اصول برقراري روابط مؤثر(1)

روابط يعني همه چيز!؟روابطي که داريد تعيين مي کند شما چه کسي هستيد،چگونه فکر مي کنيد،چه چيزهايي را به دست خواهيد آورد،و ديگران در مورد شما چگونه قضاوت مي کنند. کيفيت روابط شماست که تعيين مي کند چه جايگاهي در خانواده،بين دوستان و همکاران و جامعه داريد.چگونه و با چه سرعتي کارهايتان پيش مي رود و در چه زماني به
چهارشنبه، 10 تير 1388
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
اصول برقراري روابط مؤثر(1)
اصول برقراري روابط مؤثر(1)
اصول برقراري روابط مؤثر(1)

نويسنده:توماج فريدوني



روابط يعني همه چيز!؟روابطي که داريد تعيين مي کند شما چه کسي هستيد،چگونه فکر مي کنيد،چه چيزهايي را به دست خواهيد آورد،و ديگران در مورد شما چگونه قضاوت مي کنند.
کيفيت روابط شماست که تعيين مي کند چه جايگاهي در خانواده،بين دوستان و همکاران و جامعه داريد.چگونه و با چه سرعتي کارهايتان پيش مي رود و در چه زماني به اهداف خود خواهيد رسيد.
تا به امروز من خودم تجربيات موثري در زمينه روابط داشته ام.از زماني که الگوي برقراري روابطم را تغيير داده ام تمامي کساني که با آنها در رابطه هستم به موفقيت من کمک هاي شايان توجه کرده اند.در خيلي از موارد من تنها ايده اي را مطرح کرده ام و چشم اندازي را تعريف کرده ام و تعداد بسياري از دوستان و ياران باوفا براي تحقق روياهايم در کنارم مانده اند.
شايد بپرسيد آخر براي چه؟چرا ديگران بايد به تو براي کسب موفقيت ها کمک کنند اما اين اتفاق براي من نمي افتد؟جواب ساده است.من با اصول برقراري روابط موثر به دوستانم مي فهمانم که برايم مهم هستند،به آنها پرستيژ مي دهم،به آنها نشان مي دهم که دوستشان دارم،کاري مي کنم که درنظر خودشان و ديگران مهم جلوه کنند و از طرفي براي موفقيت هايشان در کنارشان مي مانم.اکثر انسان ها، اشخاصي قدرشناس هستند.
حالا اگر شما هم با اهميت روابط موثر در زندگي آشنا هستيد و مي خواهيد که روابط بهتري برقرار کنيد و با روابط خود به موفقيت،خواسته ها،اعتبار و موقعيت هاي بهتر و جديدتر برسيد پس به خواندن اين مقاله که از شانزده راهکار کاربردي تشکيل شده است ادامه دهيد!
1-عشق ورزيدن يک طرفه را تمرين کنيد!
عشق و عشق ورزيدن يک طرفه است.لطفاً بي جهت به دنبال آن نباشيد که ديگران حتماً شما را دوست بدارند و عاشقتان باشند.با اين طرز فکر به زودي تمامي روابط موثر خود را از دست خواهيد داد و بدتر از آن هرگز نمي توانيد ارتباط موثري برقرار کنيد.
بايد بدانيد که از نظر روان شناسي انسان از دوست داشتن و عشق ورزيدن لذت مي برد و نه از مورد دوست داشتن واقع شدن.پس براي دوستي و عشق شرط "دوستم داشته باش" تا "دوستت داشته باشم"نگذاريد.حرمت و جايگاه دوست داشتن و عشق را حفظ کنيد و بدانيد عشق آن چيزي نيست که برخي به زور مي خواهند به دست بياورند!
نکته مهم آنجاست که اصلاً تفاوتي نمي کند براي چه اين مقاله را مي خوانيد يا مي خواهيد روابط موثري با همکاران خود برقرار کنيد يا به دنبال بهبود روابط خانوادگي هستيد يا مي خواهيد به کسي پيشنهاد ازدواج دهيد يا به دنبال دوستان جديدي مي گرديد.به هرحال اهميت عشق و مهمترازآن يک طرفه بودن عشق در روابط را نبايد دست کم بگيريد.
بايد دوستدار و عاشق ديگران باشيد تا آنها هم به شما علاقه مند شوند و بخواهند که کمکتان کنند.زماني که تعداد بي شماري دوست مفيد را به رابطه اي موثر دعوت مي کنيد خيلي زودتر از آنچه تصورش را مي کنيد به خواسته هايتان خواهيد رسيد.اين را امتحان کنيد.بي چشمداشت به ديگران هديه کنيد تا از قدرشناسي نسل بشر متعجب شويد!
2-عشق را مشروط به شرايط نکنيد!
براي بعضي عشق مثل قفل يک گاوصندوق مي ماند.آن را بيست و هفت بار در جهات مختلف بچرخان تا بالاخره باز شود!اين را در يکي از برنامه هاي صوتي آنتوني رابينز شنيدم و بايد باور کنيد که برخي تا اين حد عجيب فکر مي کنند.
