چگونه سنگاپور با سیاست های دوگانه تولید و گردشگری، اقتصاد خود را دگرگون کرد؟

سنگاپور امروزه به عنوان کشوری شناخته می شود که با تکیه بر توانایی های بالقوه و پتانسیل ها توانست از نظر اقتصادی در سطح بالایی در آسیا و خاورمیانه قرار گیرد. تکیه بر تولید ناخالص داخلی یکی از مهمترین پایه های اقتصاد سنگاپور را شکل داد. صنعت گردشگری در این کشور نیز همگام با تولید توانست گام مهمی در جهت رشد اقتصادی سنگاپور بردارد. تجارت دریایی نیز از دیگر فاکتورهایی بود که همواره مدنظر دولتمردان سنگاپور قرار گرفت. در این راستا برای به حداقل رساندن اختلاف طبقاتی سیاست های مالی عادلانه ای نیز شکل گرفت که منجر به رشد و شکوفایی هر چه بیشتر اقتصاد سنگاپور شد.
دوشنبه، 14 تير 1400
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
چگونه سنگاپور با سیاست های دوگانه تولید و گردشگری، اقتصاد خود را دگرگون کرد؟

چگونه سنگاپور با سیاست های دوگانه تولید و گردشگری، اقتصاد خود را دگرگون کرد؟

اقتصاد کشورها همواره به عنوان یکی از ارکان قدرت هر کشور به شمار می رود. شرایط اقتصادی کشورها تحت تاثیر عواملی چون منابع طبیعی، گردشگری، صنعت و تولید و... قرار خواهد گرفت. استفاده صحیح از پتانسیل های موجود می تواند در بهبود وضعیت اقتصادی هر کشور بسیار موثر باشد.

کشور سنگاپور جزو کشورهایی است که در طی سالیان اخیر توانسته رشد اقتصادی بسیار مناسبی را ایجاد کند. تمرکز بر روی دو مسئله تولید و گردشگری سبب ایجاد موقعیت های بی نظیر در سنگاپور گردیده است. در این مقاله قصد داریم در مورد سیاست های دوگانه تولید و گردشگری در سنگاپور و همچنین اثرات آن بر روی اقتصاد این کشور صحبت کنیم.

چگونه سنگاپور با سیاست های دوگانه تولید و گردشگری، اقتصاد خود را دگرگون کرد؟

آشنایی با کشور سنگاپور و موقعیت سیاسی، جغرافیایی و منابع آن

 
جغرافیای سنگاپور
سنگاپور، کشوری در جنوب شرقی آسیا و در همسایگی دو کشور مالزی و اندونزی واقع شده است. این کشور در گذشته در استعمار بریتانیا بود و در سال 1963 رسما استقلال خود را اعلام کرد. این کشور از نظر وضعیت آب و هوایی دارای شرایطی گرم و مرطوب است و جزو کشورهای بسیار پربارش محسوب می شود. شرایط ویژه جغرافیایی و طبیعت زیبای این کشور یکی از مهمترین عوامل موثر در گسترش صنعت گردشگری در این منطقه بوده است.
 
موقعیت سیاسی سنگاپور
از نظر شرایط سیاسی سنگاپور تحت حکومت رییس جمهور اداره می شود. رییس جمهور از طرف مردم و برای یک دوره شش ساله انتخاب می شود. مجلس این کشور نیز دارای 84 کرسی است و نمایندگان آن با آرای مردمی انتخاب می شوند.

چگونه سنگاپور با سیاست های دوگانه تولید و گردشگری، اقتصاد خود را دگرگون کرد؟
 
منابع کشور سنگاپور
کشور سنگاپور از نظر منابع طبیعی کشور پرمنبعی به حساب نمی آید. اما تولیدات داخلی کشور سنگاپور به تنهایی نقش بسیار مهمی را در رشد اقتصادی آن ایفا خواهد کرد؛ به طوری که بسیاری از تولیدات این کشور به سایر نقاط دنیا صادر می شوند. اصلی ترین محصولات این کشور اغلب ماشین آلات و تجهیزات هستند.

