از تبلیغ مصرف کالای داخلی تا معرفی کارآفرینان به عنوان قهرمان ملی؛ نقش رسانه‌ها در جهش تولید

در سال جهش تولید، تمامی واحد‌ها باید در جهت تحقق این آرمان تمام توان خود را به کار گیرند. رسانه‌ها نیز به عنوان یکی از واحد‌های مؤثر در الگو سازی و ایجاد فرهنگ صحیح در بین مخاطبین، نقش پر رنگی را در سال توسعه تولیدات داخلی بازی می‌کنند. آن چه بر عهده ی این وسایل ارتباط جمعی است، تشویق هرچه بیش‌تر مردم جهت تلاش برای جهش تولید در ابعاد مختلف است.
دوشنبه، 20 مرداد 1399
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
از تبلیغ مصرف کالای داخلی تا معرفی کارآفرینان به عنوان قهرمان ملی؛ نقش رسانه‌ها در جهش تولید

از تبلیغ مصرف کالای داخلی تا معرفی کارآفرینان به عنوان قهرمان ملی

همانطور که می دانید امسال توسط مقام معظم رهبری سال جهش تولید نام گذاری شده است. با توجه به این شعار و جهت تحقق آن، تمامی اصناف و واحدها و حتی تمامی افراد جامعه باید سعی و تلاش خود را بکنند و این چنین است که همگی کنار هم می توانیم از نتایج آن بهره ببریم. هرچه افراد یک جامعه درک بالاتری از اهداف در نظر گرفته شده برای دولت خود داشته باشند، قطعاً تحق آن اهداف ساده‌تر خواهد بود.

آرمان جهش تولید نیز تحقق نخواهد یافت مگر با همت و کوشش مردم جامعه. بالا بردن درک مردم از هر موضوعی نیز فقط با فرهنگ سازی در رابطه با همان موضوع میسر می‌شود. فرهنگ سازی بدین معنا که هریک از افراد جامعه با جان و دل این موضوع را درک کند که امسال سال جهش تولید است و او تمام اهداف خود را باید در راستای همین آرمان بزرگتر بگذارد.

اگر هر فرد از افراد جامعه نقش خود را پیرو تحقق این آرمان پیدا کند، در پایان سال نه تنها این هدف اجرا شده است، چه بسا به اهداف دیگری هم در کنار آن بتوان جامه‌ی عمل پوشاند.

 آن چه پیش‌تر به آن پرداختیم فرهنگ سازی بود؛ یکی از کاربردی‌ترین روش‌های همسان سازی افراد یک جامعه. البته این فرهنگ سازی آسان نبوده و در طول یک مدت کوتاه انجام نخواهد شد.

چندیست که رسانه‌ها اعم از تلویزیون، سینما، اینترنت، روزنامه ها و هفته نامه‌ها و... جایگاه عظیمی را در فرهنگ سازی برای مردم پیدا کرده اند. پس رسانه‌ها را می توان به عنوان یک ابزار قوی در جهت ساخت و بهبود فرهنگ مردم در زمینه‌های مختلف در نظر گرفت. در این مقاله برآنیم تا نقش رسانه‌ها را در فرهنگ سازی مردم جهت تحقق شعار سال بررسی کنیم. پس اگر تأثیری که  رسانه‌ها در فرهنگ مردم دارند برای شما اهمیت دارد در ادامه با ما باشید.

از تبلیغ مصرف کالای داخلی تا معرفی کارآفرینان به عنوان قهرمان ملی؛ نقش رسانه‌ها در جهش تولید

نفوذ پر قدرت رسانه‌ها در بین مردم

بر همگان روشن است که برای تحقق یک امر، تمامی جوانب آن باید در نظر گرفته شود. موفقیت‌ها و دستیابی‌های بزرگ در گرو همه نگری‌های عظیم است. بنابراین جهش تولید باید منجر به جهش ارتباط گیری و پاسخگویی سریع و به‌هنگام مدیریت های مختلف با رسانه ها شود تا آن ها بتوانند با بهره گیری از اطلاعات و داده های لازم سهم خود را در تحقق شعار سال به خوبی ایفا کنند.

