رونمایی از کتابی درباره اجتهاد و نوآوری آیت‌الله‌ خامنه‌ای| پایان جشنواره ملکوت

نشست خبری آئین پایانی جشنواره ملکوت با سخنرانی حجت‌الاسلام واعظ جوادی و رونمایی از کتاب «اجتهاد و نوآوری فکری از دیدگاه حضرت آیت الله خامنه‌ای مدظله العالی» با سخنرانی آیت‌الله حائری شیرازی از مهم ترین رخدادهای این هفته در حوزه اندیشه هستند.
چهارشنبه، 7 اسفند 1392
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
رونمایی از کتابی درباره اجتهاد و نوآوری آیت‌الله‌ خامنه‌ای| پایان جشنواره ملکوت

 ویرایش عکس دی ماه 98

 نشست خبری آئین پایانی جشنواره ملکوت با سخنرانی حجت‌الاسلام واعظ جوادی و رونمایی از کتاب «اجتهاد و نوآوری فکری از دیدگاه حضرت آیت الله خامنه‌ای مدظله العالی» با سخنرانی آیت‌الله حائری شیرازی از مهم ترین رخدادهای این هفته در حوزه اندیشه هستند.


به گزارش راسخون به نقل ازخبرگزاری بین‌المللی قرآن (ایکنا)، نشست خبری آئین پایانی جشنواره ملکوت، همایش بزرگداشت خواجه نصیرالدین طوسی و رونمایی از کتاب «اجتهاد و نوآوری فکری از دیدگاه حضرت آیت‌الله خامنه‌ای مدظله العالی» از مهم‌ترین رخدادهای این هفته در حوزه اندیشه هستند.


 نشست خبری آئین پایانی جشنواره ملکوت پیش از ظهر 4 اسفندماه، با حضور حجت الاسلام والمسلمین مرتضی واعظ جوادی، رئیس بنیاد بین‌المللی علوم وحیانی اسراء، مهدی فیض، معاون فرهنگی جهاد دانشگاهی، حمیدرضا صابرفرزام، سرپرست سازمان فعالیت‌های قرآنی دانشگاهیان کشور، حجت‌الاسلام والمسلمین سیدمهدی تقوی، رئیس شورای سیاستگذاری جشنواره ملکوت، حمیدرضا یونسی، دبیر جشنواره و مصطفی امرایی رئیس مرکز بین‌المللی نشر اسراء در محل سازمان فعالیت‌های قرآنی دانشگاهیان کشور برگزار شد.
در این نشست خبری، حجت‌الاسلام مرتضی واعظ جوادی آملی با قرائت آیه «أَفَلَمْ یَنظُرُوا إِلَی السَّمَاء فَوْقَهُمْ کَیْفَ بَنَیْنَاهَا وَزَیَّنَّاهَا وَمَا لَهَا مِن فُرُوجٍ؛ پس آیا به آسمانِ بالای سرشان نگاه نکرده‌اند که چگونه آن را بنا کرده‌ایم و زینتش داده‌ایم و هیچ شکافی برای آن نیست؟» (ق/6) گفت: خداوند همگان را دعوت کرده تا به ملکوت هستی بنگرند و نه تنها به مُلک هستی نظاره کنند که نگاه خود را به ملکوت که باطن هستی است، بدوزند و از این باطن هستی به نظام خلقت بنگرند.
وی گفت: جشنواره ملکوت جریانی علمی‌ است که از آن به جشنواره تعبیر شده است، ولی اگر بخواهیم آن را تعریف کنیم، می‌توان به این صورت گفت که این جریان و جشنواره، پنجره‌ای است به جریان جامع و نوین تمدنی. در جریان این جشنواره یکی از کتب آیت‌الله العظمی جوادی آملی به عنوان «سیرت و صورت انسان در قرآن کریم» مورد مطالعه قرار گرفت، ولی در پیشرفت کار چنین دیده شد که این کتاب حلقه‌ای از روند منظومه‌ای است که اهل مطالعه باید همراه خود داشته باشند.
برگزاری همایش بزرگداشت خواجه نصیرالدین طوسی
بر اساس این گزارش، همایش بزرگداشت خواجه نصیرالدین طوسی دوشنبه 5 اسفندماه با موضوع «اخلاق و فلسفه» به همت انجمن حکمت و فلسفه ایران و با همکاری مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران در محل این مؤسسه برگزار شد.
در این همایش حجت‌الاسلام عبدالحسین خسروپناه با عنوان «رابطه حسن و قبح اخلاقی با عقل نظری و عملی»، آیت‌الله سید‌مصطفی محقق‌داماد با موضوع «خواجه طوسی؛ نظریه‌پرداز اخلاق شیعی»، غلام‌حسین ابراهیمی دینانی با عنوان «شرح خواجه بر اشارت» و حسینخانی با موضوع «مولفه‌های قوت نفس یا عوامل ضعف آن از دیدگاه خواجه» به ارائه مطلب پرداختند.
همچنین مجید حمیدزاده با موضوع «اخلاق قرآنی خواجه»، شهین اعوانی «رابطه اخلاق و دین از منظر خواجه»، فاطمه شهیدی با موضوع «مقایسه بحث اعتبارات ماهیت از نظر خواجه و ابن سینا» و غلامرضا اعوانی با موضوع «بررسی اخلاق محتشمی» سخنرانی کردند.
غلامحسین ابراهیمی دینانی، استاد برجسته فلسفه اسلامی در همایش بزرگداشت خواجه نصیرالدین طوسی به بیان نکاتی در باب نسبت عقل و وحی، شخصیت خواجه نصیرالدین طوسی و شرح وی بر اشارات ابن سینا و عبدالحسین خسروپناه به بیان نکاتی درباره خواجه نصیرالدین طوسی و نظریه وی در باب اخلاق پرداخت و با بیان این که خواجه نصیرالدین یک شخص نیست، او را یک پارادایم، یک اندیشه و یک جریان فکری است گفت: اگر خواجه نصیر الگوی علمی ما واقع شود، تحولات خوبی در حوزه‌های مختلف و حتی در علوم پایه اتفاق می‌افتد. خواجه نصیر از بسیاری از متفکران دیگر موفق‌تر است و  سرّ موفقیت جامع خواجه نصیر آن‌گونه که از رساله سیر و سلوک او پیداست، در این است که بر پذیرش سخن حق از هر شخصی و با هر دینی تأکید داشته است.

