والدین
امام صادق علیه السّلام فرمودند:
ما يمنَعُ الرّجل منكم أن يَبرَّ والديه حييّن أو ميّتين، يصلّي عنهما و يتصدّق عنهما و يحجَّ عنهما ... .
چه چيز مانع شخص مي شود که وقتي پدر و مادرش زنده يا مرده اند، به آنها نيكي كند، به اين صورت كه به نيّت آنها نماز بخواند، صدقه بدهد، حجّ به جا آورد و روزه بگيرد، زيرا اگر چنين كند ثواب آنها به پدر و مادرش مي رسد و به خود شخص هم همان قدر ثواب داده مي شود، به علاوه خداوند متعال به واسطه كارهاي نيك و نماز، خير زيادي به او عطا مي كند.
بحارالانوار، ج 74، ص 46
پیامبر اکرم صلّی الله علیه و آله فرمودند:
كانَ في ما اَعْطَي اللّه تَعالي مُوسي فِي الاَلْواحِ ... اُشْكُرْ لي وَ لِوالِدَيْكَ اَقِكَ الْمَتالِفَ وَ اُنـْسِي ءْ لَكَ في عُمُرِكَ وَ اُحْيِيكَ حَياةً طَيِّـبَةً وَ اَقْلَبَكَ اِلي خَيْرِ مِنْها.
در آنچه خداي متعال در «الواح» به موسي عليه السلام داد، از جمله چنين بود: ... مرا و پدر و مادرت را سپاسگزاري كن، تا از نابود شدن ها حفظت كنم و اجلت را به تأخير بيندازم و به تو زندگي اي پاك ببخشم و تو را از اين زندگي به سوي بهتر از آن، ببرم.
تاريخ دمشق، ج 61، ص 128
پیامبر اکرم صلّی الله علیه و آله فرمودند:
إنَّ عيسَى بنَ مَريَمَ قالَ: خُلِقَ النَّهارُ لِتُؤَدِّيَ فيهِ الصَّلاةَ المَفروضَةَ الَّتي عَنها تُسأَلُ وبِها تُحاسَبُ ، وبِرَّ والِدَيكَ ، وأن تَضرِبَ فِي الأَرضِ تَبتَغِي المَعيشَةَ ؛ مَعيشَةَ يَومِكَ ؛
هر آينه عيسى بن مريم عليه السلام فرمود: «روز آفريده شد تا در آن نماز واجب را ادا كنى كه از آن بازخواست و با آن حسابرسى خواهى شد ؛ و تا به پدر و مادرت نيكى كنى ؛ و تا در زمين گام زنى و در پى گذران زندگى روزانه خود برآيى» .
بحار الأنوار: 58/208 /38.
امام صادق علیه السلام درباره آیه «و اخْفِضْ لَهُما جَناحَ الذُّلِّ مِنَ الرَّحمَةِ؛ و از روى مهربانى، در برابر آنان (والدین) فروتن باش»، فرمودند:
لا تَملَأْ عَینَیکَ من النَّظَرِ إلَیهِما إلاّ بِرَحمَةٍ ورِقَّةٍ ، ولا تَرفَعْ صَوتَکَ فَوقَ أصواتِهِما ، ولا یَدَکَ فَوقَ أیدیهِما ، ولا تَقَدَّمْ قُدّامَهُما .
نگاهت را جز از سر مهر و دلسوزى به آنان خیره مکن و صدایت را از صداى آنها بلندتر مگردان و رو دست آنها نیز بلند نشو و خود را از آنها جلو مینداز .
الکافی: 2 / 158 / 1 منتخب میزان الحکمه: 614