والدین
پیامبر اکرم صلّی الله علیه و آله فرمودند:
كانَ فى ما اَعطَى اللّه ُ تَعالى مُوسى فِى اللواحِ... اُشكُر لى وَ لِوالِدَيكَ اَقِكَ المَتالِفَ وَ اُنسِى ء لَكَ فى عُمُرِكَ وَ اُحيِيكَ حَياةً طَيِّـبَةً وَ اَقلَبَكَ اِلى خَيرِ مِنها؛
در آنچه خداى متعال در «الواح» به موسى عليه السلام داد، از جمله چنين بود:... مرا و پدر و مادرت را سپاسگزارى كن، تا از نابود شدن ها حفظت كنم و اجلت را به تأخير بيندازم و به تو زندگى اى پاك ببخشم و تو را از اين زندگى به سوى بهتر از آن، ببرم.
تاريخ دمشق، ج 61، ص 128
امام رضا علیه السّلام فرمودند:
ان الله - عز و جل - امر بثلاثة مقرون بها ثلاثة اخرى : امر بالصلوة و الزکاة فمن صلى و لم یزک لم تقبل منه صلاته و امر بالشکر له و للوالدین فمن لم یشکر والدیه لم یشکر الله و امر باتقاء الله و صلة الرحم .فمن لم یصل رحمه لم یتق الله - عز و جل -:
خداوند عز و جل فرمود: سه چیز با سه چیز همراه است: 1 - نمازگزارى که به او زکات تعلق گیرد و نپردازد، نمازش پذیرفته نیست. 2 - و به سپاسگزارى براى خود و پدر و مادر فرمان داد: آن که سپاس پدر و مادر نکند، هرگاه خدا را سپاس کند پذیرفته نیست . 3 - به پرهیزکارى از خدا و پیوند با خویشاوند فرمان داد. آن که پیوند با خویشان ندارد از خدا بیمناک نیست.
بحارالانوار، ج 96، ص 12.الخصال ، ج 1، ص 55 .