با تولید سالانه 600 تن عسل در کرمان

زنبورهای چینی کام کرمانی‌ها را تلخ کردند

با تولید سالانه 600 تن عسل در استان کرمان وجود عسل‌های غیر طبیعی و بی‌کیفیت چینی در بازار ایران علاوه بر تلخ کردن کام مردم و به ویژه زنبوداران موجب بروز عفونت‌های روده‌ای و کبدی می‌شود.
دوشنبه، 20 شهريور 1391
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
زنبورهای چینی کام کرمانی‌ها را تلخ کردند

با تولید سالانه 600 تن عسل در استان کرمان وجود عسل‌های غیر طبیعی و بی‌کیفیت چینی در بازار ایران علاوه بر تلخ کردن کام مردم و به ویژه زنبوداران موجب بروز عفونت‌های روده‌ای و کبدی می‌شود.


به گزارش راسخون به نقل از خبرگزاری فارس از کرمان، اطراف میدان مشتاق کرمان پُر است از ازدحام آدم‌ها، آن قدر شلوغ که گاهی حتی جای سوزن انداختن هم نیست در بین این ازدحام و هیاهو صدای دستفروش‌ها هم قد علم می‌کند و زمین و زمان را در هم می‌کوبد.

زن بساطش را پهن کرده، قوطی‌های کوچک و بزرگ عسل در چند ردیف جلویش چیده شده است، قیمت را که سئوال می‌کنم می‌گوید کیلویی 15 هزار تومان، عسلش را مزه می‌کنم، طعم شیرینش مزه قند را روی زبانم زنده می‌کند.

با نارضایتی از طعم این عسل قصد رفتن دارم که زن دستم را می‌گیرد و می‌گوید، بیا 12 هزار تومان مال تو باشد با حرکت سر به او می‌فهمانم که نمی‌خواهم، باز هم پیله می‌کند این بار قیمت را به مرز 5 هزار تومان می‌رساند، خنده‌ام می گیرد، عسل 15 هزار تومانی را چه راحت 5 هزار تومان می‌دهد.

عسل‌های چینی در بازار ایران

مسئله وقتی حاد می‌شود که مشخص می‌شود به غیر از نبود نظارت کافی بر روی عسل تقلبی داخلی حتی عسل چینی از مرزهای دریایی کشور هم به مقدار بسیار فراوانی وارد ایران می شود.

رئیسی سرحدی مدیرعامل اتحادیه زنبورداران ایران در این زمینه اظهار داشت: در بررسی‌های صورت گرفته در آزمایشگاه‌های دامی مشخص شد که آب استفاده شده برای تولید این عسل از پسماند کارخانجات صنایع نساجی کشور چین است که موجب عفونت‌های روده‌ای و کبدی می‌شود.

وی به هم‌وطنان توصیه کرد از خریداری اینگونه عسل‌ها که در برخی شهرها توسط دستفروش‌ها و در برخی از lمکان‌ها در مراکز خرید عرضه می‌شود، خودداری کنند.

کمیسیون مبارزه با عسل ناسالم و تقلبی تشکیل می‌شود

رئیس انجمن ملی زنبورداران و تولیدکنندگان عسل ایران هم از پیشنهاد این انجمن برای تشکیل کمیسیون مبارزه با عسل ناسالم و تقلبی خبر داد.

عبدالرضا بیگناه با اشاره به اینکه عسل تقلبی صنعت زنبورداری را زیر سئوال برده است، گفت: تولید و توزیع عسل ناسالم و تقلبی محدوده به یک استان و منطقه نیست و سودجویان و منفعت‌طلبان در سطح کشور با توزیع عسل نامرغوب، فعالان و دلسوزان این صنعت را دچار چالش جدی کرده‌اند و اگر راهکار اساسی اندیشیده نشود این صنعت همچنان به افول خود ادامه می‌دهد.