به طور کلی امروزه سنگاپور به عنوان یک کشور ثروتمند از نظر سرمایه محسوب می شود و سرمایه گذارانی از اروپا و آمریکا در آن سرمایه گذاری می کنند. این کشور از نظر میزان تجارت جزو کشورهای برتر به حساب می آید. همچنین از نظر رشد اقتصادی و وضعیت تورم سالانه نیز عملکرد بسیار مناسبی در بین کشورهای جهان و منطقه داشته است.

چگونه سنگاپور با سیاست های دوگانه تولید و گردشگری، اقتصاد خود را دگرگون کرد؟

بررسی وضعیت اقتصادی سنگاپور از گذشته تا کنون

همان طور که اشاره شد، سنگاپور از مستعمره های بریتانیا محسوب میشد که در سال 1942 به دست ژاپن اشغال شد. پس از آن در سال 1965 با تلاش های صورت گرفته سنگاپور توانست خود را به عنوان یک دولت مستقل معرفی کند. مجموع این عوامل سبب میشد تا در سالیان گذشته اقتصاد سنگاپور به عنوان یک اقتصاد تحت استعمار نتواند آنچنان که باید رشد کند. اما پس از سال 2000 با اتخاذ سیاست های اقتصادی پیشرفته، اقتصاد سنگاپور به عنوان یکی از قدرت های اقتصادی آسیا در کنار سایر کشورها قرار گیرد.

قبل از سال 2000 یعنی در سال های 1965 تا 1995، رشد اقتصادی کشور سنگاپور معادل 6 درصد برآورد شد و همین امر سبب شد تا کیفیت و رفاه زندگی در این کشور افزایش یابد. اقتصاد سنگاپور امروزه به عنوان یکی از موفق ترین اقتصادهای دنیا شناخته می شود و همین امر سبب جلب توجه کارشناسان به سیاست های اقتصادی این کشور گردیده است. یکی از دلایل توجه به رشد اقتصادی این کشور، عدم وجود منابع طبیعی در آن، دسترسی محدود به آب شیرین و همچنین جمعیت کم آن بوده است که با وجود آن کشور سنگاپور توانسته است رشد اقتصادی خود را حفظ نماید. (1)

چگونه سنگاپور با سیاست های دوگانه تولید و گردشگری، اقتصاد خود را دگرگون کرد؟

شاید بتوان تنها عامل موفقیت سنگاپور در زمینه اقتصادی را مدیریت کلان و ثبات سیاست گذاری دانست. همین امر سبب شده است تا امروزه سنگاپور به عنوان یکی از کشورهای توسعه یافته معرفی و شناخته شود. توسعه سنگاپور در ابتدا بر مبنای اقتصاد آزاد شکل گرفت. این کشور امروزه به عنوان دومین کشور از نظر اقتصاد آزاد شناخته می شود و جلوگیری از فساد مالی سبب شفافیت اقتصادی در آن شده است. همچنین یازدهمین ذخایر ارزی خارجی در دنیا متعلق به کشور سنگاپور است.

امروزه کشور سنگاپور از نظر آمارهای جهانی در رتبه چهاردهمین صادر کننده بزرگ و پانزدهمین وارد کننده شناخته می شود. همین امر سبب شده است تا تجارت در این کشور به عنوان یکی از ارکان اصلی رشد اقتصادی شناخته شود.

چگونه سنگاپور با سیاست های دوگانه تولید و گردشگری، اقتصاد خود را دگرگون کرد؟

شروع توسعه اقتصادی در سنگاپور از کجا شکل گرفت؟

این که توسعه سنگاپور از کجا شکل گرفت و دلایل اصلی آن چه بود، همواره به عنوان یکی از مهمترین مسائل در بین اقتصاددانان مطرح شده است. در این باره نظریات متفاوتی وجود دارد. به عنوان مثال برخی معتقدند تشویق به سرمایه گذاری و پس انداز از سوی دولت یکی از دلایل اصلی رشد اقتصادی در سنگاپور است. این در حالی است که برخی از اقتصاددانان مثل جوزف استیگلیتز رشد اقتصادی در سنگاپور را به علت تلاش های این کشور برای کاهش نابرابری اقتصادی می داند.

