اخذ 1244 سند ماکیت موقوفات طی سه سال اخیر از افتخارات اوقاف خراسان جنوبی است

حجت الاسلام گرایلی در گفتگویی ضمن تشریح عملکرد اداره کل اوقاف و امور خیریه استان از سال 90 لغایت پایان سال 92 گفت : اخذ 1244 سند ماکیت موقوفات طی سه سال اخیر از افتخارات خراسان جنوبی است.
جمعه، 19 ارديبهشت 1393
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
اخذ 1244 سند ماکیت موقوفات طی سه سال اخیر از افتخارات اوقاف خراسان جنوبی است

 حجت الاسلام گرایلی در گفتگویی ضمن تشریح عملکرد اداره کل اوقاف و امور خیریه استان از سال 90 لغایت پایان سال 92 گفت : اخذ 1244 سند ماکیت موقوفات طی سه سال اخیر از افتخارات خراسان جنوبی است.
 
به گزارش راسخون، نهاد مقدس وقف همواره در طول تاریخ بشری گره گشای مشکلات جوامع بوده است.  وقف نهادی است که از طریق آن می توان بخش قابل توجهی از مشکلات و تنگناهای جامعه را شناخت و اموال و دارایی های افراد نیکوکار را داوطلبانه در جهت رفع آنها به کار بست. یکی از مهمترین نیازهایی که در مسئله وقف بسیار باید مورد توجه قرار گیرد تولیت و مدیریت این نهاد مقدس است که سازمان اوقاف و امور خیریه کشور با دردست گرفتن این بعد مهم اقتصادی و اجتماعی کشور تاکنون اقدامات گسترده ای در سطح کشور انجام داده است. به طبع آن خراسان جنوبی نیز کارنامه ای درخشان از مدیریت وقف دارد از آنجایی که در سالهای اخیر شاهد اقدامات جهادگونه در حوزه وقف خراسان جنوبی بوده ایم گفتگویی را با مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان خراسان جنوبی با موضوع تشریح برنامه های سه سال اخیر ترتیب داده ایم که در ادامه می خوانید : 
 
مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان خراسان جنوبی در این گفتگو  ابتدا از این سخن گفت که با چه شرایطی سکانداری اوقاف را به دست گرفته و افزود : اداره کل اوقاف و امور خیریه استان خراسان جنوبی در سال 1390 در حوزه وقف و موقوفات با مشکلاتی همچون ضعف در رابطه استیجاری،درآمد اندک اجارات و بالطبع ضعف در عمل به نیت واقفین، مطالبه گسترده اداره کل از افراد حقیقی و حقوقی، عدم شناخت اکثریت مردم نسبت به احکام و آثار و برکات وقف، کمبود نیروی انسانی و ... مواجه بوده است.
 
حجت الاسلام گرایلی بعد از یاد آوری این مشکلات گفت : اما همانطور که بیان شد دوره 3 ساله اخیر به لطف خدای متعال و با رهنمودهای مسئولان و مردم  تحولات در حوزه های مختلف این اداره کل رقم خورده است که نتایج آن در عرصه های مختلف مشهود است.
 
وی اجرای طرح دهگردشی و مراجعه به روستاها را جزئی کوچک از اقدامات گسترده این اداره کل در سه سال اخیر ذکر کرد و گفت : این طرح با هدف تبیین احکام شرعی وقف برای مردم و ترغیب مردم جهت تنظیم و تجدید سند اجاره وقفی، شناسایی و کشف موقوفات ثمرات خوبی به دنبال داشته است.
 
وی از کشف 710 موقوفه در این طرح خبر داد و گفت : خوشنودی و استقبال مردم از حضور مسئولین اوقاف و امور خیریه در روستاها مهمترین نتیجه این طرح بوده است.
 
*تنظیم  و تجدید20890 اسناد اجاره رقبات موقوفات در سامانه جامع

 
مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان خراسان جنوبی همچنین به  ایجاد و راه اندازی سامانه جامع موقوفات و بقاع متبرکه  اشاره کرد و گفت : در پی این اقدام،  تنظیم  و تجدید20890 اسناد اجاره رقبات موقوفات در سامانه جامع و  اخذ 1244 سند مالکیت موقوفات را شاهد بودیم در حالیکه از سال 87 الی 89 فقط 359  سند اخذ شده بود.
 
حجت الاسلام و المسلمین گرایلی بازگشت به وقف بیش از 7 هزار و 900 هکتار اراضی وقفی، احقاق حق موقوفه ای در شهرستان خوسف به مساحت 2 میلیون و 101 هزار و 7 متر مربع و به  ارزش4 میلیارد ریال که دادگاه رای بر  ابطال سند  را صادر کرد و مطالبه قیمت زمین موقوفه ای در بیرجند به مساحت 32 هزار و 715 متر مربع و رای دیوان عالی کشور بر پرداخت مبلغ دو میلیارد و یکصدو بیست و شش میلیون و چهارصد و هفتاد و پنج هزار ریال بنفع موقوفه را از دیگر اقدمات سه سال اخیر مجموعه اداره کل اوقاف و امور خیریه استان خراسان جنوبی نام برد.
 