وی افزود: اگر می‌خواهیم صنعت زنبورداری زنده بماند و عسل سالم و با کیفیت تولید شود باید تولیدکنندگان و زنبورداران حمایت واقعی شوند.

بیگناه هدف از تشکیل این انجمن را حمایت از زنبور و زنبورداری اعلام کرد و گفت: تلاش اصلی انجمن توسعه زنبورداری به صورت حرفه‌ای و کمک به توسعه عسل با کیفیت بالا جهت تامین نیازهای داخلی و صادرات است.

وی با یاد‌آوری شهرت جهانی عسل ایران افزود: برای رساندن عسل ایران به جایگاه واقعی خود بخش دولتی باید حمایت‌های لازم را از تولیدکنندگان عسل داشته باشد.

عسل ماده‌ای زرین

عسل یک واژه‌ عربی است که در زبان فارسی «انگبین» نامیده می‌شود، این اکسیر با ارزش طی تاریخ به عنوان یک غذای خوش‌طعم و شفابخش مورد توجه بشر قرار گرفته است به طوری که گذشتگان آن را مظهر پاکی و خلوص و همچنین نشانه قدرت و جوانمردی می‌دانستند.

در یونان و روم باستان عسل را مظهر برکت، عشق و زیبایی دانسته و مصریان مالیات خود را بر اساس آن می‌پرداختند.

این ماده زرین، غنی و فو‌ق‌العاده محصول معجزه‌آسای زنبورهای عسل است که جایگزین مناسبی برای شکر سفید به شمار می‌رود هر چند در تمام سال موجود است، اما باید دانست که در تابستان و پاییز به عمل می‌آید و در این موقع از سال از سایر مواقع تازه‌تر است.

چگونه عسل طبیعی را بشناسیم

عمل کریستاله شدن یا شکرک زدن عسل نشانه خالص بودن آن است و عسل طبیعی در دمای کمتر از منفی پنج و بیش از 25 درجه سانتیگراد شکرک‌هایی به شکل روغن نباتی جامد می‌زنند.

اگر یک قاشق عسل را در آب سرد هم بزنیم، چنانچه حل شد، عسل تقلبی و در غیر این صورت نشانه خالص بودن عسل است.

آن چه که در اصطلاح شکرک ‌زدن می‌گویند به علت وجود کلمه شکر در ذهن تقلبی بودن عسل را تداعی می‌کند، چیزی به غیر از پدیده بلور شدن یا کریستالیزاسیون نیست.

عسل به علت درصد بالای مواد قندی که دارد در واقع یک ماده جامد است که تحت شرایط بسیار شکننده‌ای به صورت مایع قرار دارد، این ماده اشباع شده قندی گلوکز، فروکتوز و مالتوز باید در واقع جامد باشد، اما به طور اتفاقی مایع است به همین دلیل به محض اینکه شرایط مطلوب شود این تغییر فیزیکی یعنی شکرک زدن، پدیدار می‌شود.

این موضوع به حدی تاثیر سوء در ذهن مصرف‌کنندگان ایجاد کرده است که از یک طرف مشکل بزرگی را برای تولید کننده در جریان عرضه به بازار و از طرف دیگر برای مصرف‌کنندگان از نظر طبیعی بودن عسل مایع به وجود آورده است.

باید توجه داشت که شکرک زدن و خاصیت تبلور عسل، دلیل کاهش مرغوبیت آن نیست و بعضی افراد به غلط عسل بلوری شده را مصنوعی یا تقلبی می‌دانند.

عسل طبیعی فاسد نمی‌شود

عسل از زمان‌های بسیار دور به طور طبیعی در لابه‌لای صخره‌ها و در جنگل‌ها وجود داشته، اما انسان از حدود 4 هزار سال پیش به اصول کندوداری و پرورش عسل پرداخته و این ماده مغذی طی سال‌ها محفوظ مانده است به طوری که در مقبره‌های فراعنه مصر کوزه‌های پر از عسل سال‌های طولانی باقی مانده و فاسد نشده است.