یکی از جالب ترین قوانین سنگاپور این است که بخشی از درآمد افراد جوان، یعنی چیزی در حدود 36 درصد آن، برداشت و ذخیره می شود و از آن به عنوان منبعی برای تامین هزینه های سلامت، مسکن و بیکاری استفاده می گردد. اتخاذ چنین سیاست هایی از سوی دولت سنگاپور سبب کاهش اختلاف در بین طبقات مختلف اجتماع خواهد شد و بدین ترتیب از فساد در کشور جلوگیری می شود.

کشور سنگاپور همچنین با بهره گیری حداکثری از موقعیت تجاری ایجاد شده از طریق تجارت دریایی در اقیانوس هند، توانست بخش اعظمی از اقتصاد خود را احیا کند. در این بین نباید از تاثیرات سیاست های بریتانیا بر اداره این کشور نیز غافل شد. با توجه به استعمار بریتانیا بر این کشور برخی از سیاست های آن همچنان حفظ و مورد استفاده قرار گرفت. امروزه کشور سنگاپور با رشد درآمدی 15 برابری و امید به زندگی 82 سال توانسته است در رتبه بالاتری نسبت به انگلیس، آمریکا و کانادا قرار گیرد.

گردشگری نیز از دیگر منابع درآمدی مهم در سنگاپور محسوب می شود. پتانسیل بالای این کشور برای جذب گردشگران از سراسر دنیا، سنگاپور را به عنوان گردشگرپذیرترین کشور در آسیا تبدیل کرده است. تولید و گردشگری در کنار بازرگانی قوی مسیر را برای رسیدن به بالاترین سطح رفاهی و اقتصادی هموار نموده است.

چگونه سنگاپور با سیاست های دوگانه تولید و گردشگری، اقتصاد خود را دگرگون کرد؟

نقش تولید و گردشگری در توسعه سنگاپور

همان طور که در ابتدای متن نیز اشاره شد، کشور سنگاپور از نظر منابع طبیعی جز کشورهای فقیر به شمار می رود. با این حال پیشرفت در زمینه تولید بسیاری از کالاها سبب رشد اقتصاد و تجارت این کشور گردیده است. مبارزه گسترده با فساد مالی، نیروی کار حرفه ای، موقعیت مناسب جغرافیایی و زیر ساخت های پیشرفته همواره توانسته است تا رده کشورهای پیشرفته از نظر اقتصادی قرار گیرد. این امر همچنین سبب شده است تا سرمایه گذاران خارجی بسیاری به صرف سرمایه خود در این کشور تمایل نشان دهند و به این ترتیب سرمایه جذب شده از طریق سایر کشورها سبب ایجاد یک اقتصاد فعال و پویا در این کشور گردیده است. (2)

گردشگری سنگاپور همواره به عنوان یکی از برترین منابع جذب درآمد آن شناخته شده است. وجود زیرساخت هایی برای استقبال از گردشگران سبب شد تا در سال گذشته کشور سنگاپور به عنوان یکی از چهار کشور برتر از نظر جذب گردشگر شناخته شود. عوامل بسیار متعددی در پیشرفت گردشگری سنگاپور نقش داشته اند.

به طور مثال سیستم حمل و نقل سریع و مناسب یکی از عوامل مهم در جذب گردشگران در این کشور است. برنامه های طولانی مدت و دقیق برای حفظ منابع محیطی و میراث فرهنگی نیز سبب پیشرفت گردشگری در این کشور شده است. موارد دیگری همچون تسلط به زبان انگلیسی که جزو زبان های رسمی این کشور محسوب می شود و همچنین تامین امنیت گرشگران از دیگر عواملی است که سبب گسترش گردشگری در سنگاپور شده است.