رونمایی از کتاب «اجتهاد و نوآوری فکری از دیدگاه حضرت آیت‌الله خامنه‌ای مدظله العالی»
این گزارش می‌افزاید: مراسم رونمایی از کتاب «اجتهاد و نوآوری فکری از دیدگاه حضرت آیت‌الله خامنه‌ای مدظله‌العالی» دوشنبه 5 اسفندماه، در انتشارات سروش با حضور آیت‌الله حائری شیرازی، حجت‌الاسلام محمدرضا زائری به نمایندگی از موسسه معارف الحکمیه لبنان و مهدی فضائلی، مدیرعامل انتشارات سروش برگزار شد.
آیت‌الله حائری‌شیرازی در این مراسم گفت: مقام معظم رهبری پس از پایان دوران ریاست جمهوری گفتند که اگر امام خمینی (ره) مرا به عنوان مسئول عقیدتی سیاسی یکی از روستاهای سیستان و بلوچستان منصوب کند، بدون شک می پذیرم. این مسئله بیانگر اخلاص ایشان است و نشان می دهد که او به معنای واقعی موحد و دنیایش بهشت است.

همایش ملی اسلام و ارزش‌های متعالی با تأکید بر اخلاق، برگزار ‌شد
«اولین همایش ملی اسلام و ارزش‌های متعالی با تأکید بر اخلاق»، امروز هفتم اسفندماه، در دانشگاه تربیت دبیر مدرس شهید رجائی واقع در لویزان برگزار شد.
طبق این گزارش، قریب به 600 مقاله به دبیرخانه این همایش ارسال شده که بالغ بر 350 مقاله پذیرفته شده است. این پذیرش‌ها در دو شکل انجام شده است؛ یکی به صورت پوستر که عمده آثار ارسالی به همین شکل هستند و دیگری در قالب متن علمی است که نزدیک به 60 مقاله ارئه خواهد شد. این 60 مقاله در 6 کمسیون که مقالات به تفکیک در آن ها قرار می‌گیرند، ارائه می‌شود. کمسیون‌ها که سامان دهنده محورهای همایش هستند، عبارت اند از: «آموزش و اخلاق»، «پژوهش و اخلاق»، «روانشناسی و اخلاق»، «علوم و اخلاق»،«آیات و روایات و اخلاق» و «نهادها و اخلاق». در هر کدام از این کمسیون ها ده نفر به ارائه مقاله می‌پردازند که 5 مقاله در پنل صبح و 5 مقاله هم در پنل بعد از ظهر ارائه صورت می گیرد. کمیته ها به صورت موازی عمل می کنند.