این ماده با وجود شیرینی بسیار ترش نمی‌شود و کپک نمی‌زند در قرآن سوره‌ای به نام نحل مربوط به زنبور عسل و عسل است که اهمیت این ماده را نشان می‌دهد.

علاوه بر اینکه عسل به عنوان شیرین‌کننده مغذی و طبیعی به شمار می‌رود تحقیقات حاکی از این امر هستند که ترکیبات منحصر به فرد عسل از آن یک ضد میکروب و ضد اکسیدان قوی درست می‌کنند.

از عسل به عنوان ماده‌ای انرژی‌زا استفاده می‌کنند، همچنین این ماده در بهبود زخم‌ها و سایر جراحات نیز نقش مهمی را ایفا می‌کند.

برای قرن‌ها عسل به عنوان یک ماده ضدعفونی کننده و همچنین گندزدا مورد استفاده قرار می‌گرفت و به صورت موضعی بر روی زخم‌ها، سوزش‌ها و جراحات استعمال می‌شد.

مصرف روزانه یک قاشق عسل، گردش خون در رگ‌ها را تسریع می‌بخشد و موجب تولید آنتی‌اکسیدان‌های خاصی در بدن انسان می‌شود.

خواص غذایی و درمانی عسل طبیعی

حضرت محمد (ص) فرموده‌اند: خوردن عسل، استعمال بوی خوش، سوارکاری و نگاه کردن به سبزه نشاط‌آور است.

به عقیده ابوعلی سینا، عسل خوراکی است که جوانی را جاویدان می‌سازد، حافظه را نیرو می‌بخشد و گذشته را در خاطر زنده می‌کند، اندیشه را پاک می‌سازد، زبان را می‌گشاید و درد را ریشه‌کن می‌کند.

بنا بر نوشته‌ها و منابع موجود مشخص می‌شود در دنیای قدیم چه از جنبه‌های غذایی و چه از حیثیت دارویی این ماده اعتبار و برتری چشمگیری به تمام معجون‌های خوراکی داشته است، حتی امروزه هم عده زیادی معتقدند، عسل طبیعی یک غذای کامل است که خواص درمانی زیادی دارد و بی‌تردید نه تنها از آن به عنوان ماده قندی بلکه به عنوان معالج بسیاری از بیماری‌ها استفاده می‌کنند.

بر اساس بعضی از منابع علمی عسل طبیعی در بهبود بیماری‌های قلبی و گوارشی و ... کمک کرده و یک غذای مفید برای کودکان دو سال به بالا به حساب می‌آید که در رشد آن‌ها تأثیر به‌سزایی دارد، همچنین مصرف آن در کودکان و کهن‌سالان به علت هضم و جذب سریع حائز اهمیت است.

عسل طبیعی به علت جذب سریع در داخل دستگاه گوارش، تخمیر الکلی ایجاد نمی‌کند و وجود اسیدهای آزاد در آن سبب جذب مواد چربی شده و کمبود آهن را جبران می‌کند.

استفاده از آن به عنوان منبع انرژی در ورزش‌هایی چون فوتبال، شنا، دو، کشتی و دوچرخه‌سواری بسیار معمول است.

دانشمندان معتقدند که عسل طبیعی به علت داشتن قند زیاد و مواد معدنی و همچنین خاصیت باکتری‌کشی قوی برای پوشش محل جراحی مورد استفاده قرار گرفته است.

آن‌ها همچنین گزارش کرده‌اند که عسل طبیعی برای معالجه زخم‌های سطحی، زخم معده و برای ساختن بسیاری از داروها به ویژه شربت سینه به کار می‌رود.

قندهای موجود در عسل بر خلاف شیرینی زیاد به دندان‌ها هیچ صدمه‌ای وارد نمی‌سازد، بلکه آنها را سفید و لثه را محکم می‌کند.

