ولی الله

پنجشنبه، 10 ارديبهشت 1394
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما

در «ابديت» و «جاودانگى» ، هرگز «بُعد زمان» مطرح نيست. در ماوراى زمان، در عرصه‌اى برتر از گذشته، كنون و آينده، «ابديت» براى هميشه حاكم است. ابرمردى چون امام على علیه السلام به ابديت تعلق دارد و گذشت قرون، در حيات معنوى او، مفهوم مصطلح خود را مى‌بازد، از اين‌ رو، سخن او هم فقط سخن تاريخ سپرى شده نيست، همواره سخن روز است، سخن ابديت بى‌پايان و سخن حق پرفروغ است.

امام على ‌بن ابيطالب علیه السلام، قهرمان بت ‌شكن و عدالت خواه تاريخ كه در سراسر زندگى خود، حق گفت و در راه حق كوشيد، و سرانجام در راه اجراى حق و عدل، به شهادت رسيد.  

امام على علیه السلام، به حق پيشواى آزادگان، همۀ انسان‌هاى حق‌گو، عدالت‌خواه، آزادانديش و انسان‌دوست در سراسر زمين است، كه به ‌راستى و در عمل، حضرت على علیه السلام را راهبر و پيشواى به‌ حق خود مى‌دانند.

«نهج‌البلاغه» امام علی علیه السلام هم يك ميراث فرهنگى جاودانه‌اى است كه نمى‌توان بر آن بهایى تعيين نمود. «نهج‌البلاغه» امام على علیه السلام يک ميراث فرهنگى ماندگار، يک اثر انسانى جاودانه‌ايست كه محتواى آن محدود به «مكان» نيست و «زمان» نيز نمى‌تواند در آن تأثيرى بگذارد زيرا كه «نهج‌البلاغه» امام على علیه السلام براى يک گروه، يک ملت، يک مذهب و يک نژاد بوجود نيامده است و عموميت محتواى آن در برگيرنده همه انسانيت است، در هر مكان و هر زمانى كه باشد. به طور كلى، آزادى و بردگى، ثروت و فقر، عدل و ظلم، علم و جهل، جنگ و صلح، نبرد حق و باطل و لزوم پيكار ابدى در راه زندگى بهتر و جامعه‌اى برتر، براى انسانى شريف‌تر و نيكوتر، محور سخن امام‌على علیه السلام در «نهج‌البلاغه» است.

امام على علیه السلام  و همه پيروان مجاهد ایشان، با ایمان راستین به خدا در پهناى تاريخ اسلام، از هزار و چهارصد سال پيش، تا به امروز، در راه آزادى و استقلال و آسايش ملت‌ها، به‌ پا خواسته­اند. بدون ترديد، امام على علیه السلام زنده جاويديست كه پس از گذشت چهارده قرن از مرگ جسمانيش، همچنان بر دل‌هاى آزادگان و بشر دوستان راستين سراسر دنيا حكومت دارد و كلام او، تأثير سحرانگيز خود را هرگز از دست نمى‌دهد.

سالروز ولادت امام على را به پیشگاه حضرت ولی عصر عجل الله تعالی فرجه الشریف و همه شیعیان جهان كه در طول چهارده ‌قرن، با الهام از مكتب وى، در راه رهایى و آزادى توده‌هاى محروم، پرچم مبارزات اجتماعى ضد استبدادى آشتى‌ناپذيرى را بر دوش كشيده‌اند، تبریک و تهنیت می­‌گوییم1.

سید احمد سجادی

پی نوشت:

1.  رجوع کنید: امام علی علیه السلام صدای عدالت انسانی، هادی خسروشاهی، جلد1، صص 12-23



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.