حکمت‌های نهج البلاغه
امام علی علیه السّلام درباره سیمای مؤمن فرمودند:

شادمانی مؤمن در چهره و اندوهش در دل است. دریا دل و بلند نظر است و نفسش از همه رامتر. برتری جویی را خوش ندارد، و خودنمایی را زشت داند. اندوهش طولانی است، همّتش بلند است، و سکوتش فراوان است، دوراندیش است، اوقاتش با برنامه است، سپاسگزار و صبر پیشه است، دارای فکری ژرف است، به آسانی نیازش را نگوید و به کسی روی نیندازد، سازگار و نرمخوست. جانش از سنگ مقاوم تر است و فروتنی اش از بردگان فراتر.
نهج البلاغه، حکمت 325
امام علی علیه السّلام آن گاه که از نبرد صفّین به کوفه باز می گشت، به قبیله ای از «هَمْدان» برخوردند که بر کشتگانشان در صفّین بلند می گریستند و در این حال «حَرب بن شُرَحبیل شَبامی» که از بزرگان آنان بود به حضور امام رسید، امام به او فرمودند:

آن طور که می شنوم، زنانتان بر شما غالب آمده اند. چرا آنها را از این شیون باز نمی دارید؟ حرب در هنگام صحبت امام علی علیه السّلام پیاده بود و حضرت سوار، دوباره به او فرمودند: برگرد، که راه رفتن چون «تو» در رکاب چون «من» سبب فتنه و فساد والی، و ذلّت و خواری مؤمن است.
نهج البلاغه، حکمت 314
امام علی علیه السّلام فرمودند:
َالَ علی عليه السلام لِابْنِهِ مُحَمَّدِ ابْنِ الْحَنَفِيَّةِ يَا بُنَيَّ إِنِّي أَخَافُ عَلَيْكَ الْفَقْرَ فَاسْتَعِذْ بِاللَّهِ مِنْهُ فَإِنَّ الْفَقْرَ مَنْقَصَةٌ لِلدِّينِ مَدْهَشَةٌ لِلْعَقْلِ دَاعِيَةٌ لِلْمَقْتِ؛
امام علی(علیه السّلام) به فرزندشان «محمّد حنفيّه» فرمودند: پسر جان، من بر تو از تهيدستي و درويشي ترسانم. پس، از آن به خدا پناه آور، كه تهيدستي و درويشي از دين بكاهد، و خرد را پريشان كند، و دشمني آفريند.
نهج البلاغه، حکمت 311