روز مباهله پیامبر اکرم صلّی الله علیه و آله

يکشنبه، 12 مهر 1394
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما

جریان مباهله پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله با نصارای نجران، نقطه عطفی در تاریخ اسلام محسوب می­‌شود؛ چرا که در آن روز بار دیگر نور اسلام در آفاق هستی درخشیدن گرفت و عالمیان در سال نهم هجرت، حقانیت نبوت پیامبر خاتم صلی الله علیه و آله و منزلت اهل بیت آن حضرت را برای چندمین بار به نظاره نشستند.

این روز بزرگ در بردارنده چندین معجزه و کرامت است از جمله:

 1. در این روز، خداوند جلّ جلاله برای اوّلین بار باب مباهله را که جدا کننده حق از باطل است، در آیین اسلام گشود، آنگاه که منکران برهان های روشن را نپذیرفتند.

 2. در این روز، سربلندی خداوند و رسولِ او آشکار گردید، زیرا نصارای اهل کتاب وادار به پذیرش ذلّت، پرداخت جزیه و تسلیم فرمان و خواست نبوی صلی الله علیه و آله شدند.

 3. روز مباهله، روزی بود که سراپرده‌های نیروی الهی و قدرت نبوی برافراشته شد و افراد را فرا گرفت.

 4. روز مباهله، روزی بود که رسول خدا صلی الله علیه و آله از مقامات بلند و اختصاصی اهل بیت علیهم السلام پرده برداشت.

 5. روز مباهله، روزی بود که خداوند این حقیقت را روشن ساخت که امام حسن و امام حسین علیهما السلام با وجود خردسالی از اصحاب رسول خدا صلی الله علیه و آله و کسانی که در راه رسالت جهاد کردند، برای مباهله شایسته‌­تر و سزاوارترند.

6. روز مباهله، روزی بود که خداوند این نکته را آشکار ساخت که دخت بزرگوار رسول خدا، حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها در مقام مباهله، از پیروان و افراد شایسته و مورد عنایت رسول خدا صلی الله علیه و آله شایسته‌تر است.

 7. روز مباهله روزی بود که خداوند این حقیقت را بیان کرد که مولا علی بن ابی طالب علیه السلام جان و نفس رسول خدا و از معدن ذات و صفات اوست، اراده او اراده خدا است و اگر چه این دو بزرگوار از لحاظ صورت و ظاهر با هم متفاوت هستند امّا در باطن و معنا در تمام فضیلت­‌ها، وحدت دارند.

 8. روز مباهله، روزی بود که تا آنجا که ما از احادیث و روایات صحیح سراغ داریم هیچ روزی مشابه آن در تاریخ اسلام وجود ندارد.

 9. روز مباهله، روزی بود که زبان مدّعیان بسته شد و خداوند آشکار ساخت که اهل بیت علیهم السلام از تمامی تقرّب جویندگان به او از راه اطاعت و عبادت، نزد او گرامی‌­تر هستند.

 10. روز مباهله، روز تبیین «برهان صادقی» است که خداوند در آیات مقدّس قرآن بدان دستور داده است.

 11. روز مباهله برای تصدیق صاحب نبوّت از تحدّی و هماورد طلبی قرآن رساتر و دلالت آن از تحدّی رسول اکرم صلی الله علیه و آله با قرآن آشکارتر است، زیرا مشرکان در برابر قرآن گفتند: «لو نشاء لقلنا مثل هذا؛ اگر می خواستیم ما نیز می‌­توانستیم مشابه آن سخن بگوییم». اگر چه سخن آنان مدعا و بهتانی بیش نبود، امّا نصارا در برابر مباهله اقدام به انکار آن نکردند و به خاطر ظهور حجّت و نشانه‌های نبوّت تسلیم شده و حاضر به مباهله نگشتند.

 12. در روز مباهله، خداوند با روشن کردن برتری اهل بیت علیهم السلام که به صفات الهی آراسته بودند، آتش جنگ را خاموش کرد و جانِ مسلمانان را از رنج جهاد نگاه داشت.1

سید احمد سجادی

پی‌نوشت:

1) به کتاب اقبال الاعمال، سید ابن طاووس، جلد 2، ص 479-481. مراجعه کنید.



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.