پروفسور واسکور گسترف عقیده دارد چنانچه شکر مدتی در دهان بماند، توسط باکتری تجزیه شده و موجب ایجاد اسیدلاکتیک در دهان می‌شود که برای دندان مضر است، اما عسل طبیعی برخلاف شکر چون دارای آنتی‌بیوتیک طبیعی است، هیچ‌گونه اسیدی در دهان تولید نکرده و دندان‌ها را ضدعفونی می‌کند.

خواص ضد باکتری و آنتی‌بیوتیکی و همچنین خاصیت التهابی عسل از نظر عملی اثبات شده است، گلوکز و فروکتوز عسل سریع جذب شده و به انرژی تبدیل می‌شوند، اعمال کبد را فعال کرده و در دفع سموم از کبد مؤثر است، حرکات و ترشحات روده را بهبود می‌بخشد، عسل دارای یک اثر ملین بوده و ترشحات روده‌ها را تحریک می‌کند و همچنین در درمان بیماری‌های قلبی، درمان بیماری‌های گوارشی، درمان ضعف اعصاب، درمان کندی حافظه، درمان بیماری‌های کبد و درمان بیماری‌های کودکان و ... مفید است.

تولید بیش از 600 تن عسل در استان کرمان

کارشناس مسئول زنبور عسل سازمان جهاد کشاورزی استان کرمان به خبرنگار فارس گفت: سالانه بیش از 600 تن عسل در استان کرمان تولید می‌شود.

ابراهیم عسکرپور بیشترین میزان برداشت عسل را در شهرستان رابر و کمترین آن را در شهرهای رفسنجان عنوان کرد.

وی تعداد کلنی‌های زنبورعسل در استان کرمان را 92 هزار مورد اعلام کرد و افزود: تعداد شاغلان  بخش زنبور عسل حدود 850 نفر است.

عسکرپور خاطرنشان کرد: برداشت عسل در مناطق کوهستانی همانند کوه لاله‌زار، بیدخون بردسیر و گوغر بافت انجام می‌شود و با توجه به تنوع گیاهان در مناطق مذکور عسل استان کرمان یکی را از مرغوبترین عسل‌های کشور است.

وی با اشاره به اینکه کرمان استانی کم آب است، تصریح کرد: استان کرمان رتبه 15 کشور را در تولید عسل به خود اختصاص داده است.

کارشناس مسئول زنبور عسل جهاد کشاورزی استان کرمان از افزایش 50 تنی تولید عسل در استان خبر داد و بیان داشت: سالانه بیش از 600 تن عسل در استان کرمان تولید می‌شود.

تولید 200 تن عسل در رابر

عسل رابر یکی از انواع عسل‌هایی است که به دلیل کیفیت خوب و ویژگی بارز آن همواره در استان کرمان و حتی استان‌های اطراف طرفداران زیادی را به سوی خود جلب کرده است.

رییس جهاد کشاورزی شهرستان رابر در گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس در کرمان اظهار داشت: سالانه بیش از 200 تن عسل در شهرستان رابر برداشت می‌شود.

ایام ذوالعلی تعداد کلنی‌های زنبور عسل در شهرستان رابر را 23 هزار و 338 مورد عنوان کرد و ابراز داشت: این شهرستان از لحاظ تولید عسل و تعداد کلنی رتبه نخست استان کرمان را به خود اختصاص داده است.

وی با اشاره به اینکه در شهرستان رابر در دو فصل پاییز و بهار عسل برداشت می‌شود، خاطر نشان کرد: عوامل افزایش عسل در شهرستان رابر نسبت به سال قبل بارندگی به موقع، گل و گیاه فراوان و صحرای سبز است.

ذوالعلی تولید سالانه عسل را در شهرستان رابر 200 تن اعلام کرد و افزود: عسل رابر به تمام نقاط کشور و حتی به خارج از کشور صادر می‌شود.
100



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.