40 هزار رقبه یزد تنها 1.3 میلیارد تومان درآمد دارد

یزد از جمله استانهایی است که فرهنگ وقف از گذشته های دور در آن نهادینه بوده اما اکنون کمرنگ تر شده و شاید هم به دست فراموشی سپرده شده باشد، دلیل این ادعا درآمد اندکی است که اداره اوقاف سالانه از 40 هزار رقبه این استان کسب می کند.
يکشنبه، 7 آذر 1389
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
40 هزار رقبه یزد تنها 1.3 میلیارد تومان درآمد دارد

ویرایش عکس آذرماه 98

راسخون: درآمد محدود اوقاف از رقبات و موقوفات سبب شده این سنت حسنه کمتر تبلیغ شود و در دهه های گذشته تقریبا به دست فراموشی سپرده شده است.


شاید در این بین نحوه واگذاری موقوفات به مردم همچنین عدم پیگیریهای اوقاف در دوره های مختلف از یک سو و عدم احساس مسئولیت شرعی و عرفی از سوی مستاجران وقف از سوی دیگر سبب شده تا اعتماد مردم نسبت به قضیه وقف سلب شود و این سنت حسنه که حتی در ادیانی نظیر زرتشتیان و ... نیز قابل مشاهده است، فراموش شود.


مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان یزد در نشستی خبری به این مهم پرداخت و او که گویا دلی پر از مستاجران موقوفات استان یزد داشت، درآمد رقبات این استان را بسیار ناچیز اعلام کرد.


حجت‌ الاسلام محمدمهدی حاتمی در این نشست اظهار داشت: درآمد موقوفات استان یزد حتی از دو دهم درصد ارزش ملکی موقوفات هم کمتر است در حالی که اگر این رقم به دو درصد برسد، آنگاه درآمد موقوفات به حدی می‌ رسد که اوقاف تاثیرگذارترین ارگان فرهنگی و مذهبی استان و چه بسا کشور خواهد بود.


وی افزود: اکنون در استان یزد 40 هزار رقبه و موقوفات وجود دارد که درآمد حاصل از این رقبات در طول یک سال تنها یک میلیارد و 300 میلیون تومان بوده است.


میزان درآمد موقوفات استان یزد حداقل باید 10 برابر میزان فعلی باشد


حاتمی عنوان کرد: این در حالی است این رقم با توجه به تعداد، مساحت، موقعیت و سایر جنبه های ارزشمندی ملک باید حداقل 10 برابر میزان فعلی باشد.


وی یادآور شد: مساحت موقوفات یاد شده حداقل چند 10 هزار هکتار است اما به دلایل مختلف از جمله ناآگاهی مستاجران از احکام وقف، درآمد حاصل از این میزان اراضی بسیار ناچیز است.


حاتمی ادامه داد: البته بخشی از این موقوفات اراضی کشاورزی هستند که به دلیل خشکسالی دیگر در آنجا کشاورزی صورت نمی گیرد از اینرو درآمدی عاید اوقاف نمی شود و عمل به نیات واقف در این اراضی محدود شده است.


وی خاطرنشان کرد: البته برخی از موقوفات نیز به شدت مورد کم لطفی و بی توجهی مستاجران است به نحوی که یک مغازه در بهترین موقعیت سالانه 500 هزار تومان یعنی ماهانه کمتر از 50 هزار تومان اجاره پرداخت می کند که این رقم هم سه سال است که از سوی برخی مستاجران پرداخت نشده است.


املاک وقفی استان یزد از این پس برای اجاره به مزایده گذاشته می شود


حاتمی تاکید کرد: اداره اوقاف و امور خیریه استان یزد به دنبال آن است که به منظور عمل به احکام وقف، املاک موقوفه را به مزایده بگذارد تا علاوه بر دریافت رقم واقعی املاک و ایجاد تعهد برای مستاجران، احساس تملک متصرفان وقف نیز از بین برود.


وی تصریح کرد: یکی از مشکلاتی وقف اکنون با آن دست و پنجه نرم می کند آن است که بسیاری از متصرفان از آنجا که 10 سال تقریبا رایگان از موقوفه استفاده کرده اند، اکنون احساس تملک می کنند.


حاتمی با ابراز نارضایتی از اینکه متاسفانه بسیاری از مسئولان نیز به حمایت نا آگاهانه از این افراد خواستار کوتاه آمدن اوقاف به نفع مستاجران است، بیان داشت: بر اساس استفتاهاتی که انجام شده حتی اجازه داده نشده به دلیل سابقه سکونت یا تصرف مستاجر در ملک وقفی، برای سال بعد به او تخفیفی در اجاره بها داده شود.


وی تاکید کرد: عزم خود را جزم کرده ایم تا ضمن احیای وقف در استان یزد، از املاک واقفان به نحو درستی نگهداری و رسم امانتداری را به جای آوریم و از این طریق ضمن عمل به نیات واقفان، اعتماد مردم را نیز دوباره به سمت این سنت حسنه جلب کنیم.

/2759/



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
اخبار مرتبط