ضرورت ورود طرح «اوراق وقف» به حوزه فرهنگ

یک نویسنده برجسته کشورمان با بیان اینکه «اوراق وقف»، فکر بسیار بکر و خوبی است، پیشنهاد کرد که این طرح در حوزه‌های دیگر، به ویژه فرهنگ نیز اجرا شود.
سه‌شنبه، 26 فروردين 1393
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
ضرورت ورود طرح «اوراق وقف» به حوزه فرهنگ

یک نویسنده برجسته کشورمان با بیان اینکه «اوراق وقف»، فکر بسیار بکر و خوبی است، پیشنهاد کرد که این طرح در حوزه‌های دیگر، به ویژه فرهنگ نیز اجرا شود.
 
به گزارش راسخون به نقل از امینانه، محمدرضا سرشار، نویسنده برجسته کشورمان با بیان اینکه یکی از سنت‌های بسیار خوب اسلامی، فرهنگ وقف است، اظهار کرد: ما طبق اعتقاداتی که به جهان پس از مرگ داریم و اینکه معتقدیم که وقتی دست انسان از دنیا کوتاه شد دیگر فرزند، همسر و دارایی‌هایی که به جای گذاشته به دردش نمی‌خورد؛ مگر اینکه آن‌ها را در راه خیری به کار انداخته باشد و تا زمانی که آن کار و راه ادامه دارد خیراتش هم به طور مداوم به آن صاحب خیرات می‌رسد.
 
وقف خدمتی به خود انسان
 
گوینده قصه ظهر جمعه در شبکه سراسری رادیو با اشاره به این نکته که وقف خدمتی به خود انسان است پیش از آنکه خدمتی به دین و بشریت باشد، گفت: انسان وقتی دستش از دنیا کوتاه شد، می‌داند که دیگر هیچ کاری نمی‌تواند، انجام دهد. خداوند از روی عطوفت و رحمتی که به انسان دارد این راه را هم نبسته است. یعنی انسان تو می‌توانی حتی بعد از مرگ هم برای خود خیرات درست کنی و باعث آمرزش روح خود شوی و در آسایش قرار بگیری. انصافاً ما باید بابت این نعمت وقف خیلی شاکر باشیم.
 
این نویسنده در بخش دیگری از سخنان خود به وضعیت وقف در گذشته اشاره کرد و عنوان کرد: در گذشته‌ مردم بر اساس میزان ادراکشان، مواردی را که برای وقف معین می‌کردند که البته این موارد محدود بود و بعضی از این وقف‌ها هم اثرگذاری بالایی نداشت؛ به این معنا که موضوعاتی که صاحب وقف تعیین کرده است، موضوعات مورد نیاز جامعه نبوده؛ ولی چون طبق سنت شرعی باید به آنچه که واقف گفته است عمل شود، مسئولین امر باید به آن عمل کنند.
 
وی با اشاره به برخی قوانین در حوزه وقف، تاکید کرد: قوانین باید به گونه‌ای باشد که اگر کسی می‌خواهد چیزی را وقف کند و باعث خیر به مردم و جامعه شود، باید شرایط شِکلی و قانونی را به نحو احسن محیا کنیم.
 
بروز شدن وقف با اوراق وقف
 
این نویسنده کشورمان در ادامه به «اوراق وقف» اشاره و آن را فکر بسیار بکر و خوبی دانست و اظهار کرد: یک نفر ممکن است با مبلغ 100 هزار تومان نتواند چیزی وقف کند؛ ولی وقتی یک طرح بزرگ مشترک باشد، می‌تواند مشارکت کند و او هم مادام العمر و حتی پس از مرگش هم از خیرات آن وقف برخوردار شود. چقدر هم خوب است که موضوع این وقف‌ها موضوع روز شده است. یعنی سلامتی که بعد از اصل حیات بزرگترین نعمت بشریت است. یعنی انسانی که سالم نباشد اما از همه مواهب دیگر هم برخوردار باشد نمی‎‌تواند استفاده کند و از زندگی لذت ببرد.
 
وی در ادامه به سخن مقام معظم رهبری(مد ظله العالی) با این محتوا که باید جامعه‌مان را به سمتی ببریم که بیمار وقتی بیمار شد، غیر از رنج بیماری نخواهد رنج دیگری را تحمل کند؛ یعنی رنج بی‌پولی، رنج اینکه نتواند به طبیب مراجعه کند، رنج اینکه نتواند دارویش را تهیه کند و در بیمارستان مناسبی بستری شود، اشاره کرد.
 
یک تیر و دو نشان
 
سرشار افزود: حالا دو کار بسیار خوب با هم شروع شده یکی وقف مشترک و دیگری تخصیص آن به ساخت بیمارستان آن هم بیماریی‌های خاص؛ که بسیار کار بزرگی است و من قلباً و عمیقاً خوشحالم که این اتفاق افتاده و سعی می‌کنم که دیگران را هم تشویق به مشارکت در این کار کنم.
 
این نویسنده کشورمان همچنین پیشنهاد کرد که اوراق وقف در حوزه‌های دیگر، به ویژه در فرهنگ نیز اجرا شود. انشالله که این فکر در رشته‌های دیگر هم تداوم پیدا کند. مثلا امسال که سال فرهنگ هم هست به همین مناسبت یک‌سری وقف‌های فرهنگی هم انجام شود. مثلا ما واقفانی داریم که درآمدی را صرف چاپ قرآن و ادعیه کرده‌اند؛ این وقف خوبی‌ست اما دامنه قرآن و ادعیه خیلی گسترده‌تر از این حرف‌ها است.
 
وی ادامه داد: این وقف به نظر من باید شامل تمام کتاب‌هایی شود که معارف دینی را به شکل صحیح و موثر در جامعه نشر می‌دهند. یک کتاب داستان خوب که مثلا یک موضوع دینی را در جامعه ترویج می‌کند و احساس دینی را در جامعه تقویت می‌کند نیز می‎تواند مورد وقف قرار بگیرد. از این‌ قبیل موارد نیز باید حمایت شود و این‌ها هم جزء موارد وقف ترویج فرهنگ اسلامی قرار بگیرند. به نظرم خیلی خوب است که ایده اوراق وقف به آثار فرهنگی و به ویژه کتاب‌هایی غیر از قرآن و ادعیه هم تسرّی پیدا کند.
 
سرشار در بخش پایانی سخنان خود اظهار کرد: با شروع چنین اقداماتی، سال جاری سال مبارکی خواهد بود و امید است که هر سال بهتر از پیش در این زمینه شاهد ابتکاراتی باشیم که نتیجه‌اش عاید جامعه اسلامی و کشور ما می‌شود.
/2759/



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.