چگونه سنگاپور با سیاست های دوگانه تولید و گردشگری، اقتصاد خود را دگرگون کرد؟

مقایسه وضعیت ایران و سنگاپور از گذشته تا کنون

بسیاری از متخصصین حوزه اقتصاد بر این باورند که استفاده از تجربیات و سیاست های سنگاپور به عنوان یک کشور آسیایی می تواند برای سایر کشورها سودمند باشد. به طور مثال اگر در ایران نیز به تغییرات زمان حال و زمان گذشته در سنگاپور توجه شود، مشخص می شود که ایران نیز می تواند از تجارب و راهکارهای موثر سنگاپور برای رشد و توسعه بهره گیرد. مبارزه با فساد از مهمترین عواملی است که می تواند در ایران نیز مورد توجه قرار گیرد.

مبارز با فساد مالی و سیاسی همواره مورد توجه دولتمردان سنگاپور بوده است و همین عامل به عنوان یکی از مهمترین عوامل مهم در تقویت اقتصاد این کشور شناخته شده است.

دومین ویژگی موثری که سایر کشورها از جمله ایران در مورد اقتصاد سنگاپور به آن توجه دارند، نرخ پایین بیکاری در این کشور است. دولت برای افراد بی خانمان برنامه های خاصی در نظر گرفته است و با انجام این اقدامات توانسته است تا میزان فقر مطلق در این کشور را نزدیک به صفر کند. همچنین پرداخت مبلغی به صورت ماهانه به نیازمندان و همچنین حمایت از آن ها در زمینه تحصیلی و بهداشتی سبب کاهش شکاف طبقاتی در جامعه گردیده است. همچنین نرخ بیکاری با توجه به اتخاذ این سیاست ها به شدت کاهش یافته است. (3) و (4)

با توجه به این که کشور ایران از نظر وسعت، جمعیت و منابع نسبت به سنگاپور بسیار غنی تر است، می تواند با برنامه ریزی مدون و صحیح و همچنین ایجاد اشتغال برای افراد رشد اقتصادی را به وجود آورد. علاوه بر این کشور ایران به دلیل برخورداری از فرهنگ غنی، آب و هوای چهار فصل و پیشینه کهن خود، قابلیت استفاده حداکثری از ظرفیت گردشگری را خواهد داشت. بدین منظور نیز لازم است تا برنامه ریزی ها و مقدمات لازم برای جذب گردشگران فراهم شود تا در کشورر نیز بتوانیم شاهد رونق صنعت گردشگری باشیم.

چگونه سنگاپور با سیاست های دوگانه تولید و گردشگری، اقتصاد خود را دگرگون کرد؟
 
نتیجه گیری و جمع بندی
همان طور که عنوان شد، کشور ایران از نظر منابع بسار غنی است و به همین سبب اگر بتواند بخشی از سیاست های سنگاپور را در این حوزه مد نظر قرار دهد، می تواند تولید در کشور را به صورت بسیار جدی دنبال کند؛ به شرط آن که از نیروی کار متخصص و ظرفیت های موجود استفاده شود.

همان طور که در کشور سنگاپور حمایت های همه جانبه از سوی مردم و دولت، منجر به شکوفایی اقتصادی در سطح منطقه و جهان شد، در ایران نیز می توان با اتخاذ سیاست های صحیح و همچنین با پشتیبانی مردم به این مهم دست یافت. (4)

پی نوشتها
  1. Baten, Jörg (2016) . A History of the Global Economy. From 1500 to the Present. Cambridge University Press. p. 292. ISBN 978-1-107-50718-0
  2. Official Foreign Reserves بایگانی شده در ۱۷ ژانویه ۲۰۱۳ توسط Wayback Machine, Monetary Authority of Singapore
  3. "Assistance". Ministry of Social and Family Development. 26 October 2014. Archived from the original on 26 October 2014
  4. "The stingy nanny". The Economist. London. 16 October 2009


نظرات کاربران
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
موارد بیشتر برای شما