اللَّهُ نَزَّلَ أَحْسَنَ الْحَدِیثِ کِتَاباً مُتَشَابِهاً مَثَانِیَ تَقْشَعِرُّ مِنْهُ جُلُودُ الَّذِینَ یَخْشَوْنَ1.
خدا زیباترین سخن را [به صورت] کتابى متشابه، متضمّن وعده و وعید، نازل کرده است.
به دنبال وقوع انقلابهای صنعتی در جهان، ارتباطات و فناورىهاى جدید ناشی از این تحولات رشدی صعودی را پیموده است. تأثیرات بنیادین این تحولات منجر به، به وجود آمدن ارزشهای جدیدى در جامعه گشته است. در عین حال ارزشهای سنتى و هنجارهاى قدیمى در صورتى که نتواند با ابزارها و روشهای جدید و عقلانى به نسل جدید انتقال پیدا کند، کارایى خود را از دست خواهد داد و تضاد و تعارض بین نسلها و کشمکشهاى فرهنگى بین اعضاى خانوادهها رخ خواهد داد، این مسأله هنگامى که افراد راههای معقول را در پیش نگرفته و نتوانند احساسات خویش را کنترل نمایند، شدیدتر خواهد شد و تعارضات، خشونتها، شورشها و عصیانگرىهایى را در بر خواهد داشت2. امروزه خشونت نوجوانان در خانواده و اجتماع یکى از بزرگترین مشکلاتى است که دانشمندان و نهادهاى اجتماعى با آن مواجه هستند. کاربرد نامحدود برخى از انواع موسیقىهاى نامفهوم، بیهوده و مهیج با مضامین غیر اخلاقی، مذهبی و اعتقادی از عواملى هستند که این مشکلات را در جامعه به وجود مىآورند3. این در حالی است که اسلام به جهت شناخت کامل ابعاد روحی و معنوی انسان، بیان میکند، گوش دادن به سخنان بیهوده و همچنین موسیقى و ساز و آوازهای ناپسند و منحرفکننده و چیزهایى از این قبیل، کفران نعمت گوش محسوب مىشود و انسان را از راه خدا باز مىدارد. و این نوع موسیقى یکى از مصادیق لهو و حرام است.
آلایش گوش، هوش و ادراک به بیهودگى غنا و موسیقى نیز به سهم خود، بذر نفاق و دو چهرهگی را بارور مىسازد4. لیکن بر تقسیمات سه گانه عقل، نفس و حسّ در وجود آدمى، و همچنین نیازهاى جدید انسان برای رشد فرهنگ و هنر در جامعه نیاز به موسیقی سالم مطرح است5.
سید احمد سجادی
پینوشتها:
1) سوره زمر آیه 23
2) آسیب شناسی خانواده، غلامرضا ویسی، ج1، ص 66
3) همان، ص 118
4) اخلاق سیاسی، علی اصغر الهامی نیا، ج 1، ص 162
5) آشنایی با تاریخ اسلام و ایران، برهانیان- زمانی- منجزی، ج 1، ص58