یادداشت دبیر مسابقات بین المللی قرآن کریم

جایگاه فرهنگ قرآنی و رسالت رسانه ملی

یادداشت ولی یاراحمدی دبیر سی و یکمین دوره مسابقات بین المللی قرآن کریم را در آستانه برگزاری بزرگترین رویداد قرآنی جهان اسلام می خوانید.
شنبه، 3 خرداد 1393
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
جایگاه فرهنگ قرآنی و رسالت رسانه ملی

یادداشت ولی یاراحمدی دبیر سی و یکمین دوره مسابقات بین المللی قرآن کریم را در آستانه برگزاری بزرگترین رویداد قرآنی جهان اسلام می خوانید.
 
راسخون : صداو سیما به عنوان رسانه فراگیر ملی، می‌تواند درترویج فرهنگ قرآنی در جامعه نقش مهم و موثری ایفا کند ودر این ارتباط ساخت و تولید برنامه‌هایی با محوریت موضوعات و مباحث قرآنی، می‌تواند به عنوان مهم‌ترین و اصلی‌ترین گام فرهنگساز در این راستا ارزیابی کرد.
 
اگر چه رسانه ملی تاکنون با تولید سریال‌ها، و ساخت برنامه‌ها و برگزاری نشست‌ها و ویژه برنامه‌های مذهبی و گفت‌وگوهای تخصصی در ماه مبارک رمضان و سایر مناسبت‌های دینی گام‌های موثری برداشته اما به طور حتم نتوانسته است، کام‌های تشنه را از اقیانوس بیکران قرآن سیراب کند.
 
به طور حتم جایگاه جمهوری اسلامی ایران در جهان اسلام و به خصوص در بین کشورهای مسلمان و نقش محوری قرآن در تصمیم‌گیری‌های کلان کشوری، نقش و اهمیت رسانه‌ ملی را مضاعف کرده است.
 
این در حالی است که برگزاری مسابقات بین‌المللی قرآن کریم در جمهوری اسلامی ایران به عنوان بزرگترین رویداد قرآنی جهان اسلام، اهمیت رسانه ملی را در فرهنگسازی قرآنی و انعکاس جهانی آن دو چندان کرده است.
 
همچنین توجه و نگاه ویژه بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران به جایگاه مسابقات بین‌المللی قرآن، رسالت رسانه ملی رادر انعکاس رویدادهای قرآنی بیش از پیش نمایان می‌کند.
 
برای درک این موضوع کافی است به بیانات و رهنمودهای رهبر وبنیانگذار جمهوری اسلامی ایران در سی‌دوره گذشته مسابقات بین‌المللی قرآن توجه کرد که چگونه تلاش همه جانبه و یکپارچه مسئولان برای اعتلای این امر را خواستار شده‌اند.
 
حضرت آیت الله العظمی خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی، ضمن تشویق مسئولین کشور برای ترویج هر چه بیشتر فرهنگ قرآنی در دیدارهای مختلف با متسابقین و شرکت کنندگان در مسابقات قرآنی، رهنمودهایی ارائه کرده‌اند. که توجه به محورها و رویکردها و مطالبات رهبر معظم انقلاب می‌تواند سند راهبردی این حرکت فرهنگی و انسان ساز باشد.
 
ایشان در دیدار با متسابقین سی‌امین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن کریم در روز 18 تیر سال 92 متذکر شدند: «این جمعیتی که اینجا جمع شده‌اید و این مسابقاتی که راه انداخته‌اید، یک نمونه‌ای، یک نمودار کوچکی از اتحاد مسلمان‌ها است؛ اینها را قدر بدانید. این دور هم نشستن و این انس با یکدیگر و این ایجاد تفاهم را باید قدر دانست».
 
مطمئناً، اهتمام به تشویق عمومی در جهت گرایش، فراگیری و عمل به قرآن کریم در جامعه و زمینه سازی در جهت دستیابی به حیات طیبه قرآنی و ایجاد تفاهم در سطوح مردمی بین ملت‌ها و کشورهای جهان در راستای تحکیم اعتصام به حبل‌الله، مد نظر مقام معظم رهبری در این مورد بوده است و این مهم را رسانه ملی به عنوان رسانه‌ای فراگیر و تأثیرگذار می‌تواند برآورده کند.
 
حال با توجه به برگزاری بزرگترین رویداد قرآنی جهان اسلام در هفته آینده، از صداو سیما، مدیران، برنامه سازان و عوامل و دست اندرکاران دلسوز و خدوم رسانه ملی انتظار می‌رود که با انعکاس گسترده و فراگیر برنامه‌های این مسابقات، تمهیدات لازم را برای بستر سازی و نهادینه کردن فرهنگ قرآنی در جامعه و تحقق مطالبات ومنویات مقام معظم رهبری اقدامات لازم را انجام دهند تا این فرهنگ انسان ساز جایگاه متعالی خود را در رسانه ملی بازیابد.
 
البته این موضوع را نباید انکار کرد که برخی از شبکه‌های صدا و سیما مانند شبکه قرآن و معارف و رادیو قرآن علاوه بر اهتمام ویژه به موضوعات قرآنی، به طور جد موضوعات مرتبط با کتاب الهی را مد نظر قرار داده و برنامه‌های فاخر و ماندگار را خلق کرده‌اند که بحمدالله با استقبال مخاطبان هم روبرو بوده است. اما بی‌تردید حضور مفاهیم و معانی بلند قرآنی در سایر شبکه‌ها و لابه‌لای برنامه‌ها و تولیدات می‌تواند ضمن تبرک بخشی به شبکه‌ها، آحاد مختلف مردم و مخاطبان خاص را هم با مضامین و آموزهای قرآنی آشنا کند.
 
با این توصیف رسالت رسانه ملی و مدیران و مسئولان وتصمیم سازان و برنامه‌ ریزان در حوزه قرآن کریم سنگین و بس عظیم است و تنها با تعهد و تخصص و فعالیت خستگی ناپذیر ومستمر می‌توان به یک چشم‌انداز روشن دست یافت و این بار عظیم را به سر منزل مقصود رساند.
/2759/



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.