هر چه رسانه‌ها در حوزه‌های مختلف از جمله تولید، کار آفرینی و غیره پویا‌تر عمل کنند، فرصت ایجاد برنامه‌های شایعه محور و کاذب توسط رسانه‌های بیگانه کم‌تر می‌شود. از این جمله اینطور برداشت می‌شود که رسانه‌های ملی در بین مردم نفوذ بالایی دارند و این برداشتی کاملاً صحیح است.

تلویزیون نقش پر رنگی را در زندگی مردم یک جامعه بازی می کند. علاوه بر زمان‌های بیکاری و صرفاً برای تفریح، حتی برای آموزش و یادگیری نیز مردم به سراغ رسانه هایی از جمله تلویزیون می روند. پس حال با توجه به نقش این وسایل ارتباط جمعی، چه بهتر که از آن در جهت تحقق شعار سال نیز استفاده شود.

جهت ‌دهی هوشمندانه به برنامه‌های سازمان صدا و سیما در راستای ترویج فرهنگ جهش تولید در بین مردم از جمله فعالیت هایی است که توسط این رسانه‌ها البته به صورت خیلی نا محسوس و ظریف باید انجام شود. نه تنها تلویزیون بلکه ابزارهایی چون رادیو، روزنامه و فضای مجازی نیز باید جهش تولید را به یک ارزش فرهنگی و اخلاقی مهم در زندگی روزمره افراد تبدیل کنند.

برجسته سازی و الگو کردن اشخاص تولید کننده و معرفی آن‌ها از طریق رسانه‌ها به جوانان می تواند به نتایج خوبی در زمینه رشد و نمو جهش تولید منجر شود.

پس امسال باید از نفوذ رسانه‌ها به خصوص تلویزیون در زندگی مردم استفاده‌ی بهینه کرده و تولید کننده‌ها از همین طریق در فرهنگ عمومی مردم مورد توجه قرار بگیرند تا در نتیجه، فرهنگ تولید نیز تبدیل به یک امر نهادینه شود. (1)

از تبلیغ مصرف کالای داخلی تا معرفی کارآفرینان به عنوان قهرمان ملی؛ نقش رسانه‌ها در جهش تولید

ابعاد جهش تولید

وقتی سخن از جهش می آید، یعنی پیشرفت و خود کفایی و مستقل شدن در همه ی ابعاد. اگر بخواهیم جهشی در تولیدات خود ایجاد کنیم باید تمامی ابعاد آن را در نظر گرفته و این جهش را در همه‌ی آن‌ها به وجود بیاوریم. جهش تولید وقتی میسر می‌شود که در ابعاد مختلفی از جمله سیاسی، اقتصادی، فرهنگی، اجتماعی و حتی در سطح خانوادگی نیز ایجاد شود.

پیش‌تر به این موضوع پرداختیم که با فرهنگ سازی توسط رسانه‌ها می توان بهتر و آسان‌تر به تحقق این شعار رسید. امروزه در این عصر جدید، رسانه‌ها از طریق تولید محتوایی که می کنند بخش هایی حیاتی در جهان تلقی می شوند. این تولید محتوا در عرصه‌های مختلف نیازهای بشر را تأمین می کند.

برای مثال در جریان شیوع ویروس کرونا هزاران کلیپ آموزشی بهداشتی و متن های ادبی با رویکرد امیدبخشی و مشارکت مردمی و با هدف شناخت بیشتر این بیماری، نحوه مقابله با آن و وظایف مردم در این پیشگیری، در مدت کوتاهی تولید و میلیونها بار درشبکه های اجتماعی پخش شدند. پس اگر محتوای رسانه‌ها دارای کلمات کلیدی مشخص باشند، می توانند به راحتی بین مردم انتشار یابند و تأثیرگذار باشند. (1)

نکته‌ی قابل تأمل در این زمینه اختصاص دادن هر بعد از ابعاد جهش تولید به رسانه‌ی مناسب خود است. قطعاً هر وسیله ارتباط جمعی مخاطبین و دنبال کنندگان خاص خود را دارد. از طرفی ابعاد مختلف شعار امسال هر کدام نیز برای قشری و گروهی قابل درک و قابل عمل هستند.

