حجت‌الاسلام میریان : هدف مسابقات بین‌المللی قرآن ایران معرفی نخبگان قرآنی جهان اسلام است

مسئول کمیته فنی سی ویکمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن کریم با تأکید بر اینکه سطح مسابقات قرآن جمهوری اسلامی ایران و آئین نامه آن بسیار بالا و دقیق است گفت : تمام سعی و تلاش ما رعایت عدالت و آئین نامه مسابقات است.
جمعه، 9 خرداد 1393
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
حجت‌الاسلام میریان : هدف مسابقات بین‌المللی قرآن ایران معرفی نخبگان قرآنی جهان اسلام است

مسئول کمیته فنی سی ویکمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن کریم با تأکید بر اینکه سطح مسابقات قرآن جمهوری اسلامی ایران و آئین نامه آن بسیار بالا و دقیق است گفت : تمام سعی و تلاش ما رعایت عدالت و آئین نامه مسابقات است.
 
به گزارش راسخون به نقل از ستاد خبری سی ویکمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن کریم، حجت الاسلام سیدمسعود میریان در حاشیه برگزاری این مسابقات در نشست خبری با تشریح فعالیت‌های کمیته فنی این دوره از مسابقات و کارگروه‌های آن افزود: کمیته فنی به علت اهمیت و جایگاه آن توسط مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف مدیریت می شود و مسئولیت این کمیته بسیار مهم و حساس است.
 
وی افزود: این کمیته از 5 کارگروه دعوت از قاریان و حافظان و هیأت داوران، کارگروه نمایشگاه، آموزش محافل و کارگروه داوری تشکیل شده است که هر کدام شرح وظایف و مسئولیت‌های خاص خود را دارند.
 
مسئول کمیته فنی سی ویکمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن کریم با اشاره وظایف کار گروه دعوت این مسابقات بیان داشت این کارگروه از سال گذشته کار خود را آغاز کرده و رصد متسابقین از سراسر دنیا را در دستور کار داشته تا تعداد نمایندگان شرکت کننده در این مسابقات افزایش داشته باشد به طوری که امسال تعداد کشورهای که دعوت به عمل آمد و نماینده معرفی کردند جهش بسیار بالایی داشت.
 
میریان افزود: امسال توانستیم در سایه فعالیت این کارگروه 82 کشور را رصد کرده و دعوت نامه بفرستیم که در نهایت نمایندگان قرآنی 75 کشور از لحاظ کمی و کیفی در رشته قرائت و حفظ مورد تأیید قرار گرفتند و 7 نماینده به علت پایین بودن سطح فنی شان تأیید نشدند.
 
وی با بیان اینکه امسال نمایندگان 75 کشور مورد ارزیابی دقیق قرار گرفته‌اند و مجوز حضور در این مسابقات برای آنها صادر شده است گفت: 70 کشور نمایندگانشان را به این مسابقات فرستادند که نمایندگان 5 کشور یا قبل از مسابقه انصراف دادند و یا در ترانزیت مانده‌اند و به این مسابقات نرسیده‌اند و دلیل دیگری وجود نداشته است.
 
مسئول کمیته فنی این دوره از مسابقات با اشاره به وظایف کارگروه دعوت از هیأت داوران نیز گفت: این کارگروه وظیفه بسیار سنگین پراسترس و مهمی دارد که رزومه و سطح دانش اساتید را بررسی کند که اگر توان لازم را داشتند بتوانند کار داوری و قضاوت این مسابقات را برعهده بگیرند. که امسال از 10 کشور 12 داور خارجی، 5 داور داخلی و 3 نفر ناظر مسابقات برگزیده شده و مسابقات را مدیریت می‌کنند.
 
میریان همچنین در باره برنامه‌های کارگروه نمایشگاه این دوره از مسابقات تصریح کرد: این کارگروه با بیش از 51 غرفه نمایشگاه فعالیت‌ها و محصولات قرآنی را در حاشیه مسابقات دایر کرده که 35 غرفه در داخل سالن اصلی و 16 غرفه در محوطه حیاط سالن اجلاس سران است که خیمه‌های معرفت، غرفه‌های کودک، نوجوان، مشاوره مذهبی، فرهنگی، قرآنی، استعداد یابی و محصولات هنری و فرهنگی قرآنی را ارائه می‌کند.
 
وی یادآور شد بیش از 50 اثر ماندگار قرآنی به عنوان یادمان سی ویکمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن کریم که در یک مجموعه گردآوری شده در روز اختتامیه مسابقات رونمایی خواهد شد.
 
مسئول کمیته فنی سی ویکمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن کریم در ادامه به وظایف کارگروه آموزش این مسابقات نیز اشاره کرد و افزود: امسال با برنامه‌ریزی خوب کمیت و کیفیت کلاس‌های اموزشی جنبی مسابقات افزایش داشته و 80 جلسه آموزشی و 6 جلسه آموزش سنتی قرآن با حضور اساتید درجه یک کشوری در علوم قرآنی و علوم انسانی قرآنی همچون دکتر افروز، دکتر شفیع آبادی و دکتر محمودیان در حال برگزاری است.
 