وی ادامه داد : موقوفه حاج محمدحسین به مساحت  13 میلیون و 529 هزارو40 متر مربع (1352 هکتار و904 متر) در  بیرجند، موقوفه غلامرضا حسین جعفر معروف به موقوفه چهاریشت بمساحت 4 هکتار و به ارزش 10 میلیارد ریال، احقاق حق  چند موقوفه در شهرستان بشرویه(14 حلقه چاه) به مساحت 1200 هکتار  و به ارزش 4 میلیارد ریال ،احقاق حق موقوفه محمد ابراهیم و امیر اسماعیل به مساحت ۴ هزار متر مربع و به ارزش یک میلیارد و 200 میلیون تومان در بیرجند و ... از جمله اقدامات این اداره کل در سه سال اخیر بوده است که با توجه به منفعت موقوفه و کوتاه نمودن دست موقوفه خواران تبعاتی را داشته است.
 
*بیش از 11 میلیارد ریال مطالبات از دستگاه های اجرایی وصول  شد
 
مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان خراسان جنوبی در ادامه به پیگیری وصول مطالبات اداره کل از دستگاه ها و نهاد های دولتی و غیر دولتی بمبلغ 402/000/097/11 ریال  اشاره کرد.
 
وی شفاف سازی عملکرد و اعتماد سازی مردم به مجموعه اوقاف را  از اولویت های ویژه این اداره کل برشمرد و گفت : وقوع   306 وقف جدید  در استان گواه بر این امر بوده  در حالیکه از سال 87 الی 89 فقط 22 وقف صورت گرفته است.
 
*سرمایه گذاری در 20 رقبه بلامعارض مستعد
 
مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان خراسان جنوبی همچنین خاطر نشان کرد: در حوزه عملیات عمرانی پیگیری و اجرای طرح جامع 33 امامزاده و بقاع متبرکه، دسته بندی اقتصادی موقوفات و سرمایه گذاری در 20 رقبه بلامعارض مستعد، هزینه کرد 24/039/080/000 ریالی جهت عمران موقوفات و هزینه کرد 39/592/291/000 ریالی جهت عمران امامزادگان و بقاع متبرکه، احیای زمین های بلا استفاده وقفی و کشت 28 هکتار زیره سبز، کاشت و برداشت 10 هکتار خربزه، کاشت و برداشت 139 هکتار جو و گندم، کاشت 63 هکتار چغندرقند، احداث 3 استخر پرورش ماهی گرمابی، کاشت 4 هکتار پنبه،کاشت و بهره برداری یک هکتار  زعفران، تسطیح و یکپارچه سازی بیش از 700 هکتار از اراضی وقفی، کاشت پیاز و علوفه دامی در 30 هکتار، لایروبی بیش از 60 قنات و چاه، برگزاری اولین نمایشگاه منطقه ای سرمایه گزاری موقوفات با حضور استانهای خراسان و گلستان در بیرجند، ساخت و نصب 5 ضریح مطلا برای امامزادگان و... از افتخارات این اداره کل در سایه بهره وری اقتصادی موقوفات بوده است.
 
*بیش از 5 هزار نفر در دو سال اخیر از آموزش های حفظ قرآن اوقاف و امور خیریه بهره جستند
 
حجت الاسلام گرایلی در ادامه به برنامه های فرهنگی اداره کل اوقاف و امور خیریه استان خراسان جنوبی اشاره کرد و گفت : اجرای طرح تربیت حافظان  قرآن کریم از جمله دستاوردهای فرهنگی این اداره کل بوده که با ثبت نام 2532 نفر  در سال 91 ریال ثبت نام 2760 نفر در سال 92 و اعزام 120 نفر به قم جهت دوره های تربیت مربی طرح تربیت حافظان قرآن کریم در سه دوره در 9 اسفندماه جاری با برگزاری آزمون کتبی در سال 92 به کار خود پایان می دهد.
 
وی  برگزاری طرح های فرهنگی آرامش بهاری، سوگواره یاس نبوی، طرح نشاط معنوی، بصیرت عاشورایی، جشن ولایت علوی، طرح ضیافت الهی، تکریم و بزرگداشت امامزادگان، برگزاری محافل انس با قرآن با حضور قاری مصری و ترتیل خوانی در امامزادگان، اجرای برنامه های بصیرتی و ترویج ارزش های اسلامی در امامزادگان، برگزاری مسابقات قرآنی در تمام سطوح و سوق دادن مسابقات استانی به شهرستان ها( بشرویه- فردوس و سربیشه) که نتایج خوبی بهمراه داشته، برگزاری مراسم پیوند آسمانی در دو مرحله در سال 92 (جشن ازدواج 72 زوج جوان از محل موقوفات در امامزادگان باقریه (علیه السلام) بیرجند)، راه اندازی مراکز فرهنگی و قرآنی در 40 امامزاده و بقاع متبرکه  را از جمله فعالیت های فرهنگی این اداره کل در سه سال اخیر برشمرد.
 