برای مثال ابعادی همچون افزایش تولیدات داخلی، تلاش برای خرید و استفاده از محصولات تولید داخل، به کار گیری تمام ظرفیت‌های تولید و تلاش جهت کارآفرینی و به کار گیری نیروهای تازه کار، هر کدام بستر رسانه‌ای خاص خود را طالب است.

موضوعات عمومی و آن چه قابل درک برای مردم عام و عادی است، می تواند از طریق برنامه هایی همچون سریال‌ها و فیلم‌های تلویزیونی پخش شود.

موضوعات تخصصی‌تر که باید توسط اصناف و اقشاری خاص مورد توجه قرا بگیرند نیز باید از طریق بخش‌های تخصصی تر منتشر شوند. آن چه رسانه‌ها در جهت رسیدن به جهش تولید انجام می دهند، تولید اندیشه های بکر و ناب برای شکل گیری برنامه‌ها و اهداف بزرگ‌تر است. (2)  

جهش تولید از طریق تولید صرف کالا میسر نمی‌شود بلکه استراتژی و مقدماتی باید در نظر گرفته شود که تفکر و برنامه لازمه آن‌ها است. به طور کلی آن چه در سال جهش تولید و اقتصاد مقاومتی بر عهده‌ی رسانه‌ها  است، تبدیل مفهوم این شعار به گفتمان غالب جامعه است که به گفته‌ی مدیرکل صدا و سیمای استان خراسان رضوی، این امر با اطلاع‌رسانی، تبیین و استمرار در تبلیغ، نهادینه می‌شود.

رسانه‌ها باید جامعه هدف‌های خود را تقسیم و طبقه بندی کرده و بر اساس هر گروه و نسبت به بینش و درکی که دارند برنامه‌های مناسب جهت فرهنگ سازی برای تحقق اهداف سال جهش تولید را ساخته و پخش کنند. (3)

از تبلیغ مصرف کالای داخلی تا معرفی کارآفرینان به عنوان قهرمان ملی؛ نقش رسانه‌ها در جهش تولید

اهداف رسانه‌ای در راستای جهش تولید

در ابتدا یکی از مهم‌ترین این اهداف، ایجاد حس اعتماد و همدلی در مخاطبین نسبت به سیاست‌ها و اهداف جمهوری اسلامی در حوزه‌های مختلف است. جامعه‌ای که نسبت به نظام و دولت خود دلسوز باشد قطعاً برای توسعه و جهش تولید از هیچ گونه تلاشی دریغ نمی کند. معرفی ظرفیت‌های مختلف داخلی و کسب و کارهای مختلف از دیگر اهداف رسانه‌ها در جهت تحقق شعار سال است.

تقویت نقش مردم در مسیر جهش تولید از طریق فرهنگ سازی برای آن ها، ارتقای همراهی آن ها، اصلاح الگوها و ایجاد عادت مصرف کالای داخلی در مردم نیز از جمله اهدافی است که رسانه‌ها در این سال باید در الویت‌های خود قرا دهند. (2) و (3)
 

نمونه‌ای از فعالیت‌های رسانه‌ای جهت تحقق شعار سال

در اینجا چند نمونه از فعالیت رسانه‌ها جهت ایجاد روحیه و فرهنگ مصرف کالای داخلی و انجام هر گونه عملی که منجر به جهش تولید شود را بررسی می کنیم.
 
کارآفرینی
امروزه، با توجه به رقابت هایی که بین کشور‌های مختلف جهان وجود دارد و همچنین جهت ادامه حیات و کسب موفقیت در تمامی عرصه ها، نیاز به نو آفرینی بیش از گذشته است. کارآفرینی نیز در زمینه‌ی تحقق این نیاز یک راهکار کاربردی و عالی است. یکی از راه‌های توسعه کارآفرینی نیز توجه ویژه‌ی رسانه‌ها به خصوص تلویزیون به آن است.