میریان همچنین از برپایی 23 محفل انس با قرآن در تهران و استان البرز به همت کارگروه محافل این دوره از مسابقات خبر داد و گفت: این محافل با حضور استاد طاها نعمانی و میثم تمار از اساتید برجسته قرآن کریم در امامزادگان، مساجد، حسینه ها و شبکه‌های مختلف رادیویی و تلویزیونی برگزار می‌شود. 
 
وی در ادامه سخنان خود به برنامه‌های کارگروه داوری این دوره از مسابقات نیز پرداخت و گفت: در واقع مسابقات در این کارگروه رقم می‌خورد. بنابر این اجرای دقیق آئین نامه، حضور به موقع قاریان و حافظان، توجیه داوران، ارزیابی و بررسی دقیق نمرات متسابقین و معرفی به موقع نفرات برتر و رسیدگی به اعتراضات و درخواست‌های تجدید نظر در این کارگروه انجام می‌شود.
 
میریان افزود: هدف ما معرفی نخبه‌های قرآنی جهان اسلام است که در کارگروه داوری این مسابقات رقم می خورد و همه هم و غم ما رعایت عدالت و آئین نامه مسابقات است. بر این اساس معرفی نامه و فرم ارزیابی از سال قبل به قاریان و حافظان داده شد و از 7 ماه پیش مکاتبات از طریق رایزنی‌ها سفارت‌خانه‌ها و سایر موسسات قرآنی آغاز شد.
 
وی بیان داشت: ما فرم معرفی نامه را به جوامع قرآنی کشورهای مختلف ارسال می‌کنیم تا برگزیدگان مسابقات قرآنی هر کشور یا معرفی قاری و حافظ از سوی موسسات قرآنی یا داشتن تأییدیه از اساتید برجسته و قابل قبول برای ما و در نهایت ارسال فایل قرائت و تلاوت شرکت کنندگان مورد ارزیابی قرار گرفته و پس از آن مجوز شرکت در این مسابقات صادر می شود.
 
مسئول کمیته فنی سی ویکمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن کریم با بیان اینکه از 52 حافظ حاضر در این مسابقات 49 حافظ قرعه‌های خود را اجرا کرده‌اند و 2 نفر به علت بیماری و یک نفر قبل از اجرا انصراف دادند. تصریح کرد: از 49 حافظ شرکت کننده 39 نفر مرحله نیمه نهایی راه یافتند به علت بالا بودن سطح متسابقین فقط 10 نفر نمره زیر 80 آوردند به طوری که 7 حافظ از نمره 100 امتیاز کامل گرفته‌‌اند و ما بقی نمره 90 به بالا کسب کرده‌اند.
 
وی افزود: در رشته قرائت نیز از 58 شرکت کننده 25 قاری به مرحله نیمه نهایی راه یافتند که امشب کارنامه مرحله مقدماتی به آنها ارائه می شود تا اگر اعتراض یا درخواست تجدید نظر دارند به صورت مکتوب به کمیته هیأت داوران ارائه دهند البته تا این لحظه اعتراضی به صورت کتبی به دستمان نرسیده‌ است.
 
میریان از برگزاری مرحله فینال این مسابقات در روز 11 خرداد ماه خبر داد و گفت 5 قاری و 5 حافظ به این مرحله راه می‌یابند البته امکان افزایش این تعداد با توجه به نزدیکی امتیازها بر عهده ستاد برگزاری و هیأت داوران است اما در چند سال اخیر این اتفاق نیفتاده است.
 
مسئول کمیته فنی سی ویکمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن کریم همچنین در پاسخ به این سوال که چرا نمایندگان ایران در سال‌های اخیر رتبه اول را کسب کرده‌اند گفت: علت آن این است که نمایندگان ایران سالهاست که با این آئین نامه و مسابقات آشنا هستند و سطح مسابقات کشوری ما و امتیازاتی که در آن مسابقات کسب می شود نشان می‌‌دهد که چه قدر قاریان و حافظان ما به این آئین نامه تسلط دارند بنابر این با آمادگی و تسلط کامل از لحاظ آئین نامه‌ای در مسابقات بین‌المللی حضور می‌یابند.
 
وی تأکید کرد آئین نامه مسابقات بین‌المللی ایران بسیار متعالی و دقیق است که اگر متسابقی یک مورد را رعایت نکند امتیازات جابه‌جا می شود. بنابر این تمام سعی و تلاش ما رعایت عدالت و آئین نامه مسابقات است.
 
میریان همچنین با اشاره به نتایج مرحله مقدماتی سی ویکمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن کریم گفت: در بخش حفظ فاصله‌ها بسیار کم بوده و در مرحله مقدماتی رشته قرائت نیز آقای فردی با 2 امتیاز فاصله نسبت به نماینده فیلیپین اول شد. این نشان می‌‌دهد که سطح مسابقات بسیار نزدیک است و ممکن است کوچکترین اشتباهی رتبه‌ها را جابه‌جا کند.
/2759/



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.