وی همچنین یاد آور شد : در سال سال اخیر حدود 2 میلیارد و 569 میلیون و 901 هزار و 740 ریال  به مدارس علوم دینی از محل موقوفات مقید  کمک شد.
 
*صدور 19864 مفاصاحساب برای کلیه موقوفات و بقاع متبرکه از سال 91 تاکنون
 
مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان خراسان جنوبی رقم اجرای نیات مذهبی از محل موقوفات را 9 میلیارد و 882 میلیون و 981 هزار و  899  ریال اعلام کرد و گفت : اجرای نیات خیریه از محل موقوفات بمبلغ 5 میلیارد و 984 میلیون و 139 هزار و 676  ریال و  اجرای نیات اجتماعی از محل موقوفات بمبلغ، 8 میلیارد و 451 میلیون و 85 هزار و 684 ریال  جزو عملکرد بخش فرهنگی سه سال اخیر این اداره کل می باشد.
 
حجت الاسلام گرایلی خاطر نشان کرد :  هزینه های فرهنگی از محل عواید بقاع متبرکه در خود بقعه به مبلغ، 9 میلیارد و 150 میلیون و 323 هزار ریال از هزینه کردهای این اداره کل از سال 90 تا  پایان سال 92 بوده است.
 
وی با اشاره به راه اندازی  اداره تحقیق در این اداره کل  گفت : از سال 91 که این اداره راه اندازی شده است، صدور 19864 مفاصاحساب برای کلیه موقوفات و بقاع متبرکه، صدور 815 گواهی مصرف برای موقوفات فاقد وقف نامه، بررسی و انجام حسابرسی تعداد 10797  فقره سند هزینه موقوفات و بقاع متبرکه در سامانه جامع و تطبیق هزینه های انجام شده با برنامه های مصوب و مفاد وقف نامه و برگزاری دوره های آموزشی برای 86  متولی و ارزیابی عملکرد آنان بصورت سالانه از اهم فعالیت این اداره کل در حوزه تحقیق می باشد.
 
*پرداخت مبلغ 16 میلیارد  ریال وام به 37 بقعه و موقوفه در سطح استان
 
مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان خراسان جنوبی در ادامه از این سخن گفت که اداره کل اوقاف و امور خیریه طی سه سال اخیر موفق به تنظیم برنامه و بودجه 3996موقوفه  و60  بقعه متبرکه شده است.
 
حجت الاسلام گرایلی برون سپاری فعالیت های غیر حاکمیتی به بخش خصوصی را یک اقدام بنیادی دیگر ذکر کرد و گفت :  تهیه زمین به منظور احداث ساختمان های ادارات اوقاف شهرستان های سرایان، سربیشه، خوسف با توجه به اینکه ادارات اوقاف در سطح استان مستاجر موقوفه می باشند، ایجاد اداره اوقاف و امور خیریه در شهرستان های خوسف و بیرجند،جذب 30 نیروی قراردادی و پیمانی در حالی که این اداره کل قبل از سال 90 دارای 45 نیرو بوده  و همچنین اخذ مجوز استخدام 25 نیروی پیمانی که در دست اقدام می باشد، احداث مجموعه ورزشی احسان در اداره کل و تجهیز آن و همچنین ایجاد فضای رفاهی و احداث چمن مصنوعی در پشت اداره کل جهت استفاده همکاران در ساعات غیر اداری، خرید 14 دستگاه خودرو برای ادارات تابعه (4دستگاه مزدای دوکابین، 2 دستگاه سمند و 8 دستگاه پژو 405 ) از دیگر افتخارات این اداره کل در سه سال اخیر بوده است.
 
وی فعالیت های مالی اداره کل اوقاف و امور خیریه استان خراسان جنوبی در سه سال اخیر اشاره کرد و افزود : در این راستا ضمن پیگیری ایجاد و افتتاح صندوق قرض الحسنه راسخون در خراسان جنوبی در سال 90، کلیه حساب های مالی موقوفات و بقاع و اماکن متبرکه به صندوق قرض الحسنه راسخون انتقال یافت.
 
وی یاد آور شد : پس از آغاز فعالیت رسمی صندوق قرض الحسنه راسخون  مبلغ 16/340/000/000 ریال وام به 37 بقعه و موقوفه در سطح استان پرداخت شد.
 
مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان خراسان جنوبی همچنین از پرداخت  مبلغ 6/415/000/000 ریال وام با کارمزد 2 درصد به نیازمندان، هزینه ازدواج را  از دیگر فعالیتهای این اداره کل در بخش امور مالی عنوان کرد.
/2759/



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.