آموزش‌هایی که به صورت مستقیم و یا غیرمستقیم برای کارآفرینی صورت می گیرد و یا معرفی کارآفرینان موفق و پخش بخش هایی از زندگی و راه و روش‌های آن ها، انتشار مستمر اخبار مربوط به کارآفرینی، الگوسازی از رفتار‌های کارآفرینانه، نمایش فیلم‌ها و سریال هایی که مضمون آن‌ها به راه اندازی کسب و کارهای نوین برمی‌گردد، برگزاری مسابقات با موضوع کارآفرینی، پخش نشست‌های تخصصی با حضور کارآفرینان و مسئولان در قالب میزگرد و... روش هایی هستند که رسانه ها می‌توانند در جهت معرفی کارآفرینی به مخاطبین پیش بگیرند. (4)

از تبلیغ مصرف کالای داخلی تا معرفی کارآفرینان به عنوان قهرمان ملی؛ نقش رسانه‌ها در جهش تولید
 
  • تبلیغ مصرف کالای داخلی
تبلیغات رسانه‌ای نقش مهمی در معرفی مناسب کالای داخلی دارند. اگر تبلیغات در فضایی مناسب و کاربردی قرار گیرند تأثیر زیادی بر ذهن مخاطبین می گذارند. تبلیغات کالای داخلی در تلویزیون، رادیو، روزنامه‌ها و مجلات در فرهنگ سازی مردم جهت حمایت و خرید کالاهای ساخت وطن، نقش پر رنگی دارند.

البته ناگفته نماند که تولید کننده‌های داخلی نیز باید تمامی تلاش خود را به کار گیرند تا رضایت مصرف کنندگان نسبت به کالای تولید داخل را صد در صد جلب کنند؛ همچنین حمایت از تولید کننده‌های داخلی از مهمترین وظایف دولتمردان است.

در رسانه هایی چون تلویزیون، با کمک فیلم‌ها و برنامه هایی با مخاطبین عمومی به راحتی می توان فرهنگ مصرف کالای داخلی را به وجود آورد. سریالی را تصور کنید که در آن از اتومبیل تا وسایل منزل بازیگران، همگی کالاهای داخلی هستند. (5)

از تبلیغ مصرف کالای داخلی تا معرفی کارآفرینان به عنوان قهرمان ملی؛ نقش رسانه‌ها در جهش تولید
 
  • جلوگیری از گرایش مردم به خرید کالای قاچاق
قطعاً ابزارهای اطلاع رسانی نقش مهمی در فرهنگ‌سازی و پیشگیری از گرایش مردم به خرید کالای قاچاق دارند. اگر برنامه هایی با موضوع مضررات قاچاق برای شخص و جامعه از رسانه‌ها پخش شود، مخاطب در جریان اثرات منفی که قاچاق می تواند بر یک جامعه بگذارد، قرار می گیرد.

پخش مستند هایی با همین مضامین و یا سوژه هایی با محوریت قاچاق همگی در آگاه سازی جامعه و ملت تأثیر گذار است. مخاطب باید آگاه شود که خرید و مصرف کالای قاچاق اول از همه برای خود او و همچنین برای جامعه‌ای که در آن زندگی می‌کند خطر دارد. کالاهای قاچاق اغلب از جهت سلامت، دارای استانداردهای لازم نیستند و این موضوع طی برنامه هایی از تلویزیون می تواند بررسی و به اطلاع مردم و مخاطبین رسانده شود. (6)

از تبلیغ مصرف کالای داخلی تا معرفی کارآفرینان به عنوان قهرمان ملی؛ نقش رسانه‌ها در جهش تولید
 
نتیجه گیری و جمع بندی
آن چه در اینجا خواندید نمونه ای از نقش پررنگی بود که رسانه‌ها در زمینه تحقق شعار سال جهش تولید دارند. در واقع می توان گفت مؤثر‌ترین راه برای جلب توجه مردم نسبت به اصلاح فرهنگ خود در راستای جهش تولید، استفاده از همین رسانه‌ها است. پس می‌بایست در جهت هرچه کاربردی‌تر و مفید‌تر کردن برنامه‌های آن‌ها کوشید.

پی نوشتها
  1. www.jarestan.ir
  2. www.isna.ir
  3. www.khorasan.iqna.ir
  4. www.ensani.ir
  5. www.irna.ir
  6. www.qudsonline.ir 


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.