاهو هم بهتر می‌داند، اما او هم می‌خواهد بازی خودش را داشته باشد و به پوتین مانند اردوغان نیاز دارد تا مقابل دولت امریکا به اندازه حرکت یک سرباز در عرصه شطرنج سیاست برای خودش دست به فرصت‌سازی بزند.
 
هم پوتین و هم نتانیاهو هر دو می‌دانند که دیگر روابط مانند گذشته نخواهد شد و نتانیاهو هم دیگر نمی‌تواند سرش را زیر بیندازد و بابت هر اتفاقی به مسکو برود. در حوزه اقتصادی هم با توجه به تحریم‌های گسترده روسیه، همین اقتصاد نیم‌بند صهیونیست‌ها دیگر نمی‌تواند روابط حداقلی را هم با روسیه داشته باشد. نتانیاهو تا همین دو سال پیش که نخست‌وزیر بود تحت فشار امریکا ناچار شد روابط با چین را مدیریت کند که در دوره نخست‌وزیری بنت و لاپید عملاً این روابط به کمترین سطح خود در طول سال‌های گذشته و شاید هم چند دهه گذشته رسیده باشد.
 
در حالی که رژیم صهیونیستی خواهی نخواهی به عنوان متحد امریکا و ناتو بخشی از بازی ضدروسی در اوکراین است و کمک‌های تسلیحاتی و مهم‌تر از همه، امنیتی و اطلاعاتی این رژیم به شکل گسترده‌ای راهی اوکراین می‌شود و صدها صهیونیست در کنار نظامیان ناتو دارند علیه روسیه می‌جنگند، سخن گفتن از روابط راهبردی میان مسکو و تل‌آویو بیشتر یک شوخی رسانه‌ای است!
 
سطح بازی در میدان سیاست جهان بسیار پیچیده و سخت شده و تحلیل این روابط بر مبنای رویدادهای قدیمی باعث بروز نتایج اشتباه خواهد شد. در همین زمینه هم باید گفت، اگر قرار باشد روابط ترکیه با ناتو و روسیه به همین شکل ادامه پیدا کند، هر کسی بهار سال آینده در آنکارا قدرت را به دست بگیرد، ناچار به انتخاب می‌شود.
 
بر همان مبنایی که پس از حمله روسیه به مواضع ناتو در اوکراین نوشتیم، هیچ کشوری نمی‌تواند در نزاع فعلی بی‌طرف بماند. همه باید اعلام موضع کرده و در یک سمت بازی قرار بگیرند. در حالی‌که رژیم صهیونیستی بخشی از بازی غرب در آسیای غربی است، روابط ایران و روسیه روز به روز ابعاد بیشتری می‌گیرد. روس‌ها این مسأله را می‌دانند و همین الان روابط تجاری ایران و روسیه بیش از روابط روسیه با اسرائیل است. با گذشت زمان متوجه درست بودن این تحلیل و گفتار خواهید شد. /جعفری


نظرات کاربران
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.