از چنين طرز فکرهايي فاصله بگيريد.از اينکه بگويي اگر مي خواهي دوستت داشته باشم بايد از يک ساختمان هفتاد طبقه به پايين بپري تا به من ثابت شود خودداري کنيد!اينکه شرط کنيد که اگر طرف مقابل شما خواهان اثبات عشق خود نسبت به شماست پس بايد جانش را براي شما بدهد چندان منطقي نيست.چرا که عاشق کسي است که براي شما زنده بماند و نه برعکس...
بياييد به خودمان قول بدهيم که ديگران را با وسوسه اي تحت عنوان دوست داشتن و دوست داشتني بودن وادار به کارهايي که ما مي خواهيم نکنيم.بياييد اجازه بدهيم که ديگران خودشان باشند و درعوض بدون هيچ گونه قيد و شرطي آنها را دوست بداريم.
يکي از مهمترين اصول روابط آن است که طرف رابطه شما با کمال ميل از شادي ها و غم هايش با شما بگويد.شما را مانند دوست و مشاور خود بداند و از رازهايش براي شما بگويد.زماني که عشق شرطي براي دادن داشته باشيد ديگران هرگز به شما اعتماد نخواهند کرد چون گمان مي کنند اگررازشان برخلاف ميل شما باشد به جاي اينکه دوستشان داشته باشيد مورد غضب و نفرتتان قرار مي گيرند.
به هرحال انتخاب باشماست.دوست داشتن را از قيد شرط و ظواهر جدا کنيد.حتي کساني را مي شناسيم که براي انتخاب همسر دلخواه خود مي گويند که بايد چشمانش فلان شکل باشد،فلان مرد موهايش مشکي است،من مردي با موهاي روشن مي خواهم!
3-در زمان حال زندگي کنيد
زندگي در زمان حال يکي از اصول و پايه هاي رسيدن به خوشبختي و البته موفقيت در روابط موثر است.کساني که دايماً از گذشته و مصايبي که به سرشان آمده سخن مي گويند چندان جذاب و تاثيرگذار به نظر نمي رسند و عده زيادي تمايل و قصد معاشرت با آنها را ندارند.
و البته کساني هم که دايماً در فکر آينده هستند و به خاطر آينده،نفسشان را در سينه حبس نگاه مي دارند و به جاي فکر کردن به موقعيت هاي پيش رو،احترام به ديگران و تقويت روابط با آنها به آينده خيره شده اند،خيال پرداز و رويايي معرفي مي شوند و همه از دستشان گريزانند.
درلحظه به هرآنچه که فکرکنيد،تبديل به همان مي شويد.اگر دايماً به مصائب گذشته فکرکنيد، به آنکه مورد خيانت واقع شديد،قرباني بوديد،منفور بوديد و...ناخواسته امروزتان را هم مشابه ديروز خواهيد ساخت.و اگر هم دايماً درفکر آينده باشيد،ازآنجايي که آن آينده فقط يک روياست و در زمان حال هيچ کاري نمي کنيد و هيچ نداريد،دست خالي مي مانيد.
اگرمنفي گرا باشيد دايماً درحال جذب انسان هاي منفي و شکست خورده هستيد.اگرخود را يک برنده بدانيد درصف برنده ها مي ايستيد.اين خيلي ساده است و هيچ پيچيدگي ندارد.يادتان باشد مهمترين مسائل جهان هرگز پيچيده نيستند.مطمئنم که تا اينجا به نکات مهمي در مورد زندگي در زمان حال پي برده ايد.شما بايد در زمان حال زندگي کنيد و گرنه،نه تنها روابط خوب خود را از دست خواهيد داد،به جايي مي رسيد که امکان برقراري روابط جديد از شما سلب خواهد شد.يادتان باشد تنها کساني به روابط عالي،موثر و پايدار دسترسي دارند که در زمان حال زندگي مي کنند.
مردم از شما مي خواهند که به آنها توجه کنيد،دوستشان داشته باشيد و برايشان ارزش و احترام قايل شويد.چطور زماني که دايماً درگذشته يا آينده سپري مي کنيد مي توانيد حواستان را به جاي ديگري هم جمع کنيد؟
و حتي کساني را مي شناسم که دايماً همسر خود را به خاطر اشتباه بزرگ يا کوچکي که درگذشته انجام داده مورد انتقاد قرار مي دهند.آنها حاضر نيستند زندگي ساده و شادي داشته باشند و هر زمان هم که احساس کردند آرامش نسبي به خانه و خانواده آنها آمده سريعاً به دنبال بهانه اي مي گردند.
تصميم با شماست.يا از همين امروز الگوهاي غلط رفتاري خود را کنار بگذاريد يا ديگران شما را کنار خواهند گذاشت.
جالب آنکه تنها وقتي که در زمان حال زندگي مي کنيم مي توانيم به احساس نابي از خوشبختي و آرامش خيال دست بيابيم.تا زماني که دايماً افسوس گذشته و حرص آينده را مي خوريم و دايماً تپش قلب و فشارخون خود را پايين و بالا مي بريم نمي توانيم احساس خوبي داشته باشيم،نمي توانم شاکر و قدردان خداوند به واسطه نعماتي که ما عطا کرده است باشيم و نمي توانيم ديگران و حاميان واقعي را در کنار خود نگاه داريم.
منبع:مجله موفقيت(ش166)




ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.