حجاب و رسالت والدین

پنجشنبه، 2 مرداد 1393
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما

حيا و عفّت دو نيروى درونى هستند كه انسان را از ارتكاب اعمال ناشايست باز مى‏‌دارند. اين دو خصلت به اقتضاى خلقت و طبيعت زنان، در وجود آنان بيش‏تر از مردان تعبيه و بر رعايت و حفظ آن توصيه شده است. رعايت حجاب و عفاف براى زن، دستور و توصيه خداوند متعال ‏به همه بانوان مؤمن است، حجاب و پوشش مناسب براى بانوان، يك واجب شرعى است؛ و چادر، يك ارزش والای اخلاقى و پیروی از سنت فاطمی است1.

متاسفانه در جامعه امروز به دلیل تبلیغات گسترده رسانه­‌ها و شبکه­‌های ماهواره­‌ای در خصوص بی­‌حجابی این خصلت نیکو  و ارزش اخلاقی روز به روز کمرنگ‌­تر ­گردیده،  که این خود بسيارى از مشكلات موجود در جامعه امروز را سبب شده است، مشکلات پیش آمده ناشى از عدم شناخت آموزه­‌های مذهبی، وظايف و راه‌هاى آموزش و برقرارى رابطه بين خانواده­‌ها و نسل امروز جامعه است.

در حالی که در دین مبین اسلام، آموزه‌‏هاى بسيار جالب و ارزنده‏اى در خصوص مسائل اعتقادی و خصوصاً حجاب ارائه گشته است، که از طریق ارتباط و آموزشی صحیح قابل انتقال به جوانان امروز جامعه است، اين آموزه‏‍‌ها هم راه‌كار حفظ حجاب و هم تشويق خوب زيستن زنان و مردان مى‌‏باشد. آموزش صحيح مسائل اعتقادى، مراجعه به متخصص اسلامى و تبعيت از نظرات تخصصى ايشان، در قالب‏‌هاى گوناگون مى‌‏تواند با ايجاد همفكرى و هماهنگى منطقى بين اعضاى خانواده و مربیان آموزشی از آسيب‏‌هاى جدى اعتقادى و بی­‌حجابی در خانواده و جامعه پيشگيرى كند2. در حقیقت آموزش صحیح مسائل مذهبی نردبان تكامل دختران و زنان است­، و خانواده اولين آموزشگاه و كانون انتقال و ايجاد نگرش همه جانبه به مفاهیم عمیق مذهبی نظیر؛ حجاب و عفاف در دختران و پسران بوده است.

پدر ومادر به عنوان نخستین الگوی رفتاری فرزندان در خانواده در ایجاد نگرش صحیح مذهبی در آنها تاثیر همه جانبه داشته‌­اند، و فرزندان با نگاه کردن به این الگوهای رفتاری روش حفظ آرمان‌های اعتقادی و ارزش‌هاى اخلاقى خود در جامعه را درمی­‌یابند. خانواده سالم مهمترين، مؤثرترين و شايسته‌‏ترين نهاد انتقال دهنده فرهنگ عمیق عفاف و حجاب به دختران و پسران می‌­باشد3.

سید احمد سجادی

پی‌نوشت‌ها:

1) سیره اخلاقی و تربیتی فاطمه زهرا (علیها السلام)، علی رفیعی، جلد 1، ص 58

2) آسیب شناسی خانواده، غلامرضا ویسی، جلد 1، ص 30

3) همان منبع، ص 51



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.