رونمایی از کتابی درباره اجتهاد و نوآوری آیت‌الله‌ خامنه‌ای| پایان جشنواره ملکوت

بررسی موانع نظام دانشگاهی در دستیابی به جامعیت علم در دانشگاه امیرکبیر
بر اساس این گزارش، اولین سمینار از دور جدید مجموعه سمینارهای فلسفه علم دانشگاه امیرکبیر با عنوان «جامعیت علم» و با سخنرانی مجتبی صدریا، یکشنبه ۴ اسفندماه جاری برگزار شد.
مجتبی صدریا که در رشته های پزشکی، فلسفه وجود و روانکاوی، تاریخ، حقوق، جامعه شناسی، ادبیات، مطالعات فرهنگی و روابط بین الملل تحصیل کرده و به نظریه پردازی در حوزه های اجتماعی فرهنگی اشتغال دارد، به بررسی آسیب‌های نظام دانشگاهی که به شکل موانعی در دست یابی به جامعیت علم بروز می‌کند، پرداخت. ایده اصلی صدریا که در این سمینار به تفصیل بیان شد، این بود که با رشد سرمایه داری مدرن بر مبنای بازدهی بهینه روندها و شکل گیری نظام دولت ـ ملت در آن، ضرورت‌های پیش آمده منجر به ایجاد نظام کسب و تولید شناخت نوینی در چارچوب تخصص های دانشگاهی شد که در آن متخصصین نقشی اساسی پیدا کردند.


ثبت نام ترم بهار «دوره آموزشی گذار» آغاز شد
به گزارش ایکنا، ثبت نام ترم بهار دوره آموزشی گذار آغاز شد. این دوره ویژه طلاب حوزه علمیه طراحی شده و شامل چهار نیمسال تحصیلی است. سیدمحمدمهدی میرباقری، محمد رجبی، حجت الاسلام والمسلمین رضا اسلامی، حجت الاسلام محمدعلی عبدالهی، حسن بنیانیان از اساتید حاضر در ترم اول(بهار) دوره آموزشی گذار هستند.
این گزارش می‌افزاید: متصور است افراد با شرکت در این دوره آموزشی به فهمی تاریخی و متمایز از آنچه در نظام آموزشی غلبه دارد، دست پیدا کنند و به صورت تفصیلی با مباحثی آشنا شوند که امکان فهم تازه ای از تراث علمی سلف در جهت تحولی مبنائی را فراهم سازد. این دوره که ویژه طلاب حوزه علمیه طراحی گردیده، شامل چهار نیمسال تحصیلی است که هر نیمسال، طی 12 هفته برگزار می‌گردد. افراد ثبت نامی در دوره، هر هفته در کلاس های پیش بینی گردیده و یک جلسه مباحثه شرکت خواهند کرد.


آغاز به‌کار همایش چهار روزه «گفتگوهاست در این راه» در دانشگاه الزهرا(س)
همایش «گفتگوهاست در این راه» عصر امروز آغاز به کار کرد. این همایش بر حول یک محور برگزار می‌شود و آن هم استعمارزدایی از علم است. افرادی که در این همایش شرکت می‌کنند، از متخصصین علم خود هستند و دارای مقام‌های علمی بین‌المللی هستند. این متخصصین شاخص دارای این ایده هستند که تحول علوم چه در علوم انسانی و چه در علوم پایه مبتنی بر تحول بنیادی در علوم بنیادی و پایه که پایه‌ای‌ترین آن هم ریاضیات است، شکل می‌گیرد.

رونمایی از کتابی درباره اجتهاد و نوآوری آیت‌الله‌ خامنه‌ای| پایان جشنواره ملکوت

7432



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.